Grova däck på vinter-asfalt

CEHG

Aktiv medlem
Brukscykeln som står på en station i Småland och som jag cyklar till arbetsplatsen med har fått nya däck(*).
Ett par riktigt fetingar mönster av sockerbitsstora gummipiggar. Efter testrundan blev jag nästan chockad över hur instabil den kändes men det har ju förstås med mönstret att göra. Jag vill ju komma iväg fr.a. i snö och slask när det kommit 10cm under natten och man ska ta sig vidare. Hade det varit bättre med mindre mönster och dubbar när det är riktigt slask-geggit? Är grova däck inte alls lämpliga som vinterdäck för vintriga stadsgator? (Det handlar inte om långa sträckor i mitt fall, dvs. det behöver inte gå fort)

(*)SCHWALBE Smart Sam Clincher Tyre 28x1.65" Performance Addix

Man får ju prova sig fram till vad som funkar. Spontant känns 1.65" för smalt för att fungera i 10 cm snöslask. Inte heller tillräckligt smalt för att skära igenom slasket..

Köp dubb vettja! Smala däck skör bra samt dubbarna ger isfäste. Hade grova dubbar varit bra på vinterdäck hade man nog använt det iaf inom något skrå.

de där däcken i den dimensionen 'borde' funka bra i föret du beskriver.

några fallgropar:

det grova mönstret garanterar inte grepp, men det hjälper på halvomhalvt packat underlag. är det helt löst räcker det inte. på asfalt är det lite skiddy. snarlika nobby nic går hur bra som helst i snö. men föredrar tätare mönster på ett gatudäck.

gummiblandning är kung på is och våt asfalt. trots addix är det här ett par 'billiga' schwalbe, att förmoda därför inte mest greppiga kvaliten.

för hårt tryck är en fälla, särskilt på glatt underlag. skulle inte gå över 2,3 bar på den tjockleken, och gärna lägre.

däck som inte poppat ordentligt kan ge en slingrig känsla.

sedan elefanten i rummet; cykelns geometri. vissa cyklar spårar och kastar av och an på halvpackat bristande snöunderlag. nomatterwhat. mycket farligt och irriterande, och även svårt att förutse utifrån geometridata. det kan i viss mån hjälpa med lägre däcktryck och kortare styrstam, och högre styre, liksom att i generella termer fördela vikten mot bakhjulet i dessa svårbemästrande lägen. eller prova en annan cykel;)
C45790C8-8EC6-4040-B0F3-28F732998267.jpeg

Tack för feedback!

Kan ju tillägga att testrundan gjordes på ren asfalt, men det kanske kunde anas. Det är fortfarande det som regerar i sydsverige just nu, oavsett klimatzon.

Ja, cykeln i sig är inte speciellt stabil i sig, en en-växlad köpt på billig postorder. Men den instabilitet jag kände av nu med däcken är att tvära undanmanövrar kränger hårresande, lite som när man kör med halv-punka.

Jag vet dock inte om fetare däck hade lirat med skärmarna. Har också tänkt på att smala däck med dubb ger mer tryck på underlaget. Samtidigt vill man ha något som tar tag i packad snö och då borde det feta mönstret göra nytta.

Ska köra den här säsongen med dubbfria fetingar så får jag se om jag provar dubb till nästa vinter. Hatar smattret bara, står inte ut med dubb på bil.

Jag kommer ta det lugnt i vilket fall men vill inte behöva ställa cykeln.

Tack för feedback!

Kan ju tillägga att testrundan gjordes på ren asfalt, men det kanske kunde anas. Det är fortfarande det som regerar i sydsverige just nu, oavsett klimatzon.

Ja, cykeln i sig är inte speciellt stabil i sig, en en-växlad köpt på billig postorder. Men den instabilitet jag kände av nu med däcken är att tvära undanmanövrar kränger hårresande, lite som när man kör med halv-punka.

Jag vet dock inte om fetare däck hade lirat med skärmarna. Har också tänkt på att smala däck med dubb ger mer tryck på underlaget. Samtidigt vill man ha något som tar tag i packad snö och då borde det feta mönstret göra nytta.

Ska köra den här säsongen med dubbfria fetingar så får jag se om jag provar dubb till nästa vinter. Hatar smattret bara, står inte ut med dubb på bil.

Jag kommer ta det lugnt i vilket fall men vill inte behöva ställa cykeln.
Inga däck funkar för alla underlag. Enda lösningen är att ha flera cyklar med olika däck. :)

Multipla hjul har jag till mer än en cykel. På så sätt har jag kunnat hålla nere antal cyklar till minimala 5(!). Men då cyklar jag tyvärr inte så många olika kategorier cykling... :-/

det verkar ju handla om att hjälpligt ta sig fram med enkel cykel och begränsade kostnader?

när du nu köpt dessa däck som är mer offroad än road, och du inte är nöjd, skall de då bytas till något bättre? ja helst, men har du eller någon nära inte användning för dem kan ett alternativ vara att ta fram vinkelslipen med 24ans papper och slipa ner mest de centrala dobbarna.

har jag själv gjort på några xcross conti som inte längre dög till skogen, och det funkar utmärkt. stabilare asfaltegenskaper och bättre rull.
7C720466-CFF4-4BF3-8D60-3F41370FF09A.jpeg

Senast ändrad:
ps: det kan ju tyckas vara helgerån att slipa bort mönster på det här sättet. men det är sällan slitgummit sätter gränsen för däckets livslängd, om inte det var väldigt tunt från början, som vissa snabbare rejsdäck.

det jag lämnat kvar på mina ovan kommer räcka i många år för det nya användningsområdet, som är framfart på slätare underlag.

istället får man oftare kassera däck av helt andra skäl, t ex för att gummit hårdnat och greppet inte duger för våta rötter som i det här aktuella fallet. eller skada i stommen antingen orsakad av större skada eller intern brisning så däcket wobblar. eller sprickbildningar i sidan så att sjok av gummi lossnar och blottar corden. ja, där talar jag huvudsakligen om dig, conti, men även andra märken, och i de fallen huvudsakligen ljusa däcksidor.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp