[OT] Analys - vad hände ?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Om nu den främre halvan/tredjedelen sprängts bort helt och hållet (vilket den inte har), så borde ju den bakre delen ha sjunkit rätt snabbt. Har svårt att se att en halv båt håller sig flytande särskilt länge.
Just det kan faktiskt hända, om ett fartyg är byggt med tillräckligt många vattentäta skott och alla passager av dem byggt med ordentliga tätningar, och besättningen hållit genomgångarna stängda, så kan ett fartyg hålla sig flytande nästan hur länge som helst fast det blivit av med en stor del.
Men i det här fallet så ser man ju tydligt både fören inkl stäven, och överbygget inkl masten inne i röken.

Just det kan faktiskt hända, om ett fartyg är byggt med tillräckligt många vattentäta skott och alla passager av dem byggt med ordentliga tätningar, och besättningen hållit genomgångarna stängda, så kan ett fartyg hålla sig flytande nästan hur länge som helst fast det blivit av med en stor del.
Men i det här fallet så ser man ju tydligt både fören inkl stäven, och överbygget inkl masten inne i röken.
Precis, och man ser spåren av rök längs hela skrovets ventilationer eller vad det är för hål. Vilket också talar emot att det finns täta skott.

Man har haft fullt sjå med att ha koll på tre Bayraktar TB2, drönare, som distraherat för att missa de två (eller fler) ukrainska Neptune-missiler träffat fartyget.

Det visar sig igen hur hjälplöst långt efter ryssarna är teknologiskt.

Rbs15 Gungir som Sverige har syns inte på radar öht. Precis som 39 F. ???

Eller så har alla missat den uppenbara förklaringen: Potemkinkuliss men budgeten räckte inte till hela så de dolde fören med ett rökmoln.

Man har haft fullt sjå med att ha koll på tre Bayraktar TB2, drönare, som distraherat för att missa de två (eller fler) ukrainska Neptune-missiler träffat fartyget.

Det visar sig igen hur hjälplöst långt efter ryssarna är teknologiskt.

Nu vet vi ju iofs inte mycket om Neptune, eller om det ens var neptune. Men neptune bör vara världens modernaste sjömålsrobot.

Extra fräsigt om det var ett knippe exocet.

En fråga om hur stor RCS är, dvs hur mkt eko som kommer tillbaka. Inte lätt att skjuta ned en sjömålsrobot, dom kanske upptäcker den sent när det bara är 10-15 sec kvar. Om det regnar blir radarn begränsad, och om det är mkt vågor blir det falska ekon & clutter. Och kl ett på natten så är dom kanske inte så alerta el bakfulla ....

En modern 3d-radar med bra CIWS och alert personal borde fixa det ??

En fråga om hur stor RCS är, dvs hur mkt eko som kommer tillbaka. Inte lätt att skjuta ned en sjömålsrobot, dom kanske upptäcker den sent när det bara är 10-15 sec kvar. Om det regnar blir radarn begränsad, och om det är mkt vågor blir det falska ekon & clutter. Och kl ett på natten så är dom kanske inte så alerta el bakfulla ....

En modern 3d-radar med bra CIWS och alert personal borde fixa det ??
Det är absolut inget vi pratar om här.

RBS 15 stör ut "allt". Den flyger slalom i 1000 km/ h på 5 m. Lägg till vågor och dåligt väder. Försök sedan skjuta ner den. Om du fått syn på den är det too late. ?

Obs, ej politik - bara exploderande fartyg !

Vad har hänt här ? Visst ser det ut som om främre halvan av fartyget exploderat och är borta ? Ev ser man ett annat fartyg därbakom. Och att det bara är den bakre halvan av skrovet som fortfarande flyter, lågt i vattnet och med slagsida. Men lite svårt att se exakt pga rök och bränder osv.

Visa bilaga 550472

Visa bilaga 550473
Vem har tagit bilden och vem har släppt den? Om jag var befälhavare på ett icke-ryskt fartyg skulle jag akta mig för att komma nära, när rysarna håller på att bärga Svarta Havsflottan flaggskepp!!

Vem har tagit bilden och vem har släppt den? Om jag var befälhavare på ett icke-ryskt fartyg skulle jag akta mig för att komma nära, när rysarna håller på att bärga Svarta Havsflottan flaggskepp!!
FSB/KGB håller på att jaga och fixa alla som har tagit & spridit & kommenterat den bilden. Duck and cover.

Vi håller nu. Antar att intentionen var något, förstod aldrig vad dock.

TTrevlig helg.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp