Ultimata cykelfettet till allt?

• Trådstartare Trådstartare m4x
  • Start datum Start datum

m4x

Medlem
Försöker hitta ett fett som man kan smörja lager, pedaler, skruvar, ja rubbet på alla cykelns delar (utan kedjan såklart) . Galli fett verkar vara ett populärt alternativ som nämns i tidigare trådar. Men funkar det verkligen till ALLT? Är det denna burk många syftar på?

Kan den användas till att smörja fjädrarna i framgaffel också? (En budget gaffel)

Kom gärna annars med tips! Blir inte klok av det stora utbudet som finns där ute.

Nyfiken på varför? är det inte bättre att ha något som är anpassat? Det mesta håller ju en livstid ändå.

Tex rörliga delar i bodyn har andra behov än fasta skruvar som inte ska röra på sig.

Köp vanligt kullagerfett bara, funkar till precis allting utom fjädring och dropperpost. Och möjligen till frihjulsbody som nämnts ovan.

Köp vanligt kullagerfett bara, funkar till precis allting utom fjädring och dropperpost. Och möjligen till frihjulsbody som nämnts ovan.
Ja LGMT-2 Är vanligt bra kullagerfett. Knappt dyrare än no-name fett så varför folk skall köpa skumma grejer istället för något som funnits i 30 år och är erkännt bra och godkänt är för mig ett mysterium.

bra och långverkande som kullagerfert är, ändå ett visst aber om man skulle vilja använda det till 'allt'. rätt mycket jobb med att få in fett på rätt plats ändå.

själv kanske mest av lathet ersatt fett på många ställen, med syntetisk olja. gör att man kan underhållssmörja utan att ta isär. finish line gröna rätt tjockflytande tränger in lagom i pedallagringar och varar länge. också bra som yttre smörjning av maskinlagers tätningar. helsyntet motorolja tränger in bra i t ex växelförarlagringar och de går dessutom ovanligtvis att ta isär, så alternativet fett är här vanskligt.

växelnav har jag närmast slutat ta isär, istället lägger jag cykeln på sidan och låter helsyntet motorolja lockas in i navet genom att snurra på hjulet. räcker med typ en gång om året. på köpet vinner man några watt i minskad friktion:)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp