[OT] Etanol i bensinen, drar mycket mer, miljönyttan borta?

Stervelo

Aktiv medlem
Jag tankar shell v-power i Sverige, får en förbrukning, blandad 0.52-0.55, lvg, precis under 0.50, 0.49.
det är en mc med 1.3 liter vtwin med 160 häst. Mcn är från 2020, euro 5 tror jag det är.

Jag körde i norge i somras, kurviga vägar, inte svenska raka vägar, jag fick byta mitt framdäck när jag kom hem, det var triangulärt i profilen. :)

Men, körde v-power där med, och det är ingen etanol i den i Norge. Hojjen drog 0.42. Så, den drar 20 % mindre, mot när vi stoppar i 10 % etanol i sverige.
Helt bortkastat. Jag släper ut mer skit. Jag drog över 0.5 första tanken i Norge, innan jag fick i norsk v-power.
Är min mc unik, eller känner någon annan igen det här? Klart ökad förbrukning med etanol i bensinen?
Någon med bil som kört norsk v-power?

Kompisen körde en 1250 boxertwin han fick också en förbättring, nästan lika stor som min.
Plus, jag kunde köra 82 på sexan utan att motorn gnäller, med svensk v-power, under 95 går knappt.

Det är inte bara etanolhalten som skiljer i bensin. "Bensin" är egentligen bara ett samlingsnamn för allehanda soppor som håller specifierat oktantal. Så det kan skilja av andra anledningar.

Tja det är så samma samma det går, v-power på båda ställena. Båda har samma oktantal, så kan väl anta att de behöver hälla i mindre skit i svenska soppan, oktantalet är ju högre i etanol.
Den stora skillnaden, när det gäller 10% inblandning, är ju etanolen.

Anledningen till lägre förbrukning tror jag beror på att du kört i långsammare hastighet. Du säger det själv, mkt kurviga vägar.

10% etanol har vi väll inte i 98 (&99oktan) i Sverige? Det är 5% och det har Norge med.

Senast ändrad:
Anledningen till lägre förbrukning tror jag beror på att du kört i långsammare hastighet. Du säger det själv, mkt kurviga vägar.
Nejdå, det var inte det, hojjen drar snarare mer i den typen av körning i sverige. Men, det var aktiv körning, gas broms, ingen total slöcrusing. När vi kom nämre Oslo blev det motorväg, 0.42 då också. I Sverige på motorväg går jag inte under 0.5.

Nejdå, det var inte det, hojjen drar snarare mer i den typen av körning i sverige. Men, det var aktiv körning, gas broms, ingen total slöcrusing. När vi kom nämre Oslo blev det motorväg, 0.42 då också. I Sverige på motorväg går jag inte under 0.5.
Tvivlar på att bränslet är olika. Men skriv till shell Norge och fråga om svar på din upplevelse.

10% etanol har vi väll inte i 98 (&99oktan) i Sverige? Det är 5% och det har Norge med.
Reduktionsplikten tvingar bolagen att blanda i minst 7,8% förnybart i svensk bensin och 30,5% i diesel. Så ja, det är troligen mer etanol i svensk bensin än i norsk.

Tvivlar på att bränslet är olika. Men skriv till shell Norge och fråga om svar på din upplevelse.
Bränslet är olika, det är ingen etanol i den norska v-powern. Tyvärr har vi det i Sverige. tror det är e10? Eller är det e5 Struntsamma, det är lite intressant att mcn drar 20% mer på svensk etanol v-power.

Det är noll procent etanol i norska v-powern, i de andra norska bolagen 98-99 oktan har de etanol i, med sån soppa drog hojjen lika mycket som i sverige.

Tja det är så samma samma det går, v-power på båda ställena. Båda har samma oktantal, så kan väl anta att de behöver hälla i mindre skit i svenska soppan, oktantalet är ju högre i etanol.
Den stora skillnaden, när det gäller 10% inblandning, är ju etanolen.
Behöver ju inte vara samma bara för att det marknadsförs under samma namn, menar jag.

den norska v-powern marknadsförs som "entusiastbränsle" det vara bara gamla jänkarbilar, sportbilar och mc som tankade det. Det var inte billigt :)

Behöver ju inte vara samma bara för att det marknadsförs under samma namn, menar jag.

Nej, inte helt samma, men det är samma bolag, jag gissar att de vill ha det så samma det går, stordriftsfördelar och sånt menar jag. Helt samma är det bevisligen inte, det är noll etanol v-powern i Norge.

Nej, inte helt samma, men det är samma bolag, jag gissar att de vill ha det så samma det går, stordriftsfördelar och sånt menar jag. Helt samma är det bevisligen inte, det är noll etanol v-powern i Norge.
Jag gissar att det beror på var innehållet kommer ifrån. Norsk bensin är säkerligen från norsk olja. Är svensk nödvändigtvis det?

Etanol har lägre energiinnehåll än bensin så det går åt mer för att få samma effekt men utsläppet är motsvarande effekten, dvs blir längre per liter. Det är samma princip som att dieselbil drar mindre men har större utsläpp per liter bränsle.

Bränslet är på något sätt olika. När jag var i Norge drog min mc 0,4 mot 0,42 i Sverige. Etanolinblandning kan inte förklara hela skillnaden eftersom etanol faktiskt kan förbrännas och tillföra energi. Det skulle behöva vara ca 50/50 bensin/etanol för att förklara skillnaden.

Etanol har lägre energiinnehåll än bensin så det går åt mer för att få samma effekt men utsläppet är motsvarande effekten, dvs blir längre per liter. Det är samma princip som att dieselbil drar mindre men har större utsläpp per liter bränsle.
Tja, mitt fall som är det 5-10 & etanol, sen drar hojjen 20 % mer, alltså blir nettot sämre, mer skit släpps ut helt garanterat.

Jag gissar att det beror på var innehållet kommer ifrån. Norsk bensin är säkerligen från norsk olja. Är svensk nödvändigtvis det?
Det skulle kunna förklara det, bättre råolja i botten. Men, skillnaden var helt enorm, motorn gick så mycket bättre. Den går ganska dassigt på svenska soppan tyvärr. bilar har gått mot mindre motorer med turbo, när miljökraven ökar, mc har gått mot större motorer och mer effekt. Jag fattar ingenting.

Det skulle kunna förklara det, bättre råolja i botten. Men, skillnaden var helt enorm, motorn gick så mycket bättre. Den går ganska dassigt på svenska soppan tyvärr. bilar har gått mot mindre motorer med turbo, när miljökraven ökar, mc har gått mot större motorer och mer effekt. Jag fattar ingenting.
Jag menar att man antagligen har olika beståndsdelar av olika ämnen i bensinen i olika länder, för att man använder olika olja som råvara. Det betyder inte att oljan är "sämre", utan det råkar vara lättare att få mer eller mindre av nån viss fraktion i raffineringen.

Hur som helst, det kan rimligen inte bara bero på etanolinnehållet. Etanol har ~65% av energiinnehållet hos bensin, så om det är 10% etanol i soppan så innehåller den ändå 1-0,1*0,65 = 93,5% av energin hos ren bensin. Det matchar inte din ändrade förbrukning på 20%.

Som marr skriver så tror jag också att man kan anpassa mappningen till ett visst bränsle. Kanske krävs justering av tändpunkt för att etanolen ändrar flamutbredningshastigheten, eller liknande. Sen kan det förstås vara så att motorn går "bra" men slits onödigt fort eller sotar igen på den rena bensinen, för att blandningen egentligen inte är anpassad för det.

Mappa hojjen på den soppa du kör mest. Den är väl inte tillräckligt smart för att anpassa sig. Som de flesta moderna bilar gör.
Den är smart nog, tror jag, det är ju samma bosch i allihopa. Men, de har fått mappa den snålt för att möte utsläppskraven, det går ju inte trolla.

Visst kan jag köpa ett verktyg och stoppa i en ny mappning

Den är trottelbegränsad till 60% av 100% trottel på 1an, 2an och 3an. Den slår bara runt för våldsamt annars.
Den går bättre utan tracktioncontrolen också, men då ryker farthållaren också, vilket ät trist.

Jag menar att man antagligen har olika beståndsdelar av olika ämnen i bensinen i olika länder, för att man använder olika olja som råvara. Det betyder inte att oljan är "sämre", utan det råkar vara lättare att få mer eller mindre av nån viss fraktion i raffineringen.

Hur som helst, det kan rimligen inte bara bero på etanolinnehållet. Etanol har ~65% av energiinnehållet hos bensin, så om det är 10% etanol i soppan så innehåller den ändå 1-0,1*0,65 = 93,5% av energin hos ren bensin. Det matchar inte din ändrade förbrukning på 20%.

Som marr skriver så tror jag också att man kan anpassa mappningen till ett visst bränsle. Kanske krävs justering av tändpunkt för att etanolen ändrar flamutbredningshastigheten, eller liknande. Sen kan det förstås vara så att motorn går "bra" men slits onödigt fort eller sotar igen på den rena bensinen, för att blandningen egentligen inte är anpassad för det.
Motorn går redan varm, etanol tål inte hög temp, det kan ju vara det att den får ändra timing för att soppan inte beter sig bra. Min rumpa är varm av avgaskröken under sadeln ner till 10 grader utomhustemp. Jag betalade extra för rumpvärme, den används sällan kan jag säga. :) Men motorn var så mycket gladare med norska v-powern att det var osannolikt. Den gick alltså bra ner till 82 km/h på sexan, i sverige börjar den bråka under 95. Så, soppan var "bättre" vill jag tro.

Bensinen är inte likadan från månad till månad ens. Och beroende på var man bor så fyller vissa tankbilar på ur samma tank med.

Okq8 98 är bäst just nu.ä, om man får deras egen. Säsongen är nästan över nu så blir inte nytt test förren i mars.

Ska man ha riktigt bra bensin i av Sverige får man köpa på fat.

Jag är inte orolig för att den norska soppan skulle slita mer. Jag vågar garantera att den håller längre än med den svenska.

Bensinen är inte likadan från månad till månad ens. Och beroende på var man bor så fyller vissa tankbilar på ur samma tank med.

Okq8 98 är bäst just nu.ä, om man får deras egen. Säsongen är nästan över nu så blir inte nytt test förren i mars.

Ska man ha riktigt bra bensin i av Sverige får man köpa på fat.
Ja, förvara bensin på fat i mitt garage kan ju inte vara några problem. :)

I Sverige är v-power vanlig st1 98oktan eftersom St1 äger shell-sverige.
I Norge verkar shell vara shell och då finns v-power nitro+. Ett bränsle med ospecificerad andel etanol, på 98oktan och med nån lågfriktionstillsats. Alltså två olika produkter.

Tja, mitt fall som är det 5-10 & etanol, sen drar hojjen 20 % mer, alltså blir nettot sämre, mer skit släpps ut helt garanterat.
Med etanol förbränner den avgaserna bättre, alltså mindre partiklar. Du släpper ut större mängd koldioxid för åtgången är högre men den koldioxid som släpps ut från etanolen är inte fossil. Så det beror på vem du frågar om det är bättre eller sämre att förbrukningen är högre. För mig är fossilt bränsle inget vi ska hålla på med då vi vet det är farligt. Då kunde vi dessutom optimera motorerna för etanol. Sverige borde satsa mer på att bli oberoende fossila bränslen.

Det kan omöjligen skilja 20% i förbrukning beroende på bränslet mellan e5/e10 och ren bensin.
Som jämförelse skiljer det sig c:a 30% i förbrukning mellan e85 och bensin.
Skillnaden i förbrukning som TS anger beror på något annat än bränslet.

Bilar har väl en förmåga att dra mindre i bergiga områden . Motorbromsar ner = 0 L/mil och uppför mindre än 2x/mil än normalt.. ?

I Sverige är v-power vanlig st1 98oktan eftersom St1 äger shell-sverige.
I Norge verkar shell vara shell och då finns v-power nitro+. Ett bränsle med ospecificerad andel etanol, på 98oktan och med nån lågfriktionstillsats. Alltså två olika produkter.
Flera bensinbolag samarbetar om depåer, vet att OKQ8 och Preem gör så. All bensin som tankas börjar väl nästan uteslutande som en lägre oktanhalt ~92,5 oktan från raffinaderi. Sedan tillsätts etanol eller MTBE/ETBE på depån

Nu blir det anekdotiskt resonemang, men det verkar populärt i tråden: jag har kört väldigt mycket mc i hela Norge, från norr till syd, på höglandet och på kusten, på grus och asfalt och före och efter reduktionsplikten på ett antal olika hojar och jag får alltid lägre förbrukning i Norge. Varför då kan man ju fråga sig? Jo, därför att snittfarten alltid är lägre där, vilket både min färddator och GPS-tracking håller med om. Norska vägar har lägre hastighetsbegränsningar än motsvarande vägar i Sverige och norrmännen är över lag bättre på att hålla dem (det är dyrt att inte göra det!), och på motorcyklar påverkar luftmotståndet förbrukningen mer än på bilar över lag. En sänkning i fart slår snabbt igenom på förbrukningen. Ett högst anekdotisk exempel: i 120 km/h drar min F850 GSA 0.46 L/mil men i 100 km/h bara 0.32 L/mil.

Jag tankar shell v-power i Sverige, får en förbrukning, blandad 0.52-0.55, lvg, precis under 0.50, 0.49.
det är en mc med 1.3 liter vtwin med 160 häst. Mcn är från 2020, euro 5 tror jag det är.

Jag körde i norge i somras, kurviga vägar, inte svenska raka vägar, jag fick byta mitt framdäck när jag kom hem, det var triangulärt i profilen. :)

Men, körde v-power där med, och det är ingen etanol i den i Norge. Hojjen drog 0.42. Så, den drar 20 % mindre, mot när vi stoppar i 10 % etanol i sverige.
Helt bortkastat. Jag släper ut mer skit. Jag drog över 0.5 första tanken i Norge, innan jag fick i norsk v-power.
Är min mc unik, eller känner någon annan igen det här? Klart ökad förbrukning med etanol i bensinen?
Någon med bil som kört norsk v-power?

Kompisen körde en 1250 boxertwin han fick också en förbättring, nästan lika stor som min.
Plus, jag kunde köra 82 på sexan utan att motorn gnäller, med svensk v-power, under 95 går knappt.
Samma erfarenhet från flera Norgeturer med R1200GS
Du får inte glömma att hastigheten är betydligt lägre där.
Hur många gånger kom du över 100km/h...

Halv-OT...
Senast jag hade en bensinbil, en Volvo 855 med vanliga B5252F motorn för typ 15 år sedan, så körde jag den på en mix av vanlig 95-oktan och E85. Den drog förstås litet mer, beroende på blandningsförhållande, men empiriskt hittade jag för just den bilen en sweet spot vid 50/50 blandning, där jag maxade besparingen. Jag körde rätt mycket vid den tiden så besparingen vägde gott och väl upp böket att tanka två gånger varje gång s a s. Så körde jag i typ 10 000 mil.
(Idag skulle det knappast gå att räkna hem eftersom E85 och 95 kostar nästan lika mycket men då var skillnaden större.)

Tillbaka
Topp