Man tar vad man har (eller får)
När man varit i stortsett cykelbefriad i en månad och abstinensen vuxit sig stor så är man ju inte så kräsen när det kommer till utrustning. När då en chans uppenbarar sig att få ge sig ut på två hjul så tar man den utan att tveka. Just en sådan chans fick jag häromdagen.
Vid en vistelse utomstädes fanns det lånevelocipeder att tillgå. Urvalet var begränsat till exakt en modell, men det spelar ingen roll när den har två hjul, en sadel och ett styre.
Den hade också
- Helt inkapslad drivlina
- 3 majestätiska växlar i ett Shimano Nexus-nav.
- Handbroms både fram och bak
- Navdynamo och lampa fram
- Ringklocka
- En (1) korg
- Grå metallic-ish färg
- Lågt insteg
Som de cykelnördar vi är så har ni säkert redan förstått att det rör sig om en Mamachari*. En på tok för liten Mamachari då den, likt de flesta Mamacharis, är dimensionerad för småväxta östasiatiska mammor i alla åldrar. Som 190 cm västerlänning är det något avigt.
Som tur var gick sadeln att justera så jag höjde den så mycket jag bara vågade. Sittandes nådde jag fortfarande ner till marken med båda fötterna och med alltför böjda knän. Sadeln var dock bekväm och så det var bara att börja trampa.
Turen bar först söderut längs kusten längs en helt okej cykelbana.
Vädret var fint. Lagom varmt och med en lätt medvind.
Efter en stund tycktes cykelbanan ta slut så jag tog en sväng ner till stranden.
Inte så många badande men det var fullt ös på surfarna. Det visade sig att denna kustremsa inte är helt okänd i surfingsammanhang.
Hela vägen fanns det diverse faciliteter med surfing- och eller campinginriktning.
Att cykla fram och tillbaka längs kusten är iofs trevligt, men det är inte så mycket variation, förutom när denna åskådare fick se mig swischa förbi för andra gången.
När jag tröttnat på sol (nåja), vind och vatten begav jag mig något inåt land och cruisade runt bland ris(?)fälten istället. Inte heller här var det så stor variation på omgivningen men det var mycket trivsamt.
Totalt fick jag ihop ca 2 mil och 31 (!) höjdmeter. (Ja jag vet att vi inte mäter i den här tråden men jag tyckte ändå turens platthet var intressant).
* Mamachari är alltså Japans svar på damtrallan. Jag noterar vissa likheter mellan min lånecykel och
Wiktionarys exempelbild.