Rätt sätt montera ihop cykelvajer och ny kabel?

Cyklare_

Medlem
Hej

Håller på att byta växelvajer och runtslutande kabel. Är det någon som kan se om jag har gjort rätt i det här klippet? Eller bör jag kapa kabeln något kortare samt har jag glömt någon liten grej som ska sitta där ytterligare?

Eller är det bara för mig att nu dra igenom vajern på andra sidan och spänna den med skruven där, sedan kapa vajern och sätta på en sån där grej i änden så att den inte spretar?

Antar det är det gamla höljet som är kvar nedanför? Spontant känns det som du kapat höljet väldigt långt? Nu ser vi ju inte hur det ser ut framme vid styret med lite styrutslag men jag tror du skulle kunna korta höljet lite till, dock inte så kort att det blir snäva böjar vid styrhuvudet eller bakväxeln för då kommer det växla kasst pga. friktion. Hellre för långt än för kort hölje. Du kan t.ex. fästa upp höljet med lite eltejp längs ramen på några ställen för att måtta in hur höljet faktiskt kommer löpa sen.
Annars ser det ok ut.

Antar det är det gamla höljet som är kvar nedanför? Spontant känns det som du kapat höljet väldigt långt? Nu ser vi ju inte hur det ser ut framme vid styret med lite styrutslag men jag tror du skulle kunna korta höljet lite till, dock inte så kort att det blir snäva böjar vid styrhuvudet eller bakväxeln för då kommer det växla kasst pga. friktion. Hellre för långt än för kort hölje. Du kan t.ex. fästa upp höljet med lite eltejp längs ramen på några ställen för att måtta in hur höljet faktiskt kommer löpa sen.
Annars ser det ok ut.
Yes jag gjorde det. Kapade ner den ytterligare. Håller på att ställa in växlar nu. Väldigt svårt att få lättaste växeln att låta bra på den här cykeln dock.

Vet inte varför. Jag har gjort som alla filmer sagt. Bakväxeln är på rätt plats i relation till kassett. Alla växlar låter bra förutom den lättaste växeln. Hur mycket jag än lättar på L-skruven låter den lättaste fortfarande dåligt. Vet inte vad det kan bero på?

hur ser växelns pulleys (de små kuggen) ut i relation till kassetten? Den översta ska ligga rakt under. Om den inte når hela vägen behövs en gnutta mer vajerspänning.
Det kan också låta om b skruven behöver justeras. Googla b tension

Yes jag gjorde det. Kapade ner den ytterligare. Håller på att ställa in växlar nu. Väldigt svårt att få lättaste växeln att låta bra på den här cykeln dock.

Vet inte varför. Jag har gjort som alla filmer sagt. Bakväxeln är på rätt plats i relation till kassett. Alla växlar låter bra förutom den lättaste växeln. Hur mycket jag än lättar på L-skruven låter den lättaste fortfarande dåligt. Vet inte vad det kan bero på?
Har du framväxel på cykeln? I så fall behöver du justera de lägre växlarna med kedjan på en av de inre kuggkransarna.

Har du framväxel på cykeln? I så fall behöver du justera de lägre växlarna med kedjan på en av de inre kuggkransarna.
Jag har bara en växel på framväxeln då det är en mid drive motor. Därför är det svårt att göra på det sättet som filmerna visar där de, som du säger, ofta kör på lättaste fram och lättaste bak när de justerar. Nu hamnar den på hårdaste fram hela tiden.

hur ser växelns pulleys (de små kuggen) ut i relation till kassetten? Den översta ska ligga rakt under. Om den inte når hela vägen behövs en gnutta mer vajerspänning.
Det kan också låta om b skruven behöver justeras. Googla b tension
Jag har prövat att ha B-skruven både väldigt tajt och väldigt löst men det gjorde ingen större skillnad i ljud. Här har jag gjort en liten film över växlingen. Det är alltså ganska bra ljud(?) nu på alla växlar utom den lättaste, eller vad tycker ni?

Varför vet jag inte. Har justerat bakväxeln så att den ligger i bra höjdledes relation till kassetten, enligt Happyrides film över bakväxel-justering.

Ser ut såhär. Ljudet är kass i början men när jag börjar växla kommer ljudet:

Mottar också gärna tips kring hjulets riktning. Har satt en penna nära hjulet för att räta upp det efter att jag bytte ekrar på det. Vet inte om det spinner ok nu? Eller bör det rättas ännu mer? Har hört att Mountain bike/trail med skivbromsar inte är så noga så länge hjulet inte diffar över fem millimeter?

Jag har prövat att ha B-skruven både väldigt tajt och väldigt löst men det gjorde ingen större skillnad i ljud. Här har jag gjort en liten film över växlingen. Det är alltså ganska bra ljud(?) nu på alla växlar utom den lättaste, eller vad tycker ni?

Varför vet jag inte. Har justerat bakväxeln så att den ligger i bra höjdledes relation till kassetten, enligt Happyrides film över bakväxel-justering.

Ser ut såhär. Ljudet är kass i början men när jag börjar växla kommer ljudet:

För kort kedja?

Mottar också gärna tips kring hjulets riktning. Har satt en penna nära hjulet för att räta upp det efter att jag bytte ekrar på det. Vet inte om det spinner ok nu? Eller bör det rättas ännu mer? Har hört att Mountain bike/trail med skivbromsar inte är så noga så länge hjulet inte diffar över fem millimeter?

Kolla att ta däcket verkligen har hoppat på plats på fälgen.

Hmm, hur vet jag om den är för kort?
Jag har precis bytt kedjan och kassetten. Det är samma antal länkar som på förra kedjan.

När jag köpte cykeln var det samma antal och då var den hyfsat ny även om den var begagnad. Så jag gissar att de använder samma antal länkar när den kommer ny från fabrik(?)

Dock slets kedjan ut hyfsat snabbt, under sommarhalvåret, då jag använde en mycket stark mid drive motor vilken drev kedjan hårt.
Kanske jag borde öka antalet länkar? Köpa en ny kedja och spara en extra länk när jag kapar?

Senast ändrad:
Ta en bild på drivlinesidan med kejan på största bak (på lite håll så man ser vevarna också).
Kan också vara väldigt sned kedjelinje, titta rakt uppifrån på kassetten med drevet på största och titta hur snett kedjan går.

Ta en bild på drivlinesidan med kejan på största bak (på lite håll så man ser vevarna också).
Kan också vara väldigt sned kedjelinje, titta rakt uppifrån på kassetten med drevet på största och titta hur snett kedjan går.
Den ser ut som på bilden under när den är på största koggen på drivlinesidan.

Här under är en video över kedjans relation till bakhjulet. Säger det dig något? Den kanske hamnar allt för långt ut i relation till framdrevet när den är längst ut på kassetten? Och även skevt när den är längst in mot däcket?

Märkte när jag cyklade på den idag att när den är på starkaste växeln längst ut på kassetten, på den lilla koggen, så vill kedjan gärna göra som ett "tugg" eller ett "hack" då och då. Vet inte vad det beror på det heller. Det uppstår bara emellanåt.

Så summerat: Konstigt konstant ljud på den största koggen längst in mot hjulet. Konstigt tillfälligt "hack"-ljud uppstår även ibland när kedjan är på den minsta koggen längst ut. Det här senare hack-ljudet uppstår dock bara då och då när jag cyklar på den, och inte när jag har den hängandes i cykelstället, likt på videon.

Bilagor

• Skärmavbild 2022-11-13 kl. 18.32.59.png
    Skärmavbild 2022-11-13 kl. 18.32.59.png
    203.1 KB · Besök: 72
Senast ändrad:
Ta en bild från sidan när kedjan är på största drevet. Bilden ska visa både kassett och drev

Ta sedan en bild ovanifrån när kedjan är på största drevet. Bilden ska vara tagen på ett sådant sätt att det går att se hur snett kedjan går mellan drev och kassett.

Bilagor

• Skärmavbild 2022-11-13 kl. 18.32.59.png
    Skärmavbild 2022-11-13 kl. 18.32.59.png
    203.1 KB · Besök: 79
  • Skärmavbild 2022-11-13 kl. 19.33.31.png
    Skärmavbild 2022-11-13 kl. 19.33.31.png
    272 KB · Besök: 77
  • Skärmavbild 2022-11-13 kl. 19.33.39.png
    Skärmavbild 2022-11-13 kl. 19.33.39.png
    270.5 KB · Besök: 74
  • Skärmavbild 2022-11-13 kl. 19.33.48.png
    Skärmavbild 2022-11-13 kl. 19.33.48.png
    227.3 KB · Besök: 76
  • Skärmavbild 2022-11-13 kl. 19.33.58.png
    Skärmavbild 2022-11-13 kl. 19.33.58.png
    201.3 KB · Besök: 70
Yttre lägen låter mer. Det väsentliga är att det är tyst och nästan friktionsfritt på mitten bak.
Men det ser ut som om det är något som böjer kedjan inåt, ungefär i höjd med däcket. Syns kanske bäst på bild

Skärmavbild 2022-11-13 kl. 19.33.48.png.

Föreslår att du kollar en gång till att hjulet har "krokat i" ordentligt.

Precis, det kan mycket väl vara så att ljudet kommer från att kedjan skrapar i framväxeln. Kedjelinjen ser rejält sned ut.

Det är inte så att din framväxel, som numera inte har någon funktion, påverkar kedjan?
Hmm, menar du "front derailleurn" då eller? Den är ställd så att den inte ska påverka kedjan överhuvudtaget. Åtminstone är det tanken. Har den bara kvar i den positionen så att inte kedjan hoppar helt av om den mister sitt spår.

Framväxeln på styret har jag tagit helt bort. Men har kvar derailleurn, men den påverkar inte kedjan. Utan är bara kvar som ett skydd.

Ljudet som uppstår på största drevet, närmast hjulet, kommer helt klart från baksidan av cykeln.

Yttre lägen låter mer. Det väsentliga är att det är tyst och nästan friktionsfritt på mitten bak.
Men det ser ut som om det är något som böjer kedjan inåt, ungefär i höjd med däcket. Syns kanske bäst på bild

Skärmavbild 2022-11-13 kl. 19.33.48.png.

Föreslår att du kollar en gång till att hjulet har "krokat i" ordentligt.
Aha så om det låter lite mer på de två yttersta kuggarna så är det ganska normalt? Och ingenting jag bör finslipa in i detalj, så länge inte kedjan hoppar för mycket?

Du menar däcket på hjulet? Eller menar du där hela hjulet krokar i ramen liksom?

Hur spänd är bakväxeln när du har kedjan på största bak. Har du fortfarande lite slack – dvs möjlighet att röra cagen på växeln lite uppåt?

Återigen, ta en bild från sidan där man ser hela kedjan, kassetten, bakväxeln och framdrevet. Se till att det är såpass ljust att det inte blir suddigt.

Från sidan ser det ut såhär som på bilden. Bifogar även en video. Videon blev lite suddig av någon anledning men bilden är bra.

Bilagor

• Skärmavbild 2022-11-15 kl. 02.24.17.png
    Skärmavbild 2022-11-15 kl. 02.24.17.png
    500 KB · Besök: 65
Skulle säga att kedjan är en länk eller två för kort.
Du har samma antal länkar som innan, men är det samma antal kuggar på kassetten som innan?

För kort kedja, definitivt.

Sedan undrar jag om du också satt dit ett nytt vevparti och återanvänd vevlagret? Det skulle förklara kedjelinjen.

I alla fall kort kedja och sned kedjelinje = ljud.

Skulle säga att kedjan är en länk eller två för kort.
Du har samma antal länkar som innan, men är det samma antal kuggar på kassetten som innan?
Japp kedjan är samma antal länkar. Så det är ite konstigt att den är för kort.

Dock, en grej jag tänkte på eventuellt kan påverka längden kanske är att jag även bytt bakväxeln. Alltså den där sjimano-tourney-växeln som gör att kedjan hoppar mellan dreven.

Den är något annorlunda gentemot tidigare. Kan det inverka på längden kanske?

Vad tror du är bäst? Köpa ny kedja och bibehålla två länkar, eller bara en?

Sedan undrar jag om du också satt dit ett nytt vevparti och återanvänd vevlagret? Det skulle förklara kedjelinjen.

Är en mid drive motor där i mitten. Så det är nya pedalarmar och nytt framdrev. Inte samma framdrev som var där från början.

Om det är det som skapar den skeva kedjelinjen finns det något sätt att åtgärda det men samtidigt behålla det nya framdrevet?

Senast ändrad:
Japp kedjan är samma antal länkar. Så det är ite konstigt att den är för kort.

Dock, en grej jag tänkte på eventuellt kan påverka längden kanske är att jag även bytt bakväxeln. Alltså den där sjimano-tourney-växeln som gör att kedjan hoppar mellan dreven.

Den är något annorlunda gentemot tidigare. Kan det inverka på längden kanske?

Vad tror du är bäst? Köpa ny kedja och bibehålla två länkar, eller bara en?
Om du har bytt bakväxel kan cagen vara olika lång vilket kan ge symtom på för kort kedja om den nya är längre.

Okay. Jag har nu införskaffat mig en ny kedja. Vad tror ni. Spara bara en länk? Eller börja med att spara två till och med?

Tror du den skeva kedjelinjen kan ha uppstått på grund av för kort kedja? Eller tror du det är för att jag bytt framdrevet, eller en kombination av de båda? Har du något förslag på lösning här, förutom byte av kedja som jag nu ska börja med. Kan jag påverka kedjelinjen ytterligare till det bättre?

Tror du den skeva kedjelinjen kan ha uppstått på grund av för kort kedja? Eller tror du det är för att jag bytt framdrevet, eller en kombination av de båda? Har du något förslag på lösning här, förutom byte av kedja som jag nu ska börja med. Kan jag påverka kedjelinjen ytterligare till det bättre?
Det är för att du bytt framdrevet till ett som är gjort för en kortare vevlageraxel än vad du har.

Jag har nu mätt den gamla kedjan, efter att jag avlänkade den, enligt metoden första drevet fram och största drevet bak. Där efter hålla den spänd. Då ser den ut som bilden nedan. Det borde betyda att jag ska spara två länkar på den nya kedjan väl?

Eftersom kedjan i spänt tillstånd här överlappar i en länk som bilden visar.

Bilagor

• Skärmavbild 2022-11-16 kl. 01.38.44.png
    Skärmavbild 2022-11-16 kl. 01.38.44.png
    359.6 KB · Besök: 49
Den nya kedjan är av samma som modell den gamla. Därför jag tänker jag att jag kan spara två länkar när jag lägger dom bredvid varandra på golvet.

Men bara så att jag inte klipper fel ställe... Jag har sett flera videor och tycker att det är svårt att se vad cykelmekanikerna menar med "två länkar". Är det bild 1 till vänster nedan som är två länkar extra?

Eller är det bild 2 till höger nedan som menas när man säger två extra länkar?

Bilagor

• Skärmavbild 2022-11-16 kl. 20.48.10.png
    Skärmavbild 2022-11-16 kl. 20.48.10.png
    160.5 KB · Besök: 48
  • Skärmavbild 2022-11-16 kl. 20.48.16.png
    Skärmavbild 2022-11-16 kl. 20.48.16.png
    163.1 KB · Besök: 49
Senast ändrad:
Nu har jag satt på den nya kedjan. Och ljudet är i princip helt borta på den största kuggen.

Tack till proffsen här inne som hjälpte mig.

Ser ut såhär nu:

Enda jag märker i ljudet på växlingen är att den yttersta växeln fortfarande låter lite skumt. Vad har ni för inputs på växlingen?

Kul att du nästan är nöjd! Kedjan är maximalt sned i bakväxelns ytterlägen; kedjan rasslar mot kuggarna på kassetten. I ditt fall är det stora, inre klingan som är (väldigt) långt från att uppnå en rak "lina".

