MTB till 14 åring

Kicki081

Medlem
MTB till 14 åring
Hej! Ska köpa ny cykel till 14 åriga dottern. Vilket visade sig inte gå så snabbt och enkelt som jag tänkt. Var först inställd på Biltemas standard cykel för 3500 kr. Provade, gillade inte, och började sen läsa på. Sen kom dottern fram till att det var en MTB hon ville ha. Har kollat på lokala cykel affären och de tyckte att en 29 tums small var rätt storlek. Hon är 164 cm lång. Deras cyklar hade tyvärr fel färg så blev inget köp.

Vågar man beställa cykel utan att prova? Känns osäkert. Biltema har ju lite bättre modeller, med bättre växlar. Kan denna va nåt att ha?

Denna har vi med tittat på, men kan inte prova.

Har också tittat på Trek Marlin 4. Men på Trek ligger hon precis mellan small och medium. La Pierre har också en MTB för 6-7000, men hittar ingen i rätt färg...det är svart som gäller för tjejen.

Den med bäst växlar av dessa är ju Biltema cykeln. Men det är säkert andra saker som också spelar in.
Vad säger ni? Vågar man köpa utan att prova? Är någon av dessa vettiga? Andra förslag?
Max pris är 7000 kr. Hon cyklar varierat, asfalt, grusväg, lite stig. Inget avancerat. Hade en Marvil innan och tyckte växlarna strulade en del.

MTB till 14 åring
Decathlon brukar ha ett antal prisvärda instegscyklar, inte alltid i lager dock men har man bevakning på så dyker dom upp med jämna mellanrum.

Skulle väl annars säga att växlar är det som spelar minst roll till en gräns i varje fall. Man vill ju inte att de ska krångla men det brukar mest vara en inställningsfråga. Kör man en klinga fram blir problemen mindre.

Någon rekommenderade denna i en annan tråd: https://www.decathlon.se/p/329414-2...odelcolor-8607119/demodelsize-1045m_165_174cm

Den finns i ett antal varianter o prisnivåer o jag skulle hellre ta en Decathlon-hoj än en Biltema-hoj alla dagar i veckan.

Sök här på forumet annars, finns bokstavligen hundratals trådar på temat.

MTB till 14 åring
För en Trek Marlin kan hon väl inte ligga mellan Small och Medium om hon är 164?

Har hon provcyklat både small och medium eller har du bara läst Treks tabeller?

Treks storlekstabell för Marlin är min erfarenhet att man får ta med en del salt...

Räknar du med att hon är färdigväxt eller kommer bli längre?

Det går nog att höja sadeln tillräckligt för att en 164 lång cyklist ska kunna cykla på en Small, men det måste bli en väldigt lång stolpe som sticker upp.

Om hon kommer växa mer tror jag en small kommer bli för liten väldigt fort.

Jag köpte en Small till vår minsting förra året då han var 141. Då var den lite i största laget.
Senast jag mätte honom var i slutet på februari och då var han 146 och nu troligen ytterligare några mm och den är definitivt inte för stor. Han har sadeln mer än en dm upp från botten i alla fall och det kommer säkert funka hela den här säsongen och kanske nästa. Men när han är över 160 kommer han nog behöva en större...

MTB till 14 åring
För en Trek Marlin kan hon väl inte ligga mellan Small och Medium om hon är 164?

Har hon provcyklat både small och medium eller har du bara läst Treks tabeller?

Treks storlekstabell för Marlin är min erfarenhet att man får ta med en del salt...

Räknar du med att hon är färdigväxt eller kommer bli längre?

Det går nog att höja sadeln tillräckligt för att en 164 lång cyklist ska kunna cykla på en Small, men det måste bli en väldigt lång stolpe som sticker upp.

Om hon kommer växa mer tror jag en small kommer bli för liten väldigt fort.

Jag köpte en Small till vår minsting förra året då han var 141. Då var den lite i största laget.
Senast jag mätte honom var i slutet på februari och då var han 146 och nu troligen ytterligare några mm och den är definitivt inte för stor. Han har sadeln mer än en dm upp från botten i alla fall och det kommer säkert funka hela den här säsongen och kanske nästa. Men när han är över 160 kommer han nog behöva en större...
Har bara läst på deras tabeller, inte provat. Medium borde bli bra då. Gissar på att hon växer några cm till.

Var det en Trek din son har/hade och har ni varit nöjda med den?

MTB till 14 åring
Om man ser på Superior som jag länkade till tidigare. Kan det vara ett vettigt val? Enligt storlekstabellen ska hon ha Small 158-169 cm. Hon är som sagt 164 cm lång och växer nog några cm till. Kommer stolpen bli lång?

MTB till 14 åring
Har bara läst på deras tabeller, inte provat. Medium borde bli bra då. Gissar på att hon växer några cm till.

Var det en Trek din son har/hade och har ni varit nöjda med den?
Det är en Marlin 7 (2021)
Den har på det stora hela varit bra, frånsett hjulen. När den gått från mars till november mestadels fram och tillbaka till skolan (1.6km enkel väg) med en cyklist på strax över 32 kg och däremellan förvarats i ett torrt (avfuktat) garage skulle jag byta till dubbdäck och kände att hjullagren var alldeles "hackiga" och det gick trögt att vrida hjulaxeln med fingrarna.

Lagren var alldeles för hårt spända från fabrik. Jag öppnade det ena och kikade och konorna och kopparna var helt hackiga.
Trekatore Gbg bytte ut hjulen på garantin utan något krångel och de nya hjulen hade de justerat själva och de lagren var perfekt ställda. De kändes fortfarande bra nu nyligen när jag bytte tillbaka till sommardäck.

Men i övrigt har den funkar bra. 7:an har ju Deore 1*10-drivlina med 11-46-kassett och 5120-växel med clutch, så det ger ju goda möjligheter att fungera bra.
Jag kommer nog byta 28-drevet till 30, för jag tycker det är i minsta laget.
Hade gärna sett en flackar gaffelvinkel, men det verkar svårt att uppbringa i den prisklassen och grabben blev väldigt förtjust i färgen ("Marigold to Radioactive Red Fade").

En Marlin 4:a har ju dock däremot en Shimano Altus/Tourney 3*7-drivlina och det hade jag aldrig köpt. Jag har försökt hjälpa en kompis att justera upp en sån drivlina på en White från XXL. Min uppfattning är att det är för dåliga grejer för att gå att justera så det funkar tillräckligt bra för mina krav.

MTB till 14 åring
Det är en Marlin 7 (2021)
Den har på det stora hela varit bra, frånsett hjulen. När den gått från mars till november mestadels fram och tillbaka till skolan (1.6km enkel väg) med en cyklist på strax över 32 kg och däremellan förvarats i ett torrt (avfuktat) garage skulle jag byta till dubbdäck och kände att hjullagren var alldeles "hackiga" och det gick trögt att vrida hjulaxeln med fingrarna.

Lagren var alldeles för hårt spända från fabrik. Jag öppnade det ena och kikade och konorna och kopparna var helt hackiga.
Trekatore Gbg bytte ut hjulen på garantin utan något krångel och de nya hjulen hade de justerat själva och de lagren var perfekt ställda. De kändes fortfarande bra nu nyligen när jag bytte tillbaka till sommardäck.

Men i övrigt har den funkar bra. 7:an har ju Deore 1*10-drivlina med 11-46-kassett och 5120-växel med clutch, så det ger ju goda möjligheter att fungera bra.
Jag kommer nog byta 28-drevet till 30, för jag tycker det är i minsta laget.
Hade gärna sett en flackar gaffelvinkel, men det verkar svårt att uppbringa i den prisklassen och grabben blev väldigt förtjust i färgen ("Marigold to Radioactive Red Fade").

