Vad ska man ha med sig till bikeparken?

JohanRR

Aktiv medlem
Tjenare!

Ska iväg imorgon kväll till Sälen bike park (ja, liften är öppen) och började fundera på vad jag ska ha med mig när det kommer till utrustning. Förutom kläder osv då, om det inte är något specifikt tips ni har för det får ni gjärna skriva.

Det är väl typ: pump, dämparpump, rengöringsskit, lube för kedjan och någon multispräy samt insexnycklar. Är det något jag har missat?

Tack på förhand! (om någon bestämmer sig för att svara då)

Jag har aldrig cyklat i park, men jag har alltid salami och en kedjelås i ryggsäcken (men kanske har du det redan). Till park är det kanske bra att tar med en extra kedja.

Jag har med däck och extra hjulpar om jag har långt dit.

Annars har jag med min vanliga verktygslåda med alla verktyg som kan behövas, i den ligger alltid extra skivor, belägg, skruvar, kedjor, dropper, en ring bromsslang, luftnings-kit, drev osv.

Under åren är det nog inget som inte använts nån gång.

Jag har aldrig cyklat i park, men jag har alltid salami och en kedjelås i ryggsäcken (men kanske har du det redan). Till park är det kanske bra att tar med en extra kedja.
Salami och multitool sitter på cykel. Kedjelås har jag inget liggandes men kedjan är hyfsat ny så jag tror det borde vara lugnt

Man vet aldrig vad som går sönder i park. Går inte att preppa allt. Om man inte är som Raggamuffin ?. Viktigast är väl skydd och extra ombyten. Skulle ha extra skor med om det blir blött.

Man vet aldrig vad som går sönder i park. Går inte att preppa allt. Om man inte är som Raggamuffin ?. Viktigast är väl skydd och extra ombyten. Skulle ha extra skor med om det blir blött.
Knäskydd samt rygg- och magskydd ska med. Skor har jag bara ett par men ombyten ska dock med. Kommer även att kunna tvätta om det behövs

Det har aldrig hänt mig att en kedja har gått av så jag tror inte att något kommer hända nu heller. Och om det gör så finns ju shopen

Om det finns shopen (och den är öppet) så behöver du inte tar med mycket.

Men jag har sett mågna kedjor går sönder vid relativ lugna tur med barngruppen i Hellasgården, både på cyklar av föräldrar och barn. Det är vanligaste tekniska problem jag har sett, nog före rev i däck (om man kör tubeless). Själva har jag "bara" kort sönder en kedjelås när jag trampade uppför en brant backe.

Kedjelås är ju givet vid all cykling. Extradäck hade jag tagit med för sådan cykling, utan att någonsin ha varit nära en park. Det andra har nog redan sagts.

Om man inte vill släpa en massa grejer kan man se till att åka samtidigt som @Raggamuffin , då är man nog helgarderad! Stor igenkänning där, jag hade förmodligen haft identisk låda med mig om jag var utförscyklist!?

Jag hade också haft med ett litet första-hjälpen-kit. Sådant använder jag oftare än punkalagningsgrejerna. Dock sällan på mig själv, men ändå.

Jag hade också haft med ett litet första-hjälpen-kit. Sådant använder jag oftare än punkalagningsgrejerna. Dock sällan på mig själv, men ändå.
Det har säkert någon annan med sig å jag behöver nog inte ?, Skämt å sido blir det inte ganska mycket då? Jag har ingen ryggsäck jag kan köra med utan det måste sitta på cykeln

Edit: eller i byxfickorna

Kötta ner för stökiga/brötiga svarta leder kan det gå några däck om man har otur..
Speciellt om man väger runt 100kg och har lite med slaglängd bak/hardtail…
Har även hört att sälen bike park ska vara ganska snäll så det är inte säkert att det finns några riktigt stökiga stigar att riva sönder däck på. Finns en svart dock men vi får se hur den är

Har även hört att sälen bike park ska vara ganska snäll så det är inte säkert att det finns några riktigt stökiga stigar att riva sönder däck på. Finns en svart dock men vi får se hur den är
hugin (röd) och sherpa (svart) är riktigt tekniska på riktigt, övriga är väldigt snälla

Jävla skit också!!!
Märkte nu att dem tydligen har stängt downhill lederna för säsongen. Det var inte den informationen vi hade fått innan.

¨Under höstlovet är Experium Express öppen för dig som vill vandra på fjället. Downhill-lederna är stängda för säsongen.¨

Tror ni man kan smita in där ändå? Cykla upp kanske?

Följande är inte prylar: Men jag brukar behöva lite mer luft i däcken för att slippa genomslag. Ofta kan jag behöva trimma om dämparna också. Lätt att glömma bort på första parkresan.

Följande är inte prylar: Men jag brukar behöva lite mer luft i däcken för att slippa genomslag. Ofta kan jag behöva trimma om dämparna också. Lätt att glömma bort på första parkresan.
Tror inte det kommer behövas. Kommer ändå bara bli deras trail park(endast grönt ock blått) och pumptrack verkar det som

Hur fungerar det med allemansrätten förresten?
Kan dem hindra mig från att cykla upp själv och köra på lederna?

Ja, kan pågå arbete eller att de är stängda då de inte tål cykling pga väta eller tidigare arbete och lederna behöver sätta sig. Räknas som arbetsplats utanför öppettider men du kan ju alltid ringa och fråga dom?
Jag hade satsat på någon annanstans för utförscykling. Leder på fjället brukar vara väldigt använda och blir sällan sämre av väta då de är så tilltrampade så kanske fjällcykling istället?

Är väl inte omöjligt att arbete pågår i lederna om det är stängt. På en anläggning gäller inte allemansrätten som annars i naturen. Åk till Järvsö eller cykla över fjället till Rörbäcksnäs så får ni fin cykling ändå om vädret är ok.

Screenshot_2022-11-02-18-58-54-38_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg

Ta med det som finns hemma och får plats i packningen. Det är enda sättet att slippa ha sönder något.
Styre var typ det enda jag inte hade i reserv...

Här är min checklista som jag använde när jag reste till Åre med Snälltåget. Jag hade ett barn med mig så listan täcker även barnets utrustning.

+ tågbiljetter, bokningsbekräftelser
- mat för tågresan

+ tandborste
- plånbok

+ byxor ×1
+ shorts
+ buff
+ regnkläder
+ halvfingerhandskar
+ fullfingerhandskar

+ fullfacehjälm
+ fullfacehjälm barn
+ glasögon
+ barnglasögon
+ kroppsskydd
+ knäskydd
+ barnknäskydd
+ benskydd
+ cyklingshandskar

+ regnöverdrag för hjälmar
+ regnöverdrag för skor

+ GPS enhet,
- mobiltelefon
+ USB-laddare
+ USB kablar
- USB-batteri
+ liftkort
+ AA-batterier×4
+ liten ryggsäck

+ kniv
+ vattenflaskor ×2

+ Alvedon,
+ gasbinda

+ multiverktyg
+ tryckmätare
+ växelvajer
+ gammalt däck

+ kontaktskor

+ pump
+ högtryckspump
+ kedjeolja
+ reservslangar 27 tum
+ reservslangar 20 tum

+ vandringstavar ×3

- Cykel SCHT
+ Cykeltäcke
- Cykel OOP
+ 26"-täcke/väska
+ towrope
+ stänkskydd × 2
+ trasa

Här är min checklista som jag använde när jag reste till Åre med Snälltåget. Jag hade ett barn med mig så listan täcker även barnets utrustning.

+ tågbiljetter, bokningsbekräftelser
- mat för tågresan

+ tandborste
- plånbok

+ byxor ×1
+ shorts
+ buff
+ regnkläder
+ halvfingerhandskar
+ fullfingerhandskar

+ fullfacehjälm
+ fullfacehjälm barn
+ glasögon
+ barnglasögon
+ kroppsskydd
+ knäskydd
+ barnknäskydd
+ benskydd
+ cyklingshandskar

+ regnöverdrag för hjälmar
+ regnöverdrag för skor

+ GPS enhet,
- mobiltelefon
+ USB-laddare
+ USB kablar
- USB-batteri
+ liftkort
+ AA-batterier×4
+ liten ryggsäck

+ kniv
+ vattenflaskor ×2

+ Alvedon,
+ gasbinda

+ multiverktyg
+ tryckmätare
+ växelvajer
+ gammalt däck

+ kontaktskor

+ pump
+ högtryckspump
+ kedjeolja
+ reservslangar 27 tum
+ reservslangar 20 tum

+ vandringstavar ×3

- Cykel SCHT
+ Cykeltäcke
- Cykel OOP
+ 26"-täcke/väska
+ towrope
+ stänkskydd × 2
+ trasa
Spännande lista, vad är skillnaden på plus och minus?

Ska iväg imorgon kväll till Sälen bike park (ja, liften är öppen) och började fundera på vad jag ska ha med mig när det kommer till utrustning. Förutom kläder osv då, om det inte är något specifikt tips ni har för det får ni gjärna skriva.

Det är väl typ: pump, dämparpump, rengöringsskit, lube för kedjan och någon multispräy samt insexnycklar. Är det något jag har missat?

Tack på förhand! (om någon bestämmer sig för att svara då)
6 par latexhandskar.

Ja, kan pågå arbete eller att de är stängda då de inte tål cykling pga väta eller tidigare arbete och lederna behöver sätta sig. Räknas som arbetsplats utanför öppettider men du kan ju alltid ringa och fråga dom?
Jag hade satsat på någon annanstans för utförscykling. Leder på fjället brukar vara väldigt använda och blir sällan sämre av väta då de är så tilltrampade så kanske fjällcykling istället?
Jag har planerat att cykla mestadels i rörbäcksnäs som ska vara riktigt bra tydligen. Blir nog en del pumptrack också

Spännande lista, vad är skillnaden på plus och minus?
Jag brukar markera med "+" de saker som jag redan packat ner som bagage. Om något är markerad med "-" betyder det att jag antingen har hämtat det i sista sekund (till exempel, plånbok och nycklar går i byxfickor) eller har lämnat hemma (mindre viktiga saker som inte fått plats).

äsch går nåt sönder bodgar man ihop det med kottar och pinnar. (eller köper i skistarshopen)
Den följande algoritmen är kanske logisk för att bestämma vilka reservdelar man behöver ha med sig. Jämför sin cykel mot hyrcyklar som man har i Skistarshoppen (NS Fuzz, Giant Glory eller vad man nu har). Sedan ta med de reservdelar som är unika till just din cykel.

Har man Magura/Hayes/Formula osv. bromsar behöver man passande olja och luftningskit samt bromsbelägg. Har man SRAM eller Shimano bromsar är det lugnt — tjänstepersonalen kan alltid lufta dem.
Växelörat är ett annat exempel att ta med sig eftersom det är unikt för varje cykel.
Däck behöver man inte ha med sig såvitt man inte kör någon speciell storlek (t. ex. 20", 24" eller 26" tum)
Kraschar man växel kan man fortsätta köra park "enkelväxlat" på vilken Aceraenhet som går att hitta skräpandes i soptunnan.
Kedjor, bromsskivor, styren, sadlar m.fl. kan man nästan alltid byta ut.

Alltid lite kul med listor =)

En grej jag tänker på är att man kan bli liggande där man skadar sig vid cykling, oavsett om det är i stockholms skogar eller längre bort. Kan bli någon timme innan man kan bli utburen. Så därför är räddningsfilt idiotiskt att inte ha med sig helt enkelt!

-Räddningsfilt är bra vindskydd och kan vara skillnad mellan liv och död!
I övrigt tycker jag att man kan lösa det mesta med väldigt få saker. (Utbildad ambulanssjuksköterska)
-Suturtejp för sår i ansiktet eller där de måste hållas ihop.
-en rulle eltejp 25m, går att använda till att fästa kompresser eller spjälka ben och armar med tillsammans med pinnar, fäster i sig själv så länge det är spänning på tejpen.
-sterila kompresser

Ovan är ett basic minimum, nedan är bra att ha
-alvedon 1g
-sårtvätt

I övrigt tycker jag som folk sagt innan att man klarar sig fint med ett multitool med kedjebrytare, några korvar att sätta i hål i däcken, kedjelås. I övrigt kläder o mat efter behov men i princip alltid någon vindjacka.

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp