Dashcam på cykel

AlbertH

Aktiv medlem
Dashcam på cykel
På dagens randonee sprang det ut ett par djur över vägen. Vilka djur? Tja... jag tror en var en grävling och några hjortar, eller rådjur, eller nåt liknande. Om nån fågel flög över vägen skulle min första gissning, efter att ha sett på Eurosport med Vacchi och Adamsson, bli Gåsgam men egentligen jag är tveksam... Det vore ju trevligt att ha filmat dem så man kan betrakta sånt i lugn och ro hemma. Att hinna hala fram telefonen, låsa upp den och starta inspelning innan djuren sprungit bort är svårt, för att inte säga omöjligt. Jag skulle alltså vilja ha en dashcam på min cykel, under styret, på styrstammen eller annat liknande. Just nu har mitt styre Blendr och det känns smidigt att använda med något av alla fästen som finns, men det kan även vara ett helt separat fäste.

Jag vill inte lagra hela tiden. Då jag är så långsam att en vanlig 200k-runda tar runt 10 timmar med pauser så blir det raskt enorma filstorlekar det handlar om. Jag tänker mig därför omkring 30 sekunder loop som kan sparas genom ett enkelt tryck på kameran eller hellre en fjärrkontroll på styret. Fjärrkontrollen kan i sådana fall vara trådlös eller trådbunden, jag har så många broms- och växelvajrar att en till inte gör någon skillnad. Bra batteritid, eller att den kan köras från powerbank och kabel för längre drifttid.

Det behöver inte vara en 360-kamera då mer än halva fältet kommer vara blockerat av styre och cyklisten. Det räcker att den filmar rakt fram. Det behöver inte heller vara en riktig actionkamera, men den behöver tåla hårda tag och dåligt väder.

Det räcker om filmerna blir acceptabla i dagsljus, men är den känsligare än så är det såklart en bonus.

Absolut måste-krav: Får inte vara beroende av mobilapp eller molntjänst för att få ut filmerna.

Vad vill jag ha och varför?

Dashcam på cykel
Har för mig att gopro har ngn funktion som heter Hindsight. Kom fr o m 9:an. Vet inte hur länge batteriet räcker i det läget men det går ju alltid att koppla på en powerbank eller liknande. En annan STOR fördel är att stabiliseringen är guld värd när den är påhäktad en cykel.

Dashcam på cykel
Cycliq såg ju rätt intressant ut men levereras inte.

Kanske skulle en dashcam för mc funka, den lär ju vara väderskyddad. Finns tvåkanalsvarianter, dvs bak oxkså. Men det är väl inte omöjligt att dessa matas med kontinuerlig ström och inte batteri men ingen aning.

Gopro hindsight ger ju max 30s och kräver att man påbörjar en inspelning för att dessa 30s skall sparas om jag förstår det rätt (dvs när man trycker record får man även med de senast 30s). Looping borde vara bättre och i så fall ha den körande på ex 5 eller 20 min. Men som nämns ovan jag antar att det tankar ur batteriet rätt snabbt så det måste ju lösas. Fördel med Gopro är ju att det finns många tillbehör för strömförsörjning och montage samt att den kan användas till annat.

Senast ändrad:
Dashcam på cykel
Jag läste på lite mer om Hindsight och för mitt ändamål tror jag den hade fungerat som loopinspelningsfunktion. Men jag upptäckte även att den verkar stänga av sig efter 15 minuter om man inte trycker på någon knapp och då är plötsligt hela finessen borta för mitt användningsområde. Fortsätter sökandet...

Dashcam på cykel
Jag kör med en Fly12 på racer och grushojen och tycker den funkar bra, ok bild, batteritid på över 3h och loopar inspelning upp till 5 min segment, går även att markera och spar automatiskt när man kör omkull.

Dashcam på cykel
Tack för tipsen.

Cycliq Fly12 CE verkar inte längre säljas längre och nya Fly12 Sport har inte släppts. Annars verkar Fly12 CE klara av det mesta jag vill ha. Den har ingen fjärrkontroll, men med 5 minuters loop kan jag i värsta fall stanna och fippla med knapp på kameran för att spara och i bättre fall nå den i farten. Båda alternativen verkar acceptabla. Enligt vad jag förstått kan den också drivas via power bank.

Jag tror inte jag vill ha en begagnad. Så då återstår att vänta eller välja en annan produkt.

Dashcam på cykel
Mötte en idag på pendlingen som hade en smartphone fastspänd i en hållare på bröstet, fast det funkar inte för dig kanske eftersom du inte vill va beroende av nån app.

Dashcam på cykel
När jag läser lite mer om GoPro så verkar Hindsight vara separat från loop. Den verkar ha riktig loop recording på till exempel 5 minuter, då blir den ju helt klart intressant igen...

Dashcam på cykel
När jag läser lite mer om GoPro så verkar Hindsight vara separat från loop. Den verkar ha riktig loop recording på till exempel 5 minuter, då blir den ju helt klart intressant igen...
Ja precis. Hindsight är ju bara till för att man skall få med det som hände precis innan man börjar spela in. Loopen är ju konstant inspelning.

Dashcam på cykel
Jaha, finns det alltså loop på Gopro oxå? Mer än vad jag visste. Hur som helst så behövs det nog ngn powerbank. Men ställer man ner bitrate o upplösning så borde det väl funka.

Dashcam på cykel
Har helt missat det också tills det nämndes ovan. Första stycket i artikeln antyder att man kanske inte är ensam om det.

"An often overlooked feature, looping is available on the majority of GoPro cameras and can be a valuable asset for specific usage scenarios. "

Dashcam på cykel
Nya Insta360 X3 släpptes idag och den har loop-funktion oxå tydligen. Men den är ju lite special så klart o kanske inget som man köper bara för att ha den som dashcam.

Edit: En stor fördel är dock att den ju fångar allt, även händelser bakom dig bara den är placerad rätt.

Senast ändrad:
Dashcam på cykel
Ang loopar bara för att förtydliga så är det inte bara "ett" fem minuterssegment den kan hantera utan antalet beror på storleken på minneskort och kvalitet på filmen, på mitt 32g kort får jag plats med typ 24 St 5 min segment i högsta kvalitet

Tillbaka
Topp