Långa stänkskärmar 2022

Andreas2

Medlem
Långa stänkskärmar 2022
Hej,
Jag har haft SKS longboards och de har fungerat OK. Pendlar på grusväg men kedjan blir ändå bara renare när det regnar med dessa skärmar monterade. Men vissa nackdelar finns, som att fästena sitter på insidan av skärmen och får vattnet att stänka ut, och att "lapparna" är för hårda. Nu har jag ny cykel och skulle vilja testa något annat. HImla svårt att få en uppfattning om skärmarnas längd i webshoppar!

Jag kör ofta med cykelvagn och då är det viktigt att okcså bakskärmen går långt ner för att inte stänka ner de små.

Så vad finns det för alternativ till SKS longboards nu för tiden?

Existerande trådar har några år på nacken, så tänkte det var dags för en ny.

Långa stänkskärmar 2022
honjo, kommer folk säga. men det brukar vara dyrt och slut.

jag köpte två paket sks bluemels 75 u long, satte bakskärmen fram och skruvade samman två framskärmar till en bakskärm. en bakskärm blir över som reservdel. självklart används inte medföljande skramlande och skvättande ståltrådsbågar, utan man tillverkar egna utanpåliggande av styvare rör. egolapp av gummimatta, fastskruvad med syrafasta rostfria skruvar, låsmuttrar och stora brickor.

Långa stänkskärmar 2022
Vad jag vet finns det inga skärmar som går tillräckligt långt ned även om de Specialized som monterades i butik på min pendlare går långt ned. På mina finare cyklar har jag skärmar från Berthoud cycles, de håller hög kvalitet.

Långa stänkskärmar 2022
Cube RFR skärmar har jag nu på min pendlare och de är styva, stabila och bra - klart bättre än bluemels 75U som jag körde tidigare. Finns i lite olika bredd och kostar nästan ingenting.

Men de går inte så långt ner som du önskar. Men ett par gummilappar och man är hemma..

IMG_20220324_075920.jpg

Långa stänkskärmar 2022
Hej,
Jag har haft SKS longboards och de har fungerat OK. Pendlar på grusväg men kedjan blir ändå bara renare när det regnar med dessa skärmar monterade. Men vissa nackdelar finns, som att fästena sitter på insidan av skärmen och får vattnet att stänka ut, och att "lapparna" är för hårda. Nu har jag ny cykel och skulle vilja testa något annat. HImla svårt att få en uppfattning om skärmarnas längd i webshoppar!

Jag kör ofta med cykelvagn och då är det viktigt att okcså bakskärmen går långt ner för att inte stänka ner de små.

Så vad finns det för alternativ till SKS longboards nu för tiden?

Existerande trådar har några år på nacken, så tänkte det var dags för en ny.

Tycker nog att SKS longboards är helt ok, i synnerhet med kompislapp men de väger en del, ca 800 gram med kompislapp. ?

Långa stänkskärmar 2022
honjo, kommer folk säga. men det brukar vara dyrt och slut.

jag köpte två paket sks bluemels 75 u long, satte bakskärmen fram och skruvade samman två framskärmar till en bakskärm. en bakskärm blir över som reservdel. självklart används inte medföljande skramlande och skvättande ståltrådsbågar, utan man tillverkar egna utanpåliggande av styvare rör. egolapp av gummimatta, fastskruvad med syrafasta rostfria skruvar, låsmuttrar och stora brickor.
Det där skärmbygget såg stabilt ut. Var fick du tag i fästet som sitter utanpå skärmen och hur fick du fast fästet?

Själv har jag testat flera plastskärmar på marknaden. Alla suger. Nu senast SKS longboards, som är ”ok” men inte heller bra, då fästet sitter på insidan av skärmen vilket ger stänk och blöta fötter.

Edit: stavfel

Långa stänkskärmar 2022
Velo Orange i alu:

52AA5B17-6603-4344-9B4F-95A576F98BD2.jpeg

Gilles Berthoud x 2:

35EA69DB-3D27-4DCB-BB05-1967C191030D.jpeg

2AEBE612-25E8-4DAC-94AB-9AE34CED6D7C.jpeg

Sista skärmens montering dokumenterades här: https://happyride.se/forum/threads/byggtrad-omnium-cargo-bilersaettaren.3692110/post-4115297

Samtliga skärmar har Ikea-skärbrädor monterade som ego- och kompislappar. Helt optimalt - lyxiga lädervarianter är gulliga men inte alls lika bra. Kostar hela 15 kronor stycket tror jag..

