Justera vinkel på sadel

Justera vinkel på sadel
Jag har en gammal bianchi Oltre xr1 från 2017, har försökt justera vinkeln på sadeln då denna idag är bakåtlutad. Men det sitter som några delar i sadelstolpen som inte går att justera. Har dessa vara fastnat eller ska dom vara fasta? Vågar inte riktigt knacka eftersom det är kolfiber.

Justera vinkel på sadel
Inte samma stolpe men kanske samma typ av klämma/system. Fick stolpen av en granne. Inget för mig, men jag gillar att ta hand och serva saker. Allt satt fast i varandra och jag fattade inte heller hur det skulle justeras. Med lite wd40 och knackande var det isär och infettat. Infästning i alu, iövrigt kolfiber. (Insex till skruven; muttern tar ingenting, har bara ett runt håll; den roterar med den yttre brickan på samma sida via att den lilla klacken). Med det sagt, inte säkert ditt är samma.

DSC_1859.JPG

Senast ändrad:
Justera vinkel på sadel
På min Oltre, som är litet yngre, finns de där två insex-"skruvarna". Nu var det så länge sedan jag var på den, och jag har aldrig haft anledning att plocka isär den, men man lossar den ena litet och kan då justera den andra.
Äsch, jag är för mosig för att kunna förklara nu.

Justera vinkel på sadel
Från bilder jag sett på äldre Oltre så är det ett en-skruvsystem som på Specialized-stolpen ovan. Antar att de där konerna som sitter i stolpen korroderat fast och behöver knackas lös och fettas in.

Sadelstolpar med två skruvar där man justerar vinkeln genom att släppa på ena och dra åt den andra lika mycket är betydligt enklare att göra finlirs-justeringar med och riskerar inte glida på samma sätt som en-skruvsystem. De är bättre helt enkelt, så kan tänka mig att de bytt till senare modeller.

Tillbaka
Topp