Bästa bromsarna under 2k

JohanRR

Aktiv medlem
Bästa bromsarna under 2k
Hej!

Har funderat på att byta bromsarna nu ett tag då dem saknar kraft nu när jag börjar bli lite bättre och kör snabbare samt på brantare teräng. Dem bromsarna jag har nu är Tektro Genmini SL som kom standard på min Stumpjumper. Jag har ingen stor preferens när det kommer till kännslan men jag tror att jag föredrar modulation men jag har däremot aldrig kört med bra shimano 4-kolvs bromsar så jag vet inte riktigt.

Dem jag har tittat på är Magura MT5, Shimano M6120, Sram DB8 och Sram G2 R. Kommer att köras med Shimano Ice Tech skivor.

Är även möjligtvis villig att gå upp på Sram Code R eller Shimano M7120 men det skulle betyda att jag måste gå ner på billigare/sämre skivor.

Kan även nämna att jag har luftningskit för mineralolja så det skulle också vara att föredra.

Ni som har kört Geminis innan och kan jämföra lite med andra modeller får gärna också skriva.

Tack!

Bästa bromsarna under 2k
1000kr paret gav jag för nya Sram G2 R bromsar inkl OK här på Happy. Sjukt nöjd med dess kraft samt enkla justering av ok-kontakt. Mer kraft än mina 5000kr Xtr 9100 bromsar. Men så är det 4kolv mot 2kolv oxå.

Bästa bromsarna under 2k
Första intrycket av mina Code R var ett herrejösses-moment. Var van vid min SLX/Zee frambroms. Fick panik bromsa för en bil. Ställde mig ofrivilligt på framhjulet. (Iofs på asfalt).
Sen vande man sig.

Fördelen med Code R var att man fick metall-klossarna direkt, så bra verkan, men lite högljuda.

MT5orna är jag nöjd med. Tänker inte så mycket på dem längre. De är där och funkar. Vill man stanna, så stannar man :)

Nackdelen med MT5 var att de kom med två delade bromsbelägg. Rasslar när man bromsar, och det var organiska. Har nu de 4-delade race beläggen och den korta handtagen.

Bästa bromsarna under 2k
Funderar även på om man skulle köra MT5 med SLX/Deore levers men då är man ju uppe i priset av vad M7120 och Code R kostar. Man skulle ju möjligtvis kunna uppgradera levers senare dock.

Läste lite mer och levers var ju det ända dem klagade på med MT5an

Bästa bromsarna under 2k
Nackdelen med MT5 var att de kom med två delade bromsbelägg. Rasslar när man bromsar, och det var organiska. Har nu de 4-delade race beläggen och den korta handtagen.
4-delade bromsbeläggen är väl knappast bättre? Slits dubbelt så fort pga att de blir som kilformade för de är så korta. De sammanbundna beläggen slits mer jämt och det är lättare att centrera oket

Bästa bromsarna under 2k
Spränger du budgeten lite till finns det ett bra erbjudande på actionsports...

Bästa bromsarna under 2k
Funderar även på om man skulle köra MT5 med SLX/Deore levers men då är man ju uppe i priset av vad M7120 och Code R kostar. Man skulle ju möjligtvis kunna uppgradera levers senare dock.

Läste lite mer och levers var ju det ända dem klagade på med MT5an
Ska du köpa mt5 är shimanolevers nästan ett måste, för magura har skum ergonomi. Och det är plast dvs skört. Iofs är deras hc levers hyggliga, men fortfarande aningen skumma.

Bästa bromsarna under 2k
Mycket smak o tycken om bromsar som alltid. Jag tycker att vilka Shimano 4-kolvsbromsar som helst funkar fint. Skivor o belägg spelar ju roll oxå.

Om det är SRAM så tycker jag om Code. G2 är ett litet snäpp upp från förra generationen (Guide) och funkar väl men med Code så bromsas det ordentligt o det passar bättre i bike parks. SRAM DB8 ska ha mineralolja om man föredrar det men dom har jag inte testat.

Magura MT5 är helt ok, har inga större problem med handtagen personligen.

Bästa bromsarna under 2k
Mycket smak o tycken om bromsar som alltid. Jag tycker att vilka Shimano 4-kolvsbromsar som helst funkar fint. Skivor o belägg spelar ju roll oxå.

Om det är SRAM så tycker jag om Code. G2 är ett litet snäpp upp från förra generationen (Guide) och funkar väl men med Code så bromsas det ordentligt o det passar bättre i bike parks. SRAM DB8 ska ha mineralolja om man föredrar det men dom har jag inte testat.

