Välja DC Hardtail / Aggro XC

jonte987

Aktiv medlem
Jag behöver bygga en modern hardtail nästa år. Modern GEO men med XC vikt. I alla fall under 12kg.
Det finns massor med aggro HT men de är så jävla tunga. MB31 är närmst men för extrem geo. Geo är dessutom oklar och slag varierar mellan modellerna. Gamla hade varit perfekt om jag kan hitta en i S.

Skiljer ramarna (mycket) i vikt eller räcker dett att utgå ifrån geo och byta alla delar?
Räknar med att få sätta på fina hjul i vilket fall och antagligen en dyr gaffel också.

Krav är 65-67 HTA och 120-140 i slag.

Vad finns annars?
BMC Two stroke - ser ut att finnas utrymme att höja till 120
Chameleon AL

Fluid
Fuse
Two stroke
chameleon
Vitus 27
Bird zero
BIG.TRAIL 200

Senast ändrad:
Tanke på tvåtaktaren är att sadelstolpen är lite knepig. Med nån insert så blir det 27,2 och det kan vara begränsande för vissa.

Kan bli svårt det där att komma under 12 kg för aggro-HT. Både t ex Roscoe o Stoic väger ca 14 kg och det finns väl en anledning till det, att grejerna ska hålla för aggro-körning.

Tror även att MB31 är svår att få under 12kg, iaf om den skall vara aggro med fetare hjul/däck/gaffel med reservation för hur mycket en S skiljer mot en L. Min L vägde ca 13,5kg stock och tänker att den blir tyngre med fetare däck och gaffel...

Kan bli svårt det där att komma under 12 kg för aggro-HT. Både t ex Roscoe o Stoic väger ca 14 kg och det finns väl en anledning till det, att grejerna ska hålla för aggro-körning.

Tvek på att det är hållbarhet i ramen som skiljer så mycket. Det behöver inte heller vara en aggro HT men frågan är vilka XC som finns med 67+ och plats att höja till 120.

Jag tror sentier på pappret vägde typ 12.5 2018 så nåt har ballat ur och det är inte vikten på ramen.
Tyvärr brukar det vara omöjligt att ta reda på vad en ram väger. Just CRC skriver dock ut det.

Om det skiljer 1kg på däck, 500 hjul (minst) och 500 på gaffel (minst) så rullar det snabbt på och en pizza-kassett på det.

Tror även att MB31 är svår att få under 12kg, iaf om den skall vara aggro med fetare hjul/däck/gaffel med reservation för hur mycket en S skiljer mot en L. Min L vägde ca 13,5kg stock och tänker att den blir tyngre med fetare däck och gaffel...

Är det så illa? Ja, under 12 är XC kittad med XC gaffel.
Dessutom storlek S.

Jag får kolla upp vilka ramvikter jag kan få tag i.

Jag behöver bygga en modern hardtail nästa år. Modern GEO men med XC vikt. I alla fall under 12kg.
Det finns massor med aggro HT men de är så jävla tunga. MB31 är närmst men för extrem geo. Geo är dessutom oklar och slag varierar mellan modellerna. Gamla hade varit perfekt om jag kan hitta en i S.

Skiljer ramarna (mycket) i vikt eller räcker dett att utgå ifrån geo och byta alla delar?
Räknar med att få sätta på fina hjul i vilket fall och antagligen en dyr gaffel också.

Krav är 65-67 HTA och 120-140 i slag.

Vad finns annars?
BMC Two stroke - ser ut att finnas utrymme att höja till 120
Chameleon AL
Grabben har en BMC Twostroke i S som jag (och han) verkligen gillar men tar inte så breda bakdäck så för DC hade jag inte köpt den.

BC Podsol hade väl varit perfekt men vet inte om de kommer i lager igen. sen finns ju Salsa Timberjack som tydligen ska komma in i lager hos justpedal under hösten.

Läste igår att Niño Shurters XC hoj väger 11 kg, släpp på viktkravet med ett kg så har du oändligt med fina stålramar att välja på, Sour Crumble går min röst till.

Ramarna väger väl kanske några hundra gram mer än vad rena xc-ramar gör men med hållbara hjul, däck o stabil gaffel drar det snabbt iväg. Men visst var cyklarna lättare förr (och mindre aggro).

Ramarna väger väl kanske några hundra gram mer än vad rena xc-ramar gör men med hållbara hjul, däck o stabil gaffel drar det snabbt iväg. Men visst var cyklarna lättare förr (och mindre aggro).

Kollat lite ramar nu och de jag kommer åt ligger mellan 2 & 2.3 kg som väntat.
Arc ligger på 1.3 så jämför vi med det så...

Däckbredd är en bra poäng. 2.4 - 2.5 måste ju gå in.

Ramarna väger mycket! De flesta aggro-HT alu ram jag har sett väger mellan 2,0 och 2,4 kg, inte mycket lättare än min Nordest Bardino stålram som väger 2,65 kg. Jag tror att Chameleon väger 2,6 kg. Chameleon Carbon ram i XL, som jag kör, har någon vägt till 1940 gram, inte lätt alls.

Åt andra sidan kan man få en Arc8 Evolve FS DC ram som väger 1240 gram (utan dämpare).

Ramarna väger mycket! De flesta aggro-HT alu ram jag har sett väger mellan 2,0 och 2,4 kg, inte mycket lättare än min Nordest Bardino stålram som väger 2,65 kg. Jag tror att Chameleon väger 2,6 kg. Chameleon Carbon ram i XL, som jag kör, har någon vägt till 1940 gram, inte lätt alls.

Åt andra sidan kan man få en Arc8 Evolve FS DC ram som väger 1240 gram (utan dämpare).
Ja, det är ju faktiskt en del. Vad väger en typisk XC-ram (HT) i alu då?

Om du lyckas hitta en bagagnad Sonder Transmitter carbon-ram så väger de 1,2-1,3 kilo ?

Annars så är Specialized Chisel "nästan" enl spec... Ca 1.4 kg ram och 68° HA.

1,7 kg 1,7k€

Kan du få tag på en Octane One Prone 29er så är det ett tips från mig. Jag köpte ramen från CrC för 2300 spänn, den har HTA 66,5 och vikten är inte så tokig, under två kilo borde den vara. Jag kör den med en 120mm gaffel men den är gjord för 130-150. Jag har dessutom kört 2,6" däck i den utan problem (max är 2,3 enl. beskrivning).Den är inte super-aggro men jag som vill ha lite mer xc-känsla tycker den är lagom. Med en längre gaffel och kraftigare däck blir den nog mer mot det du letar efter, samtidigt som du får en relativt lätt hoj. Ett prisvärt tips om du hittar den i nån webbshop!

Min tes är att en AL XC ram inte är avgörande mycket lättare än en Bird Zero. Säg 1.8 Kg. Tror ni på det?
I så fall är det 500g vi spelar med mellan en 2.3 kg aggro och en XC. Sen ytterligare 500g ner till en Yeti Arc.

Men, visst det hjälper inte att jag köper en ram på 2.4 istället för 2.0 kg.
Ska vi gissa att MB31 ligger på 2.0?

Bird kanske blir bra. Ska kolla lite på den

Håller med, den höga vikten på aggro-HT sitter inte främst i ramen även om det hjälper till. Det är förmodligen summan av alla komponenter inkl ram som gör att det drar iväg och inte att just en enskild del väger.

Håller med, den höga vikten på aggro-HT sitter inte främst i ramen även om det hjälper till. Det är förmodligen summan av alla komponenter inkl ram som gör att det drar iväg och inte att just en enskild del väger.

Aggro HT har ofta tunga komponenter. Min stål Bardino är inte så tung för att jag valde relativt lätta delar. Men jag tycker att det är tråkigt att många alu HT ram väger 2,4 kg.

1765g

men det är ju billigt skit.

Sen tror jag helt klart att en XC skulle duga men jag känner inte till så många mer än two stroke som har rätt stuk och frågan är vad den väger. Och om jag har budget för mer än en rimlig ALU ram.

Vill du ha en cykel som är lätt eller en som känns lätt? Det förstnämnda är väl rätt meningslöst egentligen?
En tung ram med lätta hjul och däck kommer kännas helt annorlunda än en lätt ram med tunga hjul och däck, även vid samma totalvikt. Skit i vad ramen väger och optimera allt annat för en snärtig hoj istället.

Aggro HT har ofta tunga komponenter. Min stål Bardino är inte så tung för att jag valde relativt lätta delar. Men jag tycker att det är tråkigt att många alu HT ram väger 2,4 kg.

Jag tror också att det är komponenter som gör mycket men de sista 400g känns väldigt onödigt om man inte ska köra enduro.

Vill du ha en cykel som är lätt eller en som känns lätt? Det förstnämnda är väl rätt meningslöst egentligen?
En tung ram med lätta hjul och däck kommer kännas helt annorlunda än en lätt ram med tunga hjul och däck, även vid samma totalvikt. Skit i vad ramen väger och optimera allt annat för en snärtig hoj istället.

Jag håller med och det är därför jag inte kollar på en ren XC men jag ser ingen fördel med att ramen väger 2.4. Speciellt om Bird väger in på 2.0.
Jag räknar med att lägga en hel del på hjulen ja.

Jävlar vad låg Zero 29 är och finns inte i Small.
Det är frågan hur låg Zero AM blir om man gafflar ner den.

En annan bra fråga är vad en San Quentin ram väger.

Jag tror också att det är komponenter som gör mycket men de sista 400g känns väldigt onödigt om man inte ska köra enduro.

Jag tror att många aggro-HT har extratunga delar för att spara pengar. Man kan spara mycket hos t.ex. hjul och gaffel. På min HT är bara däck tunga, för att jag vill har punkaskydd, höstmönster och dämpning.

Jävlar vad låg Zero 29 är och finns inte i Small.
Det är frågan hur låg Zero AM blir om man gafflar ner den.

Vad menar du med "låg"? Standover, stack eller vevlager?

Zero 29 i M har 437 reach vid sag, det är inte så lång.

Zero AM behöver korta vevarmar om man gafflar ner den till 130 mm.

Jag tror att många aggro-HT har extratunga delar för att spara pengar. Man kan spara mycket hos t.ex. hjul och gaffel. På min HT är bara däck tunga, för att jag vill har punkaskydd, höstmönster och dämpning.

Jo precis. Zero 29 är precis rätt typ av cykel fast fast kanske lite låg.
Synd att den inte finns i Small.
Jag får räkna lite på Zero AM och se var den landar.
Vad menar du med "låg"? Standover, stack eller vevlager?

Zero 29 i M har 437 reach vid sag, det är inte så lång.

Zero AM behöver korta vevarmar om man gafflar ner den till 130 mm.

BB drop. Tror det var 71 static med 120mm gaffel.

Bird AM får jag titta lite på var det kan landa men jag hade varit gladare för en 29a i Small.

EDIT. Nej, 29 M är inte så lång men frågan är hur standover är om man är 155 lång.

Bird AM får jag titta lite på var det kan landa men jag hade varit gladare för en 29a i Small.

EDIT. Nej, 29 M är inte så lång men frågan är hur standover är om man är 155 lång.

Bird Zero 29 är riktigt låg med rak/nedböjd ram från styrhuvudet till bakaxeln. Jag får standover kring 66 cm på M rakt över vevlagret. Min frus FS har 71 cm standover. Hon är 156 cm med relativt korta ben och har ingen problem med standover.

Bird Zero 29 är riktigt låg med rak/nedböjd ram från styrhuvudet till bakaxeln. Jag får standover kring 66 cm på M rakt över vevlagret. Min frus FS har 71 cm standover. Hon är 156 cm med relativt korta ben och har ingen problem med standover.
66 är ok. Kollade rätt mycket för ett år sen och många S är över 70.

Kanske inte så creddigt men Vitus Sentier VRX väger in under 12 kg enligt spec.

Kanske inte så creddigt men Vitus Sentier VRX väger in under 12 kg enligt spec.
Ja, det är inte omöjligt att det får bli så enkelt. Dock finns inte 29an i small där heller. Inte superlåg standover heller. (Baserat på att jag haft en medium)

Fick svar från bird. De ska ha en small i pipen för -23. Fram till dess rekommenderar de AM.

Läste första inlägget nu.

Konan har:
-Fel geo
-För stor
-Väger förmycket

Jag står dock fast.
Den är snygg. (men fel :) )

Tillbaka
Topp