[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Förra året var det väl någon typ av kampanj så det blev billigare vill jag minnas. Kan ju hoppas på det i år också när det närmar sig start men det kanske är dör mycket att hoppas på.

Jo, om jag minns rätt betalade jag då 150-200 kr/månad i tre månader och det vara bara sista månaden som var "dyr".

Som cynisk pessimist räknar jag inte med något liknande i år.

Är du kund hos Tele2 eller Comviq kan du få det lite billigare via Tele2 Play, i deras paket för 349 kr/mån ingår Viaplay Medium.

Den får de betala utan vår hjälp.
De som väljer att titta på loppen i vinter genom att teckna abonnemang är ju med och betalar den räkning. Det hela blir ju som annan underhållning som man betalar för. Vissa tycker det är värt det och betalar. Andra tycker inte det är värt det och struntar i att titta på det, alternativt betalar (delvis) via att titta med mer reklam.

Nja, jag håller på Birkebeinarna.

Det hela väcker ju frågan om det är optimalt att lagra allt material på ett ställe eller om det skulle vara bättre att sprida ut det på några olika platser. Kan ju kanske vara billigare, och i viss mån enklare, att ha allt på ett ställe. Men det blir ju lite att lägga alla ägg i samma korg och brinner korgen upp så ...

Längdskidor har ju inte riktigt lyxen att kunna unna sig att tittare faller bort. Säkert rimligt för NENT att experimentera lite, funkar det inte så köper de inte nästa period rättigheter, men för sporten är det katastrof. Riktigt tråkigt att se hur ett skitföretag misshandlar sändningarna och försöker maxa vinsten. Min spåkula säger att de kommer släppa rättigheterna och SVT får ta över igen fast med något färre intresserade.

Nja, jag håller på Birkebeinarna.

Det hela väcker ju frågan om det är optimalt att lagra allt material på ett ställe eller om det skulle vara bättre att sprida ut det på några olika platser. Kan ju kanske vara billigare, och i viss mån enklare, att ha allt på ett ställe. Men det blir ju lite att lägga alla ägg i samma korg och brinner korgen upp så ...
Då uppkommer ju frågan; hur många olika ställen ska de lagra materialet på? :giggle:

Då uppkommer ju frågan; hur många olika ställen ska de lagra materialet på? :giggle:
Nio är väl rimligt, dvs start, mål, samt kontrollerna (kanske blir tio då, om man även ska räkna startplatsen i Oxberg).
Jag trodde dock de redan gör så, nu kan det ju iofs också vara så men blev förvånad när de igår sade att tankar/grytor som används för att värma blåbärssoppan gått förlorade. Det känns ju som typiskt mtrl att lagra ”lokalt”.

Längdskidor har ju inte riktigt lyxen att kunna unna sig att tittare faller bort. Säkert rimligt för NENT att experimentera lite, funkar det inte så köper de inte nästa period rättigheter, men för sporten är det katastrof. Riktigt tråkigt att se hur ett skitföretag misshandlar sändningarna och försöker maxa vinsten. Min spåkula säger att de kommer släppa rättigheterna och SVT får ta över igen fast med något färre intresserade.
Det vore intressant att se hur tittarfördelningen ser ut mellan TV6/VsportVinter och Viaplay. Jag tror ändå bulken ligger på det förstnämnda. Stora tappet gjorde de nog redan innan förra säsongen när de tog bort TV6 som fri kanal i marknätet. Här finns lite statistik (som dock bara verkar gälla linjärsända kanalerna):

Sen är det ju inget som tvingar dem att sälja rättigheterna till högst betalande. Att Nent kommer att behöva ta betalt, antingen genom att ta ut avgifter och/eller vräka in reklam är ju rätt uppenbart. Likaså att detta kommer att påverka tittarsiffrorna.