Magura MT5 är helt ok, har inga större problem med handtagen personligen.
Hur är dem när det kommer till bromskraft? Är Codes dem mest kraftfulla då?

Bästa bromsarna under 2k
Har läst att Codes är det man ska ha om man ska köra Sram. Tyvärr lite dyra och därför så tittar jag på G2 R
Jag kör Code rsc på DHn och Guide re på stigcykeln nu. Hade Code r på DHn förut och de sög. Blev en helt annan broms med RSC handtag. Jag tycker Guide re är bättre än vanliga Guide. Har kört samma Guide re bromsar sen 2018 utan att ens servat greppen. Nån luftning per år är allt som behövts. Billig, bra broms. Har iofs bytt ett ok i år.

Bästa bromsarna under 2k
Jag kör Code rsc på DHn och Guide re på stigcykeln nu. Hade Code r på DHn förut och de sög. Blev en helt annan broms med RSC handtag. Jag tycker Guide re är bättre än vanliga Guide. Har kört samma Guide re bromsar sen 2018 utan att ens servat greppen. Nån luftning per år är allt som behövts. Billig, bra broms. Har iofs bytt ett ok i år.
Hur är dem när det kommer till bromskraft då? Är Code mycket kraftigare?

edit: Mer specifikt, vad var det som gjorde att du inte gillade Code R?

Bästa bromsarna under 2k
Jag har också hört det.
Det stämmer säkert.

Vill man gå upp lite i bromskraft i den prisklassen är det dock fortfarande den gamla trotjänaren Zee som gäller.

Och angående modulation och Shimano: Den finns där men man modulerar nästan helt med variation i kraft runt bitepoint snarare än att förflytta reglaget. Inga som helst problem när man vant sig.

Bästa bromsarna under 2k
Hur är dem när det kommer till bromskraft då? Är Code mycket kraftigare?

edit: Mer specifikt, vad var det som gjorde att du inte gillade Code R?
Code r har nog lite mer bromskraft. Fast jag tycker Guide re inte är långt efter (Code ok på Guide re). Duger gott och väl för stigcykling. Beror såklart på vikt på förare och vilken slags åkning man ska ha de till. Jag väger mellan 87 - 90kg och har de till stigcykling.
Mina Code r hade väl bra bromskraft men rsc greppen gjorde allt bättre. Jag gillar att ha avståndet på bromsgreppen justerade till nära styret vilket var omöjligt på code r greppen. Pga att då hade de bottnat mot styret. Sen fick jag serva greppen ofta (åtminstone fram). Möjligt att det var nått fel på just det greppet iofs.

Bästa bromsarna under 2k
MT5 för 1300kr

Bästa bromsarna under 2k
Jag valde mt5 på spindriften jag beställde, har inte fått den än så vet inte hur dom är. Men räknar med att få byta handtag iaf till HC. Skulle väl egentligen inte snålat och valt code rsc men nu blev det inte så..

På stighojen har jag Code rsc bak och G2 rsc fram, men det är ju inte ett så billigt alternativ..

Bästa bromsarna under 2k
Man behöver inte byta handtag på MT5. Plasthandtagen är av en rätt så stark komposit och jag har klotat flertal ggr med handtagen ner i sten m.m och de har klarat sig bra.
För mig blev ergonomin bra när jag flyttade in dem på styret så att pekfingret naturligt hamnar längst ut. Då tycker jag de känns nästan precis som Shimanos 1-fingers grepp som jag har på andra hojen. Fördelen är ju också att om jag behöver mer kraft en 1 finger så kan jag få på två om jag greppar lite längre in bara och att man sparar ganska så många kronor! ;)

Bästa bromsarna under 2k
Man behöver inte byta handtag på MT5. Plasthandtagen är av en rätt så stark komposit och jag har klotat flertal ggr med handtagen ner i sten m.m och de har klarat sig bra.
För mig blev ergonomin bra när jag flyttade in dem på styret så att pekfingret naturligt hamnar längst ut. Då tycker jag de känns nästan precis som Shimanos 1-fingers grepp som jag har på andra hojen. Fördelen är ju också att om jag behöver mer kraft en 1 finger så kan jag få på två om jag greppar lite längre in bara och att man sparar ganska så många kronor! ;)
Jag tänker mest på längden, men stör jag mig inte på form eller längd får dom sitta kvar. Men jag gissar att jag vill ha dom kortare, är ju inte så dyra att byta iaf ?

Tillbaka
Topp