Gammalt cykel-kodlås BASTA Automatic från 70-tal till Crescent Rodeo Mach 1

Hej alla!

Jag renoverar en gammal underbar pojkcykel från sent 70tal, tidigt 80tal, en Crecent Rodeo Mach 1. 3 växlad Torpedo Sachs med spark och limpsadel.
Jag hittade ett passande kodlås, som var vanligt då på den tiden, ett BASTA AUTOMATIC, där man förde en röd reflexklädd knapp vänster/höger och uppåt i en kombination för att den skulle låsa upp sig.
Det är i bra skick, och verkar vara tillverkat 1977. Men jag har inte koden! Det finns serienummer på...vet någon hur man kan hitta det, utan att "bryta upp det"?

Bilagor

• Basta2.jpg
    Basta2.jpg
    704.6 KB · Besök: 905
  • Basta1.jpg
    Basta1.jpg
    672.5 KB · Besök: 269
  • Crescent_Rodeo.png
    Crescent_Rodeo.png
    227.9 KB · Besök: 377
Hej alla!

Jag renoverar en gammal underbar pojkcykel från sent 70tal, tidigt 80tal, en Crecent Rodeo Mach 1. 3 växlad Torpedo Sachs med spark och limpsadel.
Jag hittade ett passande kodlås, som var vanligt då på den tiden, ett BASTA AUTOMATIC, där man förde en röd reflexklädd knapp vänster/höger och uppåt i en kombination för att den skulle låsa upp sig.
Det är i bra skick, och verkar vara tillverkat 1977. Men jag har inte koden! Det finns serienummer på...vet någon hur man kan hitta det, utan att "bryta upp det"?
hetaste tipset är o kolla med cykelhistoriska föreningen på facebook dom är bra på luska fram dylikt

Hej alla!

Du kan googla på ”basta kodelås”. De var rätt vanliga på danska cyklar när det begav sig och det finns en del tips på nätet.
Enligt vad jag kunde läsa mig till fanns det bara 500 olika koder. Koden aktiveras i horisontell rörelse, alltså vänster-höger med knappen och låset öppnas när rätt kod har aktiverats med knappen uppåt

man kan möjligen dra vissa slutsatser om funktionen och kombinationen genom att röntga.

här är ett annat exempel, tre pedaler där jag ville kolla vad det var för lagringar:)
CE205694-1E34-4739-AD6E-D4457207DCC5.jpeg

När jag var liten fanns det 2 olika märken av såna där kombinationslås. Den första var rätt enkel att få upp med ett litet trick. Den andra som kom lite senare var svårare, kanske t.o.m. inte gick, kommer inte riktigt ihåg. Kan vara så att det är den "andra typen" du har, dom var rätt lika.

Tjena!

Jag har ett sådant och är rätt duktig på att glömma bort koden. Men har inte glömt bort hur man kommer på den.
När man drar knappen åt sidan så låter det antingen klick eller klack. Det ena betyder att det är rätt håll, det andra att det är fel.
För att veta om klick eller klack är rätt så dra först uppåt, sen höger, får du samma ljud 1-3 gånger sen det andra ljudet så vet vet du att det första du hörde är rätt. Får du samma ljud hela tiden så ska du börja åt vänster. Sen är det bara att klicka sig fram till hur många gånger man ska dra åt vardera håll.

Tillbaka
Topp