En Marlin 4:a har ju dock däremot en Shimano Altus/Tourney 3*7-drivlina och det hade jag aldrig köpt. Jag har försökt hjälpa en kompis att justera upp en sån drivlina på en White från XXL. Min uppfattning är att det är för dåliga grejer för att gå att justera så det funkar tillräckligt bra för mina krav.
Okej tack för tipsen... Om du har tid och lust får du gärna kika på den andra jag länkade till, Superior. Hur den står sig i jämförelse, enligt specen. Jag kan inte mycket alls, cyklar inte själv och har inte så bra tekniska kunskaper. Men har förstått att tourney är "sämst" sen altus och acera (?).

MTB till 14 åring
Även superior har altus / tourney och väger 15kg.
Duger bra att cykla till skolan på. Frågan är varför barn vill cykla på mountainbike till skolan men det vill de tydligen....

Självklart kan man cykla i skogen med den men det är en vuxencykel och många betalar mellan 10 och 30000 för en hardtail.

MTB till 14 åring
Vad är det som gör Biltema cykeln, länken, till en dålig cykel? Så jag vet vad jag ska titta efter. Är det märket? Är den trög att cykla på? Söker kunskap ?

Bilagor

• Screenshot_20220416-110541.png
    Screenshot_20220416-110541.png
    55.5 KB · Besök: 80
MTB till 14 åring
Har aldrig ägt en Biltema-cykel o ser mig gärna överbevisad MEN Biltema köper in billigast möjliga lagercykel från Kina o har ofta en ålderdomlig geometri o konstiga standarder.

Tar man t ex Decathlon som oxå har cyklar i samma prisklass, så har dom en egen utvecklingsavd o egna fabriker bl a i Europa. Jag säger inte att Decathlon är bäst i världen på att bygga cyklar men dom köper i varje fall inte bara in billigast möjliga katalogcykel.

MTB till 14 åring
Har aldrig ägt en Biltema-cykel o ser mig gärna överbevisad MEN Biltema köper in billigast möjliga lagercykel från Kina o har ofta en ålderdomlig geometri o konstiga standarder.

Tar man t ex Decathlon som oxå har cyklar i samma prisklass, så har dom en egen utvecklingsavd o egna fabriker bl a i Europa. Jag säger inte att Decathlon är bäst i världen på att bygga cyklar men dom köper i varje fall inte bara in billigast möjliga katalogcykel.
Tack för tips. Har försökt kolla decathlon, som jag aldrig tidigare hört talas om, men deras hemsida kommer inte alls överens med min mobil.

MTB till 14 åring
XXL kanske är lättare om man vill gå in o klämma på cyklarna.

3x betyder 3 klingor och därmed växlar även för framklingorna vilket innebär fler saker som kan strula. Helst vill man bara ha en klinga fram på en MTB.

MTB till 14 åring
XXL kanske är lättare om man vill gå in o klämma på cyklarna.

3x betyder 3 klingor och därmed växlar även för framklingorna vilket innebär fler saker som kan strula. Helst vill man bara ha en klinga fram på en MTB.
Som den den här ?

MTB till 14 åring
Som den den här ?

Från texten på webbsidan "modern geometri"... och 69° HA... Det tycker inte jag är modernt.
Reachen är 421 i medium. Inte jättekort reach i alla fall och ST är 420. Inte tok-modernt kort ST, men ingen jättestolpe heller. På en cykel man troligen inte monterar dropper på ser jag inget problem där.

I övrigt, tja, det är ju lite bättre spec än på Marlin 4.
Deore 11 hade jag helt klart föredragit framför Altus/Tourney och det är mycket enklare och roligare med 1*11 än 3*7.
Hjulen är ungefär samma som man får oavsett cykel i det prissegmentet. Lagren är cup&cone, men det fungerar och håller oftast länge om man ser till att de är väl infettade och rätt justerade, samt om man plockar isär och gör rent en gång om året eller så.
Fälgarna är bara 19mm breda. Det funkar och alla åkte på smala fälgar innan de bredare kom och för lättare cyklister är problemet mindre.

Jag hade hellre köpt den än något med Altus/Tourney 3x7 till mina barn

Den finns dock inte i svart...

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp