Ilves
Aktiv medlem
Tubeless eller slang + däck - vilket är miljövänligast?
Jag har gått runt och funderat på vilket som är miljövänligast - att köra tubeless eller att köra med slang + däck. (Jag funderar på andra val också: Vilket rammaterial är miljövänligast? Vilket är miljövänligast av elektroniska och mekaniska växlar?) Inte för att det nödvändigtvis måste vara det som är avgörande, allra miljövänligast vore ju faktiskt att bara lägga sig ned och dö, men det intresserar mig (frågeställningarna alltså, inte att lägga mig ner och dö). Men om vi tar valet tubeless och däck + slang: Kör man tubeless så sparar man ju in produktionen av en slang, men får å andra sidan använda tätningsvätska. Hur är produktionen av vätskan? Och hur miljövänlig är den? Dessutom så kan det ju vara så att man genom användandet av tubeless gör att man klarar sig ifrån punkor, som man skulle ha fått med det andra alternativet. Då skulle produktionen och användandet av däck och framförallt slangar minska. Så då är ju frågan vilket som är miljövänligast i det korta perspektivet och i det långa perspektivet.
Jag har verkligen ingen aning, jag kör med slang + däck på alla mina cyklar, men det är också på grund av att jag är hemskt konservativ. Och jo, jag inser att jag lägger upp för en riktig fredagstråd, så jag kanske ska gå och poppa popcorn. Men om det är någon som har koll eller har läst någon artikel så är jag väldigt intresserad. Jag är nog helt OK med killgissande också, det är jag bra på själv.
Jag har verkligen ingen aning, jag kör med slang + däck på alla mina cyklar, men det är också på grund av att jag är hemskt konservativ. Och jo, jag inser att jag lägger upp för en riktig fredagstråd, så jag kanske ska gå och poppa popcorn. Men om det är någon som har koll eller har läst någon artikel så är jag väldigt intresserad. Jag är nog helt OK med killgissande också, det är jag bra på själv.