[Artikel] Nya skatteregler för cykelförmån

Redaktionen

Medlem
cykelforman-skatteregler.jpg

Med ambitionen att pendlingscyklingen ska öka har regeringen gjort förändringar i skattereglerna för cykelförmån. Förändringen innebär en skattelättnad som gäller från och med den 1 januari 2022.

Läs hela artikeln:

Det här verkar väl väldigt förmånligt om man har en arbetsgivare som är beredd att stå för förmånscykel?

Kan man räkna livslängden på mer än 6 år (för att finansiera en dyrare cykel skattefritt) eller är 6 år bestämt av skatteverket för att inte uppmuntra till alltför dyra grejer?

Edit: hittar bara om cykelns livslängd hos skatteverket, men de använder 6 år i exemplet. Frågan är ju också om man själv kommer att stanna hos samma arbetsgivare i mer än 6 år och vad som händer med leasingen om man avslutar anställningen innan livslängden är uppnådd?

Senast ändrad:
Det här verkar väl väldigt förmånligt om man har en arbetsgivare som är beredd att stå för förmånscykel?

Kan man räkna livslängden på mer än 6 år (för att finansiera en dyrare cykel skattefritt) eller är 6 år bestämt av skatteverket för att inte uppmuntra till alltför dyra grejer?

Edit: hittar bara om cykelns livslängd hos skatteverket, men de använder 6 år i exemplet. Frågan är ju också om man själv kommer att stanna hos samma arbetsgivare i mer än 6 år och vad som händer med leasingen om man avslutar anställningen innan livslängden är uppnådd?
"Äger" arbetsgivaren cykeln så står ju den med kostnaden och du får lämna ifrån dig cykeln. Så funkar ju det med bilar.

Säger jag upp mig lämnar jag in nycklarna och AG får betala bilen tiden ut.

Alla ändringar är positiva, men vad får man för cykel för 5000 kronor, och 300kr/år i service och underhåll. Hur kom de fram till det beloppet, borde det inte räcka till 2 x däck + 2 x slang + kedja som känns som någon sorts minimigräns.
Med förmånsbil beskattas ju varken däck, däckbyte, service och underhåll utan ingår i fordonet som enbart beskattas för att det går att använda på fritiden??

Finns givetvis olika avtal, erbjuds kontobil som är kostnadsneutral för företaget står du som anställd för kostnaden. Enklast är då att se till att nya AG tar över bilen om du inte vill slanta upp själv..
"kostnadsneutral" är ju iof den modell som erbjudits på de företag jag jobbat på. Åtminstone lättare att kostnaden för en cykel än en bil :-)

Betyder detta att egenföretagare kan köpa en cykel för upp till 15000:- som man sen kan använda privat eller måste det vara leasing inblandat för att det ska gälla?

Betyder detta att egenföretagare kan köpa en cykel för upp till 15000:- som man sen kan använda privat eller måste det vara leasing inblandat för att det ska gälla?
Utifrån vad jag kan läsa mig till räcker det att företaget äger cykeln. Att man väljer leasing är väl för att det är enklare att administrera?

Potentiell fallgrop kan väl vara försäkring, hur funkar det om företagets cykel blir stulen? Förutsätter att försäkring ingår i ett leasing-upplägg.

Bra poänger. Men rent spontant borde det var enklare med ett verifikat (inköp) än ett varje månad..

Försäkringen är ju intressant, ingen aning vad som gäller där men borde ju gå att teckna en som företag också.

Mer frågor! Kan såklart undersöka saken själv, men det finns kanske ett visst allmänt intresse.

Finns det några övre gränser eller kan man förmånsbeskattas för vilken cykel som helst? Jag som egenföretagare har liksom inga direkta begränsningar (förutom att pengarna behöver finnas då såklart).

Om jag överslagsräknar lite på en cykel för 50 000 kr, avskriven på 6 år och med underhåll på 1000 kr/år bör det handla om ca 10 000 kr i förmånsvärde per år. Det är ganska lite i skatt, samt att cykeln och alla slitdelar går att dra av på företaget (dvs momsfritt och skattfritt rakt draget mot eventuell vinst på företaget). Superförmånligt, om jag inte helt missbedömer något.

För bilar finns det ju en standardiserad lista på vilket förmånsvärde som gäller för vilken bil. Cyklar känns lite godtyckligt.

Hej, nu fick jag följande svar från Skatteverket:

"I samtal med ett av våra kompetensstöd har jag fått till mig att man får göra en egen uppskattning av cykelns livslängd som just förmånscykel. Det handlar alltså inte om hur länge cykeln beräknas hålla totalt sett utan hur länge den förväntas kunna användas som förmånscykel. Det är främst arbetsgivaren som ska göra den uppskattningen. Det måste inte vara 6 år men det ska vara en uppskattning utifrån hur länge arbetsgivaren bedömer att den kommer kunna användas som förmånscykel. Det spelar inte heller någon roll om du slutar på företaget innan de åren har gått, utan beräkningen ska göras utan hänsyn till det."

Jag frågade en leasingfirma vad en bättre cykel skulle landa på och fick följande svar:

Bruttolöneavdrag på 100 000 kr = 2 147 kr/mån
Förmånsvärde = 781 kr/mån
Nettokostnad vid 50 % marginalskatt = 1 464 kr/mån
Restvärde = 20 000 kr

Jag frågade en leasingfirma vad en bättre cykel skulle landa på och fick följande svar:

Bruttolöneavdrag på 100 000 kr = 2 147 kr/mån
Förmånsvärde = 781 kr/mån
Nettokostnad vid 50 % marginalskatt = 1 464 kr/mån
Restvärde = 20 000 kr
Och förlorad inbetalning till tjänstepensionen med drygt 800kr per månad (ITP1, inkomst över brytpunkten), men det talar de naturligtvis tyst om. Det blir rätt mycket pengar den cykeln kostar i form av förlorat pensionskapital...

