Fick 10 flaskor naturvin av min svåger i julklapp. Efter att idag öppnat två flaskor för att inse att dom smakar defekt vin var den tredje riktigt god. När jag läser på inser jag dock att naturviner kan (ska?) ha en helt annan karaktär än klassiskt vin.
Den första flaskan var i princip kolsyrad och i övrigt rätt smaklös. Något som verkar vara helt ok för naturviner direkt ur flaskan, eller? Direkt ur flaskan smakar det verkligen inget vidare… Kanske ska dekanteras ordentligt?
Den andra flaskan både luktar och smakar tydligt av svavel. Verkar också vara ett karaktärsdrag, men det här var inte heller något vidare direkt ur flaskan. Det står dock på luftning, så får se hur det smakar efter några timmar.
Den tredje flaskan var dock som sagt bra. Smakar mycket läder och bondgård, som vissa långt lagrade viner kan göra. Det här är dock från 2021 vilket gjorde mig lite förvånad.
Det här är min första kontakt med naturviner och måste säga att jag är lite förbryllad. Kanske är jag bara invaggad i min trygga vardag med tillrättalagda fin-viner. Men man blir ju lite förvånad när det som i vanliga fall är tydliga defekter är något som ska ge vinerna karaktär.
Jag har sju flaskor kvar att vänja mig, men det finns en risk att de första två går i vasken…