Inget mer Zwiftande för ryssar (förmodligen)

Fulkinesen

Aktiv medlem
Från Zwift idag (https://zwiftinsider.com/ukraine/):
We don’t foresee Zwift ever moving to proactively block Russian Zwifters (based on their selected flag in game, or their actual location).

But here’s the thing: economic sanctions already in place from the US and EU would seem to have effectively blocked Russians from making payments using VISA, Mastercard, American Express, Apple Pay, Google Pay, and Paypal. These are the only forms of payment Zwift accepts, which means Russian users will be placed into trial mode once their most recent monthly payment period ends.

Ja, indirekt när det är dags att betala (för dem som bor i Putinland) eftersom att alla betalmedel som zwift accepterar är stängda.

Ur ett annat perspektiv är det väl toppen om det är öppet, dels blir det en kommunikationsväg in (jus nu verkar ju Putins censur nå långt) och ett bra sätt att få Ryssarna att spendera sina pengar utanför landet.

Tror inte precis att det är cyklisterna som är de största krigshetsarna heller för den delen.

Nej, det är väl gymnaster och och skidåkare som står för hetsen.

Jag vet inte om det stämmer. Lokala visakort ska väl funka om det inte ändrat sig.

Nej, det är väl gymnaster och och skidåkare som står för hetsen.

Jag vet inte om det stämmer. Lokala visakort ska väl funka om det inte ändrat sig.
Jag läste bara texten på Zwift insider där det står att alla betalmedel som accepteras är stängda.
Det är nog en generell grej för alla sanktioner mot Ryssland: De värst drabbade kommer inte vara krigshetsarna utan vanliga människor.
Så är det ju naturligtvis. Vad gäller kända idrottare tycker jag att en trade mot att få ”vara med” är att man offentligt i ryssland (i den mån det går) går ut och fördömer Putins krig. Vågar man inte det får man stå utanför.

Senast ändrad:
Ja, indirekt när det är dags att betala (för dem som bor i Putinland) eftersom att alla betalmedel som zwift accepterar är stängda.

Ur ett annat perspektiv är det väl toppen om det är öppet, dels blir det en kommunikationsväg in (jus nu verkar ju Putins censur nå långt) och ett bra sätt att få Ryssarna att spendera sina pengar utanför landet.

Tror inte precis att det är cyklisterna som är de största krigshetsarna heller för den delen.
Jag tror inte att man kan dra några relevanta slutsatser om folks inställning till kriget utifrån deras val av motionssport, men det är jag det. Men jag håller med om att ocensurerade informationskanaler är positivt.

Zwift tar inte ställning och till skillnad från RGT tar de inte fram en blå gul jersey. Det är kanske bra...

Jag undrar bara om de räknat på optiks... Inga gulblå tröjor men det går bra med rysk flagga och ett Z.... Grattis Zwift.

Zwift tar inte ställning och till skillnad från RGT tar de inte fram en blå gul jersey. Det är kanske bra...

Jag undrar bara om de räknat på optiks... Inga gulblå tröjor men det går bra med rysk flagga och ett Z.... Grattis Zwift.
Tur att man slutade med zwift. Hade känts tveksamt idag att supportera proryska företag.

Jag vet inte om de är proryska. Troligen aningslösa som spotify som låter en anställningsannons för nytt kontor i ryssland ligga upp till ett par dagar efter det påpekats.
Iofs, men i dagens polariserade samhälle är väl det mesta tämligen digitalt. Man är på ena eller andra sidan. Tolkningen är att de står på fel sida av strecket. Sen om det är rätt eller ens rättvist vette katten.

Jag personligen känner mig glad över att inte supportera ett företag som (eventuellt) står på den onda sidan.

Styrkan i bojkotter och andra insatser som görs mot Ryssland just nu ligger ju i att de är (relativt) omfattande och breda. Tillsammans är vi starka, ungefär så.

Beträffande ocensurerade informationskanaler förefaller tillgången till sådana relativt goda (än så länge). Det finns ju en viss tradition av att kringgå censur i putins Ryssland.

Redigerat: stavfel.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp