Krasch…byta ny hjälm?

Foxis

Aktiv medlem
Krasch…byta ny hjälm?
Såklart jäkligt typiskt. Rätt ny hjälm, washade ut framhjulet i en landning. Sidan tog nästa smällen och jag kommer vara jäkligt öm imorgon. Men hjälmen gick i lite grann och har synliga skador i ytterhöljet. Lackskador skulle jag kalla det. Se bild.

Jag vet att man bör nya hjälm varje krasch där den är involverad, enligt tillverkarna. Men det blir jäkligt dyrt att byta vid mindre islag.
Hur tänker ni?

Edit: Case closed! Ny hjälm beställd!

Senast ändrad:
Krasch…byta ny hjälm?
Absolut! För att vara tydlig frågar jag inte hur jag ska göra. Ingen vet hur det kändes eller kan rekommendera något som påverkar min riskbild. Alls.

Mer att jag är nyfiken på hur ni tänker då ni kraschar?

Krasch…byta ny hjälm?
Och som bakgrund så bedömer inte jag att jag slog i huvudet speciellt hårt alls. Mer att det kom efter sidan och släpade i backen.
Men officiellt är det ”en smäll = byt, no matter what”.

Krasch…byta ny hjälm?
Min fullface har jag slagit i lite smått ett par gånger samt landat på ansiktet med en gång, om än inte så hårt då heller. Den kör jag glatt vidare med tills den fått vad jag bedömer som "ett för stort antal" mindre slag eller jag faktiskt smackar i den helt. Sen har den ju nån sorts multi-impact foam också men tänker att man inte ska lita för mycket på den.

Dock väl medveten om att det inte alltid är jag märkt om huvudet varit i eller inte. En hjälm spräckte jag när jag tumlade nedför en tvåmetersbrant i alperna men såg hålet och sprickan först när jag kom hem sen. Var så upptagen med att jag hade ont i resten av kroppen att huvudet inte registrerade. Hjälmen gjorde ju bevisligen sitt jobb också på det sättet eftersom jag aldrig kände av huvudet på något sätt.

Krasch…byta ny hjälm?
Typ samma här. Jävligt ont i sidan och nackmusklerna så jag antar att skadorna på hjälmen inte är värre för att jag hade instinkt nog att hålla upp huvudet…

Krasch…byta ny hjälm?
Undrans om jag ska lägga upp skrapsåret i Misärtråden. Verkar bara vara trams där på sistone. Jag ska nog vänta till imorrn då jag lär vara blå. ?

Krasch…byta ny hjälm?
Än så länge har jag inte ramlat på så sätt att jag slagit i hjälmen men om det inte är någon hård smäll mot hjälmen hade jag fortsatt med samma. Lite skrapmärken bör inte påverka funktionen nämnvärt.

Krasch…byta ny hjälm?
B2EF650F-7B19-435C-81A4-24B36DD41603.jpeg

Jag bytte ut min efter att den såg ut såhär ?

Krasch…byta ny hjälm?
User name checks out. ??
Jag hade liknande skador som du har på din, efter krascher där huvudet mer glidit på marken. Vet inte hur hård din krasch var men sett till utseendet så hade jag inte bytt ut hjälmen. Det är trevligt med fina, sköna och lätta hjälmar men inget man har möjlighet till att köpa regelbundet.

Krasch…byta ny hjälm?
Om du är osäker så byt ut hjälmen annars ha den kvar. Du kan säkert få tillbaka en ansenlig summa på försäkringen!
Nej, inte väldans osäker egentligen. Det är ju de stenhårda guidelines som finns som i princip säger att tappa den i backen = ny hjälm. Det finns ju hängslen och svångrem och sedan nån slags sunt förnuft. ?

Krasch…byta ny hjälm?
Bara du kan avgöra vad du ska göra. Frågan du borde ställa dig är om du vill ha en hjälm som till 100% är som den ska vara eller om du klarar dig med mindre eller större försämringar.

Själv byter jag alltid ut hjälmen efter en krasch om hjälmen har slagit i något. Den stötdämpande delen av cykelhjälmen är en engångsfunktion vilket gör att hjälmen fungerar sämre vid nästa krasch. Hur stor försämring är kan vara svårt för oss amatörer att veta, men proffsen (experterna som utvecklar och testar hjälmar) säger alla samma sak: byt ut. Det är lite av ett lotteri och alla väljer själva hur de vill satsa.

Krasch…byta ny hjälm?
Jag hade fortsatt använda hjälmen om jag var i ditt ställe. (Hoppas du är OK)
Är "frigoliten" intakt (EPS:en) innanför skalet, då skyddar hjälmen fortfarande.

Grabben min pajjade en hjälm förra året efter en vurpa på huvudet. Där såg jag små mikrosprickor i frigoliten efter en noggran inspektion, plus att skärmen var trasig.
Då var den hjälmen förbrukad. (Pojken helt OK)
Jag fick köpa en ny billigt, inte gratis dock, på deras (Enduras) "crash replacement program". Har Troy lee likande utbytesprogram?

Mitt tips är iaf att kolla hjälmens innandöme noga och byta ev. trasig skärm innan du kör vidare med hjälmen.

Senast ändrad:
Krasch…byta ny hjälm?
Jag tänker såhär... hjälmen har två huvudsakliga konstruktionsdelar, skalet (som skyddar mot skarpt våld och skyddar dämpmaterialets integritet) och själva dämpmaterialet (ofta någon variant av cellplast). Kan jag hyfsat säkert avgöra att dämpmaterialet inte komprimerats vid smällen så talar det för att behålla hjälmen, annars åker den i soptunnan. Har skalet inga sprickor eller bucklor så talar det för att behålla, annars slänga. Godartade rena lackskador som repor och skav ser jag inget större problem med.

Krasch…byta ny hjälm?
Såklart jäkligt typiskt. Rätt ny hjälm, washade ut framhjulet i en landning. Sidan tog nästa smällen och jag kommer vara jäkligt öm imorgon. Men hjälmen gick i lite grann och har synliga skador i ytterhöljet. Lackskador skulle jag kalla det. Se bild.

Jag vet att man bör nya hjälm varje krasch där den är involverad, enligt tillverkarna. Men det blir jäkligt dyrt att byta vid mindre islag.
Hur tänker ni?
Visa bilaga 568441
Jag hade kört vidare, om det känts mer som skrap än islag. Men du måste förstås i slutändan avgöra detta själv.

Krasch…byta ny hjälm?
Folksam vet jag har inget åldersavdrag på hjälm. Blir lätt över en självrisk när det handlar om hjälm och kanske kläder som förstörs i en krash så ring försäkringsbolaget! Man har väl ändå försäkring för att den ska användas när de finns skäl.

Tillbaka
Topp