Bumpar tråden lite med försäkringsfrågan som var uppe lite högre upp. Jag är supersugen på att köpa cykel till mitt aktiebolag och använda som förmånscykel, men det verkar snudd på omöjligt att försäkra cykeln i bolaget. Min företagsförsäkring (hos Länsförsäkringar) täcker bara cykeln när den står på kontoret. Vilket lite motverkar dess syfte. Har varit i kontakt med flera andra bolag och fått ungefär samma svar. Och hemförsäkringen täcker inte en företagsägd cykel.

Någon som har forskat i detta och hittat något bolag som funkar?

Och förlorad inbetalning till tjänstepensionen med drygt 800kr per månad (ITP1, inkomst över brytpunkten), men det talar de naturligtvis tyst om. Det blir rätt mycket pengar den cykeln kostar i form av förlorat pensionskapital...
Att ett bruttolöneavdrag minskar avsättning till pension kan väl inte ses som någon hemlighet? ?.

Det måste ju vara solklart (för de flesta).

Att ett bruttolöneavdrag minskar avsättning till pension kan väl inte ses som någon hemlighet? ?.

Det måste ju vara solklart (för de flesta).
Jag är inte så säker på det. Eller snarare, folk kanske vet det, men inte hur mycket pengar det kan handla om. I exemplet ovan handlar det om nästan 10k per år, över de tre åren avtalet gäller nästan 30k, dvs 30% av cykelns pris.
Har man låg lön så avsättningen till tjänstepensionen är lägre blir det mycket mindre (men då påverkas väl allmänna pensionen istället). Poängen är att det gäller att vara påläst hur det slår för en själv för det upplyser inte leasingfirmorna om, och det är jag inte alls säker på att många är.

Jag är inte så säker på det. Eller snarare, folk kanske vet det, men inte hur mycket pengar det kan handla om. I exemplet ovan handlar det om nästan 10k per år, över de tre åren avtalet gäller nästan 30k, dvs 30% av cykelns pris.
Har man låg lön så avsättningen till tjänstepensionen är lägre blir det mycket mindre (men då påverkas väl allmänna pensionen istället). Poängen är att det gäller att vara påläst hur det slår för en själv för det upplyser inte leasingfirmorna om, och det är jag inte alls säker på att många är.

Nej det är väl inte deras problem, jag är en stor förespråkare för eget ansvar och sånt här bör man förstå som vuxen med ett arbete. Åtminstone som du säger ta reda på vad effekten blir.

Jag har bil med bruttolöneavdrag som kostar mig ca 1000:-/mån i pension, men då bilen blir så billig kontra att köpa en nyare privat är det värt det anser jag. Jag skickar in en extra tusenlapp i vårt aktiesparprogram som har en kickback på 50% från företaget som utjämning.

Angående missad pension osv – jag driver eget aktiebolag och då är det alltid bäst (pga utdelningsregler etc) att istället för förmån göra ett nettolöneavdrag som motsvarar förmånens värde. Det kan vara värt att kolla på även som "vanlig" anställd. Det blir inte lika tydligt billigare per månad, men i och med att de första 3000 kronorna av förmånen försvinner så kan det ändå vara värt.

Som arbetsgivare är jag dock extremt förvånad över att försäkringssituationen inte verkar gå att lösa.

Mer frågor! Kan såklart undersöka saken själv, men det finns kanske ett visst allmänt intresse.

Finns det några övre gränser eller kan man förmånsbeskattas för vilken cykel som helst? Jag som egenföretagare har liksom inga direkta begränsningar (förutom att pengarna behöver finnas då såklart).

Om jag överslagsräknar lite på en cykel för 50 000 kr, avskriven på 6 år och med underhåll på 1000 kr/år bör det handla om ca 10 000 kr i förmånsvärde per år. Det är ganska lite i skatt, samt att cykeln och alla slitdelar går att dra av på företaget (dvs momsfritt och skattfritt rakt draget mot eventuell vinst på företaget). Superförmånligt, om jag inte helt missbedömer något.

För bilar finns det ju en standardiserad lista på vilket förmånsvärde som gäller för vilken bil. Cyklar känns lite godtyckligt.
När man kör eget så är ekvationen lite mer komplicerad och svårberäknad. Som anställd är det enkelt, man behöver bara kolla på hur det slår netto i plånboken. Med eget bolag så får man titta på förutom hur det slår på egna plånboken även hur det slår på bolaget eftersom vinst i bolaget så småningom sipprar ner i den egna plånboken. Så det är inte alltid superförmånligt totalt sett. Det kan vara det men är inte säkert. Reglerna är framför allt anpassade till ”vanliga” löneslavar.

Då blir det ju inte kostnadsneutralt för företaget utan en ren vinst för företaget. Jag är inte 100% säker på att företaget sätter in mindre pension bara för att man gör ett bruttolöneavdrag på en förmånscykel.

Då blir det ju inte kostnadsneutralt för företaget utan en ren vinst för företaget. Jag är inte 100% säker på att företaget sätter in mindre pension bara för att man gör ett bruttolöneavdrag på en förmånscykel.
Det kan nog vara på båda sätten, enligt vad som skrivs ovan i tråden. Det är viktigt att ha koll på hur det slår för dig som individ totalt sätt inkl ev. tjänstpension.

Jag har möjlighet till förmånscykel men vid senaste cykelköpet var det inte ett alternativ att ens överväga pga tillgång till rätt cyklar i rätt prisklass hos den leverantör man valt.

Tillbaka
Topp