[OT] Söker ett "Xtra jobb", webb design?

LydiaHanke

Aktiv medlem
I mitt jobb (Operasångare) har jag rätt mycket "dötid" och är på jakt efter en uppgift som jag kan syssla med mellan föreställningar osv. Om det dessutom går att göra tjäna några xtra € samtidigt, 2 flugor med en smäll.

Blir ett par timmar i veckan, ca 5-10, beroende på hur det ser ut på jobbet.

Har tänkt att webbdesign verkar kul att lära sig, och behöver väll inte mer än en bärbar dator för att funka?

Typ till studenter på musikhögskolan, frilans, om någon i famlijen vill ha en webbsida att hyra ut sitt torp.

Är det Wordpress ett bra program att börja med, eller något annat gratis alternativ som är bättre?

Tar gärna emot andra förslag!

Du kanske ska börja med en grafisk utbildning om det är ditåt du vill? Eller vill du bli utvecklare? I vilket fall kan det ta ganska många veckor om du bara ska lägga 5-10 timmar i veckan.

Men ja vafan, du kan ju börja med att sätta dig in i wordpress-plattformen, där finns ju färdiga mallar som kan anpassas.

webbdesign är inte alls kul. om du ska göra mer än bara mockups i illustrator måste du befatta dig med ett totalt kaos av olika språk, ramverk, standarder och webbläsare. sen har du kunden som inte har en blekaste aning om vad hen vill ha egentligen. antingen måste gå all in psykolog/marknadsstrateg eller så gör du nåt meningslöst skit som kunden inte behöver men tror hen vill ha. förmodligen är bästa lösningen på kundens behov att inte skaffa en hemsida överhuvudtaget, men det säger du ju inte, utan sätter igång och producerar nåt som världen vore bättre utan.

förmodligen är bästa lösningen på kundens behov att inte skaffa en hemsida överhuvudtaget, men det säger du ju inte, utan sätter igång och producerar nåt som världen vore bättre utan.
Sen när du har gjort det i snart 25 år så tittar du upp och undrar vad som hände.

Tillbaks till trådfrågan: är det inte bättre att lägga dina timmar på att bli asgrym på trackstand, eller cykelmek, eller kanske snida nåt fint?

Hade gärna gjort något hantverk, men måste gå att göras på jobbet (gemensamt rum) så allt med smuts, lukt, damm går bort. Blir nog bara datorn kvar.

Har typ 30 min här och 60 min där. Grymt roligt när man får sjunga men mycket väntetid emellanåt.

YouTube, läsa bok, Wordl blir lite trist i längden. Vore kul om man kunde göra något lite mera produktivt.

Hade gärna gjort något hantverk, men måste gå att göras på jobbet (gemensamt rum) så allt med smuts, lukt, damm går bort. Blir nog bara datorn kvar.

Har typ 30 min här och 60 min där. Grymt roligt när man får sjunga men mycket väntetid emellanåt.

YouTube, läsa bok, Wordl blir lite trist i längden. Vore kul om man kunde göra något lite mera produktivt.
Jag fipplar med min YT-kanal i tid o otid, kanske är så nära hantverk man kan komma med en dator? Inte för att det ger så mkt pengar i och för sig men kreativt är det definitivt. Och kul (om man nu är lagd åt det hållet)!

Jag fipplar med min YT-kanal i tid o otid, kanske är så nära hantverk man kan komma med en dator? Inte för att det ger så mkt pengar i och för sig men kreativt är det definitivt. Och kul (om man nu är lagd åt det hållet)!
Går lite i dom tankarna också, men det förutsätter en hel del jobb utanför själva "dötiden".

Går lite i dom tankarna också, men det förutsätter en hel del jobb utanför själva "dötiden".
Korrekt men en vlogg om livet som operasångare borde inte ta allt för lång tid att klippa och är definitivt ett nischat ämne = lätt att synas o bli framgångsrik. Bara en tanke men man ska nog verkligen tycka detta är kul för att man ska orka i längden.

”Tiktoksuccén bakom kulisserna på opera
Hahaha tänk så olika man kann vara, men är tyvärr strängt förbjudet. Vi får inte visa något som har med föreställning att göra. Skall vara "hemligt" även efter premiär.

Glömt att skriva:
Här i Tyskland har vi möjligheten att få 5 dagar/år ledigt (Bildungsurlaub) för att besöka en mängd olika kurser
allt från Motorsåg till Skatteplanering så om jag kommer på vad som kan vara interesant så finns det säkert en introduktionskurs.

Om du redan är etablerad operasångare har du ju ett guldläge bara där, du verkar professionellt i ett yrke många drömmer om..
Kan du inte starta en online utbildning (som alla andra begåvade musiker gjort) nichad mot opera intresserade.. musikteori, branschtips, online lektioner allt utifrån din redan etablerade kunskap inom opera..osv osv..
Då bygget du ditt eget varumärke samtidigt som du kan vara kreativ med design och uppdaterande av din sida..

Har en kompis i Holland som exempel, tror han tjänat mer på sitt online arbete än gig numer, även innan covid skiten..

Om du redan är etablerad operasångare har du ju ett guldläge bara där, du verkar professionellt i ett yrke många drömmer om..
Kan du inte starta en online utbildning (som alla andra begåvade musiker gjort) nichad mot opera intresserade.. musikteori, branschtips, online lektioner allt utifrån din redan etablerade kunskap inom opera..osv osv..
Då bygget du ditt eget varumärke samtidigt som du kan vara kreativ med design och uppdaterande av din sida..

Har en kompis i Holland som exempel, tror han tjänat mer på sitt online arbete än gig numer, även innan covid skiten..
Tycker det låter rätt!

En ev roligare väg in i programmering kan vara en arduino. En minidator som går att styra ganska enkelt och göra kul som projekt på.

Alternativt en Raspberry pi.

Det finns många förslag och guider på internet. En bra start som kan utvecklas till att genomföra egna idéer.

Kommer inte att generera några inkomster i närtid, men kan vara ett kul sätt att börja fördjupa sig inom programmering.

/f.d klarinettstuderande i Göteborg (numer ingenjör och gymnasielärare)

P.s Grattis till bra jobb!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp