[OT] Etanol i bensinen, drar mycket mer, miljönyttan borta?

Var hittar man norska vägar i Sverige? Tycker det är rätt speciella vägar när man kör i Norge. Sällan rakt fram speciellt länge.
Jag kör inte mc på raka vägar i Sverige heller :D
Åkte ner till Jönköping från Sthlm i somras och efter 4h ringde frun och undrade varför jag inte ringt när jag kom fram. Jag undrade om hon tyckte att Askersund är "framme" (fast med fler och lite andra ord).

/R

Det beror också mycket på körsätt. Många kan ju vittna om att bilen drar mindre på semestern om man kör längre och med jämnare hastighet t.ex. Vad har du för medelhastighet i Norge och hemma osv?

Asså jag vet inte om det nämnts men en av grejerna med etanol är väl att den produceras av nya källor istället för att man pumpar upp gamla källor?
Så man måste odla koldioxideförbrukande källor som sen nollställs när de förbrukas. Till skillnad från oljebaserat som ju har en negativ påverkan pga att resurserna förbrukas i stor mängd på fel tid.

Stalle

Halv-OT...
Senast jag hade en bensinbil, en Volvo 855 med vanliga B5252F motorn för typ 15 år sedan, så körde jag den på en mix av vanlig 95-oktan och E85. Den drog förstås litet mer, beroende på blandningsförhållande, men empiriskt hittade jag för just den bilen en sweet spot vid 50/50 blandning, där jag maxade besparingen. Jag körde rätt mycket vid den tiden så besparingen vägde gott och väl upp böket att tanka två gånger varje gång s a s. Så körde jag i typ 10 000 mil.
(Idag skulle det knappast gå att räkna hem eftersom E85 och 95 kostar nästan lika mycket men då var skillnaden större.)
Kul. Jag kom fram till exakt samma på en 854 då när e85 kom till Sverige.

Etanol inblandning ger högre bränsle förbrukning. Med Norges härligt kurviga vägar så borde man få en högre förbrukning, då det gärna blir mer inspirerad körning.

Vad gäller oktantal så måste du ha en motor med knacksensor och köra hårt annars spelar allt över 95 oktan exakt noll roll.
V-power är århundradets största bluff som de flesta inte har någon som helst nytta av i vanliga svenssonbilar.
Ämnet brukar vara mycket jag känner,tycker osv men ingen har kunnat visa på någon som helst fördel med hårda data.

Det som KAN vara relevant är om delar av motorn och/eller slangar klarar av etanol i så stor del som det är i E10. Äldre motorer gör generellt inte det. På samma sätt så säger Volvo att min V70 från 2016 inte kan köras på HVO medan en V90 med samma motor kan göra det.

/R

Det som KAN vara relevant är om delar av motorn och/eller slangar klarar av etanol i så stor del som det är i E10. Äldre motorer gör generellt inte det. På samma sätt så säger Volvo att min V70 från 2016 inte kan köras på HVO medan en V90 med samma motor kan göra det.

/R
Inte ovanligt att äldre fordon får problem med slangar och tättnigar, tillsammans med etanol.

/R
Du vet att Finland och USA haft E10 i över 10år och att Brasilien haft det sen 70-talet? Har du hört mycket om bilar som inte klarat det?

Tja det är så samma samma det går, v-power på båda ställena. Båda har samma oktantal, så kan väl anta att de behöver hälla i mindre skit i svenska soppan, oktantalet är ju högre i etanol.
Den stora skillnaden, när det gäller 10% inblandning, är ju etanolen.
Samtidigt kommer det skilja på båt, lastbil och rör den har transporterats i från det ursprungliga raffenaderiet.Det är itne ens 100% säkert att det du får i pumpen kommer från Shell från början.

Du vet att Finland och USA haft E10 i över 10år och att Brasilien haft det sen 70-talet? Har du hört mycket om bilar som inte klarat det?
Har de haft alternativ? USA vet jag att de har bensin som inte har etanol för det är det mycket snack om i mc-forum att man skall tanka bensin utan tillsatser.
Jag minns inte hur det såg ut på pumparna i Finland när jag var där senast.

/R

Framförallt ställer etanolen till det för fordon och båtar som inte används så ofta.
Har fått sanera förgasare fler än en gång.
Det blir vita kristaller som sätter igen munstycken och filter.
Senast gången var bensinfiltrer fyllt av dessa vita kristaller på den filterade sidan.
Båtmotorer får igensatta spridare och problem med vatten i bränslet då etanolen gör att vattnet löser sig i bensinen istället för att flyta ovanpå som den gör i bensin utan etanol.

Har de haft alternativ? USA vet jag att de har bensin som inte har etanol för det är det mycket snack om i mc-forum att man skall tanka bensin utan tillsatser.
Jag minns inte hur det såg ut på pumparna i Finland när jag var där senast.

/R
Fast de flesta fordonsägare tankar det som är billigast.

Likväl är det många biltillverkare som inte tycker att det är OK att köra deras motorer på mer än 5 % etanol (t.ex. Toyota förutom senaste årtiondet) samtidigt som många biltillverkare tycker att alla bilar de har byggt de senaste 50 åren (t.ex. Volvo) tål ganska hög inblandning.

Jag kan inget om det kemiska, jag bara funderar på om det har att göra med i vilken grad de olika tillverkarna har marknadsfört sina bilar på marknader som t.ex. Brasilien där man redan på 1970-talet införde E20.

Min bilmekaniker hade för övrigt det bästa argumentet mot etanolinblandning: den tillverkas i utlandet och transporteras hit långa sträckor. Jag antar att han brygger sin bensin från egen oljekälla.

Framförallt ställer etanolen till det för fordon och båtar som inte används så ofta.
Har fått sanera förgasare fler än en gång.
Det blir vita kristaller som sätter igen munstycken och filter.
Senast gången var bensinfiltrer fyllt av dessa vita kristaller på den filterade sidan.
Båtmotorer får igensatta spridare och problem med vatten i bränsle
Fast det fick jag göra på flera av mina äldre fordon även innan etanoltillsatserna. De mest märkliga avlagringarna har jag hittat i fordon innan.
Men ska nog ta en titt i nån bil som stått nåt år. Har ändå tänkt starta några som stått ett tag.

Fast de flesta fordonsägare tankar det som är billigast.
Ja? Så för att det går att göra fel så är det rätt? Jag tankar inte HVO i min volvo för den är inte typad för HVO, det kanske går men något är det som gör att volvo inte tycker att en V70 från 2016 skall gå på HVO.

Är väl ca 25% hvo i dieseln redan och mer ska det bli för varje år ..
Hur mycket tål din Volvo? ;)

Ja? Så för att det går att göra fel så är det rätt? Jag tankar inte HVO i min volvo för den är inte typad för HVO, det kanske går men något är det som gör att volvo inte tycker att en V70 från 2016 skall gå på HVO.
Så alltså borde problem från Finland och USA som var tio år innan oss, funnits i mängder i media.
Jag minns när blyfri 95 kom. Samma tjatter då. Sen kom det fram att massa biltillverkare bla Volvo byggt efter Kaliforniens krav sen 70talet.

Jag minns dieseln förr. Den kunde vara så usel. Värma bränsleledningar med gasol på vintern osv.

Likväl är det många biltillverkare som inte tycker att det är OK att köra deras motorer på mer än 5 % etanol (t.ex. Toyota förutom senaste årtiondet) samtidigt som många biltillverkare tycker att alla bilar de har byggt de senaste 50 åren (t.ex. Volvo) tål ganska hög inblandning.
Alla Toyota, som är 24 år eller yngre (1998 och framåt) klarar E10, med undantag för 2 motorvarianter av Avensis 2000-2008.

Min bilmekaniker hade för övrigt det bästa argumentet mot etanolinblandning: den tillverkas i utlandet och transporteras hit långa sträckor. Jag antar att han brygger sin bensin från egen oljekälla.

Den typen av argument gäller bara nya alternativ, de befintliga värderas utifrån ett annat regelverk. :)

Jag tankar shell v-power i Sverige, får en förbrukning, blandad 0.52-0.55, lvg, precis under 0.50, 0.49.
det är en mc med 1.3 liter vtwin med 160 häst. Mcn är från 2020, euro 5 tror jag det är.

Jag körde i norge i somras, kurviga vägar, inte svenska raka vägar, jag fick byta mitt framdäck när jag kom hem, det var triangulärt i profilen. :)

Men, körde v-power där med, och det är ingen etanol i den i Norge. Hojjen drog 0.42. Så, den drar 20 % mindre, mot när vi stoppar i 10 % etanol i sverige.
Helt bortkastat. Jag släper ut mer skit. Jag drog över 0.5 första tanken i Norge, innan jag fick i norsk v-power.
Är min mc unik, eller känner någon annan igen det här? Klart ökad förbrukning med etanol i bensinen?
Någon med bil som kört norsk v-power?

Kompisen körde en 1250 boxertwin han fick också en förbättring, nästan lika stor som min.
Plus, jag kunde köra 82 på sexan utan att motorn gnäller, med svensk v-power, under 95 går knappt.
Ledsen om jag spårar ur tråden lite men som helt mc-novis tycker jag att det låter otroligt mycket med en förbrukning på runt 0,50 på en modern motorcykel. Kan inte ha hänt mycket där med utvecklingen. Dagens bilar kan ju ligga i samma spann fast med en helt annan vikt.

Ledsen om jag spårar ur tråden lite men som helt mc-novis tycker jag att det låter otroligt mycket med en förbrukning på runt 0,50 på en modern motorcykel. Kan inte ha hänt mycket där med utvecklingen. Dagens bilar kan ju ligga i samma spann fast med en helt annan vikt.

Motorcyklar drar väl hysteriskt mycket? Luftmotståndet är ju högt osv och bränsleförbrukningen kanske inte så intressant?

Ganska få motorcyklar har fokus på låg förbrukning. Det finns undantag, min pappa har en 125 cc Honda Cub som drar ca 1,2 liter / 100 km. Men det är egentligen också mycket jämfört med snåla bilar, tror motorcyklar har en rätt ofördelaktig aerodynamik?

Det finns motorcyklar som drar 0.2-0.3 men många motorcyklar ska du nog snarare jämföra med halvsportbilar åtminstone. Motorcykeln jag har beter sig inte direkt underhållande under 3000 varv, hur många bilar som drar 0.5l bensin per mil kör du runt på 3000 varv för jämnan? Jag skulle chansa på att huvuddelen av de motorcyklar som finns i Sverige idag är köpta för att vara en hobby och inte huvudsakligen för att vara snåla pendlarfordon.

Motorcyklar drar väl hysteriskt mycket? Luftmotståndet är ju högt osv och bränsleförbrukningen kanske inte så intressant?
Luftmotståndet borde rimligen vara skitlågt jämfört med en bil, eftersom frontarean bara är en bråkdel. Oavsett hur usel aerodynamiken är.

Så alltså borde problem från Finland och USA som var tio år innan oss, funnits i mängder i media.
Jag minns när blyfri 95 kom. Samma tjatter då. Sen kom det fram att massa biltillverkare bla Volvo byggt efter Kaliforniens krav sen 70talet.

Jag minns dieseln förr. Den kunde vara så usel. Värma bränsleledningar med gasol på vintern osv.
Det finns ju tillsatser för blyfri bensin om man har en gammal bil, någon gul gucka man häller i som jag inte minns vad det var. Vi hade det för terrängbilarna i armén när bensinen blev blyfri för att de B30-motorerna inte skulle få ventilhaveri. Armén hade f.ö. blybensin också då (1997) för att Centurion behövde blyad bensin och det var inte aktuellt att hälla i 20 liter tillsatser när du tankade en kubik :D

Frågan är ju hur stor del av fordonsflottan som är äldre än något brytdatum och om de personerna som äger fordon äldre än det datumet är medvetna om det. Sen är frågan vilken inblandning som börjar ställa till problem och vilka problem det kommer bli. Dessutom är ju frågan om det blir mediaskandaler av att 100 eller 1000 personer tankar fel bränsle för sin bil. Det det blir skriverier om är ju typ när spridare sätts igen av etanol trots att bilen är byggd för det. Jag vet inte om det kommer bli problem med filter som är igensatta för att det borde vara kortare serviceintervall med en större inblandning av etanol.

Luftmotståndet borde rimligen vara skitlågt jämfört med en bil, eftersom frontarean bara är en bråkdel. Oavsett hur usel aerodynamiken är.
Det där är sjukt svårt att sia om. Om jag minns rätt från mina modellflygardagar har en 2mm stålpinne större luftmotstånd än en vinge som är närmare en decimeter hög.
Jag kan dock sjukt lite om flödesdynamik så det där kan jättemånga slå mig på fingrarna om :D

/R

Det har hänt rätt mycket men inte med fokus på bränsleförbrukning. Däremot får man ut betydligt mer effekt ur mindre och lättare motor (i lättare hoj) än för ett par decennier sedan, om än med (typ) samma bränsleförbrukning. Som @RN skrev handlar det ju med handen på hjärtat främst om hobby- och lekfordon och jämförelsevis litet om nyttofordon, och det är nog vad som styrt utvecklingen i hög grad.

Luftmotståndet är en stor faktor som är svår att komma runt utan att kapsla in förare och passagerare. Rullmotståndet är minimalt men körmönster skiljer sig förstås mot typisk personbilskörning. Frekventa hastighetsändringar, (jämförelsevis) hårda och sena inbromsningar, (jämförelsevis) kraftig acceleration...

Det där är sjukt svårt att sia om. Om jag minns rätt från mina modellflygardagar har en 2mm stålpinne större luftmotstånd än en vinge som är närmare en decimeter hög.
Jag kan dock sjukt lite om flödesdynamik så det där kan jättemånga slå mig på fingrarna om :D

/R
En vinge är ett ganska extremt fall, vilket även en rundstång är. Så ja, det borde stämma i det fallet.

Men om vi antar att en MC har ungefär 1/3 av frontarean av en bil, och bilen har ca 0,3 i luftmotståndskoefficient (C), så måste MC:n ha ungefär 1 för att luftmotståndet ska bli likvärdigt vid samma hastighet. 1 motsvarar en helt platt yta som man tvingar mot vinden, vilket knappast är fallet för en MC. Gissar att det snarare ligger kring 0,5 eller så.

1663666898402.png

Lägg sen till att bilen lär ha avsevärt högre rullmotstånd. Antagligen även det en faktor 3 eller mer.

Edit: Nu är jag visst ute och cyklar, 1 är inte största möjliga motståndskoefficient! Däremot är det ungefär 1 för en kub, vilket vi i praktiken kan anta är "worst case" för ett fordon.

Senast ändrad:
Men om vi antar att en MC har ungefär 1/3 av frontarean av en bil, och bilen har ca 0,3 i luftmotståndskoefficient (C), så måste MC:n ha ungefär 1 för att luftmotståndet ska bli likvärdigt vid samma hastighet. 1 motsvarar en helt platt yta som man tvingar mot vinden, vilket knappast är fallet för en MC. Gissar att det snarare ligger kring 0,5 eller så.
Några snabba googlingar pekar på mellan ungefär 0,5 (ytterlighet med modern tävlingsracer) och 1,0 (ytterlighet med helt upprätt customhoj).

Jag sa ju att någon skulle slå mig på fingrarna :D
Mängden motorcyklister som ligger på 0.5 på vägarna är nog få. Ligga-på-tank-med-rätt-ruta är klart ovanligt skulle jag säga. Undrar om det stora flertalet kommer under 0.8 med Latmasks beskrivning ovan

Jag sa ju att någon skulle slå mig på fingrarna :D
Mängden motorcyklister som ligger på 0.5 på vägarna är nog få. Ligga-på-tank-med-rätt-ruta är klart ovanligt skulle jag säga. Undrar om det stora flertalet kommer under 0.8 med Latmasks beskrivning ovan
Så är det nog. Sen ökar ju skiten med kvadraten på hastigheten, och med tanke på att MC-förare "ganska ofta" kört fortare än bilister... ?

Hur som helst kan man nog ändå säga att motorcyklar inte är snåla. I alla fall inte de som de flesta köper. Antar att en liten 500-enstånka eller liknande i lätt chassie som inte inbjuder till att köra fort kan dra betydligt mindre.

En modern dieselbil klagar väl när du ligger över 1500 varv och vill att du växlar (eller gör det åt dig, snarare). Min jonne svarade knappt om den inte låg på över 7000 varv. Det var en liten motor på 750cc, men det blir en del soppa som ska igenom ändå.

Nejdå, det var inte det, hojjen drar snarare mer i den typen av körning i sverige. Men, det var aktiv körning, gas broms, ingen total slöcrusing. När vi kom nämre Oslo blev det motorväg, 0.42 då också. I Sverige på motorväg går jag inte under 0.5.
Håller med. Vår XC90 minskade 2 dl per mil i Polen och då körde jag runt 140 km per timme

Det finns ju tillsatser för blyfri bensin om man har en gammal bil, någon gul gucka man häller i som jag inte minns vad det var. Vi hade det för terrängbilarna i armén när bensinen blev blyfri för att de B30-motorerna inte skulle få ventilhaveri. Armén hade f.ö. blybensin också då (1997) för att Centurion behövde blyad bensin och det var inte aktuellt att hälla i 20 liter tillsatser när du tankade en kubik :D

Frågan är ju hur stor del av fordonsflottan som är äldre än något brytdatum och om de personerna som äger fordon äldre än det datumet är medvetna om det. Sen är frågan vilken inblandning som börjar ställa till problem och vilka problem det kommer bli. Dessutom är ju frågan om det blir mediaskandaler av att 100 eller 1000 personer tankar fel bränsle för sin bil. Det det blir skriverier om är ju typ när spridare sätts igen av etanol trots att bilen är byggd för det. Jag vet inte om det kommer bli problem med filter som är igensatta för att det borde vara kortare serviceintervall med en större inblandning av etanol.
Ja. Av mina 10 bilar så är 7 1976 och äldre. Så det har hällts i en del sånt. Frågan är hur viktigt det är dock. Redan 1980 så var blymängden mycket mindre än den var på 60-talet.

Armen chansar dock inte. Av förståeliga skäl.

Exakt. Det borde blivit massor med skriverier om Finland 2010 hade fått problem med tiotusentals bilar som var äldre än 20år. Samma med USA, fast där rör det sig om miljontals bilar.
Men det är i princip inget alls.

Tillbaka
Topp