[OT] Små teardrop husvagnar

• Trådstartare Trådstartare BJS
  • Start datum Start datum
  • Taggar Taggar
    ot
Vår utgångspunkt är litet tält, så punkt 1 är ok. I värsta fall får man åla runt i Kulban får att få på byxorna. Fördelen är att byxorna är torra!
Laga mat under kökstaket går utmärkt. Vi har en femkilos gasflaska som får plats under bänken och dubbelbrännare för matlagningen. Skönt också att kunna förvara kryddor torrt. Oväder finns även för tält, men Kulban är väldigt mkt bekvämare!

Kul! Får testa hyra någon vid tillfälle:)

Ja, lite dyrt men kanske nåt man kunde testat på vid tillfälle. Borde ju gå att få ner priset genom att skippa taktältet och lite annat.

EDIT. Ja, där var ju kökstältet.

Frågan är ju ändå varför man ska ha en sån och inte en "riktig"
camper.7188.779.248f7220e0884f2e93959ea95f681eaa.jpg

Det är ju alltid lite spännande det där med när olika saker är bra och när det är någon som har en princip om vad som "ska" vara rätt.

Mini-husvagnar verkar locka till lite samma beteende som i bikepacking-tråden, jag har en idé om att jag vill resa lätt, så jag vill inte ha cykelväskor. Men sen så vill jag egentligen ha med mig hela bohaget, så istället för bra väskor så gaffatejpar jag 500 kg utrustning längs ramen.

Man vill ju ha en men det är mycket som skaver. Är det inte bättre med en stor? Kan man inte lika bra tälta? Stuga är ju fint.....

Och inte minst, som Roy eller Roger sa "Det är väl bättre med husbil, man vill ju köra lite fort på semestern".

Man vill ju ha en men det är mycket som skaver. Är det inte bättre med en stor? Kan man inte lika bra tälta? Stuga är ju fint.....

Och inte minst, som Roy eller Roger sa "Det är väl bättre med husbil, man vill ju köra lite fort på semestern".
Husbil kan med vara trångt, som vår. Just nu i Tyskland med märklig vidvinkel på kameran.
40B5E064-B044-4104-9C02-018EF471726A.jpeg

Jag vet inte men lite jobbigt verkar det att krypa omkring i den lilla, om det regnar och man stannar för att fixa lite käk under resan känns också krångligt med köket ute?

Jag vet inte men lite jobbigt verkar det att krypa omkring i den lilla, om det regnar och man stannar för att fixa lite käk under resan känns också krångligt med köket ute?
Man får nog se vagnen som sovrum. Jag tror man kan skula under köksluckan om jag fattar rätt, men nog stannar man på lokal om det regnar under resan? Många i familjen kissar ändå på lokal.

Alla problem bleknar mot hastighetsbegränsningen och den vanliga "pris per utnyttjad natt" problematiken.

Ja, ska man ändå släpa på nåt så ger ju en riktig husvagn flera snäpp upp i komfort, till i princip noll adderat krångel. För 100-150k får man en helt ok begagnad.

Man får nog se vagnen som sovrum. Jag tror man kan skula under köksluckan om jag fattar rätt, men nog stannar man på lokal om det regnar under resan? Många i familjen kissar ändå på lokal.

Alla problem bleknar mot hastighetsbegränsningen och den vanliga "pris per utnyttjad natt" problematiken.
Har man problem med att köra 80 km/h på semestern bör man nog lägga in sig på något ställe som kan behandla stressproblemen man lider av.

Tips, det finns andra vägar än E4.
man kan njuta av resan - fast då måste man bort ifrån de snabba vägarna och tillåta sig stanna i små hålor. Det är ju semester! Chilla liksom!

Just nu verkar man ju kunna sälja vagnen för 150 tkr så nattkostnaden blir nog bra :)

Nu kan vi merga den här tråden och elbils-tråden. 200tkr. Helt eldriven. 60 mil räckvidd. Säkerhet i klass med en halv- eller helintegrerad husbil. Dock ingen snabbladdning.

489CFEC5-900C-4623-B0AD-46FB94CB137C.png

Har man problem med att köra 80 km/h på semestern bör man nog lägga in sig på något ställe som kan behandla stressproblemen man lider av.

Tips, det finns andra vägar än E4.
man kan njuta av resan - fast då måste man bort ifrån de snabba vägarna och tillåta sig stanna i små hålor. Det är ju semester! Chilla liksom!
Låter som cykling är ett bra alternativ.

I Frankrike där jag är nu har jag observerat att många tältcampare kör ett tält som sovplats och ett större fristående förtält jämte, för matlagning, måltider och allmänt häng. Verkar helt ok, många är (såklart) Decathlon-brandade så antagligen rätt billiga. Kan ju vara ett bra komplement till en liten ”sovrums-husvagn”, det underlättar såklart om det är 25 grader klockan 11 på kvällen som här är just nu..

I Frankrike där jag är nu har jag observerat att många tältcampare kör ett tält som sovplats och ett större fristående förtält jämte, för matlagning, måltider och allmänt häng. Verkar helt ok, många är (såklart) Decathlon-brandade så antagligen rätt billiga. Kan ju vara ett bra komplement till en liten ”sovrums-husvagn”, det underlättar såklart om det är 25 grader klockan 11 på kvällen som här är just nu..
Minns 2003 när vi tältade i Italien och Rivieran. I Italien hade de ett litet tält bredvid husbilen med plats till mormor och en stor jävla spis

De där är ju verkligen bara ett krypin för att sova. Hade nog hellre kikat på en T@B 320 isf, den kan man ju stå och laga mat i till och med. Och jag tror inte skillnaden i räckvidd är så extrem.

Har inte riktigt hängt med men det var inte ståhöjd för mina 1,87 cm i en tb320 anno 2003 iaf, inte ens på högsta stället. Men en fin kombo med min BRG Mini Cooper!

Mötte en på motorvägen som hängde efter en stor jäkla pickis häromdagen med massa externa arrangemang. Taktält och någon form av ytterligare ram han jag se. Jäklar vad det inte såg rimligt ut

Mötte en på motorvägen som hängde efter en stor jäkla pickis häromdagen med massa externa arrangemang. Taktält och någon form av ytterligare ram han jag se. Jäklar vad det inte såg rimligt ut
Finns en asfaltsläggare som jobbat här i trakten i sommar, han drar en fritidsvagnen efter en flakväxlarlastbil. Ser lite.... lustigt ut.

Tillbaka
Topp