Propain Tyee eller Spindrift?

Hälsingland

Aktiv medlem
Ska utöka garderoben med en hoj främst för Järvsö, funderade först på en Tyee. Men här hemma kör jag vidare på min trailhoj och för parken kanske det kanske är lika bra att gå på en spindrift?

Kör Trailhoj med Fox36/Fox float X140/130 i Järvsö i dagsläget. Blir steget för litet till en Tyee? Både Tyee och Spindrift är typ 2 grader flackare än min Fuel ex.

Och för att svara så älskar jag min Tyee och har inte känt att den varit för ”lite” cykel. Men med din andra så hade jag kört en Spindrift Mix alu med Ultimate, en dropper, uppgraderade bromsar, bashguard och MM/BB.

Och för att svara så älskar jag min Tyee och har inte känt att den varit för ”lite” cykel. Men med din andra så hade jag kört en Spindrift Mix alu med Ultimate, en dropper, uppgraderade bromsar, bashguard och MM/BB.

Najs, vetetusan om det är något knas på hemsidan men jag får inte till bashguarden. Men det är väl och andra sidan inte hela världen.

Har den här i korgen https://www.propain-bikes.com/en/bike-configurator/configure/64955/

Frågan är väl om man ska gå på coildämparen som är original eller Ultimate air som inte kostar något att välja till. Är ju sugen att testa coil men kanske dumt att inte välja en Ultimate?

Senast ändrad:
Najs, vetetusan om det är något knas på hemsidan men jag får inte till bashguarden. Men det är väl och andra sidan inte hela världen.

Har den här i korgen https://www.propain-bikes.com/en/bike-configurator/configure/64955/

Frågan är väl om man ska gå på coildämparen som är original eller Ultimate air som inte kostar något att välja till. Är ju sugen att testa coil men kanske dumt att inte välja en Ultimate?
Verkar som att bashen inte finns inne nej. Bara att köpa löst sen. Älskar coil ultimate på min, men hade nog tagit ulti luft med den dealen.

Verkar som att bashen inte finns inne nej. Bara att köpa löst sen. Älskar coil ultimate på min, men hade nog tagit ulti luft med den dealen.
Ja det är säkert ett dåligt val ur pang för pengarna alt, men vafan ?..

Jag läste i något test att den gör sig bättre med coil och jag var för snål för att gå på en dyrare coil-dämpare. Det blir säkert bra ändå, eller??

Senast ändrad:
Ja det är säkert ett dåligt val ur pang för pengarna alt, men vafan ?..

Jag läste i något test att den gör sig bättre med coil och jag var för snål för att gå på en dyrare coil-dämpare. Det blir säkert bra ändå, eller??
Det blir det garanterat! Den är extremt planterad i bakänden med RS SD ult coil iaf.

Det blir det garanterat! Den är extremt planterad i bakänden med RS SD ult coil iaf.
Vi får se, ibland går det lite för fort i hockey.. :ROFLMAO:

Jag mailade och frågade om det går att skifta till Ultimate-dealen, är ju antagligen en bättre affär att köpa till en enklare coil-dämpare isf i efterhand. Inte så enkelt att både vara impulsiv och velig!..

Coil ftw!
SD ultimate coil är ingen direkt uppgradering över den du beställt, det går ändå inte att använda kompressionsvredet pga förspänd shimstack. Blir alldeles för stötigt om man skruvar på mer än bara några få klick. Ultimate i fram är däremot en helt annan sak, go for it i den änden! Men bak hafe jag inte brytt mig att gå på SD ult som sagt, om det är den gamla modellen...

Dvo jade är annars en fin uppgradering till bra pris, men returen är lite mera "DH-stuk" på, HSR shimstscken är rätt hård, så man mste öppna upp returvredet ganska mycket för stt få den och lira. Men personligen uppskattar jag den egenskapen i bakänden, att den som "fastnar" lite vid större smällar, så man blir aldrig hästsparkad framåt.

Önskar jag haft min dvo jade på min canyon torque i förrgår, då hade jag kanske inte blivit kickad framåt så våldsamt och gjort tok-otb när jag tappade fokus lite..

+1 på DVO Jade, den är så mycket bättre än SD Ultimate Coil (gamla iaf). Så kan man färgmatcha med dvo-gröna fjädern också :cool:
jade.jpg

Vi får se, ibland går det lite för fort i hockey.. :ROFLMAO:

Jag mailade och frågade om det går att skifta till Ultimate-dealen, är ju antagligen en bättre affär att köpa till en enklare coil-dämpare isf i efterhand. Inte så enkelt att både vara impulsiv och velig!..
De har varit extremt svåra att byta spec i efterhand hos propain. Tidigare har det resulterat i avbruten och nyupplagd order med pengar tillbaka skickade m.m. Kanske annorlunda nu.

De har varit extremt svåra att byta spec i efterhand hos propain. Tidigare har det resulterat i avbruten och nyupplagd order med pengar tillbaka skickade m.m. Kanske annorlunda nu.
Jag ställde ju bara frågan nu och det är ju inga skillnader i kostnad så det borde ju inte vara så mycket besvär.

Men det spelar ingen större roll för mig, det blir nog bra hur som ?

Förbannades pungbråck och satjävlar!

Hade bevakning på Capra uncaged 9 och fick en pling på att den fanns i lager, började fundera på att slå till och avboka Spindriften men det tog inte ens 10 min så var den slutsåld igen....

Ringde idag för att kolla status, och det är väl som förväntat kanske, redan försening. ZEB ultimate är slut i lager och väntas in i mitten av december. Det vet man ju hur det brukar vara så den kommer väl 2023 någon gång..

Med lite flax då så får jag charger 3 istället för 2.1

Inte orkat höra av mig om min Tyee jag köpte när det var kampanj med utlovad leverans i början av december. Hoppas bara den kommer innan april...

För mig har de börjat med att skicka delar i småpaket för att hålla intresset uppe =)
Först kom "upgrade kit"-hjulen (26" till barncykel). Jaha, men ingen cykel att ha dem på.

Idag kom det... Världens minsta frame bag.
Snart kommer väl kedjelåset

Inte orkat höra av mig om min Tyee jag köpte när det var kampanj med utlovad leverans i början av december. Hoppas bara den kommer innan april...

Bäst svar får du på telefonen iaf. Man kunde inte räkna med några uppdateringar längs vägen förrän DHL har paketet.

Dom hade ju såklart bytt datorsystem som inte fungerade som tänkt (sa supporten) ?

Hojen kom med Zeb charger 3 istället för 2.1 så det börjar bra. Har inte listat ut vilken version av bakdämparen det är, om det är gamla eller nya Ultimate.

Ska montera ihop den och plocka bort allt skumgummi så ser jag väl siffrorna. Återkommer med bild när den är monterad ?
A35CAE47-B9F3-4A3A-80B6-0F148A798095.jpeg

Blir väl lite pill med inställningar när snön är borta, kapa styre etc.

Senast ändrad:
Hojen kom med Zeb charger 3 istället för 2.1 så det börjar bra. Har inte listat ut vilken version av bakdämparen det är, om det är gamla eller nya Ultimate.

Ska montera ihop den och plocka bort allt skumgummi så ser jag väl siffrorna. Återkommer med bild när den är monterad ?Visa bilaga 599340

Blir väl lite pill med inställningar när snön är borta, kapa styre etc.
Ser ut som gamla, nya har annan form på bla ”piggy backen”

Nu fyndade jag en DVO Jade på Bikester för 2200:-, men är färsking på coil. Vilka mått ska man ha på en fjäder för 230x65?

TFtuned:s kalkylator säger ca 500lbs jag väger i dagsläget 90+ med utrustning men brukar tappa något kilo efter vintern och cykling tar fart och gym minskar.

Det måste väl finnas en längd man ska förhålla sig till också??
Ja. Min är från On track (tror jag) som ju är Dvo sverige. Min är från en 230*65 men fäljer inte logiken då 2,5*2,55 blir 63,75 MEN Dvo Usa säger att det är rätt för 65 slag. De har även en tabell under Jade med olika mått och vad som är rätt. Min blir 145mm med adapter.

Tänk på att Pro10-länken är väldigt progressiv. Jag kör RS SD med 500lb och är nöjd. Men många i min viktklass (~85kg) verkar tycka den är för mjuk.

Ja jag har läst att Propains rek är lågt satta så jag är lite fundersam var man bör lägga sig. TFtuned lite högre men inte mycket.
För tyee tycker jag den var ganska spot on. Iallfall för lön-feta småbarns föräldrar som vill ha mjuk dämpning så man orkar köra en hel dag.

Men en fjäder är billig så köp och testa!

För tyee tycker jag den var ganska spot on. Iallfall för lön-feta småbarns föräldrar som vill ha mjuk dämpning så man orkar köra en hel dag.

Men en fjäder är billig så köp och testa!

Joo men jag är ju rudis så man ska ju hitta vad man ska köpa också :LOL: Är installationslängden 145mm och innerdiamtern 36mm så verkar ju rätt många fjädrar från olika tillverkade passa.

Joo men jag är ju rudis så man ska ju hitta vad man ska köpa också :LOL: Är installationslängden 145mm och innerdiamtern 36mm så verkar ju rätt många fjädrar från olika tillverkade passa.
Jepp. Plockade också en Jade från bikester förra veckan men då till tyee. Hoppas på att min 450lb fjäder från Fox ska passa rakt av. Varit lite sugen på en 500lb men siktar istället på gå ner några kilo.

Jag kör också Jade Coil på min Tyee. Men med progressiv fjäder 425-500. Väger väl typ 72kg-ish med gear.

En grej att känna till är att det inte går att fylla på luft i piggybacken utan att ta lös dämparen (iaf Medium Tyee).

Jag kör också Jade Coil på min Tyee. Men med progressiv fjäder 425-500. Väger väl typ 72kg-ish med gear.

En grej att känna till är att det inte går att fylla på luft i piggybacken utan att ta lös dämparen (iaf Medium Tyee).
Är det inte "klart" från början? Varför behöver man ändra luften?

Kommer från en Bomber CR och där saknas ventil.

Vilken progresessiv fjäder kör du?

Funderar på om Cane creek valt passar, JBP har en massa sådana och det skulle ju vara perfekt då det är där den mest kommer användas. Diametern passar så mycket har jag fattat men jbp har knepiga måttangivelser på sin sida jämfört med alla andra hemsidor ex. 250x500, är fjädern 250mm lång då eller har man glömt ett komma och den är för 2,5" stroke?

(jag har mailat och frågat men vet inte om någon knegar där offseason).

Är det inte "klart" från början? Varför behöver man ändra luften?

Kommer från en Bomber CR och där saknas ventil.

Vilken progresessiv fjäder kör du?

Jade har en blåsa för att separera olja från luft i reservoaren. För att den ska fungera optimalt och hålla längre så behöver lufttrycket vara mellan 160-200psi. DVO rekommenderar att man kolla trycket ofta, precis som annat med luft så smiter det ut lite över tid.
Jag kör DVO:s ProRate-fjäder.

Tillbaka
Topp