Illa monterad lagerskål på ny cykel

Lägg lagerbanan i frysen i någon timme innan du försöker montera den.
Metallen krymper som bekant av kylan.
Är det tillräckligt stor skillnad i längdutvidgningskoefficient mellan materialen räcker det kanske att knacka ner den lite försiktigt .

Sjuk konstruktion. Men den innebär som sagt att i läget koppen var så satt den egentigen riktigt snett och då är det inte konstigt att ett rejält slag slog loss den.

På sista bilden, ligger den då löst eller har du bankat fast den snett då? Om den fortfarande ligger lös så känns det som att de där två millimetrarna den ska ned inte kommer vara tillräckliga för att den ska sitta fast på ett tillfredsställande sätt. Alltså, insticket i röret räcker inte till för att hålla kvar lagerskålen.
På sista bilden ligger lagerbanan bara i sätet, den är inte pressad eller knackad på något sätt.

Insticket i röret är precis tillräckligt för att banan ska passa. Lagerbanan är som sagt en sniklösning för att kunna köra lager med lösa kulor i ett styrrör som egentligen är konstruerat för maskinlager.

Det är inte fett eller någon skugga som gör ”linjen” i bilden på lagersätet. Det är definitivt olika finish på materialet på olika sidor om linjen. Det är möjligen också en minimal grad (eller svetsloppa eller vad det nu kan vara) precis i överkant av lagersätet i princip rakt framför överröret. Jag har dock svårt att se hur någon av dessa saker ska påverka när lagerbanan ska ner i röret, för det sker ju ovanför lagersätet.

Nu testade jag att pressa i lagerskålen med kroppsvikt + bräda, och sedan knacka med en hammare. Lagerskålen sitter nu ok, men inte perfekt. Det är fortfarande en liten glipa mellan lagerskålen och kanten på styrröret på sidan mot överröret, men jag vågar fan inte banka mer. Min gissning är att lagerskålen nu sitter så djupt den kan, men att toleranserna på de här skålarna inte är helt 100, och att den helt enkelt är lite för hög. Det vore intressant att testa med ett maskinlager som väl bara ska droppa rakt ner i lagersätet.

D0B53DE0-8358-42D4-AA37-F2A31FC23648.jpeg

DCC671D8-1487-4AF9-8014-5BC2240D687D.jpeg

375FE097-CB3F-4D67-A702-2CE66645F8FB.jpeg

Det är inte fett eller någon skugga som gör ”linjen” i bilden på lagersätet. Det är definitivt olika finish på materialet på olika sidor om linjen. Det är möjligen också en minimal grad (eller svetsloppa eller vad det nu kan vara) precis i överkant av lagersätet i princip rakt framför överröret. Jag har dock svårt att se hur någon av dessa saker ska påverka när lagerbanan ska ner i röret, för det sker ju ovanför lagersätet.

Nu testade jag att pressa i lagerskålen med kroppsvikt + bräda, och sedan knacka med en hammare. Lagerskålen sitter nu ok, men inte perfekt. Det är fortfarande en liten glipa mellan lagerskålen och kanten på styrröret på sidan mot överröret, men jag vågar fan inte banka mer. Min gissning är att lagerskålen nu sitter så djupt den kan, men att toleranserna på de här skålarna inte är helt 100, och att den helt enkelt är lite för hög. Det vore intressant att testa med ett maskinlager som väl bara ska droppa rakt ner i lagersätet.

Visa bilaga 601842

Visa bilaga 601843

Visa bilaga 601847
Lagerbanan/skålen har garanterat bättre toleranser än ramen. Och den ska bottna mot flänsen, så det spelar ingen direkt roll hur ramen ser ut "nedanför" så att säga. Med andra ord verkar sätet i ramen lite för grunt.

Lagerbanan/skålen har garanterat bättre toleranser än ramen. Och den ska bottna mot flänsen, så det spelar ingen direkt roll hur ramen ser ut "nedanför" så att säga. Med andra ord verkar sätet i ramen lite för grunt.
Jag tror att lagerbanans undre 45-gradiga del ska bottna mot lagersätets 45-gradiga del samtidigt som den låga kanten på lagerbanan ska ha lätt presspassning mot styrröret. Med den här konstruktionen blir det inte mycket yta för presspassning, så att den hoppar ur är inte konstigt. Dock lär den väl sitta kvar när allt är monterat och injusterat. Men jag hävdar fortfarande att lagersätet är snett brotchat. Det syns väl på de senaste bilderna där den lite mattare utan är från svarvningen vid tillverkningen av styrröret, och den lite blankare ytan är från brotchningen. Hade brotschningen utförts rätt hade hela ytan varit blank.

skiftningen i konans yta kan ju även vara ett resultat av att lagerbanan legat snett i konan, så att den kommit att smidas eller sas poleras i sin på bilden vänstra del?

isf är en tänkbar alternativ orsak att kanten på ramen till höger i bild är för hög så att banan inte förmår bottna där. ett fel som i produktion kan tänkas ha lättare att uppstå och slinka igenom än en sned brotchning...?

skiftningen i konans yta kan ju även vara ett resultat av att lagerbanan legat snett i konan, så att den kommit att smidas eller sas poleras i sin på bilden vänstra del?

isf är en tänkbar alternativ orsak att kanten på ramen till höger i bild är för hög så att banan inte förmår bottna där. ett fel som i produktion kan tänkas ha lättare att uppstå och slinka igenom än en sned brotchning...?
Om lagerbanan legat snett och liksom ”slipat” sätet hade nog inte undersidan av den sett ut som den gör nu, den är svarteloxerad och alldeles slät, utan minsta märke eller spår av något slitage.

