Dagarna rullar på här i Freiburg, tempen börjar dippa mot 30 grader och om nätterna går det faktiskt att sova utan att känna sig som en kåldolm i de svettdränkta lakanen.
Visa bilaga 575578
Nu under semestertider så har jag och frun försökt att spicea matupplevelserna lite, tysk mat är en smaksak, men har inte ätit en god frukost på 8 månader nu, skulle döda för lite tunnbröd, bregott och skinka som inte är formpressad i formen av ett Nallebjörns huvud.
Maten är väldigt italiensk influerad här, och åter igen, efter 8 månader så är man sjukt trött på tomatslafs på bröd, tomatslafs på bröd, tomatslafs på mozzarella. Napoletansk pizza, fuck off, glorifierad varm macka. Men det finns en del guldkorn ändå, laxtartar för fan.
Visa bilaga 575580
Nånting annat jag börjat uppskatta är att hänga med familjen vid ån Dreisam som rinner genom stan, en å utan voi sparkcyklar, ölburkar eller lik. På en sträcka av ån ligger det en gammaldags sluss, egentligen en jävla massa stenblock. Där kan man sitta och hänga, öla, luncha, sola och så vidare.
Visa bilaga 575582
Jag viker själv ner åderpålarna i ån ibland....
Visa bilaga 575584
...men jag inser ju att man ska ju liksom vika ner en hel studentskiva i ån för att uppnå maximal lusta.
Visa bilaga 575585
Men...kanske dags för lite cykelbygge? Jag vill ju bygga en riktigt clean hardtail baserad på en Scalpel HT. Vi har mycket hojjar på jobbet, och man blir inspirerad. Den här Palace Mad Boyen t.ex, men har bestämt mig för att inte göra nått skrikigt discobygge igen.
Visa bilaga 575587
utan mer det här....
Visa bilaga 575588
Tanken är att bygga med moderna prylar, på en modern ram, men ta inspirationen från äldre mtbs, 80-tal, innan allt vart splatterfärg och neon och eloxerat. Tänker inte ens säga Neo-Retro, jag säger smakfullt bara. Ritchey cykeln symboliserar det jag vill ha, mycket silver, enkel färg på ramen, rent och enkelt utan kännas som ett Elmia bygge.
Visa bilaga 575589
Jag började fundera på en ljusblåmetallic....
Visa bilaga 575590
...och ja det är najs, men så började jag fundera på skinwall och då blir det där prålet igen...
Visa bilaga 575591
Var väldigt inne på kopparmetallic, åt det där röda hållet, inte så barnbajsbrun som Volvos saffran är. Har köpt en frän Brooks Vans sadel av happymedlem med kopparnitar som skulle passa bra.
Visa bilaga 575592
Och ja...snyggt...men tjatet om att (du vet att sram har kopparfägade kassetter och kedjor va?) kommer jag inte klara av.
Visa bilaga 575593
Då såg jag helt plötsligt en dag en äldre vw buss med en duvblå färg och jag var kär. Googlade lite och såg att även Porsche hade fattat biffen, deras Aetna blå är sjukt snygg. Det här är helt och hållet vad jag är ute efter, en enkel färg som passar med polerat, svart och nån dutt koppar här och där. Åter igen, Singer porsche, inte Elmia bygge.
Visa bilaga 575594
Typ lite så här har jag tänkt mig, en klassisk hardtail utan blaffiga loggor och skit.
Visa bilaga 575611
Kommer göra en fullständig spec på bygget framöver....men det blir kolfiberfälgar, kolfiber Lefty Ocho och så klart ramen i kolfiber, resten blir polerat alu och svart.
Och här kommer bomben, jag tänker använda den vardagshoj utöver mtb:ande. Därför vill jag ha en Brooks som jag kan forma efter mitt skrev, jag vill ha lampor som alltid är "där", jag vill ha vanliga pedaler, jag vill ha ringklocka. Därför kommer jag köra Lightskin styre och sadelstolpe med inbyggt ljus, och pricken över iet, Brooks Vans sadeln, löjligt frän.
Visa bilaga 575614
Den uppmärksamme såg de wierd bromsarna uppe i högra hörnet, och här är dem, Aliexpress special, Zrace M1. De ser nästan ut som ett par Trickstuff, men kostar en tiondel. Insidan är shimano, men frästa i stället för gjutna. Hyggligt lätta, ca 430 gram för fram och bak. Har varit sugen på dem länge, men tvekat...tills jag läste testerna av dem, i med ett par bättre belägg och de funkar klockrent. Finishen är helt oki, har egentligen ingen böjelse för "cnc" när det ser så här yxigt ut, men ville ha ett par blanka bromsar. Finns även med fyrkolvsok.
Visa bilaga 575615
Så klart kan jag inte hålla fingrarna i styr, avanodiserade det gråa och slipade bort loggorna.
Visa bilaga 575617
Det kommer bli mer polerat, skall polera "undre" delen på Leftyn samt ett Hollowgram vevparti med drev, så det blir att söka spons hos Mirka. Skall åter igen 3d printa en Lefty guard i genomskinlig plast, nej, kommer inte göra fler.
Visa bilaga 575618
Mer kommer framöver
kram