[OT] DiY Pizzaugn. Gasdriven. Hur farligt kan det vara!?

Leffe

Aktiv medlem
Ok lite click bait-rubrik. Den är inte byggd än.

Men tanken är att svetsa en ugn som ser ut som ett litet hus, i cortenstål. Lägga in en biscottisten och montera gasbrännaren från min Ooni karu i bakre delen på ugnen. Vad kan gå fel?

Nån gasoltekniker på forumet?

Men tanken är att svetsa en ugn som ser ut som ett litet hus, i cortenstål. Lägga in en biscottisten och montera gasbrännaren från min Ooni karu i bakre delen på ugnen. Vad kan gå fel?

Nä, inte tekniker. Men bara du har samma säkerhetsfunktioner som Ooni så är det väl lugnt. Har den flamvakt eller ingen som säkrar om lågan slocknar? Design som ett hus säger du, är det större yta du behöver kanske det räcker att efterlikna Ooni fast större.

Blir nog bra, svetsa på. Värsta jag sett var en ankgrill med en wokbrännare i botten, oisolerad plåtkonstruktion som blev sisådär 400 grader på utsidan.

Nä, inte tekniker. Men bara du har samma säkerhetsfunktioner som Ooni så är det väl lugnt. Har den flamvakt eller ingen som säkrar om lågan slocknar? Design som ett hus säger du, är det större yta du behöver kanske det räcker att efterlikna Ooni fast större.

Blir nog bra, svetsa på. Värsta jag sett var en ankgrill med en wokbrännare i botten, oisolerad plåtkonstruktion som blev sisådär 400 grader på utsidan.

Med design som ett hus menar jag en huskropp men utan taknock, alltså platt tak mitt på och sluttande på sidorna.
Brännaren till Ooni’n är ett tillbehör så jag kan skruva bort hela paketet och skruva fast den i den nya lådan. Tänker då att det inte medför alltför stor risk så länge ventilationen är den samma.

Det jag vill uppnå är större yta och få lågan högre upp över pizzan. Karun är ganska trång och lågan flyger direkt över pizza så man får skruva ner lågan och det blir ändå lätt bränt.
Köpte också en biscottisten från lilla Napoli som jag tänkte kapa och lägga i oonin men den ser så stor och bra ut att det känns tråkigt att göra den liten.

Bara för att få det sagt, Nackas bäste pizzabagare, Antonio, kör med traditionell, elektrisk, pizzaugn. Brödet blir fantastiskt.

Vad som värmer är således sekundärt.

Bara för att få det sagt, Nackas bäste pizzabagare, Antonio, kör med traditionell, elektrisk, pizzaugn. Brödet blir fantastiskt.

Vad som värmer är således sekundärt.
Visst är det så. La piccola nonna på söder gör svinbra pizzor, också elektriska ugnar.
Det elden ger är röksmak.

Kan du bygga en gasdriven pelletsugn och få bästa av två världar?

Det behövs mer bilder.
Men din ooni funkar fortfarande, du ska bara svexa ihop en större?

Frågan är kanske om effekten i Oonibrännaren räcker till att värma en större volym till rätt temperatur?

Frågan är kanske om effekten i Oonibrännaren räcker till att värma en större volym till rätt temperatur?
Ja jag tror att knepet är att bara den precis så mycket större som behövs. Tittar på man brännaren till karu pro så ser de ganska lika ut så måttar man efter den så kanske det funkar. Men BTUn kan ju skilja.

Ungefär som den vill jag att den ska se ut:

Visst är det så. La piccola nonna på söder gör svinbra pizzor, också elektriska ugnar.
Det elden ger är röksmak.

Kan du bygga en gasdriven pelletsugn och få bästa av två världar?

Det behövs mer bilder.
Men din ooni funkar fortfarande, du ska bara svexa ihop en större?

Den fungerar fortfarande men den skulle kunna vara så mycket bättre.

Det där med eld vs gas. Finns två läger men man verkar kommit fram till att man inte märker någon skillnad, det som märks är snarare att om man äter i samma lokal som en vedeldad så lukter det ju eld och det kan ge intryck.

1651522796628.png

Jag köpte en Surriento, gaseldad för en pizza. Funkar lite för bra, lätt att bränna av 10 pizzor till familj och vänner på en kväll! Skönt att slippa joxa med ved.
Fantastisk ugn. Med en Sten från Lilla Napoli så blir den ännu bättre.
och de som säger att veden ger röksmak skulle jag vilja veta hur den hinner ge smak på 60-90 sekunder?

Fantastisk ugn. Med en Sten från Lilla Napoli så blir den ännu bättre.
och de som säger att veden ger röksmak skulle jag vilja veta hur den hinner ge smak på 60-90 sekunder?

Jag har kört med pellets i en Ooni. Med lite otur kan pitsan smaka fotogen på mindre än en minut.
Har numera en gasinsats.

