Cykelparkeringshuset i Gamlestaden, Göteborg

Ilves

Aktiv medlem
Göteborgare! Och folk som bor i Göteborg, som jag! Ni som har noterat att det har byggts ett cykelparkeringshus i Gamlestaden, vad tänker ni om det? I början, när det precis var klart, så var jag jättepositiv. Jag tyckte att det var en jättebra idé, tänkte att de verkligen planerade för framtiden, jag gillade både idén och utformningen av byggnaden. Men nu, cirka två år senare...

2022-04-16_12-23-25.jpg

Ja, fotot togs i lördags, så kanske var där färre cyklar än en vanlig arbetsdag, men helt ärligt, jag skulle aldrig parkera någon av mina cyklar här. Och lika ärligt så känns det mer som ett arbetsutrymme för cykeltjuvar, än ett parkeringshus.

(Den som har blivit av med en grå Nishiki Race Hybrid Comp, som ser ut som cykeln längst till höger, kan kontakta Polisens hittegodsavdelning. Jag har lämnat in den där.)

Men vad har hänt? Varför känns det som att det här har gått helt snett? Jag vet inte. Jag jobbar inte för Göteborgs stad, men vill du hellre säga till dem vad ni tycker så ska de (företrädare för Göteborgs stad) vara på plats, i Cykelparkeringshuset i Gamlestaden, den 26 april klo 8-10. Jag funderar på att gå dit, även om jag, som sagt, själv aldrig använder det. Jag är verkligen nyfiken på varför det känns som att det inte funkar.

Är det inte exakt samma sak i Älvsjö söder om Stockholm?

Jag har sett ett som fungerar - i Beijing. Det kostade någon krona per dygn att ha sin cykel där, men det var bemannat under (de väl tilltagna) öppettiderna.

Kommer det stockholmare med synpunkter? ;) Kollade upp cykelparkeringshuset i Älvsjö och tydligen kan man inte låsa fast ramen i cykelställen. Det kan man i Gamlestaden, fast jag vet i ärlighetens namn inte om det är väldigt bökigt och/eller väldigt säkert.

Ett bemannat cykelparkeringshus vore förstås det allra säkraste, men det tror jag går bort av ekonomiska skäl. Tyvärr! (Utan att gå längre in på de politisk-ekonomiska aspekterna på det hela, vi håller den biten utanför den här diskussionen.)

Senast ändrad:
Ja mitt svar gällde väl generellt för utsikten att ett cykelparkeringsgarage skulle kunna fungera som annat än ett skyddat arbetsutrymme för cykeltjuvar, inte specifikt detta i Gamlestaden som jag inte har någon erfarenhet från :)

Trodde faktiskt det fanns något motsvarande möjlighet att låsa fast cyklarna i Älvsjö. Men möjligt det är ännu sämre, och det saknas. Har bara sett det, aldrig nyttjat det själv.

Ja mitt svar gällde väl generellt för utsikten att ett cykelparkeringsgarage skulle kunna fungera som annat än ett skyddat arbetsutrymme för cykeltjuvar, inte specifikt detta i Gamlestaden som jag inte har någon erfarenhet från :)

Trodde faktiskt det fanns något motsvarande möjlighet att låsa fast cyklarna i Älvsjö. Men möjligt det är ännu sämre, och det saknas. Har bara sett det, aldrig nyttjat det själv.
Nei, men det är lugnt! Alla synpunkter på cykelparkeringshus är intressanta, bara vi håller politiken utanför diskussionen. Jag märkte att jag själv var på väg att skriva om den biten, så det var riktat till mig själv också.

Jag är för övrigt helt för dödsrobotbevakade cykelparkeringshus.

Senast ändrad:
Det enda jag hade låst fast i det garaget är väl en förkylning för en sån vill man ju bli av med.
Fattade inte varför det passerade idéstadiet ens. Det kanske hade funkat med typ burar med rediga kodlås som man kan låsa in en cykel i för ett par kronor i timmen eller så.

Bra försök men jag skulle aldrig våga ställa min cykel där. Känns som stöld är i princip garanterad, gott urval av cyklar och ingen insyn.Formuleringen ”skyddat arbetsutrmme för cykeltjuvar” summerar perfekt mitt intryck.

Hoppas jag har fel.

Jag skulle också kunna tänka mig en bur att ha cykeln i, med små maskor så det inte går att plocka delar från den.

Man får hoppas att parkeringshuset har en bättre framtid framför sig. Östra göteborg växer så det knakar och Gamlestadens torg ska byggas om helt, med mer prio på gågator. Vad jag har förstått det som ska hela trafikleden bort från torget för att främja fotgängare och cyklister. Detta i kombination med gentrifieringen kommer nog göra huset säkrare framöver.

Fast vem är det tänkt ska parkera sin cykel där? Är det folk som bor i Gamlestaden som ska cykla ner till torget och sedan ta vagnen in till stan? Fast sitter man redan på cykeln finns det ju fina cykelbanor hela vägen och det tar vad, en kvart att cykla? Eller är det folk som kommer med pendeltåget utifrån som ska åka in, kliva av vid Gamlestadstorget och sedan ta cykeln sista biten? Men varför åker man inte tåget in hela vägen till centrum då? Jag förstår inte.

Fast vem är det tänkt ska parkera sin cykel där? Är det folk som bor i Gamlestaden som ska cykla ner till torget och sedan ta vagnen in till stan? Fast sitter man redan på cykeln finns det ju fina cykelbanor hela vägen och det tar vad, en kvart att cykla? Eller är det folk som kommer med pendeltåget utifrån som ska åka in, kliva av vid Gamlestadstorget och sedan ta cykeln sista biten? Men varför åker man inte tåget in hela vägen till centrum då? Jag förstår inte.
Man når rätt mycket business i öst och på Hisingen via marieholmsbron snabbare från Gamlestaden än från centralen, så jag gissar på pendlarna.

Jag läste att i Älvsjö så var det tydligen inte ett alternativ att sätta upp bevakningskameror. Jag förstod inte riktigt varför. Skulle det kunna vara en väg att gå i Gamlestaden?

Älvsjö är ett moras.
Den som ritade det vann upphandlingen pga det var det billigaste.
Man kan iof låsa fast ramen men det är bökigt och cykeln börjar ändå slaktas inom 12-24 timmar. Några timmar dagtid kan funka att parkera en enklare cykel.
CCTV är väl bra men - då närmar vi oss politiken igen då det har med den personliga integriteten att göra - vems integritet? Osv...
Bäst vore förstås alltid bemanning, en vaktis helt enkelt! Gärna 24/7! :)

Det enda jag hade låst fast i det garaget är väl en förkylning för en sån vill man ju bli av med.
Fattade inte varför det passerade idéstadiet ens. Det kanske hade funkat med typ burar med rediga kodlås som man kan låsa in en cykel i för ett par kronor i timmen eller så.
Bergen har såna här
06175DC7-D6CD-412F-B111-4C6285CCB7C4.jpeg
E032FF62-6984-452A-869C-7A4C356D4690.jpeg

Är det realistiskt att tänka sig bemanning i ett halvt undangömt cykelgarage med hundratals cyklar à 40k? Hur ser säkerheten ut för personalen? Vad skulle det kosta att parkera där?

Man får hoppas att parkeringshuset har en bättre framtid framför sig. Östra göteborg växer så det knakar och Gamlestadens torg ska byggas om helt, med mer prio på gågator. Vad jag har förstått det som ska hela trafikleden bort från torget för att främja fotgängare och cyklister. Detta i kombination med gentrifieringen kommer nog göra huset säkrare framöver.
Gilla eller ogilla på detta? Svårt val.

Gamlestadstorget har tågförbindelse till Trestadsområdet (trollhättan, uddevalla, vänersborg).
Det langas redan mycket knark runt hållplatsen så de klarar sin business som d e, redan.

Gilla eller ogilla på detta? Svårt val.
Jag gillar förvisso Gamlestaden som det är, men det är ju en av stadens tråkigaste transportsträckor om man ska in till stan. Industri och motorväg om vartannat.

