Fråga kring adapter. 160mm skiva på denna gaffel är det möjligt?

Jilster

Aktiv medlem
Hej på er.

Har en gaffelsetup med ok som jag utan någon adapter alls är anpassad för 180mm skiva. Finns det möjligen en adapter som gör att jag kan köra 160mm? Någon som vet och kan tipsa om rätt adapter isf?

Gaffeln har fästen för flatmount och oken är Hope RX4+ har bifogat bild på härligheten.

Tacksam för hjälp att ev hitta en adapter

Bilagor

• EA6A8F84-248B-46DF-9462-08A6886A5D9D.jpeg
    EA6A8F84-248B-46DF-9462-08A6886A5D9D.jpeg
    174.3 KB · Besök: 84
  • AC0A7B39-4643-48B5-A862-B3D0F30E63A2.jpeg
    AC0A7B39-4643-48B5-A862-B3D0F30E63A2.jpeg
    523 KB · Besök: 85
Nu var frågan om det finns en adapter för min setup att köra 160mm skivor på gaffeln ovan? Har redan den gröna gaffeln och det röda oket.
Är alltså svaret nej?

Jag skulle svara nej. Eller ja, det går, men inte med det oket.

Flat mount på gaffel var från början designad för att passa 160 eller 140 mm med samma vändbara adapter. På senare tid har vissa hojar (framförallt XC?) börjat skeppa med gaffel där skruvfästet är förskjutet för att passa 180 eller 160 beroende på adapterns riktning.

Ditt ok är designat för att endast passa det "övre" läget utan adapter. I teorin går det givetvis att CNC-fräsa en adapter som skulle lösa problemet, men eftersom antagligen typ ingen annan har ett behov av en sådan lär det knappast finnas en färdig produkt på marknaden.

Då är jag med! Tack för tydlig info. Hope specar dock att denna modell fungerar med 160 och 180mm skiva. Antar då kanske att det beror på vilken gaffel den sitter på?

Jag skulle svara nej. Eller ja, det går, men inte med det oket.

Flat mount på gaffel var från början designad för att passa 160 eller 140 mm med samma vändbara adapter. På senare tid har vissa hojar (framförallt XC?) börjat skeppa med gaffel där skruvfästet är förskjutet för att passa 180 eller 160 beroende på adapterns riktning.

Ditt ok är designat för att endast passa det "övre" läget utan adapter. I teorin går det givetvis att CNC-fräsa en adapter som skulle lösa problemet, men eftersom antagligen typ ingen annan har ett behov av en sådan lär det knappast finnas en färdig produkt på marknaden.
Om avsikten är att spara vikt så förtar dessutom en sådan adapter en stor del av det hela.

Då är jag med! Tack för tydlig info. Hope specar dock att denna modell fungerar med 160 och 180mm skiva. Antar då kanske att det beror på vilken gaffel den sitter på?
Om du kollar PDF:en jag länkade till så ser du att det beror på var hålen på din gaffel sitter.

Ok förstår det! Tack för infon. Undra varför hope vill köra med enduro stora skivor på sina gravels?

Ok förstår det! Tack för infon. Undra varför hope vill köra med enduro stora skivor på sina gravels?

Hope har både en vanlig och dina 20 mm offset versioner av oket.

Jag vet inte om 20 mm offset är framförallt tänkt för att köra 160 mm skiva på 140 mm infästning.

Senast ändrad:
Behövs det alltså oket ovan som @Mange. beskriver ovan och adaptern för att köra 160mm skiva på den gröna gaffeln?

Har ni möjligen mer detaljerad info om ok och adapter så jag vet vad jag ska söka efter?

Tack för hjälpen!

Att leta på mobilen var segt, men det är dessa du vill köpa.
Finns andra adaptrar med samma funktion 140/160 beroende på vilket håll du sätter uppåt.
Oket finns i en +20mm version som du ska undvika. Och var noga med att läsa beskrivningen av oken, såg någon sida som hade dot på bilden men mineralolja i beskrivningen

https://www.bike24.com/p2473124.htm...serToken=45c53ca9-ba1b-468d-befc-59482cc7f858

Att leta på mobilen var segt, men det är dessa du vill köpa.
Finns andra adaptrar med samma funktion 140/160 beroende på vilket håll du sätter uppåt.
Oket finns i en +20mm version som du ska undvika. Och var noga med att läsa beskrivningen av oken, såg någon sida som hade dot på bilden men mineralolja i beskrivningen

https://www.bike24.com/p2473124.htm...serToken=45c53ca9-ba1b-468d-befc-59482cc7f858

Är du säkert på att man med den kan köra en 160 mm skiva isf 180 mm? Jag skulle tänka att adaptern bara funkar (bra) för att byta till en 20 mm större skiva.

Ja det fanns oväntat många fallgropar med flatmount och Hope. Underbart med industins alla standarder❤️

Är du säkert på att man med den kan köra en 160 mm skiva isf 180 mm? Jag skulle tänka att adaptern bara funkar (bra) för att byta till en 20 mm större skiva.
Adapter eller ok?
Adaptern är för att ändra hålbild så det matchar gaffeln. Åt ena hållet så funkar det med 140mm skiva, åt andra hållet med 160. Förutsatt att gaffeln tillåter 140mm skiva. Annars blir det som du säger, 160/180

Adapter eller ok?
Adaptern är för att ändra hålbild så det matchar gaffeln. Åt ena hållet så funkar det med 140mm skiva, åt andra hållet med 160. Förutsatt att gaffeln tillåter 140mm skiva. Annars blir det som du säger, 160/180

Trodde att adaptern inte skulle funka åt båda hål, men ser nu att den är vinklad lite, så kan det funka.

Som vanligt har Shimano dock ingen tydlig information om vad som funkar.

Tillbaka
Topp