Sen undrar jag om Nent verkligen tjänar mer pengar än rättigheterna kostade. Spontant är jag tveksam. Om man gissar på att svenska marknaden kostade en miljard också och det var väl fem år kontraktet var på. Då behöver de dra in 200 miljoner extra per år bara för att täcka den kostnaden.

Om alla skulle betala viaplaypriser handlar det om över 100000 personer. Jag gissar att av de som tittar på viaplay-sändningarna har en skaplig andel det redan utan vintersporterna, d.v.s. endast en del av de som tittar på vintersporterna på viaplay har tecknat abonnemang pga det.

Vidare gissar jag också att bulken av de tittande ser via TV6. Hur mkt reklamintäkter ger där har jag ingen aning om.

Vi får väl en viss indikation kring om Nent räknar rätt eller fel vad gäller hur mkt de kan dra in när det är dags att sälja rättigheter till nästa period. Om de inte alls är intresserade kan man nog rätt säkert säga att de gjort förlust på denna periods rättigheter. Sen minns jag inte riktigt hur det var paketerat. SVT hade ju tävlingar i Österrike och Schweiz förra säsongen och storslalomtävlingen från Sölden gick ju på SVT nyligen.

Men, jag gissar som du att Nent inte kommer att köpa rättigheterna nästa vända, åtminstone givet att priset ligger i häraden av det ovan angivna norska priset.

Jag var ju tvungen att skaffa Viaplay, eftersom jag vill se tävlingarna. Sen upptäckte jag att dom har en massa andra filmer oxå, så tycker det är värt det.
Men synd på Vinterstudion, snacket runt omkring tycker jag var mkt bättre där.

Ser ut som sprinttävlingarna i Milano i slutet av januari är i fara.

Jag var i Rom (med omnejd) förra veckan och har också hört det ska vara väldigt höga elpriser i Italien, men inte tyckte jag det verkade sparas på el där direkt.

Ska man gissa att norrmännen gärna skulle vilja se Flugan tillbaka i gammal god form med tanke på att det ju varit lite si och så med den norska framfarten på senare år, Johaug undantagen.

Ser ut som sprinttävlingarna i Milano i slutet av januari är i fara.

Blir tydligen flytt till Livigno.

Fortsatt inga finska segrar i finska premiären. Hennig tog hem damernas 10 km klassiskt:

1668244619054.png

Senast ändrad:
Och Iivo lyckades inte heller få till någon finsk seger. Stryk av fem norrmän och bara 12 sekunder före näst bästa finländare.

1668255535331.png

Och Carl såg på 10 km fristil till att den finska torkan vad det gäller segrar fortsätter. Noterbart är att Fossesholm fick stryk med närmare en minut.

1668331189077.png

TT-artikel om tv-tittandet idag, hittade den fri att läsa (just nu iaf) på GP, men bör finnas även i andra lokaltidningar.
Intressant att NRK har köpt tillbaka en del rättigheter, bl.a. VM 2023 och 2025, och att FIS nu utreder att göra som skidskyttet och arbeta närmare EBU.

Om Fis agerar känns det som att det bör finnas andra delar än längdåkningstittande i Norden som påverkats negativt, tex tittandet på alpint och backhoppning på kontinenten.

Visst, norrmännen har inflytande i Fis, men tyska tittarsiffror har ju jagats även inom längdåkning tidigare, eller i alla fall angivits som skäl till förändringar i tävlingsutformning.

Seger för Skistad i kvalet i norska premiären. Noterar att Urevc som ju brukar vara rask i kval bara var 22:a.

1668769501577.png

Northug fortsätter åka bra i sprint. Efter förra helgens seger i Finland blev det seger i kvalet idag.

Bland kända namn som försvann i kvalet märks Iversen (33), Krogh (45), Musgrave (46) och Clugnet (53).
1668771659168.png

Betydligt fler icke-svenska deltagare i juniorklasserna än i seniorklasserna i svenska premiären.

Bland damjuniorerna blev det rätt klar kvalseger för Doksrød.
1668786352730.png

Hon vann sen även sin kvartsfinal och semifinal och tog slutligen hem finalen.
1668786599622.png

Bland herrjuniorerna var Erik Bergström raskast i kvalet före Elias Danielsson.
1668786680932.png

De båda vann sina kvarts- och semifinaler och i finalen var Danielsson raskast. Med tanke på att Bergström kom sist i finalen och en bit efter misstänker jag att något hände honom där - stavbrott, sammanstötning, vurpa, eller dylikt.
1668786804712.png

Kändes som stolpe in för Sågmyra i herrsprinten med Calle som segrare efter två LL-avancemang och en Myhlback som på ngt sätt tråcklade sig fram till en tredjeplats efter att ha varit rätt illa ute i kvarten med en mellan-spårkörning in på upploppet som jag misstänker Häggström inte var så glad över. Man får väl i alla fall säga att han levde upp till hajpen i dagens lopp. Blir intressant att se hur det går i helgen för jag gissar att han kommer att åka något av dessa.

Oskar var som alltid smart. Trodde dock att han skulle ta Calle på slutet men han sparar väl det sista krutet till dess det verkligen gäller.

Lite synd att det strulade för Anger. Hade varit kul att se honom. Skulle inte bli förvånad om han kommer att åka en hel del VC-sprintar i år. Också trist att Danielsson vurpade bort sig i semin. Kändes riktigt stark där.

Vad gäller Poromaa tycker jag det är bra att han tar sig till final och visar att han har en viss rapphet.

Får sen säga att jag var lite förvånad över att Persson grejade att ta sig till final.

På damsidan var det ju tråkigt att Maja försvann även om det ju var självförvållat. Hade ju troligen varit med och utmanat de två i täten annars. Är väl inte osannolikt att Dyvik också hade varit med där utan fallet. Tveksam till om hon hade slagit de andra dock.

Vad gäller Frida gillar jag att hon är snabbt uppe efter vurpan, att hon inte ger slaget förlorat och att hon inte tokrusar utan maler ikapp luckan. Att vara på pallen är ju också ett klart godkänt resultat även om hon inte grejar att gå med de två i täten.

Lindström lyckades ju trassla sig fram till finalen men var inte riktigt så rapp som jag kanske hade hoppats. Vore bra om hon kunde ta ett steg framåt i år.

Ur tittarperspektiv tycker jag kvartsfinalerna för damerna var relativt ointressanta - 11 av de 12 första i kvalet gick vidare till semifinalen och marginalen mellan sista som gick vidare till semi och första som slogs ut var (avrundat) i de resp. heaten: 8, 1, 10, 9 och 0 sekunder. För herrarna gick förvisso 9 av topp 12 i kvalet till semi, men motsvarande tider var: 3, 1, 1, 0 och 1 sekunder.

Klassiskt 10 km imorgon. Senare delen av startfälten:
1668800370013.png

Verkar vara 3 varv á 3,3 km så det kommer att bli hängmöjligheter för vissa åkare. Skulle t.ex. möjligen kunna bli s.a. Myhlback varvar ungefär när Calle ger sig iväg.

Noterar också att ett antal av SkiClassics-åkarna tar tillfället i akt att åka. Antar att det är teknikzoner men jag gissar att om de inte är alltför långa kommer de att staka.

Sen blir det säsongspremiär för Burman som ju inte så överraskande hoppade sprinten medan Poromaa står över lördagens lopp.

På damsidan
1668801089337.png

Som nr 2 startar också dagens finalist Jenny Larsson.

Ebba, som ju stod över dagens lopp, är väl rimligen favorit då Frida verkar vila. Sen blir det ju lite kul att se vad Dahl kan göra. Misstänker dock att det blir blankt för henne.

Tre intressanta starter i morgon av åkare som tidigare presterat bra resultat men som haft en del problem: Flugan, Fossesholm och H. Weng.

1668808141846.png

Tillbaka
Topp