sadlar med bra hållf?

MTBemil

Aktiv medlem
sadlar med bra hållf?
gillar formen på syncros sadlarna bäst. men nu har jag knäckt tre stycken, två kolfiberförstärkta med ti-rails och en dh sadel med stål-rails.
vad göra? jag föredrar ju lätt paddade sadlar (xc stuk) pga längre utflykter, men det måste nog vara minst dh klassat för att det ska hålla

sadlar med bra hållf?
IMG_20220319_162912.jpg

Det senaste offret

sadlar med bra hållf?
En sadelstolpe med mer setback , du verkar inte ha sadeln så centrerad tänker att sadeln tål mer då ?
(Gissar bara )
det intressanta är att på tidigare hojar (men samma typ av sadel) hade jag den framskjuten långt framför maxsträcket. då knäckte jag dock nosen. men nu har jag haft den hyfsat i mitten

sadlar med bra hållf?
det intressanta är att på tidigare hojar (men samma typ av sadel) hade jag den framskjuten långt framför maxsträcket. då knäckte jag dock nosen. men nu har jag haft den hyfsat i mitten

Det är konstigt.

Tror att mina rails böjde för att jag har sadeln riktigt låg (ståcyklar nästan bara) som gör att sadeln är också mycket framåt placerad. Då får sadeln smäll helt på baksidan av rövet när jag körde i stök. Då får man max-kraft där rails kommer ut från klämman. Tror att en stolpe med setback hade förhindrat skadan på min sadel.

sadlar med bra hållf?
Det är konstigt.

Tror att mina rails böjde för att jag har sadeln riktigt låg (ståcyklar nästan bara) som gör att sadeln är också mycket framåt placerad. Då får sadeln smäll helt på baksidan av rövet när jag körde i stök. Då får man max-kraft där rails kommer ut från klämman. Tror att en stolpe med setback hade förhindrat skadan på min sadel.
låter som att du är nåt på spåret där, men ny dropper blir lite väl dyrt. kanske en sadel med kortare rails skulle hålla bättre? annars lutar det nog mot att fortsätta köpa billiga syncros sadlar i ett tag till

sadlar med bra hållf?
Jag har samma problem med en sadel från SDG, andra håller fortfarande.

En annan lösning är en sadelstolpe med mer setback så belastningen på bakre delen av rails blir mindre.

SDG är också den enda sadel(räls) jag lyckats knäcka. Väger 69 kg och köttar sällan in i stenkistor och liknande.

sadlar med bra hållf?
Det där låter som ett märkligt problem.. Sluta med Syncros-sadlar till att börja med. Jag har aldrig knäckt en sadel trots att jag har 15 kilo upp på dig (och ännu lite till förr). Kan inte ens föreställa mig hur man går till väga. Släpper pedalerna och sitter på sadeln nedför stora droppet??

Eftersom det förmodligen är ett ganska sällsynt problem (jag har knappt hört talas om det innan) har du antingen haft riktigt dåliga sadlar, eller så är du riktigt dålig på att sitta på sadlar.?

sadlar med bra hållf?
Hade en märklig period i mitt cyklande .
Tror jag knäckte 7 eller 8 sadlar på lite drygt 1 år . Aldrig knäckt en sadel innan dess på många år och nu börjar det bli 10år igen sen jag knäckte nån senast ...
(Edit nä knäckte en igen 2 år sen ..)

Va mest dyra lätta kolfiber sadlar från spez, tune, fizik...

sadlar med bra hållf?
låter som att du är nåt på spåret där, men ny dropper blir lite väl dyrt. kanske en sadel med kortare rails skulle hålla bättre? annars lutar det nog mot att fortsätta köpa billiga syncros sadlar i ett tag till

Om problemet är att man slår hård i bakre delen av sadeln, som jag misstänkter är min problem, hjälper kortare räls inte. Två saker som hjälper är: starkare räls eller mindre distans mellan klämman av stolpen och bakre delen av sadeln, dvs stolpe med offset eller montera sadeln längre fram.

sadlar med bra hållf?
Tjena!

Har knäckt en sadel på 25 år som cyklist. En med kolfiberrails och det hände när jag helt missade att det kom ett drop. Sen har jag knäckt en när cykeln flög ut i skogen på flinbanan, sadeln åkte först in i ett träd så det var ju inte så förvånande.
Förstår inte hur ni lyckas faktiskt.

sadlar med bra hållf?
Väger runt 85 och sadeln så lång bak det går(längre bak än det rekommenderade).
Krajat en och det var när jag på ett hopp tappade pedalerna och landade på asslet.

sadlar med bra hållf?
För statistiken har jag pajjat en sadel. Hade sadeln långt bak, dämpade hoppet med benen (HT) och touchade baken lite väl hårt i sadeln antar jag.

Så jag tror på teorin om att skjuta fram sadeln något då jag antar att du inte knäcker dem när du sitter och trampar?

sadlar med bra hållf?
förmodligen behöver du bra köpa en billigare och därmed tyngre sadel?

sen verkar du ha en förkärlek för långa rails, kanske bra köpa med kortare?

kör själv mest med selle italia trans am x0, har inte böjt någon sådan, men heller ingen annan sadel, så inte stresstestat så som du. de är relativt tunga uppåt 300 g, mest i kraft av bekväm stoppning så man slipper blöja. om den tål din framfart vet jag inte, men hursomhelst en rekommendabel sadel.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp