Satsning på MTB i Mälardalen

Ulf H

Medlem
Idag på Internationella cykeldagen så har vi den glädjande nyheten att Arvsfonden går in med 5 miljoner kronor i ett projekt för att utveckla Sigtuna Bike Arena.

Sigtuna Bike Arena kommer anläggas i och omkring den nya stadsdelen Sigtuna stadsängar. Ambitionen är att kunna erbjuda cykling som passar alla, från barn och ungdomar, familjer och motionärer till proffs. Förutom Sigtunas invånare förväntar man sig att besökarna kommer att komma från Stockholm, Uppsala och hela Mälardalen eftersom det saknas någon motsvarande cykelanläggning i regionen.

Pengarna från arvsfonden ska användas för att centralt i Sigtuna stad bygga en XCO-bana, en flowtrail och ett teknikområde. Sigtuna Bike Arena är ett nära samarbete mellan Sigtuna Sports Club, Sigtuna stadsängar Exploaterings AB, Bonava och Sigtuna kommun

Kul. Dock hyfsat hög svansföring att påstå att det blir ”Sveriges mest kompletta anläggning för utomhuscykling”. Jag tror helt enkelt inte det är sant men skulle gladeligen se mig motbevisad!

Kul. Dock hyfsat hög svansföring att påstå att det blir ”Sveriges mest kompletta anläggning för utomhuscykling”. Jag tror helt enkelt inte det är sant men skulle gladeligen se mig motbevisad!
Håller med om det är ganska aggressivt uttryckt men destinationsbolaget måste väl uttrycka sig så för att komma igenom mediabruset. Däremot är det inte helt orealistiskt på lång sikt. I planen ligger förutom en professionellt anlagd XCO-bana även en pumptrack som är dimensionerad för VM-kval och ett otal stigleder i skogarna runt Sigtuna. Pumptracken liknar den i Järvsö men något längre. Sigtuna kommer aldrig ha samma fallhöjdsmetrar som t ex Falun, Järvsö eller Åre men det blir kuperade och utmanande banor med många mindre backpartier upp och ned. Oavsett om det blir Sveriges främsta cykelanläggning eller inte som kommer Sigtuna Bike Arena var väl värt att besöka för alla entusiaster i närheten. Och det kommer ta tid (2-3 år) innan vi förverkligat den vision vi har just nu.

Är xco banan tänkt att bli en tävlingsbana eller en barn/nybörjarslinga som alla ska kunna glida runt på ?

Är det någon som har testat banan? Vad är status? och är det värt att slänga cykeln i bilen och åka dit och köra om man bor några mil bort?

Jag har testat de delar som var klara i våras. Vet inte allt är på plats ännu. Ville mest svara på frågan att, ja det kommer bli värt en omväg.

Är det någon som har testat banan? Vad är status? och är det värt att slänga cykeln i bilen och åka dit och köra om man bor några mil bort?
Jag bor i närheten och är aven med lite och bygger på banan. Jag har testat ett antal gånger och tycker definitivt att det kan vara värt att åka några mil för att testa. Det mesta är cykelbart redan nu, MEN banan är inte riktigt klar, så jag skulle rekommendera att vänta några veckor tills den är klar för att få en ännu bättre upplevelse. Det finns också lite drygt en mil skyltade leder av mer naturlig karaktär som gör ett besök än mer värt.

Banan kommer att vara klar till midsommar men då återstår lite skyltning mm. Jag var ute och cyklade igår (söndag 13 juni) och ca 80% är färdigbyggt nu och det är möjligt att cykla runt hela banan även om några kortare sträckor ännu bara är grävda och inte anlagda. För den oinvigde kan det vara lite svårt att veta exakt färdväg på några korta röda sektioner som kommer att vara naturstig som ännu inte är skyltade. Huvudbanan är en blå stenmjölsbyggd bana och utifrån den är finns loopar med röd och i vissa fall svart svårighetsgrad så jag tycker definitivt att det är värt en tur både för avancerade åkare och de som är mindre erfarna.

Testade spåren idag. Först blev jag besviken när jag hittade bara det blå spåret (ca 5 km) som mest var rötter och en del gegga (!).
Hittade sen det röda byggda spåret och det var ju riktigt kul! Utmanande linjer på några ställen och bra flow!
slutade tyvärr i pyspunka som ledde till burpningskrasch just när jag rekrullat första varvet.
Väl värt ett besök!

Bilagor

• 1AB4BDCF-D92C-40DA-B912-BDBC31BFBC92.jpeg
    1AB4BDCF-D92C-40DA-B912-BDBC31BFBC92.jpeg
    1.1 MB · Besök: 219
  • 5D001871-AF34-4284-AA5F-559F5C694DA1.jpeg
    5D001871-AF34-4284-AA5F-559F5C694DA1.jpeg
    1.5 MB · Besök: 265
  • 2C27B6CD-CD48-453F-ABA0-DB870B95E20B.jpeg
    2C27B6CD-CD48-453F-ABA0-DB870B95E20B.jpeg
    1.4 MB · Besök: 201
  • 1D4734AA-F4DE-4788-A19F-EC0BCA7DB079.jpeg
    1D4734AA-F4DE-4788-A19F-EC0BCA7DB079.jpeg
    982.1 KB · Besök: 209
  • CF91561B-C743-4813-B461-A2FAEDDC86FB.jpeg
    CF91561B-C743-4813-B461-A2FAEDDC86FB.jpeg
    434.5 KB · Besök: 204
Jaha, nästan prick ett år senare var jag där igen. Otroligt bra arbete de gjort med banorna! En grym xc-slinga med några riktigt kniviga passager (a- och b-linjer finns) och en lätt men ändå rolig byggd runda som passar alla nivåer. Därtill en del hopp. Verkar som om de dessutom l
Håller på med fler projekt i skogen.
Riktigt imponerande sammanlagt. Värt ett (eller flera) besök!

Bilagor

• 10C1072D-9DC0-4B53-B49F-2EF5B4AF583D.jpeg
    10C1072D-9DC0-4B53-B49F-2EF5B4AF583D.jpeg
    1.9 MB · Besök: 165
  • 909CAA8E-B5EF-4021-92D6-852D9896618F.jpeg
    909CAA8E-B5EF-4021-92D6-852D9896618F.jpeg
    1.9 MB · Besök: 162
  • CA50069A-31F5-46E5-B868-0971BEC99C43.jpeg
    CA50069A-31F5-46E5-B868-0971BEC99C43.jpeg
    1.3 MB · Besök: 264
  • 55B5C689-AC1F-4F5A-8BEA-6928D30DBB39.jpeg
    55B5C689-AC1F-4F5A-8BEA-6928D30DBB39.jpeg
    1.3 MB · Besök: 208
Vilken ”karta” kollar ni på? Strava? Trailforks?
Som @Lejon skriver så är det blå stenmjölade XCO-grundspåret knappt 2 km medan det röda XCO-spåret inkl stora delar av det blå är ca 4 km.
I tillägg finns det ett naturligt obearbetat stigspår som utgår från OK-stugan i Hällsbo som är blåmarkerat och tillägg en loop utifrån detta spår som är ca 6 km (gulmarkerade). Tillsammans mäter dessa ca 11 km, så det är nog dessa som i så fall visas på kartan.

Som @Lejon skriver så är det blå stenmjölade XCO-grundspåret knappt 2 km medan det röda XCO-spåret inkl stora delar av det blå är ca 4 km.
I tillägg finns det ett naturligt obearbetat stigspår som utgår från OK-stugan i Hällsbo som är blåmarkerat och tillägg en loop utifrån detta spår som är ca 6 km (gulmarkerade). Tillsammans mäter dessa ca 11 km, så det är nog dessa som i så fall visas på kartan.
Kartan som finns länkad här: https://www.sigtunabikearena.se/banan/

Precis jag uppfattade det så:
6 km stig blåmarkerd
5 km stig gul som sticker av från blåa

Och Xco spåret med olika svårighetsgrad (så 2 eller 4 km totalt).

Banorna är säkert jättefina men webdesignen usel. Två klick för att expandera en meny som hade rymts i sin helhet i sidhuvudet. Sedan tar den hela skärmen och man måste precisionsklicka för att stänga den. Dessutom finns inte kartan med som menyalternativ utan man måste leta i texten på rätt sida för att hitta dit. Sen det här med att 'Hitta till oss' och 'Bansträckning' måste expanderas för att bli läsbara är inget annat än klumpigt när informationsmängden inte är större än att man skrollar hela sidan på under 10ms.
Snyggt men opraktiskt verkar vara målet för dagens 'designers'.

