Beslutsångest inför hardtail köp

• Trådstartare Trådstartare Dmz
  • Start datum Start datum

Dmz

Medlem
Hejsan! Jag är ny på här på forumet och har lustläst alla köptips och även försökt hitta nått vettigt om import från England då jag inte hittat något som tilltalar mig i Sverige.
Det är nämligen så att jag är sugen på att köpa en Hardtail från Halfords eller Wiggle. Jag undrar lite hur lång tid frakten brukar ta och om det brukar bli problem i tullen nu för tiden på så pass dyra/stora paket? Och brukar paketen komma fram hela?
Nedan är cyklarna jag funderar på. Mest ifall någon har några andra tips för en budget på 15 000:-
Boardman MHT 8.8
Voodoo Bizango Pro
Vitus Sentier 29
Nukeproof Scout 290 Race
Jag ska även vilja passa på att fråga om vilken storlek på ram som skulle passa mig.
Jag är en 80kilos halvstel gubbe på 42år 176cm och har korta ben, ca 74cm från golv till gren. Normallånga armar.
Jag kommer att cykla grus och lättare stig med min dotter, men samtidigt ha möjligheten att ge mig ut på tuffare stig då jag är själv.

Det brukar inte vara några problem med Wiggle i alla fall. Tar ungefär så lång tid som det står.

Korta ben så måste ju ha large om den inte ska vara för kort. Alternativt omodernt lång stam. Sen kanske large blir lite hög.
Jag har haft en medium sentier

Varför krångla till det så och beställa utanför EU?

Det finns bra cyklar i Sverige, och vill man titta längre bort så har Tyskland massor där många leverantörer har sidor på engelska.

Det kommer ta längre tid från England, och ja du kommer åka på tull (förutom wiggle.se som bakar in det i priset, men efter Brexit är de inte alls lika prisvärda som de var innan).

Om du klickar på min profil så kan du se min meddelandehistorik och där finna några förslag på cyklar.

Köp inte en för stor cykel! Vi halvstela gubbar 40+ bör optimera på bekväm sittställning som axlar och rygg pallar med.

En annan sak, om du är 40+ och faktiskt har pengarna så kan det vara värt att köpa i butik så att det faktiskt blir en cykel som passar.

Det är väl nya roscoe 7 och uppåt som möjligen går att köpa i butik om man vill ha den typen av cykel men väldigt stort tvek på att den går att köpa alls.

Det är inga som helst problem att handla från UK om man vill det. Jag vet eftersom jag gjort det. Jag har också köpt från Peru. Man beställer och betalar.

Korta ben så måste ju ha large om den inte ska vara för kort. Alternativt omodernt lång stam. Sen kanske large blir lite hög.
Jag har haft en medium sentier
Jag förstår inte alls?
Kort gubbe med korta ben måste ha large annars blir cykeln för kort?

Jag har inte suttit på någon av cyklarna TS listar men är 1½cm kortare och är generellt nöjd med vad som brukar kallas M, har ganska svårt att tro att man sitter bra på en L men de dimensionerna såvida man inte vill ligga på överröret.

Tar mig friheten att referera till @Dmz som "kort" och "gubbe" då vi praktiskt taget delar både dimensioner och ålder, inget negativt i det alls.

Jag förstår inte alls?
Kort gubbe med korta ben måste ha large annars blir cykeln för kort?

Jag har inte suttit på någon av cyklarna TS listar men är 1½cm kortare och är generellt nöjd med vad som brukar kallas M, har ganska svårt att tro att man sitter bra på en L men de dimensionerna såvida man inte vill ligga på överröret.

Tar mig friheten att referera till @Dmz som "kort" och "gubbe" då vi praktiskt taget delar både dimensioner och ålder, inget negativt i det alls.

Om man har relativt korta ben vill man har en längre cykel. Det finns två skäl till det. En är att relativt korta ben betyder relativt lång överkropp, så man behöver större distans mellan sadeln och styret. Andra skäll är att sadeln hamnar lägre med kortare ben som gör också att sadeln kommer horisontelt närmare styret. Om man kan sänka styret kan men kompensera, men på en MTB med mindre storlek kan det blir svårt.

Om man har relativt korta ben vill man har en längre cykel. Det finns två skäl till det. En är att relativt korta ben betyder relativt lång överkropp, så man behöver större distans mellan sadeln och styret. Andra skäll är att sadeln hamnar lägre med kortare ben som gör också att sadeln kommer horisontelt närmare styret. Om man kan sänka styret kan men kompensera, men på en MTB med mindre storlek kan det blir svårt.
Jag fattar, logiskt, än viktigare att det är klart för TS.

Likväl är TS dimensioner ganska nära mina egna, det är någon centimeter som skiljer i längd och gren, jag skulle inte dra det så lång som att rekommendera en större storlek, 10mm på stammen och lite justermån på rälsen så tror jag TS sitter ganska bra.

Men det kan vara desto mer relevant att faktisk prova i butik.

Kikade som hastigast på länkarna och det känns inte som speciellt prisvärda cyklar, de 2 hos Wiggle med 10 delat Deore och de andra 2 med 12.

Som jämförelse får man en Grand Canyon med bättre drivlina och gaffel för nästan samma pengar, gissar att det går att hitta Cube i samma härad.

Som jämförelse får man en Grand Canyon med bättre drivlina och gaffel för nästan samma pengar, gissar att det går att hitta Cube i samma härad.

Jag tror dock att TS inte vill har en HT med gammaldags geometri som Grand Canyon och framförallt Cube. Canyon Stoic har modernare geometri, men är svårt att får tag i.

Sen finns det skillnader i geometri mellan cyklarna i första inlagg. Personligen skulle jag välja Nukeproof Scout.

Skickar Halfords till Sverige? Förr (innan brexit) gjorde dem inte det. Vilket var synd för Boardman hade en del fina hojar.

Tänk på att Nukeproof Scout har rätt långt sadelrör på den generation som säljs just nu. Det kommer en ny scout under sommaren med annan geo... Hursom så är jag 190 lång med extra långa ben och känner mig inte alls för stor på en large som jag har testat en hel del under våren. Fantastiskt rolig cykel om än lite hög ram jämfört med många andra "tuffa hardtails".
Vad det gäller köp från GB så kan det ibland bli lite pappersjobb när väl grejerna kommer till Sverige. Jag fick fylla i en tulldeklaration och skicka till Schenker Malmö för att min Scoutram från CRC skulle fortsätta sin färd hem till mig.

Sen kan hojen som sagt mycket väl bli för hög både standover och seat tube men det är en annan sak.
Många struntat i standover men det är väl inte alltid 100%

Jag hade en sentier medium och är 176. Man får ju räkna med flack sta och TTe om man vill kunna sitta ner och cykla.
Jag hade stolpe med set back och 70mm stam och det funkade. Reach är kort även på large oavsett benlängd.

Jag är lika ”ung” som du å vi gubbar gör oss bäst med dämpning bak också, du kommer högst troligt vilja ge dej ut på bökigare ställen när du har hojjat ett tag, å då blir det tvunget till fs, iåförsej så kan man aldrig få för många cyklar? Har du möjlighet så testa lite olika modeller innan du trycker på köpknappen? bor du i närheten av Nora ( Örebro) så har jag Giant 27,5 å trek 29” heldämpade och en kolfiber trek ht 29” som du kan få testa å jämföra, alla i medium ( ingen till salu)

Oj vad många svar jag har fått, det tackar jag för ??
Jag tror jag hoppar idén om att köpa från GB.
Angående geometri så är jag totalt vilsen och uppskattar verkligen att ni tar er tid att hjälpa mig, men som referens har jag en gammal Specialized från 2004 så vad jag nog än tar så lär det bara bli till det bättre.
Däremot så uppskattar jag bra komponenter (vilket jag inte har någon koll på längre) för att få minimalt med strul.
Jag funderar på storlek Medium då jag är rädd att cykeln blir för stor annars.
Jag bor i Östersund så jag har möjligheter att testa cyklar på XXL, Egons som har Kellys och SUP och Södersport som har Specialized, Giant, Nishiki och Principia.
Heldämpat går bort på grund av prisbilden.

Har kollat här i Sverige lite mer nu och har hittat följande
Specialized Rockhopper Expert 29
Superior XP 919
Orbea Alma H20 och Orbea Laufey H30
Kanske även Trek, har dock väldigt dålig koll på vilka märken som har vettiga cyklar.
Länka gärna lite cyklar som har vettiga komponenter och som finns leveransklara innan Juli, helst från idag.

Jag hade hållt mig borta från Rockhoppern och liknande cyklar då man för 15k borde få TA, boost och en dropper iaf på trail cyklarna.

Orbea Alman ser enligt mig ganska bra ut som en modern XC cykel som även går att köra lite lätt nedför med men den har 27.2mm sadelstolpe vilket gör det svårt att sätta en dropperpost på den. Vikten är även bra så den skulle nog bli perfekt för lättare stigar och grus.

Laufeyn ser bra ut rakt igenom med bra komponenter och modern trail geometri. Kommer även med hyfsat bra däck. Recon gaffeln kan bli att flexa lite men det är inget stort problem enligt mig.

Några andra cyklar:
Kona Honzo: https://www.bikester.se/kona-honzo-M1013354.html?vgid=G1487579&cgid=37165
Ganska lik Laufeyn men med 120mm slaglängd istället för 140 på Orbean.

