Racer, nu eller i vår?

Ida Ed

Medlem
Racer, nu eller i vår?
Hejsan! Jag är hundraprocent nybörjare som efter mycket fundering beslutat mig för att köpa en racer. Nu undrar jag, är jag galen om jag köper den såhär års eller bör jag vänta till våren? Lista gärna för-och nackdelar med varför jag bör köpa nu, kontra vänta till senare. Cykeln ska införskaffas för motionsträning samt minitri 2023.

Racer, nu eller i vår?
Det finns ju en del reor nu, så har du tur och hittar nåt som passar dig kan du komma billigare undan. Väntar du till våren är det säkert dyrare, men cyklarna en årsmodell nyare och kanske har det kommit nån nyhet.

Racer, nu eller i vår?
Okej, jag personligen skiter i om cykeln är den hetaste och nyaste modellen. Jag är ute efter en cykel som funkar för mig, som nybörjare bara. Så behöver inte vänta till våren för att få en nyare modell, utan tänker mer om det är idiotiskt att köpa en cykel nu när säsongen lider mot sitt slut? Vad tror du om dett? Jag kommer nämligen inte att köpa varma cykelkläder också, dvs. jag kommer inte att cykla utomhus vintertid.

Racer, nu eller i vår?
Hejsan! Jag är hundraprocent nybörjare som efter mycket fundering beslutat mig för att köpa en racer. Nu undrar jag, är jag galen om jag köper den såhär års eller bör jag vänta till våren? Lista gärna för-och nackdelar med varför jag bör köpa nu, kontra vänta till senare. Cykeln ska införskaffas för motionsträning samt minitri 2023.
Du har ju ett mål 2023 med din träning så köp nu och sätt igång och bygg upp dig. Säsongen för triatleter är året runt.

Edit: Både begagnade och nya cyklar behöver lite service men det tar din cykelhandlare hand om en gång per år. Du får så mycket mer cykel för pengarna bara om du köper av någon här i K&S.

Senast ändrad:
Racer, nu eller i vår?
Du har ju ett mål 2023 med din träning så köp nu och sätt igång och bygg upp dig. Säsongen för triatleter är året runt.
Ja absolut är säsongen året runt, det förstår jag med. Men alternativet skulle vara att sitta inomhus på spincykel vintertid, bygga upp min bas och köpa en cykel så fort det går att komma ut igen.

Racer, nu eller i vår?
Jag kan som du märker inte mycket, och tänker att om jag tar ut en cykel nu och sen inte cyklar på den ute förrän i vår igen så kommer den behöva servas på nytt. Eller det är fel tänkt?
Jag brukar typ pumpa däcken och smörja kedjan när jag tar fram cykeln för våren. Men andra gör nog mer. Men de flesta grejer man kan tänkas byta slits inte av att cykeln står.

Racer, nu eller i vår?
Tycker det är så svårt att sålla i vad som är en bra cykel och att räkna på eventuella extrakostnader på en begagnad cykel... Tänker att det alltid finns något som behöver fixas på en begagnad, eller?
Ja, det är ju risken.
Dock är jag övertygad om att du med stöttning från Happykollektivet kan lös mycket av de problemen. Men för dig kan det vara mycket värt att köpa från en affär som man kan komma tillbaka till med frågor när man är helt grön.

Skriv gärna här vad du tittar här.

Racer, nu eller i vår?
Säsongen börjar ju om igen typ nu, det har varit olidligt varmt i flera månader!
Så absolut ide att köpa redan nu.
Som andra sagt finns det rätt många racers på Happy K&S just nu, men om man tänkt lämna in cykeln för all service så finns det såklart en poäng med att gå till sin lbs.

Racer, nu eller i vår?
Okej, jag personligen skiter i om cykeln är den hetaste och nyaste modellen. Jag är ute efter en cykel som funkar för mig, som nybörjare bara. Så behöver inte vänta till våren för att få en nyare modell, utan tänker mer om det är idiotiskt att köpa en cykel nu när säsongen lider mot sitt slut? Vad tror du om dett? Jag kommer nämligen inte att köpa varma cykelkläder också, dvs. jag kommer inte att cykla utomhus vintertid.

Hur det lidande slutet ser ut beror nog på var i landet du bor, i djupa södern är säsongen ännu lång (och sen kommer vintercyklingen ?). Ordnar du med en cykel nu hinner du åtminstone komma underfund med evt ändringar, sadel, styre etc. Hur det ser ut med tillgången under våren vet ingen, de senaste åren har det varit rätt tunt på marknaden pga komponentbrist, sneseglare och krig. Ingen anledning att vänta, det blir aldrig bättre.

Racer, nu eller i vår?
Tänk även på att vi har en inflation utöver det normala just nu, vilket gör att många säljare ser sin chans att höja priserna. Alltså köper du antingen en cykel nu på rea, eller så köper du en till våren till fullpris (som ligger 10% högre än dagens fullpris).

Racer, nu eller i vår?
Säsongen börjar ju om igen typ nu, det har varit olidligt varmt i flera månader!
Så absolut ide att köpa redan nu.
Som andra sagt finns det rätt många racers på Happy K&S just nu, men om man tänkt lämna in cykeln för all service så finns det såklart en poäng med att gå till sin lbs.
Bra svar, uppskattar din input.

Racer, nu eller i vår?
Jag kommer gå tillbaka till min lbs imorgon, de har redan tipsat om en cykel när jag var där senast lite snabbt. Vad ska jag tänka på? Vad bör jag fråga om? Jag vill inte stå där och känna mig dum. Tycker inte heller om när försäljare inom detaljhandel snackar över huvudet på en, risken är stor att det blir så om jag inte är förberedd.

Racer, nu eller i vår?
Det är väl bra att veta hur man växlar (det är ju olika), men det räknar du nog ut själv också. Berätta vad du tänker cykla för lopp och hör vad de tänker om hur du ska ställa in sadeln. Styret kanske går att höja eller sänka lite, bra att veta hur man gör det själv. Skorna är väl nästan svårare, cykeln behöver ju i princip bara vara snygg (man cyklar fortare på en snygg cykel tror jag), medan skorna ska vara sköna även när fötterna är trötta. Så pedaler och skor är ju något som kan tar mer tid än själva cykeln, men man kan ju å andra sidan köpa nya om man inte köpt de allra dyraste. (eller så köper man flera olika av de allra dyraste bara för att man kan).

Racer, nu eller i vår?
Här har vi en prylnisse, det märks haha! Jag tänker be om att få komma tillbaka för en bikefit när de har tid, när det är beslutat vad det blir för cykel. Så då tänker jag att allt trillar på plats. Men bra svar, alla tips mottages!

Racer, nu eller i vår?
Ramen måste passa cyklisten som cyklar på cykeln. Annars blir det jättefel med stor risk att det i bästa fall känns obekvämt, men med stor sannolikhet får du ont i kroppen. Mät hur långa ben och armar du har innan du besöker cykelhandlaren så blir det betydligt lättare för säljaren att rekommendera rätt modell och storlek. Det finns bra instruktioner på nätet om hur du mäter kroppen.

Alla ramar passar inte alla människor och det kan vara stor skillnad mellan olika modeller och storlekar. Hittar du en cykel med en ram som är hyfsat rätt kan du finjustera sadelns och styrets placering något, men då snackar vi bara några enstaka centimetrar.

En bikefit bör du göra innan köp även om den är väldigt enkel. Att cykeln känns bra på parkeringen är ingen garanti för att den känns bra efter 1 timma. Rätt ram och rätt storlek är A och O om det ska vara roligt och bekvämt att cykla.

Racer, nu eller i vår?
Jag hade i ts fall köpt en billig begagnad som förstacykel för att komma in i det och lära mig, 3000 kr plus en tusenlapp för nya däck och lite annat på ett ungefär. Det finns bra cyklar för den pengen om man letar lite och det skulle göra ett dyrare senare cykelköp mycket lättare.

Racer, nu eller i vår?
Du behöver inte göra en bikefit innan, en vettig butik hjälper dig köpa en cykel i rimlig storlek som sen kan finjusteras.
Rådet att bara gå in och köpa en snygg cykel är jag mycket tveksam till. Det kan sluta precis hur som helst.

Bikefit i det här fallet tänker jag mig är av den enklare sorten som många cykelhandlare bjuder på vid köp av cykel för att hitta rätt storlek/modell och för att finjustera lite grovt och säkerställa att inte TS åker iväg med en helt galen cykel (även om den är fin). I början räcker med att se till att cyklisten hamnar rätt över vevpartiet och inte blir hängandes på styret och sedan justering av styret så att det känns bekvämt. En riktig bikefit som tar bra många timmar att genomföra och som långt ifrån alla cykelhandlare erbjuder eller behärskar kan man ta senare om behov finns.

Racer, nu eller i vår?
Ramen måste passa cyklisten som cyklar på cykeln. Annars blir det jättefel med stor risk att det i bästa fall känns obekvämt, men med stor sannolikhet får du ont i kroppen. Mät hur långa ben och armar du har innan du besöker cykelhandlaren så blir det betydligt lättare för säljaren att rekommendera rätt modell och storlek. Det finns bra instruktioner på nätet om hur du mäter kroppen.

Alla ramar passar inte alla människor och det kan vara stor skillnad mellan olika modeller och storlekar. Hittar du en cykel med en ram som är hyfsat rätt kan du finjustera sadelns och styrets placering något, men då snackar vi bara några enstaka centimetrar.

En bikefit bör du göra innan köp även om den är väldigt enkel. Att cykeln känns bra på parkeringen är ingen garanti för att den känns bra efter 1 timma. Rätt ram och rätt storlek är A och O om det ska vara roligt och bekvämt att cykla.
Ja jag har ju förstått vikten av att den ska passa Mig så bra som möjligt. Jag kommer som nämnt att göra en bikefit. Det ingår när man köper cykel på min lbs. Så tänker att jag idag enbart kommer sitta på cykeln (alternativt fler för att känna efter). Därför vill jag veta vad jag bör fråga för frågor och hur jag ska tänka kring hur det ska kännas. Bikefit kommer i ett senare skede när han fått hem rätt sadel samt pedaler till den cykeln som jag vill ha.

Jättebra tips att mäta kroppen innan jag går dit. Är 175cm men har lång överkropp och kortare ben. Så ska mäta exakt så det underlättar för mitt besök idag. Tack!

Racer, nu eller i vår?
Ja jag har ju förstått vikten av att den ska passa Mig så bra som möjligt. Jag kommer som nämnt att göra en bikefit. Det ingår när man köper cykel på min lbs. Så tänker att jag idag enbart kommer sitta på cykeln (alternativt fler för att känna efter). Därför vill jag veta vad jag bör fråga för frågor och hur jag ska tänka kring hur det ska kännas. Bikefit kommer i ett senare skede när han fått hem rätt sadel samt pedaler till den cykeln som jag vill ha.

Jättebra tips att mäta kroppen innan jag går dit. Är 175cm men har lång överkropp och kortare ben. Så ska mäta exakt så det underlättar för mitt besök idag. Tack!
Är det inte just det som dammodeller påstås kompensera för?
Att kvinnor ofta har längre överkropp och kortare ben?

Racer, nu eller i vår?
Var läser du det rådet?
En seriös handlare ser till att kunden får rätt storlek och lämnar butiken med en rimlig grundinställning.
Lite längre upp skrivs det "cykeln behöver ju i princip bara vara snygg" ungefär som att det bara är att ta en valfri cykel som ser snygg ut. Det var därför jag tycker att en enkel bikefit där man kollar det mest basala är en bra idé. En riktig bikefit är nog inte så intressant eller relevant i detta läge :giggle:

TS verkar väldigt klok och föredömligt öppen och medveten om att det kan finnas vissa svårigheter vid köp av ny cykel så jag tror att det kommer gå hur bra som helst.

Racer, nu eller i vår?
Är det inte just det som dammodeller påstås kompensera för?
Du menar "dammodell" ?

Enligt Specialized kan längden på armar/ben/överkropp skilja lika mycket mellan två män som mellan två kvinnor som mellan en man och en kvinna. På https://www.specialized.com/se/en/stories/beyond-gender finns det en hel del intressant data. Men oavsett är det viktiga att man utgår från individen.

Racer, nu eller i vår?
Är man 100% nybörjare är det risk att en racer kommer att kännas rätt obekväm oavsett hur bra den passar längd och kroppsform. Som flera skriver är det ju bra om säljaren kan hjälpa till med om det ser bra ut när du sitter på cykeln.

Man behöver ju också köpa till en del tillbehör, pedaler, skor, kläder, flaskhållare osv. Allt behövs ju inte för att komma igång. Min rekommendation är att vänta lite och först köra med det du redan har och köpa på dig mer tillbehör med tiden.

Racer, nu eller i vår?
Är man 100% nybörjare är det risk att en racer kommer att kännas rätt obekväm oavsett hur bra den passar längd och kroppsform. Som flera skriver är det ju bra om säljaren kan hjälpa till med om det ser bra ut när du sitter på cykeln.

Man behöver ju också köpa till en del tillbehör, pedaler, skor, kläder, flaskhållare osv. Allt behövs ju inte för att komma igång. Min rekommendation är att vänta lite och först köra med det du redan har och köpa på dig mer tillbehör med tiden.
Jag är ju helt grön, äger inget racer-relaterat ännu. Så pedaler och en annan sadel kommer vara prio, skor tillkommer givetvis. Får köpa ett par billigare bibs först så kan jag nörda ner mig i märken och känsla i ett senare stadie.

Racer, nu eller i vår?
Enklast är nog att gå till en cykelbutik och titta på några olika cyklar, kläm och känn. Bilda dig en uppfattning om priserna osv.
Det är fantastiskt svårt att begripa vad som är "bra" och "dåligt" när man inte har några referenser.

Prismässigt skulle jag säga att du kan kolla på cyklar runt 10-12 tusen (i butik), det finns en hel del butiker som rear ut cyklar nu inför hösten och vintern så man kan hitta helt ok deals. Hittar du inte något i nån fysisk butik så har du iaf bildat dig en uppfattning om hur cyklarna känns, ungefär vilka storlekar som kan passa osv innan du ger dig ut på nätbutikerna.

Fördelen med att köpa från en fysisk butik när man är ny är väl främst enklare hantering av garantier och att de brukar erbjuda gratis service osv.

Racer, nu eller i vår?
Får köpa ett par billigare bibs först så kan jag nörda ner mig i märken och känsla i ett senare stadie.
Vad gäller själva cykeln har du redan fått en hel del bra råd
Men vad gäller cykelbyxor så tycker jag att du inte bör skaffa bibs,
självklart bör du skaffa cykelbyxor men vanliga midjecykelbyxor och gärna i dammodell

Racer, nu eller i vår?

Är det inte precis tvärtom?
Jo
Men som sägs längre upp i tråden, de individuella skillnaderna är större.
Ja
Åtminstone enl
Inseam-v-Height-Graph.jpg

Racer, nu eller i vår?
Jag har inte letat så mycket dammodeller men det finns nog få tillverkare som gör en damspecifik geo på ramen. Det är oftast en damsadel och eventuellt ett smalare styre utöver en kanske "damanpassad" grafik som skiljer

Racer, nu eller i vår?
Vad gäller själva cykeln har du redan fått en hel del bra råd
Men vad gäller cykelbyxor så tycker jag att du inte bör skaffa bibs,
självklart bör du skaffa cykelbyxor men vanliga midjecykelbyxor och gärna i dammodell
Det finns bibs för damer som har smart konstruktion på hängslena så man hyfsat enkelt kan släppa ner "bakluckan". Om toastopp var anledningen till icke-bib-rekommendationen?

Här är en typ, jag har ett par med en helt annan lösning från Craft.

Racer, nu eller i vår?
?

Ida säger sig ha lång kropp och korta ben vilket jag hade för mig var vad dammodeller påstods kompensera för.

Vad statistiken verkligen säger finner jag ointressant. Om jag minns rätt om att dammodeller är kompenserade för personer med längre kropp där emot klart relevant för Ida.
Lögn, förbannad lögn och statistik. Vad skall man tro på.

Racer, nu eller i vår?
Nu har jag varit hos min lbs idag. Tidigare förra veckan var jag inne i samma butik och fick tips om om två olika modeller, så jag gick hem och funderade lite och idag testade jag den ena i deras trainer. Testade även ut skor. Gillade cykeln väldigt mycket och tog beslutet att boka en bikefit på måndag, så nästa vecka är jag med racer! Tjiho!

Racer, nu eller i vår?
Ja, det är ju risken.
Dock är jag övertygad om att du med stöttning från Happykollektivet kan lös mycket av de problemen. Men för dig kan det vara mycket värt att köpa från en affär som man kan komma tillbaka till med frågor när man är helt grön.

Skriv gärna här vad du tittar här.

Tänkte eftersom du efterfrågade återkoppling om jag hitta någon cykel. Det blev en Lapierre Sensium 2.0 Women 2022, bikefit på måndag!

Racer, nu eller i vår?
Verkar vara en prisvärd rackare, får man fråga vad du gav för den?
Vi får hoppas det! Cykeln 10990kr, skor 1599kr, pedaler 649kr, oklart vad flaskhållaren kostar. Trevligt nog så ingår bikefit när man köper cykel i denna butiken. Är student och lever på CSN så jag är tacksam att tusenlapparna inte stack iväg.

Tillbaka
Topp