Banorna är säkert jättefina men webdesignen usel. Två klick för att expandera en meny som hade rymts i sin helhet i sidhuvudet. Sedan tar den hela skärmen och man måste precisionsklicka för att stänga den. Dessutom finns inte kartan med som menyalternativ utan man måste leta i texten på rätt sida för att hitta dit. Sen det här med att 'Hitta till oss' och 'Bansträckning' måste expanderas för att bli läsbara är inget annat än klumpigt när informationsmängden inte är större än att man skrollar hela sidan på under 10ms.
Snyggt men opraktiskt verkar vara målet för dagens 'designers'.
Så lustigt, jag upplevde tvärtom sidan som ganska enkel och lättnavigerad - något jag till och med reflekterade över igår när jag var inne innan jag åkte dit. Hittade snart det jag letade efter.

Senast ändrad:
Så lustigt, jag upplevde tvärtom sidan som ganska enkel och lättnavigerad - något jag till och med reflekterade över igår när jag var inne innan jag åkte dit. Hittade snart det jag letade efter.
Det är ju inte svårt på något vis, bara onödigt många steg för att komma dit man vill. Med tanke på den ringa informationsmängden så finns det ingen anledning till att något skall behöva vara mer än ett klick bort.

Det är ju inte svårt på något vis, bara onödigt många steg för att komma dit man vill. Med tanke på den ringa informationsmängden så finns det ingen anledning till att något skall behöva vara mer än ett klick bort.

Gissar att de hittat en ”cool” mall i wordpress som inte alls matchar deras behov.

Jaha, nästan prick ett år senare var jag där igen. Otroligt bra arbete de gjort med banorna! En grym xc-slinga med några riktigt kniviga passager (a- och b-linjer finns) och en lätt men ändå rolig byggd runda som passar alla nivåer. Därtill en del hopp. Verkar som om de dessutom l
Håller på med fler projekt i skogen.
Riktigt imponerande sammanlagt. Värt ett (eller flera) besök!

Kan bara hålla med! Jag var där för några veckor sedan och fick ihop 17 km med en kombo av de grävda slingorna och de markerade MTB-stigarna.

Jag besökte arenan igår. Här finns mina intryck, nedtecknade innan jag glömmer dem.

Platsen har överträffat mina förväntningar.
Det visar sig att stigbyggarna försökte klämma ut allt möjligt från den mark och terräng givna till dem. Det finns väldigt få sträckor som bara kopplar samman mer intressanta avsnitt. Varje meter på lederna strävar efter att utmana cyklisten på något nytt sätt. Ibland känns det nästan överväldigande.

Jag tycker om även det klassiska landskapsspråket som användes av byggarna. Stigens underlag (grus/sten/rötter) förutspår vilket slags terräng som följer just på nästkommande avfart. Små och stora stenblock begränsar framkomlighet där nybörjare inte bör vistas. Vanliga stenar formar ut banornas utkanter eller stänger av oönskade alternativa linjer. Både spänger och träbroar är breda och långa; de är nästan onödigt fina. Droppen leder till väl utformade landningar… mestadels.

Jag har blandade känslor runt skyltningen. Skyltarna är bra längs den blåa banan. Dess röda (och en svart) avfarter är lätt att se. Men precis vid arenans startpunkt trängs allt på såpass liten yta att det blir jobbigt att hitta rätt.
Det finns dessutom minst en oskyltad röd sträcka. Men som tidigare sagt är ledernas själva utformning ganska tydlig, så att man inte behöver skyltar om man håller ögonen öppna. Den finns inte någon översynskarta på platsen. Men det är okej i nuläget eftersom man fortsätter bygga nya sträckor. Landskapet förändras snabbt, och en karta skulle snabbt blivit inaktuell. Jag försökte kartlägga det som nu finns på OSM, och det finns aktuell sträckning på Trailforks.

Jag önskar bara att jag inte hade bott så långt borta från Sigtunan…

Senast ändrad:
Och några bilder.

Omärkta dropp/hopplinjen vid arenans centrum till höger.
IMG_20220716_110526.jpg

Närmare bilder på trädropp.