Gt Zaskar: https://www.bikester.se/gt-bicycles-zaskar-lt-al-elite-M876717.html?vgid=G1245120&cgid=37165
Ser bra ut enligt mig. Enligt många så är Sram SX/NX drivlinan inte så bra men jag har inte testat så jag kan inte säga så mycket.

Trek Roscoe 7: https://trekstoregbg.se/produkt/trek-roscoe-7-2/
Lite över budget men komponenterna ser bra ut och ramen ska vara väldigt bra.

Det lutar mot Laufeyn, men enligt deras hemsida så är Medium för 160-175 och Large 170-185. Ska man satsa på Large fast man har korta ben då jag är 176?

Det lutar mot Laufeyn, men enligt deras hemsida så är Medium för 160-175 och Large 170-185. Ska man satsa på Large fast man har korta ben då jag är 176?
Ja, du vill ha reachen från Large för att cykeln inte ska kännas kort när du står upp. Din benlängd avgör egentligen bara hur lång dropper du kan köra och den medföljande kommer nog funka fint.

Ännu ett alternativ som kanske är prisvärt? Åtminstone fastnade jag själv för denna nyss:
Säljs även av svensk butik för 11999+frakt.
På min egen har jag sedan uppgraderat till XT växelreglage för rappare växlar (629 kr inklusive frakt från Danmark).

Ännu ett alternativ som kanske är prisvärt? Åtminstone fastnade jag själv för denna nyss:
Säljs även av svensk butik för 11999+frakt.
På min egen har jag sedan uppgraderat till XT växelreglage för rappare växlar (629 kr inklusive frakt från Danmark).
Känns ju dock väldigt omodern i geometrin, och tung för att vara en xc-hoj

Om den redan är omodern trots helt ny geometri 2022, är det en himla tur att jag inte är speciellt modeintresserad ?. Beträffande vikten (13.6 kg) är den väl inte högre än för Orbean?

Ja, uppdaterad till 2017 ungefär. Max 2.25 däck och kort reach
Orbea laufey är en tung stigcykel.

maintenance, and there's plenty of room to run wide, grippy and comfortable 2.25in tyrred

Edit
Men blir säkert bra på grus.

Om den redan är omodern trots helt ny geometri 2022, är det en himla tur att jag inte är speciellt modeintresserad ?. Beträffande vikten (13.6 kg) är den väl inte högre än för Orbean?
Ja den behöver ju inte vara dålig för det, men då ts hade tittat på bla Nukeproof Scout, bör man i alla fall uppmärksamma att det är två radikalt olika cyklar. Och beträffande vikten så väger min gamla alu-xc-hardtail in på strax över 10kg ?‍♂️

Tror de flesta vill köpa något hyfsat "up to date" när man köper nytt.

Dessutom finns det väl en anledning att de flesta tillverkare bortsett från Cube gått vidare med lite längre och flackar cyklar?

Nu tog jag beslutet att beställa en Orbea Laufey H30 i storlek Large och samtidigt köpa till Reverse Escape pedaler då jag inte visste om det ingick några.
Tack allesammans för era tips och era olika syner på saker och ting.
Nu kommer bara den eviga väntan efter cykeln som kommer om 3 till 5 arbetsdagar :)
Intresserad av att höra om storleken passar då jag har en polare som är 175cm lång och på jakt efter cykel. Trodde L skulle ha för långt sadelrör för honom men inte mätt så noga ännu

Ja, det är 12mm högre än min. Jag får in exakt 150mm brandx dropper. Kanske går in 150 oneup på laufey men hade inte köpt en så hög cykel 2022 om jag haft alternativ.

av det som finns att välja på, vilken hade du valt i denna prisklassen?
Alltså det spelar bara roll om man tvunget ska ha det modernt och rätt. Jag har haft en sentier medium med 70mm stam och det vara inga problem. Large hade varit mer lagom men då hade jag fått ha kort dropper och kanske fått hoppa av försiktigt

Kan man tänka sig omodernt lång stam så kanske medium är bästa lösningen på lite omodern cykel.

Nya hojar är
Nukeproof scout (22 eller är det 23?)
Stoic
Roscoe från 7 och uppåt

Nu har jag inte kollar sadelröret på dem men det är bara att läsa tabellen. Under 450 på large är väl trevligt. Under 400 är coolt

Folk måste sitta jättehögt...jag har en large ram med 500mm seattube och kör en 125mm dropper(slammad) men då har jag grenmått på 90-91cm..och är 187cm lång. Funderade själv på att ta medium ramen först och nu i efterhand så ångrar jag det lite då en lite mindre hoj hade vart roligare. Jag har haft många aggro HT ramar/cyklar och märkt att jag trivs bäst med runt 450-470mm reach och seattube med allt från 400-500mm.

Jag tänker man väljer en cykel som passar och sen kollar man så att den inte är för hög.
Har man korta ben och väljer en omodernt hög hoj blir det problem när man "sizar upp". Dessutom kanske man kan välja en mindre storlek på en modern cykel. Fast har man korta ben ställer istället TTe till det på en modern hoj....

Stoic L
Reach 480mm
ST 460mm

Roscoe L
Reach 470
ST 450

Laufey L
Reach 459
ST 470

Honzo ESD
Reach 490
ST 420

Bilagor

• honzo_esd (1).jpg
    honzo_esd (1).jpg
    94.5 KB · Besök: 58
Senast ändrad:
Stoic L
Reach 480mm
ST 460mm

Roscoe L
Reach 470
ST 450
Precis men inte om man är 175-176 lång . Dom där siffrorna är ju perfekt enligt mitt tycke till någon som är 10cm längre än TS och dig Jonte . På en modern medium kan ju ni köra 170-200mm dropper och där med kunna komma ner lågt och gött på hojen. Tänk på att reachen ökar på en HT så kör man brant nerför och gaffel komprimeras så blir reachen längre..

Precis men inte om man är 175-176 lång . Dom där siffrorna är ju perfekt enligt mitt tycke till någon som är 10cm längre än TS och dig Jonte . På en modern medium kan ju ni köra 170-200mm dropper och där med kunna komma ner lågt och gött på hojen. Tänk på att reachen ökar på en HT så kör man brant nerför och gaffel komprimeras så blir reachen längre..

Ja,men tydligen sitter jag fel alternativt är vanskapt. Det lutar väl åt att jag har korta ben som TS.
Sen noterar jag att TTe minskat i raketfart sen STA passerade 75.5 grader eftersom Reach inte hinner med. T.o.m ESD är omöjligt kort att sitta ner på.
Jag har en medium ESD kopia från Peru med flackare STA och lite längre Reach. Den är i aldra kortaste laget.

Om man nu ska sitta ner vilket jag vet inte är happy korrekt

Sen säger Orbea själv Large.
ST ser dessutom inte långt ut på bild och TT går rakt från styrlager till Nav, så är den verkligen 470?

Min toptube är 662mm vilket är låångt på en large samma geo som en ns eccentric Evo 2019. Med 475 reach. Idag brukar det va lagom och downsizea 1 storlek från det tillverkaren skriver..

Min toptube är 662mm vilket är låångt på en large samma geo som en ns eccentric Evo 2019. Med 475 reach. Idag brukar det va lagom och downsizea 1 storlek från det tillverkaren skriver..
ESD har 633 och Sentier 640.

Eccentric 2019 har STA 74 medan ESD har 77.5-
Det är precis det jag menar. STA ökar snabbare än reach.

Laufey har 632mm och går du ner till Medium får du 606mm TT.
14mm kortare i M än en medium sentier och du skulle få 30mm kortare på en large än vad du har nu

ESD har 633 och Sentier 640.

Eccentric 2019 har STA 74 medan ESD har 77.5-
Det är precis det jag menar. STA ökar snabbare än reach.

Laufey har 632mm och går du ner till Medium får du 606mm TT.
14mm kortare i M än en medium sentier och du skulle få 30mm kortare på en large än vad du har nu
Ja så är det . Har själv haft både sentier i large samt mmmbop i large, bluepig i XL . Samt 2 Marino 1 i large o 1 i XL. Slutar med att jag alltid gillat large hojarna mer än XL. Jag har ingen som helst nytta av 76+ sta . Visst skönt när man cyklar upp för berg men det är ju också därför man har kortare TT för att man just ska sitta väldigt rakt över hojen. Det passar inte min kropp vad jag märkt då jag trivs bäst runt 74-75 som vid sag blir ca 1 grad brantare till.

Om sadelröret är för långt får man nästan köpa en annan cykel. Eller leva med det
Med dina mått hade jag inte köpt en large....inte med såpass långt sadelrör som laufey har.
Det jag försökt påvisa för OP, redan innan han beställde. En L Laufey är perfekt för sambon som är 3cm längre än OP. Hon har dock 12cm längre grenmått. Hon kan sänka sadeln 2cm innan den tar i ramen

Jag lyckades ändra till Medium innan dom han skicka. För trots allt så är jag byggd som Jonas Gardell, lång rygg och dvärgben. Jag tar hellre en cykel som är lite för liten än en som är för stor.
Nu är den påväg och försent att ändra sig igen ? och så harcore som ni verkar vara på cykling har jag en bra bit till att komma ?

Tillbaka
Topp