O-ring vänster vevarm Hollowtech II

Bamsebjörn

Aktiv medlem
Vilket håll ska brickan/O-ringen sitta? Den som sitter infälld i vänster vevarm mot vevlagret på Hollowtech II vevpartier? Ena sidan är slät metall, andra sidan har en gummitätning. Har nu monterat med gummitätningen in mot vevlagret o släta sidan mot vevarmen. Rätt så? Hittar inte svaret i shimanos manualer.

Denna tråd i annat fora diskuterar samma sak:

Vilket håll ska brickan/O-ringen sitta? Den som sitter infälld i vänster vevarm mot vevlagret på Hollowtech II vevpartier? Ena sidan är slät metall, andra sidan har en gummitätning. Har nu monterat med gummitätningen in mot vevlagret o släta sidan mot vevarmen. Rätt så? Hittar inte svaret i shimanos manualer.

Denna tråd i annat fora diskuterar samma sak:
Hittar ingen tydlig sprängskiss nu vid snabbgoogling, men vill minnas att jag sett en där tätningarna är vända in mot lagren. Det mejkar dessutom sens, så vände jag delarna senast utan att känna mig allt för orolig.

Det logiska vore ju om tätningen är mot vevlagret men någon kanske vet med säkerhet? Har låtit dem sitta som tillverkarna satt dem förut. Den här gången glömde jag vilket håll den satt åt när jag rengjorde brickan.

Gummi mot vevlagret ser det ut som. Aldrig monterat bort min.
Ser ut som ett spår som packningen sitter i.

Bilagor

• 16602434496641831392212313657454.jpg
    16602434496641831392212313657454.jpg
    622.5 KB · Besök: 58
För övrigt tog jag isär vevarmarna för att ta ut o rengöra pressfitlagret. Cykeln har knakat så jag blivit tokig sista tiden. La en dryg timme på att ta isär, rengöra o fetta in allt o återmontera vevparti o vevlager. Knakhelvetet kvarstod så detta hade jag kunnat hoppa över ?

Sen visade det sig att knaket slutade efter att jag skruvade ut och rengjorde ena bulten till dämparens infästning i länkaget. Den manövern tog 10 min.

Har nog lagt närmare 3 h på felsökning/ rengöring o infettning av div komponenter men nu är det äntligen tyst. Skam den som ger sig.

För övrigt tog jag isär vevarmarna för att ta ut o rengöra pressfitlagret. Cykeln har knakat så jag blivit tokig sista tiden. La en dryg timme på att ta isär, rengöra o fetta in allt o återmontera vevparti o vevlager. Knakhelvetet kvarstod så detta hade jag kunnat hoppa över ?

Sen visade det sig att knaket slutade efter att jag skruvade ut och rengjorde ena bulten till dämparens infästning i länkaget. Den manövern tog 10 min.

Har nog lagt närmare 3 h på felsökning/ rengöring o infettning av div komponenter men nu är det äntligen tyst. Skam den som ger sig.
Välkommen till "knak o knirr-världen", den är oändlig!

Tillbaka
Topp