Jag har kört med pellets i en Ooni. Med lite otur kan pitsan smaka fotogen på mindre än en minut.
Har numera en gasinsats.

Hmm, jag har också fått fotogensmak i Ooni med pellets. Dock osäker på om det var pellets eller om det fortfarande var tändvätska i brasan... Har bara använt ugnen den gången, blev lite avtänd så att säga. Men har tänkt att testa igen.

Jag körde dock med vanliga pellets för villapannor, leverantören sa att de bara innehåller sågspån, inga tillsatta bindemedel eller så. Men man kanske behöver dyra pellets för matlagning. Finns ju pelletsgrillar också.

Låter som tändvätska tycker jag, att det inte brunnit klart. Innan jag köpte så kollade jag runt, så fick jag svaret att ved var som att köpa Campa, det var mer själ i pizzan då. Så klart.

Hmm, jag har också fått fotogensmak i Ooni med pellets. Dock osäker på om det var pellets eller om det fortfarande var tändvätska i brasan... Har bara använt ugnen den gången, blev lite avtänd så att säga. Men har tänkt att testa igen.

Jag körde dock med vanliga pellets för villapannor, leverantören sa att de bara innehåller sågspån, inga tillsatta bindemedel eller så. Men man kanske behöver dyra pellets för matlagning. Finns ju pelletsgrillar också.

Tändning med gaslåga och finpellets för Ooni. Kan ge den fina smaken av flygbränsle ändå.

För att vara allvarlig, så är min Surriento rätt enkel. Ganska simpel brännare i sidan kopplad via en regulator till gasoltuben. Det borde inte vara raketforskning att få till själv.

Lilla Napoli håller ju på att experimentera med sin grillmårran, så det går nog att få till. Så länge man har respekt för vad man håller på med, sen när man meckar själv så minskar ju marginalerna för att göra fel och misstag. Vad händer om gasen står på lite för länge innan man tänder etc.

20220415_165228.jpg

Hade jag haft medlen så skulle jag nog köpt en Goozney dome. Surrienton ser fin ock!
Gozney Dome fanns inte och inte för dom pengarna när jag köpte. Min kostade 9000 - 10 % rabattkod på grillkung, Gozney ser ut att kosta €1299 plus frakt så det är några kg mjöl mellan dom i pris. Sen fick jag köpa till en regulator för 249 kr också iofs.

För att vara allvarlig, så är min Surriento rätt enkel. Ganska simpel brännare i sidan kopplad via en regulator till gasoltuben. Det borde inte vara raketforskning att få till själv.

Lilla Napoli håller ju på att experimentera med sin grillmårran, så det går nog att få till. Så länge man har respekt för vad man håller på med, sen när man meckar själv så minskar ju marginalerna för att göra fel och misstag. Vad händer om gasen står på lite för länge innan man tänder etc.

Visa bilaga 553178
Ja det är lite deras projekt jag tänkt på och de sade i nån post att ”gas är inte att leka med” ungefär. Bra deg där!

Visa bilaga 553178
Typ som om du glömmer att den är på i din ugn ??Jävlar va ja brände mig förra gången…

Rökgaserna går ut ovanför pizzan. Frisk luft kommer in i botten på ugnen. Bakar ca 200 Napolitanska pizzor om året i vedugnen. Aldrig fått röksmak. Veden ger en stor autentisk dimension till upplevelsen och att elda är kul :-)

I en hyfsat isolerad ugn med typ 5 cm filt står öppningens storlek för nästan hela effektbehovet. Så jämför de istället för ugnsvolymen vid dimensionering.

Du vill ha 440-460 grader på biscotti stenen och ca 700 grader i taket. För 60-90 s bakning.

Hur stor effekt har brännaren? Du lär behöva minst 10 kW.

Rökgaserna går ut ovanför pizzan. Frisk luft kommer in i botten på ugnen. Bakar ca 200 Napolitanska pizzor om året i vedugnen. Aldrig fått röksmak. Veden ger en stor autentisk dimension till upplevelsen och att elda är kul :-)

I en hyfsat isolerad ugn med typ 5 cm filt står öppningens storlek för nästan hela effektbehovet. Så jämför de istället för ugnsvolymen vid dimensionering.

Du vill ha 440-460 grader på biscotti stenen och ca 700 grader i taket. För 60-90 s bakning.

Hur stor effekt har brännaren? Du lär behöva minst 10 kW.
5,3kw är den på enligt Ooni

Ok. Det låter lite. Jämför med andra kommersiella gasugnar i lämplig storlek för att bilda dig en uppfattning om det räcker.

Varför krångla till det ? Jag brukar köpa sådana där små fyrkantingar med extra allt från frysdisken på konsum. Micra, och en stor dos Tabasco. Blir fint.

Tillbaka
Topp