Kul att du nästan är nöjd! Kedjan är maximalt sned i bakväxelns ytterlägen; kedjan rasslar mot kuggarna på kassetten. I ditt fall är det stora, inre klingan som är (väldigt) långt från att uppnå en rak "lina".
Okay tack, tror jag förstår. Kan jag åtgärda det på något sätt, men samtidigt behålla kitet som sitter på framdrevet? Är väldigt nöjd med mid drive motor. Men kan jag göra något för att åstadkomma en rakare kedjelinje och samtidigt behålla motorn?

Antar att det är för att jag bytt ut det originella framdrevet med tre kuggar till det här mid drive kitet med enbart en kugge ?

Senast ändrad:
Nja, det är nog framdrevet.
Jag tror inte det går, men är inte tillräckligt teknisk: Kanske är det någon annan som vet om det går att lägga in brickor/spacers innanför innersta klingan bak, eller t o m finns bredare kassetter som går att använda.

Tyvärr så syns det inte på dina bilder om det finns någon möjlighet att få drevet närmare in mot mitten. Som @Peth skriver/antyder kan det finnas en eventuell möjlighet om man byter vevlager till en kortare variant, men det förutsätter att maskineriet du monterat går att få närmare mitten. Annars får du leva med att det är som det är.

Är en sån Bafang motor. Så drevet kom ju med motorn.
Tycker du att ljudet är ok att leva med Classe75? Jag tänker att det kanske blir beslutet jag tar. Att jag bara kör på såhär. Det fungerade ju förra säsongen.

Alternativt om jag borde köra med Peths lösning. Peth menade att jag skulle byta hela vevlagret, typ inne i hjulet? Eller? Fattade inte helt den grejen. Vevlagret är väl inne i själva kranken mellan pedalerna, typ?

Här är bilder om det hjälper:

Bilagor

• Skärmavbild 2022-11-18 kl. 21.55.19.png
    Skärmavbild 2022-11-18 kl. 21.55.19.png
    228.5 KB · Besök: 54
  • Skärmavbild 2022-11-18 kl. 21.55.24.png
    Skärmavbild 2022-11-18 kl. 21.55.24.png
    197.6 KB · Besök: 51
Och när jag ändå är igång och jobbar med cykeln tänkte jag även ställa en fråga angående spacers. Under styret specifikt. Jag vill nämligen höja styret något för att få den bekvämast möjliga sittställningen när jag cyklar.

Jag undrar om mitt styre är ett sådant styre som jag kan höja genom att addera spacers till stammen under styret?

Som bilderna visar är det nu ca 4 lika stora spacers under styret, på stammen. Kan jag avlägsna locket som pilen visar mot, sedan skruva upp skruven något som sitter i starnuten under, och sedan addera några extra spacers där av samma storlek? Och på det sättet höja styret?

Eller kommer det att ha oanade konsekvenser för någon annan del på cykeln? Och måste därför styret höjas på något annat sätt?

Bilagor

• Skärmavbild 2022-11-18 kl. 22.53.25.png
    Skärmavbild 2022-11-18 kl. 22.53.25.png
    282 KB · Besök: 61
  • Skärmavbild 2022-11-18 kl. 22.53.35.png
    Skärmavbild 2022-11-18 kl. 22.53.35.png
    138.1 KB · Besök: 55
Senast ändrad:
Nej, du kan inte höja styret ytterligare – det är på maxhöjd. Det enda du kan göra är att byta syre till ett med mer rise, eller skaffa en förläggare till styrröret (vilket brukar se knäppt ut). Och så kan du skaffa en annan styrstam med mer vinkel.

Nej, du kan inte höja styret ytterligare – det är på maxhöjd. Det enda du kan göra är att byta syre till ett med mer rise, eller skaffa en förläggare till styrröret (vilket brukar se knäppt ut). Och så kan du skaffa en annan styrstam med mer vinkel.
Aafan bra att veta. Ja en sån förläggare är en sån extra fasthållare man har på styret va? Typ så att det ser ut som att man har två stycken typ(?) Minns att jag såg det i en youtube video och att det såg ut ungefär som att han hade två fasthållare av styret.

Blir nog att köra mer rise då. Några inputs eller tips på styren här? Skulle gärna vilja pimpa cykeln lite :) Så gärna något som passar den här gröna raketen.

Tillbaka
Topp