Sned kedjelinje

Jacke89

Aktiv medlem
Sned kedjelinje
Tjena

Köpt en 20 tummare till dottern tycker kedjan ligger bra snett på dom 2 större dreven på kassetten, vilket gör det rasslar på vevpartiet.

Ska tillägga att jag själv äger ingen med singelklinga så detta fenomen kanske är normalt?. Cykeln är visserligen ett billigt märke serious köpt från bikester.

Nu bryr väl sig inte en 6 åring att det inte riktigt går rent. Var mest jag som störde mig, känslig som man är mot missljud ?

Bilagor

• A963A50E-2B7C-46F6-9F82-4C2EF632EBE8.jpeg
    A963A50E-2B7C-46F6-9F82-4C2EF632EBE8.jpeg
    555.5 KB · Besök: 245
Sned kedjelinje
Jag hade mätt upp att kedjelinjen ligger rätt, dvs att klingan fram möter ungefär mitt på bakkransen samt även att ramen är rak. Att det är en barncykel gör det snarare viktigare tycker jag.

Senast ändrad:
Sned kedjelinje
Det ser ut som mycket för skevt. Frandrevet är positionerad för mycket utåt. Kanske är det för att skärmen på innansidan av frandrevet inte ska röra kedjestaget.

Är avståndet från spetsen av vänster och höger vevarmen till kedjestag identiska?

Sned kedjelinje
På yttre klingor blir det litet mera rassel, men det där tycks snett i mesta laget. Kolla så hjulet sitter rakt, förutom ovan goda råd. När växlarna ställs in ska kedjan ligga på mittersta kransen bak.

Sned kedjelinje
Ramen är rak, klinga går emot 3-4 drevet, 7 delat alltså mitten. Hjulet sitter och är centrerat. Vevarmarna mäter samma mått till kedjestag. Så hittar inga konstigheter som så.

Sned kedjelinje
Ny?

Vårt 7 växlade 20'' ser annars skumt ut med nån distans på non drive side. Vet inte om det går att fucka upp den men då skulle ju hjulet hamn flera cm off i så fall....

Sned kedjelinje
Ju kortare kedjestag med singelklinga, desto större risk borde det bli med skav i något ändläge. Jag tänker att detta problem borde vara vanligt på barncyklar? Här är en som försökt tysta sin 1x och gett upp:

Sned kedjelinje
Ju kortare kedjestag med singelklinga, desto större risk borde det bli med skav i något ändläge. Jag tänker att detta problem borde vara vanligt på barncyklar? Här är en som försökt tysta sin 1x och gett upp:

Såklart är det mer problematiskt med kortare kedjestag på barncyklar. Här ser det dock ut som en klar felkonstruktion med plastskydd emellan framdrev och kedjestag.

Min sons 20" hade 9-delat kassett och ingen problem med sned kedja.

Sned kedjelinje
Med så korta kedjestag är det inte konstigt att kedjan blir sned i ytterlägen. Jag förstår inte riktigt vad ni menar skulle gå att göra åt saken, om inte kedjelinjen är helt galen (vilket jag tolkar att den inte är). Men en klinga som flyttas närmare vevlagret får man ju mer sned kedja på de tyngre växlarna istället.

Sned kedjelinje
Med så korta kedjestag är det inte konstigt att kedjan blir sned i ytterlägen. Jag förstår inte riktigt vad ni menar skulle gå att göra åt saken, om inte kedjelinjen är helt galen (vilket jag tolkar att den inte är). Men en klinga som flyttas närmare vevlagret får man ju mer sned kedja på de tyngre växlarna istället.

På den här cykeln verkar det att kedjan är rakt på tyngsta växel istället för någonstans i mitten. Det är dock inte mycket man kan göra åt det, förutom om att byta vevparti eller byta till en vevlager med kortare axel (och tar bort plastskyddet på innersidan).

Sned kedjelinje
På den här cykeln verkar det att kedjan är rakt på tyngsta växel istället för någonstans i mitten. Det är dock inte mycket man kan göra åt det, förutom om att byta vevparti eller byta till en vevlager med kortare axel (och tar bort plastskyddet på innersidan).
"Ramen är rak, klinga går emot 3-4 drevet, 7 delat alltså mitten. Hjulet sitter och är centrerat. Vevarmarna mäter samma mått till kedjestag. Så hittar inga konstigheter som så."

Sned kedjelinje
Vet inte om jag gör samma tolkning som dig. Kan det inte vara så att inre kedjeskyddet luras så det ser värre ut än vad det är? Jag blev osäker på vad jag tror nu. Man vill ju förmodligen att kedjelinjen är rak ungefär på mitten av kassetten som du skriver, och är den det är det inget att göra.

Såhär ser kedjelinjen ut på våra 20- och 24-tummare:

C3628511-D54A-4BEC-BDA7-77408D9D34B8.jpeg

9A232A3F-B1E7-40D8-9AD8-068FF464B377.jpeg

Försökte ta kort ur samma vinkel som TS.

Sned kedjelinje
Såklart är det mer problematiskt med kortare kedjestag på barncyklar. Här ser det dock ut som en klar felkonstruktion med plastskydd emellan framdrev och kedjestag.

Min sons 20" hade 9-delat kassett och ingen problem med sned kedja.
Undrar om inte "skyddet" är tänkt som en kedjestyrare, just för att kedjelinjen är så sned att kedjan annars hoppat av framdrevet.

Man skulle kanske kunna prova med en kedja för 9- eller 10-delat som är lite smalare och mer lättböjlig. Borde kunna rassla mindre.

Sned kedjelinje
Vet inte om jag gör samma tolkning som dig. Kan det inte vara så att inre kedjeskyddet luras så det ser värre ut än vad det är? Jag blev osäker på vad jag tror nu. Man vill ju förmodligen att kedjelinjen är rak ungefär på mitten av kassetten som du skriver, och är den det är det inget att göra.

Såhär ser kedjelinjen ut på våra 20- och 24-tummare:

Visa bilaga 581217

Visa bilaga 581218

Försökte ta kort ur samma vinkel som TS.

Din vinkel är lite högre, tror jag. Både bilder ser ut som jag är van med på barncyklar.
Bild från TS är lite svårtolkad och verkar visa en skevare kedja.

Sned kedjelinje
Undrar om inte "skyddet" är tänkt som en kedjestyrare, just för att kedjelinjen är så sned att kedjan annars hoppat av framdrevet.

Kanske har du rätt.

Jag tog bort inre skyddet från ett Frog vevparti som jag köpte för att bygga om min frus gamla MTB till citycykel för min son. Skyddet krockade med kedjestaget. Jag behövde också fila bort några mm från spetsen av höger vevarmen för att får den går fri från kedjestaget. Det skulle behövas ett längre vevaxel. Men nu har sonen smal Q-faktor och ingen skev kedja.

Kedjan ramlar dock ofta från framdrevet (för att sonen hoppar och kör stökig stig). De skulle behövas en NW drev, en bakväxel med clutch eller en kedjestyrare.

Sned kedjelinje
"Ramen är rak, klinga går emot 3-4 drevet, 7 delat alltså mitten. Hjulet sitter och är centrerat. Vevarmarna mäter samma mått till kedjestag. Så hittar inga konstigheter som så."
Jag måste säga att jag inte helt förstår första meningen.
Jag tolkar det som att TS menar att kedjelinjen är rak när kedjan ligger i mitten av kassetten.

Sned kedjelinje
Om det är sjuklingat blir väl mitten fjärde klingan på kassetten. På det ska kedjan gå i stort sett ljud- och friktionsfritt. Inga mellanlägen.
Jag vet inte, men en bild bakifrån skulle kunna underlätta.

Tillbaka
Topp