Skulle gärna se en utbyggnad men utan att kompromissa med den kultur som finns.

Bellevues industriområde får dom gärna rusta upp dock, det ser för tråkigt ut.

Jag gillar förvisso Gamlestaden som det är, men det är ju en av stadens tråkigaste transportsträckor om man ska in till stan. Industri och motorväg om vartannat.

Skulle gärna se en utbyggnad men utan att kompromissa med den kultur som finns.

Gentrifieringen var det jag tänkte på.

D e redan upprustat som bara den. Men fina minnen från barndomen; bellevue marknad - loppis varje helg där man kunde köpa bamse o kalleankatidningar för 1 kr/st. Plus annat kul. D va lixom utflyktstället för oss barn på 80-talet. O få nya Lejon-dojor från affären intill va värsta lyxen. LV6 va aktivt militärområde o uppe på bunkeberget sysselsatte vi oss me att samla på tomhylsor. Men man skulle va försiktig för man kunde fastna o dö i skyttegravarna som fanns där...enl de vuxna.

D e redan upprustat som bara den. Men fina minnen från barndomen; bellevue marknad - loppis varje helg där man kunde köpa bamse o kalleankatidningar för 1 kr/st. Plus annat kul. D va lixom utflyktstället för oss barn på 80-talet. O få nya Lejon-dojor från affären intill va värsta lyxen. LV6 va aktivt militärområde o uppe på bunkeberget sysselsatte vi oss me att samla på tomhylsor. Men man skulle va försiktig för man kunde fastna o dö i skyttegravarna som fanns där...enl de vuxna.
Njea, delar kanske.. men det är många sunkiga byggnader och knepiga verksamheter.
Kan langa bilder om du inte är övertygad ?

Njea, delar kanske.. men det är många sunkiga byggnader och knepiga verksamheter.
Kan langa bilder om du inte är övertygad ?
Va? Yo, det blir inte sunkigare än 80-talet, så försök inte.Jag växte upp i dom områdena, i Gamlestan. När nån säger sunkigt om dom områdena idag 2022, så skrattar jag för de vet inte vad de pratar om.

Va? Yo, det blir inte sunkigare än 80-talet, så försök inte.Jag växte upp i dom områdena, i Gamlestan. När nån säger sunkigt om dom områdena idag 2022, så skrattar jag för de vet inte vad de pratar om.

Yo, bara för att något var ännu sunkigare för 30+ år sen så innebär det inte att det inte är sunkigt idag.

I och med att 80-talet var 40-30 år sedan och området inte har upprustats sedan dess så tror jag det är betydligt sunkigare idag.. Bellevues marknad hade ändå ett ganska gott rykte, min faster sålde tyger där ett tag, dock inte så långt tillbaka som 80-talet, men i en mycket trevligare miljö än idag.

Dina skor låter som lyx.. när jag och en vän gick på kvibergsmarknad (som är av liknande stuk men bara på helger) fann även hon en sko hon gillade i en stor skohög på ett bord. Hon frågade vad skorna kostade, han svarade "100 kr". På följdfrågan var den andra skon var så letade han lite och svarade sedan att hon får skon för 50 kr. ?

Det har renoverats sen 80-talet. Många byggnader är inte kvar alls. Det renoverades o rustades upp redan för 20 år sen. Och byggdes nytt.
När vi diskuterar ifall Bellevues industriområde idag är sunkigt så menar vi ju, såklart, just Bellevues kvarvarande industriområde. Det har byggts mycket i området, hela hållplatsen har gjorts om, falafelhaket försvann, nya lägenhetenshus med bostadsrätter etc. Men det som det inte har gjorts ett jota med är sunkigt, de facto.
I GP har diskussionen varit uppe flera gånger att något bör/måste göras med just det området.
Jag orkar inte gå in på eniro o dra fram gatunamnen, men jag talar om området mellan Kvibergs VC och Holmens secondhand i allmänhet samt gatorna närmst småbåtsbryggan i synnerhet.

Tillbaka
Topp