The Gravel tråd
Ohh, spännande med Look. Är det årets modell?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hur bestämmer du dig för vilken du skall cykla på för dagen? Singlar slant?
Jag det är en 2022 Look 765 RS Gravel, finns hos exclusivebicycles.com och i lager nuOhh, spännande med Look. Är det årets modell?
Har faktiskt aldrig kört "denna" exploron då den är helt nybyggd, men förra säsongen körde jag Exploro men i år ska jag bara köra på Looken, 3T finns på säljesHur bestämmer du dig för vilken du skall cykla på för dagen? Singlar slant?
Kan du gå upp till 22 får du en coolfiber på xxl.Hej!
Tänkte ge mig på det här med gruscykling som träningsform. Cyklar mest stig/dh annars.
Jag har kollat runt lite och förstått att jag vill ha kolfiber-gaffel, men att jag kan nöja mig med alu-ram då jag tänker att jag ska hitta en cykel under 20.
Sen verkar det som att singel-/dubbelklinga är ett val man behöver göra. Och då vill jag ha singel eftersom det är det jag är van med, och jag kommer inte trampa på i 60 km/h eller i grupp med andra efter landsväg. Kan jag ha en SRAM GX Eagle bakväxel på en gravel? Skulle se stor fördel i att bara behöva ha en uppsättning med reservdelar osv (kör GX på min endurocykel).
Är det något annat jag behöver reda ut innan jag väljer cykel?
Kollar antingen på begagnat eller ny, billigare variant som typ Rondo Ruut AL2. Finns det några tips där eller är det en smaksak?
Jag har strada bianca på min hoj, vet ej om det är pro-modellen, tror det är nån halvbillig variant. Har haft dem på i säkert 4 år men de har inte gått så långt. En 20-milatur i Danmark med regn och grus, rätt mycket pendling på grusad cykelbana och årets gotland gravel. Ingen punka än, kör med slang. Fästet är väl helt ok utom i lera, rullar ok.Är det någon som provat Challenge Strada Bianca Pro? Jag såg att de finns i 40mm och kan därav vara av intresse! :-)
Ångrar lite att jag valde Gravel king SK över Cinturato M. Endast för att spara in nån hundring..Än så länge nöjd med cinturato m däcken . Fint före idag Visa bilaga 549671
Jag har strada bianca på min hoj, vet ej om det är pro-modellen, tror det är nån halvbillig variant. Har haft dem på i säkert 4 år men de har inte gått så långt. En 20-milatur i Danmark med regn och grus, rätt mycket pendling på grusad cykelbana och årets gotland gravel. Ingen punka än, kör med slang. Fästet är väl helt ok utom i lera, rullar ok.
Däremot vill jag minnas att en snubbe på den där turen i Danmark hade en dyrare variant av däcken och han fick bryta efter typ 5 punkor…
Ajjdå, det lät inget vidare…Jag har Strada Bianca Pro som "vinterasfaltdäck", skulle inte direkt se det som ett graveldäck, rent slicks som slits ganska snabbt. Mina läcker lim också(?)
Hur tight är det med 45:orna? Finns det fortfarande hygglig marginal när det blir lite kletigt?Har bestämt mig för att marginaler är för fegisar så smackade på 45orna på Grailen idag, det får bli sommarens grusgummi.
Men fortfarande lömska ispartier häromkring så riktiga premiären för i år får vänta...
Visa bilaga 547826
Nä, tyvärr inte, bara 1-2mm. Har dock några mm bredare fälgar än orginal också men hoppas det ska funka att leka solskenscyklist med iaf. Orginalhjulen har jag satt 32or på för asfaltsåka.Hur tight är det med 45:orna? Finns det fortfarande hygglig marginal när det blir lite kletigt?
Gravelking är förvånansvärt trögrullade med ganska dåligt grepp nör det blir lite blött eller löst. Det som räddar dom är kanten som hakar i när man lägger ner lite.Ångrar lite att jag valde Gravel king SK över Cinturato M. Endast för att spara in nån hundring..
Läcker de inte vätska? Det gör mina Gravelking slicks i 38 efter att ha pendlat i Stockholm på glas och flis.Jag har Strada Bianca Pro som "vinterasfaltdäck", skulle inte direkt se det som ett graveldäck, rent slicks som slits ganska snabbt. Mina läcker lim också(?)
Ok, tack för infon och datan. Är nöjd med mina 42:or än så länge mest nyfiken på vad som funkar. Är mest solskenscyklist jag medNä, tyvärr inte, bara 1-2mm. Har dock några mm bredare fälgar än orginal också men hoppas det ska funka att leka solskenscyklist med iaf. Orginalhjulen har jag satt 32or på för asfaltsåka.
Edit: kan mäta bredden på dom om någon timme
Edit2: Oj, de är faktiskt 47,5mm med 2,2 bar i, på i24 fälgar, Pirelli Cinturato Gravel H 45-622
Vet inte, kommer ifrån sidorna med precis vid "bomullen", och känns inte som Orange Seal. Mer kladdigt typ, som kåda/lim.Läcker de inte vätska? Det gör mina Gravelking slicks i 38 efter att ha pendlat i Stockholm på glas och flis.
Suck.. Aja, får stå mitt kast och köra slut på dom.Gravelking är förvånansvärt trögrullade med ganska dåligt grepp nör det blir lite blött eller löst. Det som räddar dom är kanten som hakar i när man lägger ner lite.
Jag har Cinturato GRAVEL H på nu och de är fantastiskt bra i jämförelse.
Jag är nöjd med Riddler 45. Tycker att de rullar fint både på asfalt och grus och upplever att de greppar bra på grus. Körde 2,5 bar idag, tror att man ska ännu lite lägre för bästa prestandan på grus.Min kompis , beställde också Tufo Thundero .
Har själv köpt WTB Riddler TSC Light 700x45 . Kommer efter Påsk.
Själv behöver bredare till albanska steniga "väggar" ......
Jag kör med slang ?Edit: däremot har jag fortfarande inte fått framdäcket helt tätt, lyckas inte hitta läckan.
Samma här! Kommer stoppa in revoloop slangar som ligger och väntar på att de nya däcken ska komma! :-)Jag kör med slang ?
2.5 bar låter inte för högt, jag ligger däromkring på mina WTB Riddler 37mm. Men ska du bara snurra runt på Järvafältet på snabbgrus så kanske det går att höja trycket något.Jag är nöjd med Riddler 45. Tycker att de rullar fint både på asfalt och grus och upplever att de greppar bra på grus. Körde 2,5 bar idag, tror att man ska ännu lite lägre för bästa prestandan på grus.
Bild från dagens runda på Järvafältet.
Edit: däremot har jag fortfarande inte fått framdäcket helt tätt, lyckas inte hitta läckan. Inledningsvis läckte det rätt mycket genom däcksidan, bubblade sealant på flera ställen.
Det är är lugnt, de är odödliga! Du behöver inte investera på länge.Suck.. Aja, får stå mitt kast och köra slut på dom.
Exakt vad blir jobbigare jämfört med slang?Flyger 5-8 ggr varje år på korta resor och det blir för jobbigt att "leka" med vätskor .
Samma här! Kommer stoppa in revoloop slangar som ligger och väntar på att de nya däcken ska komma! :-)
Vad är det för storlek på slangen?@Stuvarn
Första gången jag provade till fatbiken hade jag problem med att ena slangen inte höll tätt. Nu efter andra försöker har jag kört med dessa över 1 år utan en enda punktering! Ett problem som kan hända med Fatbike och revoloop är att ventilen sugs in i däcket och blir krökt. Jag löste det genom att sätta dubbelhäftande tejp på insidan av fälgen kring ventilen så att slangen inte glider runt just där. En remsa på 10cm ungefär. Jag tror inte detta kommer vara ett bekymmer till smalare däck och fälgar då det inte finns samma möjlighet för slangen att ”åla” omkring och dessutom är fälgen djupare vilket borde hålla ventilen bättre på plats! Dessa köpte jag till gravelbiken förövrigt:
Visa bilaga 550053
32 till 40mm. Det ska nog finnas bredare med! Pirelli kan ha någon motsvarighet också. När jag har möjlighet att montera slangarna i nya däcken så kan jag återkomma med resultat! :-)Vad är det för storlek på slangen?
Tack för svar tror den slangen är för smal för mina 45mm däck! Slängde på Schwalbe SV18 Extra Light (105gram) tycker faktiskt cykeln blev ännu rappare efter bytet ?@Stuvarn
Första gången jag provade till fatbiken hade jag problem med att ena slangen inte höll tätt. Nu efter andra försöker har jag kört med dessa över 1 år utan en enda punktering! Ett problem som kan hända med Fatbike och revoloop är att ventilen sugs in i däcket och blir krökt. Jag löste det genom att sätta dubbelhäftande tejp på insidan av fälgen kring ventilen så att slangen inte glider runt just där. En remsa på 10cm ungefär. Jag tror inte detta kommer vara ett bekymmer till smalare däck och fälgar då det inte finns samma möjlighet för slangen att ”åla” omkring och dessutom är fälgen djupare vilket borde hålla ventilen bättre på plats! Dessa köpte jag till gravelbiken förövrigt:
Visa bilaga 550053
32 till 40mm. Det ska nog finnas bredare med! Pirelli kan ha någon motsvarighet också. När jag har möjlighet att montera slangarna i nya däcken så kan jag återkomma med resultat! :-)

Ser fint ut, var är det?Påskrundan i solsken med nya gummin (Pathfinder Pro 47mm). Hittade rätt däcktryck mot slutet tror jag ?Visa bilaga 550376
Nästan exakt här: https://goo.gl/maps/yhG7YVTozzHy8iUD9Ser fint ut, var är det?