Jag cyklar ganska mycket distans på grusväg i klunga, och det är nästan sorgligt att se vissa skärmmonteringar (jag ser ganska många). Det är bara ett fåtal som duger över tid och sett till funktion, men inga som kommer i närheten av riktiga Gilles Berthoud (eller Honjo för den delen, men sådana har jag aldrig monterat). Velo Orange duger också ganska bra, men blir dassiga snabbare än de rostfria från Gilles.

Oavsett tillverkare krävs det lite finess för att få en bra montering. Men det är helt klart värt lite pill för att få det att fungera. Skärmar är den enskilt viktigaste saken för att göra cykling i regn uthärdligt. Det är extrem skillnad på att cykla med riktiga skärmar och bara ta regnet uppifrån snarare än stänk underifrån, där grusblandat stänk från framhjulet i ögonen i kombination med konstant sköljning av fötterna är det absolut värsta.

Långa stänkskärmar 2022
Cube RFR skärmar har jag nu på min pendlare och de är styva, stabila och bra - klart bättre än bluemels 75U som jag körde tidigare. Finns i lite olika bredd och kostar nästan ingenting.

Men de går inte så långt ner som du önskar. Men ett par gummilappar och man är hemma..

Visa bilaga 548597
Nejnejnej. Det där kommer inte göra något barn lyckligare. Ser ju nästan ut att vara kortare än standard. Gissar att du aldrig cyklat med ungar i vagn bakom dig va?

Långa stänkskärmar 2022
Nejnejnej. Det där kommer inte göra något barn lyckligare. Ser ju nästan ut att vara kortare än standard. Gissar att du aldrig cyklat med ungar i vagn bakom dig va?
Vaddå "standard"?
Jo, cyklar med ungar i vagn varenda dag. Vid skitväder blir vagnen skitig. Men ids inte fixa lapp, det fladdrar och har sig. Vagnen är ju bara att torka av.

Långa stänkskärmar 2022
Vaddå "standard"?
Jo, cyklar med ungar i vagn varenda dag. Vid skitväder blir vagnen skitig. Men ids inte fixa lapp, det fladdrar och har sig. Vagnen är ju bara att torka av.
Gissar att standard avser de skärmar som många cyklar idag kommer levererade med (som standard). Dvs korta och i stort sett värdelösa, det enda de hjälper mot är att slippa få sandvatten i röven och i ansiktet. De skyddar inte fötterna, drivlinan eller omkringvarande cyklister – värdelösa. De du har är inte bättre, och de är för korta för att få dit rimliga stänklappar.

Långa stänkskärmar 2022
Men vissa nackdelar finns, som att fästena sitter på insidan av skärmen och får vattnet att stänka ut, och att "lapparna" är för hårda.

Håller med om att Longboards har sina begränsningar. Men den första du nämner går att fixa. Jag har på flera set borrat ur nitarna som håller fästena och flyttat dem till utsidan och bara tryckt i nya nitar (finns pop-nitkit med tång för dryga hundringen på valfri hemmarfixarkedja).

Långa stänkskärmar 2022
Gissar att standard avser de skärmar som många cyklar idag kommer levererade med (som standard). Dvs korta och i stort sett värdelösa, det enda de hjälper mot är att slippa få sandvatten i röven och i ansiktet. De skyddar inte fötterna, drivlinan eller omkringvarande cyklister – värdelösa. De du har är inte bättre, och de är för korta för att få dit rimliga stänklappar.
Jag misstänker att jag måste hamnat på "planet roadie" för i mitt och mina byxors tycke är mina skärmar inget fel på, och med 15 cm långa stänklappar lär de skydda mer än väl, kan man ens behöva mer. Men kraven här verkar vara att stänkskärmen helst ska nudda marken. Så jag kan konstatera då att mina stänkskärmskunskaper tagit slut redan för 30 cm sedan och jag har ingen aning helt enkelt, bäst jag lämnar denna tråd tror jag.?

Långa stänkskärmar 2022
Jag misstänker att jag måste hamnat på "planet roadie" för i mitt och mina byxors tycke är mina skärmar inget fel på, och med 15 cm långa stänklappar lär de skydda mer än väl, kan man ens behöva mer. Men kraven här verkar vara att stänkskärmen helst ska nudda marken. Så jag kan konstatera då att mina stänkskärmskunskaper tagit slut redan för 30 cm sedan och jag har ingen aning helt enkelt, bäst jag lämnar denna tråd tror jag.?
Alla har väl olika krav och olika sätt att cykla på. Vissa gillar inte att bli blöta av regn från alla håll och sätter på ordentliga skärmar. Vissa gillar inte att trampa så mycket själva och kör elcykel.

Oavsett vilket så efterfrågas det ju "långa skrämar" från TS håll, och dina skärmar är korta.:P

Långa stänkskärmar 2022
Alla har väl olika krav och olika sätt att cykla på. Vissa gillar inte att bli blöta av regn från alla håll och sätter på ordentliga skärmar. Vissa gillar inte att trampa så mycket själva och kör elcykel.

Oavsett vilket så efterfrågas det ju "långa skrämar" från TS håll, och dina skärmar är korta.:P
Jag tycker de är skitlånga ?

Vissa gillar inte att trampa så mycket själva och kör elcykel.
Jag älskar att trampa men det ska vara praktiskt också. Jobbkläderna på och inte komma genomsvettig till skola, förskola och kontor.(y)

Långa stänkskärmar 2022
Håller med om att Longboards har sina begränsningar. Men den första du nämner går att fixa. Jag har på flera set borrat ur nitarna som håller fästena och flyttat dem till utsidan och bara tryckt i nya nitar (finns pop-nitkit med tång för dryga hundringen på valfri hemmarfixarkedja).
Grymt tips. En sån ska genast inhandlas till mina longboards.

E76BE08C-49C4-443B-9A4D-0E0AB873FA18.jpeg

Men när jag har kört sönder detta set så skall jag gå all in i skärmträsket och oxå köpa ett par porriga metallskärmar. Lutar åt ett par Gilles Berthoud. Men enligt deras sajt rekommenderas rack fram om man vill ha lång framskärm.

Långa stänkskärmar 2022

Visa bilaga 548923

Men när jag har kört sönder detta set så skall jag gå all in i skärmträsket och oxå köpa ett par porriga metallskärmar. Lutar åt ett par Gilles Berthoud. Men enligt deras sajt rekommenderas rack fram om man vill ha lång framskärm.
Antingen att rack fram att fästa skärmen i, eller en extra uppsättning med stag. Det kan bli lite fladdrigt om skärmen sticker ut för långt framför gaffelkronan utan en extra fästpunkt, och då riskerar skärmar att till slut gå av.

Långa stänkskärmar 2022
IMG_20220109_135539_952.jpg

Jag har VeloOrange Zeppelin förlängda med skärbräda från gubbdagis, de har suttit på sen 2016. Skärbrädan behöver dock bytas efter lite misshandel i flytt.

Det är trevligt med skärmar i metall som man kan bocka för hand så de passar bra.

Långa stänkskärmar 2022

Visa bilaga 548923

Jag har flera cyklar med sådana skärmar och har inte någon fäst i rack fram (även om det skulle gå och bli ruggigt stabilt). Är du säker på att det är en rekommendation? Jag är tveksam till om de långa skärmarna verkligen blir längre framåt, utan att längden sitter baktill. Är dock inte säker på den grejen..

Oavsett vilket hade jag aldrig haft några betänkligheter kring att montera lång framskärm utan rack eller extrastag. 100% funkis!

Långa stänkskärmar 2022
Jag har flera cyklar med sådana skärmar och har inte någon fäst i rack fram (även om det skulle gå och bli ruggigt stabilt). Är du säker på att det är en rekommendation? Jag är tveksam till om de långa skärmarna verkligen blir längre framåt, utan att längden sitter baktill. Är dock inte säker på den grejen..

Oavsett vilket hade jag aldrig haft några betänkligheter kring att montera lång framskärm utan rack eller extrastag. 100% funkis!
Jo, det står på deras sajt i beskrivningen av den kortare och längre framskärmen.

Men bra info från dig här att att det funkar ändå??

Långa stänkskärmar 2022

Stålskärmar håller bättre än alu. Så här har jag gjort på mina cyklar med långa skärmar och framrack. Skönt att få lite extra stabilitet och hållbarhet.
22B8373F-5614-4BB9-9819-BD1F15D31640.jpeg

Långa stänkskärmar 2022
Långa stänkskärmar 2022
Håller också på att försöka få tag i långa skärmar. Vad är egentligen skillnaden mellan 650B och 700C skärmar, med tanke på att 650Bx47 har typ samma diameter som 700Cx23? Är en 700C x 60mm skärm mycket högre diameter än de som är 650B x 60 mm?

Tillbaka
Topp