IMG_20220716_123218.jpg

Ett dropp längs blåa leden. Stanna och inspektera innan du ger sig av detta.
IMG_20220716_125916.jpg

Typisk skyltning. Till höger fortsätter den blåa huvudleden, och till vänster klättrar man till en röd avstickare.

IMG_20220716_123517.jpg

En av flera breda broar som finns på arenan.
IMG_20220716_123646.jpg

Kan du inte rulla över stenblocket till höger, har du ingen sak att göra på den stig som följer efter.
IMG_20220716_124028.jpg

A- och B-linjer. I detta fall går det att hoppa, droppa eller rulla A-linjen.
IMG_20220716_123804.jpg

Typisk varningsskylt för kommande feature.
IMG_20220716_123729.jpg

Den enda svarta linjen som är gömd djupt i skogen. Här ser den inte så svår ut, men verkligheten är annorlunda.
IMG_20220716_120227.jpg

GoPro-effekten är verklig. Den svarta linjen ser tam ut här på bilden.
IMG_20220716_124907.jpg

Den längsta röda avstickaren som man hittar mitt på den blåa slingan.
IMG_20220716_124726.jpg

Skinnie gjord av stenar. Tydligen kunde man njuta mest ur ut typisk svensk terräng.

IMG_20220716_125318.jpg

Bilagor

• IMG_20220716_125023.jpg
    IMG_20220716_125023.jpg
    1.5 MB · Besök: 94
Senast ändrad:
Jag besökte arenan igår. Här finns mina intryck, nedtecknade innan jag glömmer dem.

Platsen har överträffat mina förväntningar.
Det visar sig att stigbyggarna försökte klämma ut allt möjligt från den mark och terräng givna till dem. Det finns väldigt få sträckor som bara kopplar samman mer intressanta avsnitt. Varje meter på lederna strävar efter att utmana cyklisten på något nytt sätt. Ibland känns det nästan överväldigande.

Jag tycker om även det klassiska landskapsspråket som användes av byggarna. Stigens underlag (grus/sten/rötter) förutspår vilket slags terräng som följer just på nästkommande avfart. Små och stora stenblock begränsar framkomlighet där nybörjare inte bör vistas. Vanliga stenar formar ut banornas utkanter eller stänger av oönskade alternativa linjer. Både spänger och träbroar är breda och långa; de är nästan onödigt fina. Droppen leder till väl utformade landningar… mestadels.

Jag har blandade känslor runt skyltningen. Skyltarna är bra längs den blåa banan. Dess röda (och en svart) avfarter är lätt att se. Men precis vid arenans startpunkt trängs allt på såpass liten yta att det blir jobbigt att hitta rätt.
Det finns dessutom minst en oskyltad röd sträcka. Men som tidigare sagt är ledernas själva utformning ganska tydlig, så att man inte behöver skyltar om man håller ögonen öppna. Den finns inte någon översynskarta på platsen. Men det är okej i nuläget eftersom man fortsätter bygga nya sträckor. Landskapet förändras snabbt, och en karta skulle snabbt blivit inaktuell. Jag försökte kartlägga det som nu finns på OSM, och det finns aktuell sträckning på Trailforks.

Jag önskar bara att jag inte hade bott så långt borta från Sigtunan…
Kul att du gillar Sigtuna Bike Arena. Den är framför allt byggd och planerad av både Sweden Mountainbike och Svenska Cykelbanor (=”Crosstompa” Johansson).
Vi har ännu inte skyltat upp banorna men skyltarna är tryckta och ligger i mitt garage. Skyltarna kommer att visa hur långt man har kvar på både den blå och den röda slingan. De kommer också visa hur lång varje röd loop är som går ut från den blå grundslingan.
Detsamma gäller översiktskarta. Som du kanske noterade så finns det en tom skyltställning vid infarten. Där kommer kartan sättas upp. Vi kommer också ha fler mindre översiktskartor. Vi är medvetna om att banan sannolikt kommer att förändras men vi planerar att byta ut kartorna löpande. Dessutom hoppas vi på att få till en pumptrack. Denna finns redan färdigprojekterad och kommer i så fall byggas intill Uppsalavägen bara 300 m från starten för XCO-banan (se karta). Pumptracken är ritad och planerad av Velosolutions.

