[OT] Små teardrop husvagnar

• Trådstartare Trådstartare BJS
  • Start datum Start datum
  • Taggar Taggar
    ot
Sooo Nice !! ?

t2.jpg

Men utöver den geometriska insatsen tror jag även att den den nederländska vagnen ligger ganska nära ditt behov. Liten i trafik och förvaring men tillräcklig för bra övernattning. Jag kan kolla om den är tillgänglig och vad den kostar om det är intressant.
Undersöker mest marknaden nu. Det slutar kanske med att jag fortsätter hyra stugor. Tälta har jag blivit för bekväm för....

De där är ju verkligen bara ett krypin för att sova. Hade nog hellre kikat på en T@B 320 isf, den kan man ju stå och laga mat i till och med. Och jag tror inte skillnaden i räckvidd är så extrem.

De där är ju verkligen bara ett krypin för att sova. Hade nog hellre kikat på en T@B 320 isf, den kan man ju stå och laga mat i till och med. Och jag tror inte skillnaden i räckvidd är så extrem.

Ja ska man lägga 200 tkr för att sova i ett rör och laga mat ute känns kök i bakluckan och tält klart mer prisvärt. Eller en begagnad husbil…

Ja ska man lägga 200 tkr för att sova i ett rör och laga mat ute känns kök i bakluckan och tält klart mer prisvärt. Eller en begagnad husbil…
Äga? Varför måste man äga det man använder endast fem veckor om året?
Som jag har skrivit tidigare i tråden:
På Blocket finns husbilar att hyra i Sthlm från 3.500 SEK/vecka
Går säkert att hitta många alternativ

De minihusvagnar Teknikens Värld/DN har skrivit om kostade hela 225kSEK!
Det motsvarar många husbilsveckor + även en hel del hotellnätter
och var skall man förvara husvagnen under resten av året?

För den som ändå vill äga sitt boende finns det tält med ståhöjd, sittplats inomhus och gott om plats för fyra personer från 4.700 SEK
F00337040UA_S.jpg

Då slipper man även 80 km/h och högre förbrukning

Äga? Varför måste man äga det man använder endast fem veckor om året?
Som jag har skrivit tidigare i tråden:
På Blocket finns husbilar att hyra i Sthlm från 3.500 SEK/vecka
Går säkert att hitta många alternativ

De minihusvagnar Teknikens Värld/DN har skrivit om kostade hela 225kSEK!
Det motsvarar många husbilsveckor + även en hel del hotellnätter
och var skall man förvara husvagnen under resten av året?

För den som ändå vill äga sitt boende finns det tält med ståhöjd, sittplats inomhus och gott om plats för fyra personer från 4.700 SEK
F00337040UA_S.jpg

Då slipper man även 80 km/h och högre förbrukning

Skulle aldrig köpa en husbil om jag inte planerade använda den i snitt ett par gånger i månaden året runt. Blir alldeles för dyrt. För att inte tala om dieselpriser. Men nu handlade ju tråden om att köpa :)

Ont: däremot klart sugen på att bygga en egen liten husvagn på en gammal fuktskadad vagns ram. Vore ett kul projekt (om man vore ekonomiskt oberoende)

Ont: däremot klart sugen på att bygga en egen liten husvagn på en gammal fuktskadad vagns ram. Vore ett kul projekt (om man vore ekonomiskt oberoende)
Liten husvagn? Varför inte spänna bågen högre?
Om man vore mer än ekonomiskt oberoende kunde man anlita ngn att designa en eldriven husbil med plats för tillräckligt många cyklar, cykelverkstad och (vätgasdrivet?) el/ladd-aggregat. Dessutom kan man anlita ngn att bygga den medan man själv ägnar sig åt cykling och sedan kanske även ngn som kör den mellan olika platser medan man själv cyklar från plats till plats.

Senast ändrad:
Någon som har erfarenhet av canvastält? Rent estetiskt så faller de mig i smaken.

Någon som har erfarenhet av canvastält? Rent estetiskt så faller de mig i smaken.
Utan att vara någon expert vill jag nog säga att de är sämre på alla sätt än ett vanligt tält med plastduk och separat inner och yttertält. Duken kan nog ta något mer stryk men det är ju inte något man oroar sig för i vanliga fall förutom i botten.

Kolla på tentipis sida. De gör riktigt fina kåtor och erbjuder många modeller med både canvas och polyesterväv. Då kan man lättare jämfare vikt o dyl på ett rättvist sätt :) https://tentipi.com/en-gb/

Hittade hit av en slump, men berättar gärna om vår Kulba Teardrop. Superlätt att hantera, kan snurras runt för hand på parkeringsplats om det behövs precis som en liten släpvagn. Bekvämt och regnsäkert, lagom för två. Fin köksavdelning. Blygsam extra bränslekostnad, kan dras av alla bilar. Vi ville uppgradera från tält men var inte mogna för reguljär husvagn och ännu mindre för husbil. Lyxigt jämfört med tält!

Hittade hit av en slump, men berättar gärna om vår Kulba Teardrop. Superlätt att hantera, kan snurras runt för hand på parkeringsplats om det behövs precis som en liten släpvagn. Bekvämt och regnsäkert, lagom för två. Fin köksavdelning. Blygsam extra bränslekostnad, kan dras av alla bilar. Vi ville uppgradera från tält men var inte mogna för reguljär husvagn och ännu mindre för husbil. Lyxigt jämfört med tält!
Bilder? Hur mycket fick ni ge för den?

125 vad ingick då? Det är ju billigare än caretta offroad iaf
Ja, rejält mkt billigare. Fin inredning i björkplywood, stabilt bygge, varmisolerat o tätt i både tak o dörr. Ingick läslampor LED, uttag för USB o 230V, madrasser (vi kompletterade med bäddmadrass IKEA), köksvask med elpump från behållare på 2o ? liter, måttbeställd lucka mellan kök o kupé för att hunden ska kunna ligga i köket på natten, batteri, elingång standardhandske - kommer inte på ngt mer just nu. Gaskök får man komplettera med själv, liksom förtält osv.
Vi värmde med bilens kupévärmare när det var lite ruggigt - blev supervarmt och ombonat snabbt.
Köket fungerar fint, regnskydd under taket. Inget regnskydd för ätandet utan förtält. Det går att sitta i kupén men förstås krångligt att hantera kaffekopp osv. Funderar på att bygga specialbricka för detta. Stupar sannolikt på hundens intresse för det mesta nåbart!

Ja, rejält mkt billigare. Fin inredning i björkplywood, stabilt bygge, varmisolerat o tätt i både tak o dörr. Ingick läslampor LED, uttag för USB o 230V, madrasser (vi kompletterade med bäddmadrass IKEA), köksvask med elpump från behållare på 2o ? liter, måttbeställd lucka mellan kök o kupé för att hunden ska kunna ligga i köket på natten, batteri, elingång standardhandske - kommer inte på ngt mer just nu. Gaskök får man komplettera med själv, liksom förtält osv.
Vi värmde med bilens kupévärmare när det var lite ruggigt - blev supervarmt och ombonat snabbt.
Köket fungerar fint, regnskydd under taket. Inget regnskydd för ätandet utan förtält. Det går att sitta i kupén men förstås krångligt att hantera kaffekopp osv. Funderar på att bygga specialbricka för detta. Stupar sannolikt på hundens intresse för det mesta nåbart!
Kul att höra!

Mitt problem har alltid varit 1. Ståhöjd när man byter om etc. 2. Stå ute i regnet och blåsten och laga mat.

Hur upplevdes de två?

Samma här faktiskt. Men ska jag betala 125 tkr så sover jag hellre i tält och lägger pengarna på en resa eller så köper jag en hel husvagn tänker jag.
Iofs, men jag är lockad av ideen ändå. Det är säkert varken logiskt eller listigt, men vad tusan - det är det inte att dricka öl heller.... eller att köpa fina cyklar....

Jo, från ett scoutläger 1977. Liknande tält från 30-talet i kanvastyg. Kommer fortfarande ihåg mögellukten, att det saknade golv, och att det droppade genom taket när det regnade. Det var inte bättre förr.

Tygtält är som tält i moderna tyger, fast de är:
* Tunga
* Otäta (läs: impregnera ofta eller bli blöt)
* Fuktkänsliga (läs: mögel om man inte är noggrann)

Kul att höra!

Mitt problem har alltid varit 1. Ståhöjd när man byter om etc. 2. Stå ute i regnet och blåsten och laga mat.

Hur upplevdes de två?
Vår utgångspunkt är litet tält, så punkt 1 är ok. I värsta fall får man åla runt i Kulban får att få på byxorna. Fördelen är att byxorna är torra!
Laga mat under kökstaket går utmärkt. Vi har en femkilos gasflaska som får plats under bänken och dubbelbrännare för matlagningen. Skönt också att kunna förvara kryddor torrt. Oväder finns även för tält, men Kulban är väldigt mkt bekvämare!

Tillbaka
Topp