Sprucken MIPS-liner?

moros

Aktiv medlem
Sprucken MIPS-liner?
Upptäckte igår när jag tog av hjälmen att MIPS-linern har spruckit. Knappt halvår gammal MET hjälm. Känns som att sista flärpen där den spruckit kanske inte är hela världen, men skall reklamera till Bikester oavsett vad.

Jag har haft ett antal hjälmar med MIPS men har inte varit med om detta tidigare. Någon som varit med om samma sak?

1667206346468.png
1667206368773.png

Senast ändrad:
Sprucken MIPS-liner?
Jag tror ju att en ovarsam hand har orsakat det där, jag tror inte den bara gått av.
Det är inget jag uteslutit men jag kan inte minnas något senaste dagarna som skulle orsakat det, men visst, allt kan hända. Min fråga var lite ställd för att se om någon mer har haft en liner som bara spruckit på det sättet.

Bikester har erbjudit återköp då de inte har en likadan hjälm i lager. Tråkiga med det är att man då skall behöva hitta en ny hjälm till ett högre pris och krångla med det. Hade ju varit smutt om linern kunde bytas ut. Men det känns som det ligger utanför Bikesters räckhåll

Sprucken MIPS-liner?
Det är inte möjligt att reklamera något till någon annan än säljaren.
Jo, i alla fall i vissa fall

"46 § Om säljaren är på obestånd, har upphört med sin näringsverksamhet eller inte kan anträffas, har köparen rätt att rikta anspråk på grund av fel på varan mot en näringsidkare i tidigare säljled som har överlåtit varan för vidareförsäljning..."

Sprucken MIPS-liner?
Jo, i alla fall i vissa fall

"46 § Om säljaren är på obestånd, har upphört med sin näringsverksamhet eller inte kan anträffas, har köparen rätt att rikta anspråk på grund av fel på varan mot en näringsidkare i tidigare säljled som har överlåtit varan för vidareförsäljning..."

MIPS har dock inte tillverkat hjälmen och jag gissar att dom inte heller har tillverkat linern. Då skulle man behöva reklamera hos tillverkaren av hjälmen.

När jag hade en problem med en cykelkomponent av en tysk tillverkare har jag direkt kontaketerad (inte reklamerad) tillverkaren, för att jag gissade att dom snabbt skulle skicka en ny del, som visade sig att vara rätt. Dessutom var dom intressad i orsaken av problemet. Tror att det hade vara jobbigare via (tyska) nätbutiken.

Sprucken MIPS-liner?
Som sagt, Bikester har svarat med en lösning som kanske inte är helt optimalt i mitt avseende. Visst, har jag själv "råkat" ha sönder den så är det ju trevligt att få pengarna tillbaks på en 6 månader gammal hjälm. Men då behöver jag köpa en ny (gillar modellen) med några hundralappars mellanskillnad vilket är lite tråkigt.

Sen har jag även mailat Met, de skriver klart och tydligt att reklamationer sker till återförsäljaren, men jag har helt enkelt ställt frågan "Kan man byta linern?". Det kommer jag aldrig få svar på från Bikester. De brukar typiskt återbetala eller byta ut rakt av när det gäller mindre delar är min erfarenhet

Sprucken MIPS-liner?
Som sagt, Bikester har svarat med en lösning som kanske inte är helt optimalt i mitt avseende. Visst, har jag själv "råkat" ha sönder den så är det ju trevligt att få pengarna tillbaks på en 6 månader gammal hjälm. Men då behöver jag köpa en ny (gillar modellen) med några hundralappars mellanskillnad vilket är lite tråkigt.

Sen har jag även mailat Met, de skriver klart och tydligt att reklamationer sker till återförsäljaren, men jag har helt enkelt ställt frågan "Kan man byta linern?". Det kommer jag aldrig få svar på från Bikester. De brukar typiskt återbetala eller byta ut rakt av när det gäller mindre delar är min erfarenhet
Har oxå goda erfarenheter av bikesters reklamationshantering.
Men även miljömässigt känns det fel att slänga något för att en böjd, stansad "overhead-film" gått sönder...

Tillbaka
Topp