Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Och då är skillnaden mot marknadsvärdet skattepliktigt?
Har för mig att jag nyligen läste att det skulle tas krafttag emot detta. Troligen inte när det gäller cyklar dock
Det beror på ålder, lön, vilken tjänstepension man har, etc. Men det minsta man bör göra är ju att iaf räkna in den minskade avsättningen som en kostnad i sin kalkyl. I mitt fall är det 35% av bruttolöneavdraget, så det blir här 3150kr över de 3 åren.Men hur avgörande skillnad blir det egentligen om man, som TS, betalar 250:-/mån under 3 år?*
Visst. "många bäckar små" och allt det där, men om man är ute efter att maximera pensionen så tror jag att man har en del att vinna på andra håll i pensionsplaneringen.
*Lägger in en brasklapp här om att jag har väldigt dålig koll på pensionssystemet, så min fråga ovan är till stor del ställd i undersökande syfte.
Du menar löneväxling? Ja, det är bra, men man ska få göra det också (min arbetsgivare erbjuder det inte).Eftersom vi lämnat topic. Jag tror skatteväxling är bra skit som man tjänar tillräckligt. Börja gärna tidigare än jag.
Och framförallt ska tjänstepensionen grunda sig på lönen FÖRE löneväxlingen...Du menar löneväxling? Ja, det är bra, men man ska få göra det också (min arbetsgivare erbjuder det inte).
Som jag ser det. Leasingtagaren tjänar på det. För företaget är det ett nollsummespel, förutom administrationen av leasingavtal. Leasinföretaget tjänar också på det, det är ju deras verksamhet att leasa cyklar. Stat, kommun och landsting förlorar skatteintäkter, då beskattningsbar lön blir lägre.Det som luktar lite illa i min näsa är just det att ingen tjänar en krona på det här om man ska tro det upplägg som TS skriver om.
Just det får mig att tro att det finns mer än en hund begraven någonstans.
Företag brukar som bekant inte ägna sig åt välgörenhet.
Företaget har kapitalkostnader osv som måste betalas av någon i någon ände och man måste tjäna pengar någonstans om annat ska väl de anställdas löner betalas av någon om inte de jobbar gratis...
Fast grejen är den att avgiften inte täcker inköpspriset ens när man räknar bort restvärdet.Som jag ser det. Leasingtagaren tjänar på det. För företaget är det ett nollsummespel, förutom administrationen av leasingavtal. Leasinföretaget tjänar också på det, det är ju deras verksamhet att leasa cyklar. Stat, kommun och landsting förlorar skatteintäkter, då beskattningsbar lön blir lägre.
Det kan man ju spekulera i. Om jag räknar rätt så kommer det att fattas 804 kronor på en Nishiki Rush när den blivit utlöst till restvärdet enligt Bikelease. Utan att ha sett på alla modeller som Bikelease saluför, så verkar de vara ganska dyra, klart mer en vanlig pendlarcykel. Då är väl marginalerna större, så man kan acceptera att "sälja" dem till lägre pris. Sen kan de ha andra inköpspriser, deras listpris för Nishikin är samma som syns på Nishiki's hemsida. Tittade också på Allabolag. 2020 omsatte man än 3.4 millioner, hade en vinst på 60 tkr, en anställd med personalkostnad på 173 tkr (det blir ingen fet lön av det). Det verkar vara ett företag som startar upp, och som accepterar låg vinst, mot att kanske bli stora någon gång i framtiden.Fast grejen är den att avgiften inte täcker inköpspriset ens när man räknar bort restvärdet.
Vem står för kapitalkostnaden?
Alltså bär det sig inte nu när du synat dom...Vi får väl se hur länge dom finns kvar om räntan går upp någon procent eller två.Det kan man ju spekulera i. Om jag räknar rätt så kommer det att fattas 804 kronor på en Nishiki Rush när den blivit utlöst till restvärdet enligt Bikerelease. Utan att ha sett på alla modeller som Bikerelease saluför, så verkar de vara ganska dyra, klart mer en vanlig pendlarcykel. Då är väl marginalerna större, så man kan acceptera att "sälja" dem till lägre pris. Sen kan de ha andra inköpspriser, deras listpris för Nishikin är samma som syns på Nishiki's hemsida. Tittade också på Allabolag. 2020 omsatte man än 3.4 millioner, hade en vinst på 60 tkr, en anställd med personalkostnad på 173 tkr (det blir ingen fet lön av det). Det verkar vara ett företag som startar upp, och som accepterar låg vinst, mot att kanske bli stora någon gång i framtiden.
Jag rättar mig själv. Priserna som anges är ju inte inköpspris, utan någon form av listpris för cykelbutiker. Så är det för Nishikin som TS är intresserad av. Och inköpsris är rimligen lägre än butikspris, så det blir en vinst, om än liten. Företaget tycks inte heller ha räntekostnader i någon större omfattning, och med en anställd så kan man inte hinna serva cyklarna. Man samarbetar förmodligen med någon av cykelföretagen som nämns av TS. Företaget är ganska nystartat och har ökat försäljningen från start till 2020, det är ju en startsträcka för alla företag. Killgissar att "affären" bygger på volym och att anlita andra företag för service. Skall bli intressant att se årsredovisningen för 2021, den lär komma under sommaren.Alltså bär det sig inte nu när du synat dom...Vi får väl se hur länge dom finns kvar om räntan går upp någon procent eller två.
Det där går inte att överleva på.
Nästan inget uttag av lön (förmodligen det minsta man måste ta ut) och ingen vinst att tala om..