[Byggtråd] Sub 11 Transition Spur
Efter att ha försökt få tag på en Transition Spur sedan slutet av sommaren 2021 dök det till slut upp ett ramset på mountainlove.de, klickade hem det direkt och började leta resterande komponenter.
Hjulsetet införskaffades av en bekant i höstas och har varit redo för bygget ett tag, samtliga färdiga byggen av Spur har underspeccade hjul, så visste att jag gärna bytte upp dessa. Drivlinan plockar jag över från min nuvarande cykel, resten har jag försökt att hitta på K&S den senaste månaden för att inte totalt spränga banken.
Full komponentlista, med inköpspris och vikter: https://blommegard.notion.site/0723ed30031a44c2b15d949d142c8a7b?v=96b4dbbdfbd14716869e5ebc0af0952e
Målet är att det ska bli en bit under nypris på X01-speccen (75k) om man räknar in köpet av en X01-drivlina, men då med genomgående bättre komponenter.
Tyvärr visade det sig när ramsetet kom att den var felspeccad med en Select+ istället för en Ultimate-stöt. Efter en del läsande så verkar enda skillnaden vara några gram, men rätt ska vara rätt så en ny dämpare skickades från tyskland. Väl hemma så tycker jag inte den känns helt ny och med fel dekaler, får se hur mycket jag orkar tjafsa här. Nedan ser ni den enda skillnaden på dem, liiite mer bortfräst från toppen på Ultimaten, nu ska jag bara få ut sprintarna så kan jag väga dem också, något förslag på hur jag flyttar över dem utan att skada något?
Det enda som jag nu är osäker på i komponentväg är gaffeln, det givna valet borde vara en SID Ultimate 120, då de färdiga byggena kommer med den. Men är lite sugen på att testa Pike / Fox 34, pga. möjligheten att gå upp till 130 tex., den kommer köras en del utför, även om vi inte pratar full on Enduro så kommer den absolut gå en del liftrundor också. Detta kommer också i så fall innebära att vi inte klarar 11kg, något som inte är livsviktigt, men kul om det går! :)
Någon vänlig själ som har några kloka tankar här, eller testat de olika, är det bara dumt?
Finns det även någon i Sthlm som sitter på gängtappen från OneUp så man kan använda deras lätta EDC-hållare, eller är det hål i huvudet att gänga gaffelröret?