Hjul för trail/enduro/bikepark

hermannjoh

Aktiv medlem
Tror jag har läst varända tråd om hjul som finns här på forumet och även hela hjulbyggartråden, men blir bara mer vilse desto mer jag läser.
Försöker hitta hjul till min Specialized Stumpjumper Evo 2022.

Hade gärna haft ett par hjul som funkar för stigarna i Delsjön / Partille / Änggårdsberget, men håller tillräckligt för åkning i Bikeparks också.
Kan också behålla hjulparet som kom med den för bikeparkåkning om det finns inte någon fälg som är bra allrounder.

Kravspec;
Budget; 5-8k
Sram 12 spd
30mm id, ska man köra på bredare?
Alu eller kolfiber, spelar inte så stor roll.
Gärna DT Swiss nav, dom är lätta att serva tycker jag (har inte provat andra varumärken).
Gärna leverans så snart som möjligt men kan vänta ett par veckor.

Standardsvar: Newmen Evolution SL A30. Kör de själv på samma ställen som du nämner (dvs både stig, bikepark och berg) och de funkar till allt. Köpta från Slowbuild, svårslaget och jag fick leverans snabbt men det var ett bra tag sedan, nu är det ju lite si och så..

Finns väl ett par fläskigare Newmen nu än SL a, 6800:- för paret och en 10% rabattkod hittar du ju rätt enkelt så slipper du krångla med mr slowbuild Stefan..

Sl a 30 är ju bra men mitt bakhjul är snart bortom räddning, hämtade det idag hos lbs och nu går det inte att rikta så det blir bra längre. Cykelbart är det ju men ändå, jag kör inte park mer än 3-4 ggr per år. Så jag har mest mosat det hemmavid. Fick ett nytt 2020 så det är ju inte så gammalt.

Senast ändrad:
Standardsvar: Newmen Evolution SL A30. Kör de själv på samma ställen som du nämner (dvs både stig, bikepark och berg) och de funkar till allt. Köpta från Slowbuild, svårslaget och jag fick leverans snabbt men det var ett bra tag sedan, nu är det ju lite si och så..
Har själv beställt från Slowbuild, tog sin tid men bra kvalitet, det var Newmen Evolution Advanced SL X.A.30. Vet inte hur ofta han lovade att han skickar imorgon :ROFLMAO:

Men behövs det? Utgår från att de väger mer. Jag har misshandlat mina rätt bra och de har hållt. Kör förvisso korv i bakdäcket men har då oftast kört med EXO-casing, bl. a. i Finale. Jag är iaf imponerad av tåligheten.

Men behövs det? Utgår från att de väger mer. Jag har misshandlat mina rätt bra och de har hållt. Kör förvisso korv i bakdäcket men har då oftast kört med EXO-casing, bl. a. i Finale. Jag är iaf imponerad av tåligheten.

Lite tyngre är dom men jag har som sagt mosat mitt bakhjul på två säsonger, jag hade nog blandat. Sl a fram och SL e G bak om jag skulle köra mycket park

Jag har kört ganska brötigt med dom på min Epic Evo, till och med i bikeparks ca 6 gånger. Är 85kg.

Grymt, låter som jag hoppades! Jag kommer inte kötta park med dom men allt annat har jag tänkt att dom får tjänstgöra på. Jag köpte färdiga Newmen-hjul och dom väger ju typ 1300 gram paret med Fade-naven, känns ju sjukt lätt.

Det som är lite lustigt är att jag har ett par SL A X 25 också som jag aldrig behövt rikta, tror minsann jag anpassar cyklingen lite efter vilka hjul jag har på...

Med id 30 så smäller jag på allt helt utan eftertanke

Det som är lite lustigt är att jag har ett par SL A X 25 också som jag aldrig behövt rikta, tror minsann jag anpassar cyklingen lite efter vilka hjul jag har på...

Med id 30 så smäller jag på allt helt utan eftertanke
Jag har förstört två XA 25-framfälgar bortom räddning och bucklat en bakfälg. ? (.. Och då hade jag inserts i.)

Vid varje tillfälle har jag vid start av turen tänkt "nu har jag mina lätta stighjul, nu ska jag ta det lite lugnt och undvika drop med motlutslandning och blinda huck", men sen..

Tror jag har läst varända tråd om hjul som finns här på forumet och även hela hjulbyggartråden, men blir bara mer vilse desto mer jag läser.
Försöker hitta hjul till min Specialized Stumpjumper Evo 2022.

Hade gärna haft ett par hjul som funkar för stigarna i Delsjön / Partille / Änggårdsberget, men håller tillräckligt för åkning i Bikeparks också.
Kan också behålla hjulparet som kom med den för bikeparkåkning om det finns inte någon fälg som är bra allrounder.

Kravspec;
Budget; 5-8k
Sram 12 spd
30mm id, ska man köra på bredare?
Alu eller kolfiber, spelar inte så stor roll.
Gärna DT Swiss nav, dom är lätta att serva tycker jag (har inte provat andra varumärken).
Gärna leverans så snart som möjligt men kan vänta ett par veckor.
Har följande på min stumpy evo
Newmen SL A30 (fram )
Newmen SL E.G30 (bak)
på DT Swiss 350 nav

slowbuild.de var billiga och var raka vid leverans kan inte uttala mig om mycket mer än så

Tillbaka
Topp