Pendlardäck ångest

Psyclist

Aktiv medlem
Pendlardäck ångest
Har haft WTB riddler på pendlaren 37c bak och fram, bakdäcket blev helt nedslitet efter 450 mil, men tyckte det var bra bett i det när man panikbromsade och bara fått 2 genomslagspunkor på ett år. Körde med ett par skittråkiga TEC 40mm ett tag, men pallade inte med dem. Så jag köpte GP Urban 35, men de kändes ju väldigt tunna i sidoväggarna när jag nu monterade dessa. Kommer jag få punka nu när jag genar upp och ner på trottoaren? Tyvärr så kan jag inte köra slanglöst på mina fälgarna.

Kanske tänkte fel, men jag tänkte köra med GP Urban bak även under vintertid i Göteborgshalkan.
Måste jag spara mina tråkiga TEC för att ersätta Urban när jag tröttnar på punkorna eller är det dags att ta fram fredagsgroggen och sluta oroa sig?

Pendlardäck ångest
Nu bor jag ca. 10 mil norr om Göteborg men jag hade aldrig vågat köra annat än dubbdäck på vintern. Ni kanske har lite bättre underhåll på cykelbanorna däremot.

Har inte kört på GP urban så kan inte säga något om hur dem är men det är väl bara att testa antar jag.
recensionerna verkan ändå vara hyffsade(inga som nämner att det blir punka hela tiden): https://www.bike-components.de/en/C...-28-Folding-Tyre-p69984/?v=76883-black-coffee

Pendlardäck ångest
Kanske har vi bättre underhåll här nere i söder, vet inte. Men dubbdäck på bakdäck tycker inte jag är nödvändigt.

Men det jag funderade mest på var hur ett sådant däck kommer klara att man hoppar ner från trottoar etc. Sidoväggarna är rätt tunna. Men jag får väl testa helt enkelt.

Pendlardäck ångest
Det är ju inte helt unikt lätt ändå.

Jag har pendlat sen 2014 på numera utdöda Vittoria Voyager Hyper som bara är några gram tyngre, som breda landsvägsdäck helt enkelt. Inga direkta problem med oförtjänta punkor och otroligt bra livslängd, bytte ut ett utsliter däck förra året.

Men på vintern kör jag dubb. Att lita på att det alltid funkar vinner över att det är tungt.

Pendlardäck ångest
Har haft WTB riddler på pendlaren 37c bak och fram, bakdäcket blev helt nedslitet efter 450 mil, men tyckte det var bra bett i det när man panikbromsade och bara fått 2 genomslagspunkor på ett år. Körde med ett par skittråkiga TEC 40mm ett tag, men pallade inte med dem. Så jag köpte GP Urban 35, men de kändes ju väldigt tunna i sidoväggarna när jag nu monterade dessa. Kommer jag få punka nu när jag genar upp och ner på trottoaren? Tyvärr så kan jag inte köra slanglöst på mina fälgarna.

Kanske tänkte fel, men jag tänkte köra med GP Urban bak även under vintertid i Göteborgshalkan.
Måste jag spara mina tråkiga TEC för att ersätta Urban när jag tröttnar på punkorna eller är det dags att ta fram fredagsgroggen och sluta oroa sig?
Inte en chans att jag kör dubbfritt i Göteborg kommun vintertid, de är så sjukt kassa på att salta. Däremot när man väl är i Mölndal kommun så är det mycket bra saltat. På gott och ont. Man har inte slask och is men man får spola av cykeln dagligen.

Jag är också sugen på GP Urban 35 men det får vara utanför vintertid.

Pendlardäck ångest
Jag med. Rätt bra med reflexerna också.

Personligen tycker jag att det borde finnas på mycket mer modeller. Bra synlighet för bilister samtidigt som det inte är allt för fult.
Ganska dålig synlighet mot bilister jmf med tex gamla hederliga contact speed reflex. Det är nåt egendomligt "stealth" utförande på reflexranden (den är svart) som inte gör någon glad.

Pendlardäck ångest
reflexer, Behövs det verkligen, bilisterna stannar ju ändå inte?. (Men helt ärligt är det faktiskt kasst av Conti att inte slänga på en reflexrand)

Tillbaka
Topp