Ersättare för SRAM X-4 bakväxel?

Sarvi

Aktiv medlem
Dottern vurpade med sin cykel och bakväxeln fick sig en smocka så den pajade. Det är (var) en ”SRAM X-4 1:1” för sjudelat och, tror jag, medium cage.

Det verkar vara ett sällsynt exemplar - har väl några år på nacken - och eftersom jag annars konsekvent har Shimano på resten av alla cyklar i stallet har jag inte en aning om vad SRAM har för standarder. Tydligen finns det ”1:1” och ”Exact Actuation” som drar olika mycket kabel?

Någon vänlig själ som kan peka mig i rätt riktning mot en SRAM bakväxel som 1
1. passar med befintligt reglage, och
3. existerar i verkligheten och är köpbar, samt finns
2. med medium cage? Tror att lång cage blir för utsatt och bänglig, det är en Isla med 20-tums hjul.

Dottern vurpade med sin cykel och bakväxeln fick sig en smocka så den pajade. Det är (var) en ”SRAM X-4 1:1” för sjudelat och, tror jag, medium cage.

Det verkar vara ett sällsynt exemplar - har väl några år på nacken - och eftersom jag annars konsekvent har Shimano på resten av alla cyklar i stallet har jag inte en aning om vad SRAM har för standarder. Tydligen finns det ”1:1” och ”Exact Actuation” som drar olika mycket kabel?

Någon vänlig själ som kan peka mig i rätt riktning mot en SRAM bakväxel som 1
1. passar med befintligt reglage, och
3. existerar i verkligheten och är köpbar, samt finns
2. med medium cage? Tror att lång cage blir för utsatt och bänglig, det är en Isla med 20-tums hjul.
som jonte aäger, på de billigare sramväxlarna ska det gå att byta till billigare shimanoväxel, tex altus. Då de drar lika möe med vajer (1:1)

Tack för alla svar! Och jodå, nytt växelöra är på väg, lär väl komma till midsommar med tanke på allt Brexit-tjafs.

Äldre Shimano (pre-Dynasys 10-delat) vet jag har en pull ratio på 2:1 så jag vågar mig inte på att para ihop en sådan med befintligt SRAM-reglage som ska ha 1:1. För att bespara mig gråa hår hade väl det vettiga varit att ersätta såväl reglage som bakväxel med nån enklare Shimano som jag är bekant med, men nån gång ska man ju ta språnget ut i det okända.

Art001s lösning med X-5 i medium cage får det bli.

Tack för alla svar! Och jodå, nytt växelöra är på väg, lär väl komma till midsommar med tanke på allt Brexit-tjafs.

Äldre Shimano (pre-Dynasys 10-delat) vet jag har en pull ratio på 2:1 så jag vågar mig inte på att para ihop en sådan med befintligt SRAM-reglage som ska ha 1:1. För att bespara mig gråa hår hade väl det vettiga varit att ersätta såväl reglage som bakväxel med nån enklare Shimano som jag är bekant med, men nån gång ska man ju ta språnget ut i det okända.

Art001s lösning med X-5 i medium cage får det bli.
X4'an fins på decathlon omdu vill komma lite billigare undan

Fick du det tipset av en vän? ?
Shimano och SRAM tipsar om det i sina specifikationer.

TS vet redan svaret själv, men får felaktiga råd.
Äldre Shimano (pre-Dynasys 10-delat) vet jag har en pull ratio på 2:1 så jag vågar mig inte på att para ihop en sådan med befintligt SRAM-reglage som ska ha 1:1.
SRAM gjorde en gång i tiden Attack och Rocket reglage som följde Shimano-standard. Det är kanske därifrån missuppfattningarna kommer. X-växlar följer SRAM-standard.

För protokollet, nu när jag läst på lite: Verkar som att SRAM ”1:1” och ”Exact Actuation” är samma sak vad bakväxel anbelangar, bara marknadsförings-bullshit att kalla det olika saker. ?

Ett citat från Bauke Mollema om SRAM gör sig påmint…?

Tillbaka
Topp