[EDIT]: Blabdade ihop höger och vänster på bilderna i tidigare inlägg…
Har svårt att tro att det ska kunna smidas till såpass när cykeln är ny och ocyklad. Och gällande ytors beskaffenhet vid respektive bearbetningsmetod så anser jag mig ha god kunskap i det då jag jobbat med maskinbearbetning mellan 1991 och 2007. Högra delen av sätet är svarvat, och vänstra delen av sätet är brotschat med ett sådant här verktyg eller liknande.
073FBB22-7823-4126-806B-6A189DB9DCF2.jpeg

Senast ändrad:

Visa bilaga 601842

Visa bilaga 601843

Visa bilaga 601847
Den ligger alltså plant i framkant? Det där hade nog jag levt med på en barncykel.

Felet är så stort ändå att om det är något som är i vägen, typ svetsloppa eller grad efter brotschning, så bör det ju inte vara några tveksamheter vid en inspektion med öga och finger. Om lagerkoppen är feltillverkad (skev på något vis) så lär det också synas vid ockulär besiktning, eller åtminstone med skjutmåttet.
Jag tror att lagersätet inte är perfekt i ramen (felbrotchad som föreslagits), men det hade jag lätt levt med på en relativt billig barncykel.
Däremot hade jag kontrollerat lagerspänningen efter ett par turer för att se om något satt sig.

Jag vet inte om jag missuppfattar dig, men det är ju i lagersätet som det förmodade problemet är, och det är ju just ”nedanför” lagerbanan. Men slutsatsen är densamma, jag börjar tro att lagersätet är lite, lite för grunt. Men det är även lite märkligt att koppen satt så snett från början, för det har inte med sätet att göra, vad jag kan se.

Den ligger alltså plant i framkant? Det där hade nog jag levt med på en barncykel.

Felet är så stort ändå att om det är något som är i vägen, typ svetsloppa eller grad efter brotschning, så bör det ju inte vara några tveksamheter vid en inspektion med öga och finger. Om lagerkoppen är feltillverkad (skev på något vis) så lär det också synas vid ockulär besiktning, eller åtminstone med skjutmåttet.
Jag tror att lagersätet inte är perfekt i ramen (felbrotchad som föreslagits), men det hade jag lätt levt med på en relativt billig barncykel.
Däremot hade jag kontrollerat lagerspänningen efter ett par turer för att se om något satt sig.
Nu ligger den nog med en minimal glipa runt hela röret, möjligen lite större åt överröret.

Jag har svårt att avgöra om lagersätet ser ok ut. Jag har inte mätt, men det SER inte snett ut eller så, och det är ingen kant eller ojämnhet i själva sätet såvitt jag kan bedöma. Det enda uppenbara är den här skillnaden i finish mellan olika delar av sätet. Koppen ser helt opåverkad ut, och ser inte konstig ut på något sätt. Men jag har heller inte mätt den.

Var går egentligen gränsen för en ”relativt billig barncykel”? Det finns nästan inga dyrare barncyklar än den här, men det är förstås fortfarande inte en dyr mountainbike.

[EDIT]: Blabdade ihop höger och vänster på bilderna i tidigare inlägg…
Har svårt att tro att det ska kunna smidas till såpass när cykeln är ny och ocyklad. Och gällande ytors beskaffenhet vid respektive bearbetningsmetod så anser jag mig ha god kunskap i det då jag jobbat med maskinbearbetning mellan 1991 och 2007. Högra delen av sätet är svarvat, och vänstra delen av sätet är brotschat med ett sådant här verktyg eller liknande.Visa bilaga 601895
ja det stämmer säkert:) men vid brotchning från önskvärda två håll med koniska verktyg verkar det vara vissa svårigheter att komma snett? är det inte isf fräsningen som är sned, och den efterföljande brotchningen otillräcklig snarare än sned??

Nu ligger den nog med en minimal glipa runt hela röret, möjligen lite större åt överröret.

Jag har svårt att avgöra om lagersätet ser ok ut. Jag har inte mätt, men det SER inte snett ut eller så, och det är ingen kant eller ojämnhet i själva sätet såvitt jag kan bedöma. Det enda uppenbara är den här skillnaden i finish mellan olika delar av sätet. Koppen ser helt opåverkad ut, och ser inte konstig ut på något sätt. Men jag har heller inte mätt den.

Var går egentligen gränsen för en ”relativt billig barncykel”? Det finns nästan inga dyrare barncyklar än den här, men det är förstås fortfarande inte en dyr mountainbike.
det får ju inte glappa mer än helt obetydligt, och viktigare inte heller nypa.

oavsett prisklass.

Det blev en oväntat trist historia det här. Den andra ramen kom med en ful lackskada (som jag blivit erbjuden prisavdrag för) och två vänsterpedaler(!) Inget av detta är butikens fel såvitt jag kan bedöma, lackskadan lär väl ha uppkommit vid transport – även om cykeln inkl. den aktuella ramdelen var mycket väl packad och skyddad – och pedalerna kom i obruten inplastning…

Onekligen tråkigt. Hoppas att allt löser sig smidigt med butiken i alla fall. Är det en liten lackskada så kanske du egentligen ville ha reflextejp just där? Blev prisavdraget rimligt stort?

Typ vid Biltemacyklar. Man kan ju såklart testa att montera ihop och känna om lagret löper någorlunda jämnt men jag hade inte accepterat det på en ny cykel, att det är en barncykel har ingen betydelse styrlagret är lika viktigt på en sådan som på en vuxencykel.

Tillbaka
Topp