Barncykling

Barncykling
Hur kom du förbi den där fasen?
Min dotter är precis likadan, hon blir arg på en sekund och skriker och vägrar lyssna.
Min grabb blir också arg som fan. Det går över av sig själv. Hoppas jag, det har blivit lite bättre.
Stig funkar inte alls för honom med 16'' så det får vänta. Pump o skate däremot gillar han (och zwift)

Barncykling
Intressant med för lätt växel. Flesta barn (och vuxna svenskor) jag har sett cykla i fel växel cyklar för tyng växel.
Min son hade ett fas där han körde för tyng växel på stig och då kam han inte upp för branta hinder. Jag skrek då ofta att han måste växla ner, utan mycket framgång. Nöjd att den fas är förbi och inte tog för långt.
Ser samma sak. Han kör på högsta (åttan) hela tiden. Uppförsbackar, nerför, rakt, till skolan...
MEN jag har smygkikat på en mtb-träning. Då hade han rätt växel minsann. (inte åttan)
What !! Lyssnar på ledarna men skiter i fassans tjat...
Men jag fortsätter tjata om att "växla ner" när vi cyklar och han ska överbevisa mig att det går att köra allt på åttan...
Det finns en situation trafiken där det är viktigt att ha rätt växel i tycker jag. När man ska över vägen och komma ihåg att växla ner innan, så man inte startar stillastående med högsta växeln i. Men det funkar som tur var mycket bättre.

...skulle jag ge ett seriöst tips är det att öva på att använda handbromsarna. I vårt fall när man går till hudrauliska bromsar som biter till. Lillen cyklade in i en järnstolpe och Lillan gjorde en OTB deluxe. Min lärdom var att jag skulle övat dedikerat med barnen så att bromsandet satt i ryggmärgen innan vi körde nedför backar.
Det är ju t.ex. alltid kul att sladda och öva på att stegra på framhjulet. Det gjorde vi efter incidenterna...
( som tur var blev det inga men )

Barncykling
Passade på att cykla med grabbarna i solen (igår snowracer i regn ) idag , blåsigt vilket gör det kämpigt för Lillkillen även om jag drar honom så blir det lite vingligt i byarna.
vi blir omkörda av nån fultrimmad elcykel? varpå lillen ropar ”pappa han fuskar”....
jag ler å känner att jag uppfostrat de väl!?

Barncykling
när det blir dags för växlar är det bra med en vink i form av vit tejp på spaken som ska tryckas på inför en backe.

gäller särskilt på cyklar med framväxel. förvirrande för barn och även andra ovana cyklister att det är tvärtom för vänstra reglaget.

den vita tejpen tar bort den mystiken.

Barncykling
Passade på att cykla med grabbarna i solen (igår snowracer i regn ) idag , blåsigt vilket gör det kämpigt för Lillkillen även om jag drar honom så blir det lite vingligt i byarna.
vi blir omkörda av nån fultrimmad elcykel? varpå lillen ropar ”pappa han fuskar”....
jag ler å känner att jag uppfostrat de väl!?
Stoltheten!
själv får jag mest höra ”pappa du har för många cyklar” av fyraåringen...

Barncykling
Tow whee gjorde så vi kunde cykla så mycket längre sträckor. När de blir trötta får de tolka ett tag sedan på det igen
1611614121901.png

1611614121901.png

Barncykling
Ser samma sak. Han kör på högsta (åttan) hela tiden. Uppförsbackar, nerför, rakt, till skolan...
MEN jag har smygkikat på en mtb-träning. Då hade han rätt växel minsann. (inte åttan)
What !! Lyssnar på ledarna men skiter i fassans tjat...
Men jag fortsätter tjata om att "växla ner" när vi cyklar och han ska överbevisa mig att det går att köra allt på åttan...
Det finns en situation trafiken där det är viktigt att ha rätt växel i tycker jag. När man ska över vägen och komma ihåg att växla ner innan, så man inte startar stillastående med högsta växeln i. Men det funkar som tur var mycket bättre.

...skulle jag ge ett seriöst tips är det att öva på att använda handbromsarna. I vårt fall när man går till hudrauliska bromsar som biter till. Lillen cyklade in i en järnstolpe och Lillan gjorde en OTB deluxe. Min lärdom var att jag skulle övat dedikerat med barnen så att bromsandet satt i ryggmärgen innan vi körde nedför backar.
Det är ju t.ex. alltid kul att sladda och öva på att stegra på framhjulet. Det gjorde vi efter incidenterna...
( som tur var blev det inga men )
När introducerade du och ni andra frambromsen (dvs handbroms för framhjulet)? Kan gräs vara vettigt att börja på? Jag har "vikt bort den" så länge för 5-åringen.

Barncykling
När introducerade du och ni andra frambromsen (dvs handbroms för framhjulet)? Kan gräs vara vettigt att börja på? Jag har "vikt bort den" så länge för 5-åringen.
På springcykeln, ca 3års ålder eller nåt sånt.

Edit: Jättefel av mig, handbromsen på springcykeln gick till bakhjulet! Så direkt på riktiga cykeln, 5-6 år då. Gick jättebra!

Barncykling
På springcykeln, ca 3års ålder eller nåt sånt.

Edit: Jättefel av mig, handbromsen på springcykeln gick till bakhjulet! Så direkt på riktiga cykeln, 5-6 år då. Gick jättebra!
Tränat något för att inte bromsa omkull? Jag kämpar för att få honom att bromsa lite mer finkänsligt bak och inte låsa bakhjulet hela tiden. Bra med långa nedförsbackar som träning då.

Barncykling
Tror inte mina barn rör frambromsan. Jag har förklarat för flickan att hon kan hjälpa till med den om det behövs. Med tanke på betet borde vi nog träna lite till våren

Barncykling
Samma som Jonte; på deras 20" vid 6 år. Samma "problem" som Jonte med att inte använda den. Jag har förklarat o nött in användningen av den. De använder den numera, sen i somras. De e nu 9 o 11. Men jag upptäckte detta problemet i våras.

Barncykling
Samma som Jonte; på deras 20" vid 6 år. Samma "problem" som Jonte med att inte använda den. Jag har förklarat o nött in användningen av den. De använder den numera, sen i somras. De e nu 9 o 11. Men jag upptäckte detta problemet i våras.
Min äldsta fyller 9e så blir ungefär samma om hon lär sig nu. Hon är inte snabb eller aggressiv så hon har klarat sig men bra att träna så hon får in känslan.

Barncykling
”När introducerade du och ni andra frambromsen (dvs handbroms för framhjulet)? Kan gräs vara vettigt att börja på? Jag har "vikt bort den" så länge för 5-åringen.”

Min snart fyraåring använder båda bromsarna, satt ju monterat på ealyridern så varför inte lära sig använda på en gång , däremot så släppte jag vajern så att han inte kunde låsa framhjulet helt .
Mange

Barncykling
Jo, fast om den inte går att låsa så har han inte lärt sig? Det kan ändå vara vettigt. Jag vet inte hur lätt man går över styret när man väger 20kg. Grabben har fälgbroms så han gör som han vill men flickan har skivor med ett jävla bett så vi får testa lite med frambromsen till våren. Hon är för stor för att vi ska mickla med det, hon får lära sig.

Barncykling
Minns inte något kring frambromsen när min son fick sin första riktiga cykel när han var nästan 4 år. Så ingen problem, men minns inte om han använda den. På sin första mtb, vid 4,5 år, behövde han diskbromsen fram och det funkade utan problem. Vid byte till Vpace Max24 vid nästan 6 år fick han en OTB nedför en brant häll, antar att Magura bromsarna biter hårdare än Sram Level. Om man köper barncyklar med stora hjul tror jag att OTB inte är en problem för att framaxeln sätter långt fram och hög upp.

Barncykling
I när grabben var två och ett halvt fick han sin första balanscykel. När jag märkte att han tyckte att det var kul passade jag på att skaffa en bmx (Win!). Se kunde vi dundra runt och jibba ner för trotoarkanter. Jag tror att ungar gilla sånt som föräldrarna visar att de själva tycker är kul.

Barncykling
Tränat något för att inte bromsa omkull? Jag kämpar för att få honom att bromsa lite mer finkänsligt bak och inte låsa bakhjulet hela tiden. Bra med långa nedförsbackar som träning då.
Det var aldrig några problem, vad jag kan minnas. Mina barn har faktiskt lyssnat skapligt när jag försökt lära dem teknik, iaf i den åldern. Men ställ frambromsen lite lösare i början om det blir problem för er.

Barncykling
Jag bygger vidare på d Berk sa om OTB o tillägger att otb inte bara orsakas av frambroms (riktat till nybörjarföräldrar). Mina har fått otb flera ggr utan användning av handbroms. Senast var i somras då ett hopp blev för kort o han studsade vid landningen; först styret i magen o sen otb...o cykeln rullade med så den landade på hans hjälm. Tog 1 min så var han på cykeln igen. Han tyckte d va synd att vi inte filmade fôr då kunde den fått va me på FridayFails.

Barncykling
Pojken fyller fyra idag och såklart vaknar han tidigt å väcker storebror, jag frågar vad ska vi göra idag du får bestämma , cykla!
vi var ute en dryg timme men det är helt fantastiskt ute, lite kyligt ta på er och ut å cykla!?
Mange

Barncykling
Junior vill lära sig hoppa men har ett barns tålamod. Llten ramp byggdes snabbt men jag har svårt att förklara hur han ska göra på ett begripligt sätt.
Nu trycker han liksom ner fronten i tron om att gaffeln ska fjädra ut och skjuta upp honom men det blir ju bara att framhjulet dyker. Några tips på hur man kan förklara?

Barncykling
Nöta och kolla YouTube? Nej, inga förslag hur man förklarar, min grabb vägrar ta input helt men är lite yngre.
Kusinen är väldigt intresserad han kollar YouTube och lyssnar också på mig. Lite iallafall. Så finns det en morbror som kan förklara så är det väl tipset

Edit. Är inte bästa tipset att inte göra så mycket i början utan bara jobba på positionen?

Barncykling
Har bara erfarenheter av omvända situationen. Min son kan hoppa och hucka bra sedan minst två år. Jag däremot ryckte bara upp styren och det krävde perfekt timing som ofta gick fel. För ett år sen förklarade sonen för mig att man måste trycka styren framåt och sedan dess funkar alla hopp för mig.

Visade just upp videon för sonen. Han säger att måste trycka styren framåt och lite uppåt just innan framhjulet lämnar rampen, typ 10-20 cm innan. Han tyckte också att man kan köra lite snabbare.

Barncykling
Var ute med boysen idag , lillkillen börjar få kläm på växlingen själv ( jag brukar säga till honom vilket håll han ska vrida) men idag gjorde han det själv , hur vi än cyklar så ligger hemmet högt så vi avslutar alltid med uppförsbacke och idag tog han sig hela vägen upp utan behöva leda cykeln.
Lämnade lillen hemma(med mamma) ,
jag å nioåringen fortsatte å körde lite stig och stök , som han förut inte lyckats cykla hela utan att stanna men idag gick det ?.
Två stolta grabbar å en mycket nöjd farsa.
Mange

Barncykling
Skulle cykla med grabbarna idag men en fick vattkoppor å den andra har besvär med allergi så jag blev ”tvingad” att cykla själv?.
Får kalla det ett rekrunda för framtida tramp med ungarna.
Ville inte vara långt hemifrån så det blev ett närskogstramp , luffar , stureby /enskede,tallkrogen, svedmyra , fagerängs/högdalenoch gubbängskogen fick ihop en ganska trevlig runda med bara några hundra meter asfalt mellan de olika grönplättarna duktigt lerigt på vissa ställen å massor med rötter speciellt efter skyfallen som varit.
Mange
992F4EF2-53CE-4EBA-B2F9-300D89083915.jpeg
77D76D76-5FB8-4939-827A-E89770D27428.jpeg
AB64D20E-9A78-40E3-89A2-9C3854F4FEDE.jpeg
992F4EF2-53CE-4EBA-B2F9-300D89083915.jpeg

Bilagor

• 49B9055F-1B01-4521-B5B2-D511AB77B992.jpeg
    49B9055F-1B01-4521-B5B2-D511AB77B992.jpeg
    1.7 MB · Besök: 66
  • 48609A27-EBB4-44E1-ACC7-0F65A771E877.jpeg
    48609A27-EBB4-44E1-ACC7-0F65A771E877.jpeg
    1.2 MB · Besök: 82
Senast ändrad:
Barncykling
Nu när man är hemma på semestern (efter misären på Gotland ?) och det inte är så varmt så cyklar vi varje dag , eftersom man bor i förorten så blir vi tvungna att passera en del villagator , korsningar bortgrävda cykelvägar och andra dåliga ”trafiklösningar” !?
Både igår och idag så har vi nästan blivit påkörda,tutade på och hyttna med näven , vi pratar ställen där vi (cyklister och fotgängare) pga byggen inte kan vara nån annanstans….
Får möte på en villagata med en grå BMW 3serie coupe, hen har parkerade bilar på sin sida kör definitivt inte 30 , jag cyklar ”brett” med grabbarna bakom mig å den jäveln bara blåser förbi på vår sida , boysen blev skiträdda ?, hann förstås inte se regskyltem . Blir så jävla less men vi oxå uppleva motsatsen när vi skulle korsa magelungsvägen (galet dålig omledning av cykelbanan där) i högdalsvackan ,
lastbil stannar vinkar fram oss slår på lite orengea ljus så att även mötande bilister saktade å släppte över oss?? grabbarna vinkade å tackade, fick ett vänligt tut tillbaka , behöver jag säga att det var en tjej som körde?????
Mange

Barncykling
Kan ha varit en gängman ute på ett "jobb"? Jag upplever annars att många blir snällare i trafiken när min 3-åring är med och cyklar. Inte för att det dämpar min oro speciellt mycket, .., bilisten bakom den som just stannat kan ju få för sig vad som helst!

Barncykling
Bad ungarna bromsa med båda bromsarna så fort dom fått cyklarna med frambroms, i typ 4-5 årsåldern. Ingen OTB ännu. Lika bra att lära dom rätt från början.

Barncykling
Lätta stigar, mycket fika och saft. Ingen stress eller press har fungerat för oss. Cykla i barnens takt. Gärna dem först, så måste de träna linjeval själva. 6-9 år på de äldsta barnen. 9 åringen hänger på när han har lust. Han är mer fikaintresserad än av cyklingen.

DSC_4065.JPG
DSC_3777.JPG
DSC_3948.JPG

Barncykling
Lätta stigar, mycket fika och saft. Ingen stress eller press har fungerat för oss. Cykla i barnens takt. Gärna dem först, så måste de träna linjeval själva. 6-9 år på de äldsta barnen. 9 åringen hänger på när han har lust. Han är mer fikaintresserad än av cyklingen.

Visa bilaga 579041Visa bilaga 579043Visa bilaga 579042
Härlig tur! Har jag sån tur att ni är nånstans runt sthlm? Ser precis ut som den sortens stigar jag försöker scouta åt barnen.

Barncykling
Jo, det är fint i Surahammar, ca 1.5 h väster om Stockholm.

1662229570263.png

Vi bor i Hallstahammar och det är typ 15 minuter dit hemifrån. Barnen tycker om att åka iväg på äventyr. Känns större då på något sätt. Frågar jag om de vill cykla på hemmaplan blir man dissad även om det finns många bra stigar här med.

De cyklar alla de blå slingorna. Den röda är lite för stökig än så länge. Första bilden är tagen i ett av de slätare partierna. Fikabilden är ca 1 km in på stigen. Banorna delar sig där. Sista bilden är från Tjörn, nära Rönnäng i somras.

Bemödar ni er hit så går det nog att kombinera med autentisk Napolitansk vedeldad pizza om man bjuder på trevligt sällskap och vädret tillåter...

Barncykling
Jo, det är fint i Surahammar, ca 1.5 h väster om Stockholm.

Visa bilaga 579126

Vi bor i Hallstahammar och det är typ 15 minuter dit hemifrån. Barnen tycker om att åka iväg på äventyr. Känns större då på något sätt. Frågar jag om de vill cykla på hemmaplan blir man dissad även om det finns många bra stigar här med.

De cyklar alla de blå slingorna. Den röda är lite för stökig än så länge. Första bilden är tagen i ett av de slätare partierna. Fikabilden är ca 1 km in på stigen. Banorna delar sig där. Sista bilden är från Tjörn, nära Rönnäng i somras.

Bemödar ni er hit så går det nog att kombinera med autentisk Napolitansk vedeldad pizza om man bjuder på trevligt sällskap och vädret tillåter...
Ser schysst ut. Ska se om jag får med mig killarna på utflykt framåt.
Att kombinera med Napoletansk pizza och framförallt trevligt sällskap låter ju som en dröm!

Senast ändrad:
Barncykling
Fick ut dem trots regnet imorse , men de var sugna på att cykla OCH löftet om fika på förmiddagen och burgare till lunch .
Fantastiska färger i skogarna nu .
Återigen en liten runda mellan skogsplättarna i södra förorterna, lite höns ,F35D7274-4CFA-459A-909C-C719C5BAFD77.jpegen tupp , hästar, hockeyspelare
( hockeyturnering på Farsta ip där burgarna inhalerades) , hökarängens skatepark provcyklades ( såg faktiskt ingen förbudsskylt till skillnad mot Högdalen)försiktigt i regnet ,
på eftermiddagen dök solen fram å vi tog en fika vid stallet i enskede , som sagt härligt väder?5C165CAE-4C43-4773-A148-2C2822AD9485.jpegDD45E486-DA7F-457B-8DE0-E5386DE49C89.jpeg6B5C7C3F-A1EA-4F7F-BD74-F2AF44BBA9AE.jpeg7938C159-3B97-4101-BCA0-08A4C8938951.jpeg
Mange

Bilagor

• F6F7E9F1-6E81-4476-8AC1-D177C9B19188.jpeg
    F6F7E9F1-6E81-4476-8AC1-D177C9B19188.jpeg
    829.8 KB · Besök: 74
Tillbaka
Topp