Bilagor

• C4120477-CFD7-4AF3-A485-A85E8804C500.jpeg
    C4120477-CFD7-4AF3-A485-A85E8804C500.jpeg
    285.6 KB · Besök: 66
Kul att du gillar Sigtuna Bike Arena. Den är framför allt byggd och planerad av både Sweden Mountainbike och Svenska Cykelbanor (=”Crosstompa” Johansson).
Vi har ännu inte skyltat upp banorna men skyltarna är tryckta och ligger i mitt garage. Skyltarna kommer att visa hur långt man har kvar på både den blå och den röda slingan. De kommer också visa hur lång varje röd loop är som går ut från den blå grundslingan.
Detsamma gäller översiktskarta. Som du kanske noterade så finns det en tom skyltställning vid infarten. Där kommer kartan sättas upp. Vi kommer också ha fler mindre översiktskartor. Vi är medvetna om att banan sannolikt kommer att förändras men vi planerar att byta ut kartorna löpande. Dessutom hoppas vi på att få till en pumptrack. Denna finns redan färdigprojekterad och kommer i så fall byggas intill Uppsalavägen bara 300 m från starten för XCO-banan (se karta). Pumptracken är ritad och planerad av Velosolutions.

Tack för det fantastiska MTB-projektet!
En pumptrack vore "körsbär på toppen" för arenan! Jag besöker regelbundet den pumptrack som finns i Vilundaparken i Upplands Väsby, den på Bruket i Järfälla, och ibland de två som finns i Järvsö. Jag och min son är helt förtjusta i pumptracks och tycker att det behövs fler i Sverige.

Velosolutions (företaget som byggt de i Järvsö) har ritat den pumptrack som vi har projekterat. Den blir i så fall något längre än den i Järvsö och utan bowl men i övrigt ganska likt. Vi har ännu inte löst finansieringen men det tror vi att vi får till.

Liten fundering idag. Får man inte parkera vid arenan på semestern?

5st gratis platser på vägen utanför, annars måste man boka en padelbana så att man får 4 gratis timmar på deras platser?
(oklart formulerat ifall man ens får spela mellanchefspingis utan tillstånd)
20220801_150704-01.jpeg

Är det någon som har koll på hur väl den blå och gula stigen till vänster i bild är skyltade? Går det lätt att hitta runt dessa? Är de välskyltade?
Picture1.png

Är det någon som har koll på hur väl den blå och gula stigen till vänster i bild är skyltade? Går det lätt att hitta runt dessa? Är de välskyltade?
Visa bilaga 577089
Vi har provat den blå.
Första kilometern går på fina skogsstigar.
Sen kom vi in på en lerig transportsträcka (detta var i maj), som tyvärr höll i sig hela vägen till slutet.
Den är mestadels dragen "där den fick plats" utan att störa andra leder, vilket ofta blir precis bredvid bäckar osv.
Löjligt bra skyltad, would not ride again.

Men nu borde det i alla fall inte vara lerigt.

Löjligt bra skyltad. Är det ironi, eller?
Altså skulle inte bli förvånad :p
Men vet inte om terrängen är så mycket roligare torr. Men testa om du är i trakten, alltid värt med second opinions.
Vi mötte ett gäng som var nya i skogen, dom hade roligt.

Nej, stora skyltar ganska tätt, har för mig att dom tom berättade hur långt det var kvar osv.

Just nu pågår en stor avverkning i området där dessa skogsstigar går, så spåren är långt ifrån ideala att cykla just nu. Vi kommer att göra några omdragningar när avverkningen är klar. Det är bra skyltat med avståndsskyltar ungefär var hundrade meter.

Bilagor

• Skylt.jpg
    Skylt.jpg
    466.2 KB · Besök: 50
Här och där läser jag om att det finns eller funnits ideer på att knyta ihop uppsala och sigtuna med MTB-led. Det låter ju för bra för att ens finnas på idestadiet.

Var förbi där igår vid 18:45 på väg hem från den stora flygplatsen.
(såg inte en mtbare)

Hittade bara parkering som kräver tillstånd dagtid.
Semester och jag tänkte åka dit dagtid. Hur gör man då??
Parkera vid lidl o cykla dit :) (bara 2t med p skiva)
Byta om & toa?? Skogen?

Tillbaka
Topp