[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Mötte en Tesla idag som inte lät helt kry. Lät som ett hundratal råttor låg i frunken och någon kopplat in högspänning i det utrymmet. Jäklarns vad den skrek och pep.
Generatorremsskrik x100.

Hur skulle det gå till rent tekniskt menar du? Spekulerar du bara eller kan du något om detta? Om en komponent (typ värmestol) går sönder så är det ingen naturlag som säger att detta ska generera en felkod som användaren ser eller behöver agera på. Hela diskussionen känns väldigt hypotetiskt, ja man kan bygga ett system som ger felkoder för vad som helst eller slumpmässigt generar felkoder men nej man gör inte det.

Givet är den hypotetisk. Men vi menar inte att det ska ge en felkod, tvärtom, det är inget bekymmer. Det som kan vara ett bekymmer är när man inte får en felkod men man har ett fel man ej hittar. Hittat många märkliga elfel där det är något annat än delen som strular som ställer till det, det är det vi menar.
Det har byggts in något man inte beställt som ställer till det för något man har. Helst också integrerat så man får köpa något dyrt som egentligen hade kunnat klara sig.

Imorgon ska vi dyka ner på en dsg som bara vill lägga i back, 2, 4 och 6 ?. Inga felkoder.

Mötte en Tesla idag som inte lät helt kry. Lät som ett hundratal råttor låg i frunken och någon kopplat in högspänning i det utrymmet. Jäklarns vad den skrek och pep.
Generatorremsskrik x100.
Sten som fastnat mellan bromsskiva och värmesköld. Händer titt som tätt!

Sten som fastnat mellan bromsskiva och värmesköld. Händer titt som tätt!

Har hänt mig en gång med MY, fick stanna, backa och köra framåt så lossnade den. Men för många verkar det vanligt! Har hänt mig några gånger på andra bilar också.

Jag hade en Duster som hyrbil i Frankrike för ungefär tio år sedan. Never again..
Ac klarade inte med 30+
Det blev massor av kondens från ac på golvet = rejält blött
En morgon startade bilen först på tredje försöket. (Gått tre mil när jag hämtade ut den)
Kändes allmänt som en traktor och lät som en diesel från way back..
Fast en tio år gammal hyrbil kanske inte är bästa sättet att döma utifrån 2023. Hyrbilarna har ofta enklast möjliga spec för att hålla nere priset. En motsvarande "tomhylsa" av koreanskt eller dylikt ursprung, eller för den delen Opel, Peugeot osv. hade nog inte vara så mycket roligare.

Mycket som har hänt i bilvärlden de sista tio åren. Dustern har bra andrahandsvärde, kombinationen nybil till relativt lågt inköpspris och lågt värdetapp är det inte många som erbjuder idag. Nu när den dopade privatleasingmarknaden kanske lugnar sig något får vi väl se om det blir poppis att "köpa" bil igen.

Det där med att köpa vs hyra bil eller för den delen, andra saker, handlar väl inte bara om ekonomi? Psykologiska aspekter måste väl också vägas in?

Jag förstår att det är frestande att inte äga när man inser vilka tramsiga kostnader ett egenfinansierat verkstadsbesök kan resultera i nuförtiden. Fast någon måste ju trots allt betala och troligtvis blir det du. Biltillverkarna sysslar ju inte med välgörenhet även om de nästan påstår det ibland i sin marknadsföring.

Det är bra med säkerhet och kontroll, men ibland kan jag sakna lite rock n roll. När man kollar på fastigheter tex, hur många regler kring brandskydd, ventilation, buller mm finns det inte idag, och hela tiden tillkommer nytt som skall följas. Det är nästan som en slags cancer som sprider sig och blir större överallt. Mera rutiner, kontroller och krav överallt. Massor med människor som tar betalt för att reglerna skall kunna följas. Det blir nästan som religiösa ritualer som skall efterlevas till varje pris.

Det där med att köpa vs hyra bil eller för den delen, andra saker, handlar väl inte bara om ekonomi? Psykologiska aspekter måste väl också vägas in?

Det är fantastiskt skönt att inte äga bilen imho. När perioden är slut så slipper man stå där med något som i ett politiskt vingslag blivit osäljbart, ohippt eller dyrt att driva. För mig är det värt lite pengar att det till vardags är lite lättare att andas.
Precis som med hyreslägenhet kostar lite mer i månaden men man behöver inte ha magknip för att värmepumpen ska kasta in handduken.

Jag kompenserar förmånsbilen med att ha ett hus från 1800-talet för att eländet ändå ska vara konstant.

Givet är den hypotetisk. Men vi menar inte att det ska ge en felkod, tvärtom, det är inget bekymmer. Det som kan vara ett bekymmer är när man inte får en felkod men man har ett fel man ej hittar. Hittat många märkliga elfel där det är något annat än delen som strular som ställer till det, det är det vi menar.
Det har byggts in något man inte beställt som ställer till det för något man har. Helst också integrerat så man får köpa något dyrt som egentligen hade kunnat klara sig.

Imorgon ska vi dyka ner på en dsg som bara vill lägga i back, 2, 4 och 6 ?. Inga felkoder.
Det felet har uppstått på svärföräldrarnas Tiguan. Fast bara ibland, när dom kört någon timma eller så. Vet inte om det finns felkod. Nyfiken på om du hittar vad som är fel.

Är det någon i tråden som köper någon bil då eller är det mest fikasvammel? :LOL: :cool:

Jag börjar koka ner mig litegranna i grytan nu... Skickar antagligen in och får pris på
Enyag 80X sportline
ID4 GTX
Tesla M3 LR
Och kanske en laddhybrid eller två, milersättningen är ju i dagsläget väldigt attraktiv för det valet. ca 18-19:-/milen netto så det blir bra med pengar över om den går billigt. Elbil får 9,50:-/mil och går inte ens nästan ihop på snabbladdning. Vinnaren blir nog en kombination av pris och leveranstid.

Är det någon i tråden som köper någon bil då eller är det mest fikasvammel? :LOL: :cool:

Jag börjar koka ner mig litegranna i grytan nu... Skickar antagligen in och får pris på
Enyag 80X sportline
ID4 GTX
Tesla M3 LR
Och kanske en laddhybrid eller två, milersättningen är ju i dagsläget väldigt attraktiv för det valet. ca 18-19:-/milen netto så det blir bra med pengar över om den går billigt. Elbil får 9,50:-/mil och går inte ens nästan ihop på snabbladdning. Vinnaren blir nog en kombination av pris och leveranstid.
Köpt och köpt… Leasat en BYD atto iaf. Den känns noll kines faktiskt.

Hur känns en kines då?
Jag vet ju att du vurmar hemskt mycket för din BMW, samtidigt som du gillar kineser då du verkar jobba åt ett sådant företag eller liknande.
Dessa omständigheter gör att jag inte kan yttra mig mer än att säga: det är inte som att köra en bil som är tillverkad för den asiatiska marknaden.
Men jag kan garantera dig att den slår din BMW på fingrarna vad gäller vägljud och komfort iaf. 0-100 för den bara på 7 något men så kör man ju sällan.
0-50 är den riktigt pigg.
Och ja den går på el.

Ja köpa är det väl inte frågan om för mig heller visserligen.. Hur är räckvidden på vintern?

Jag kollade förmånsvärde på en till GTE och det kändes ju inte superlockande kanske :rolleyes:
Väldigt oklart, men den ska ju ha värmepump osv... Tycker den drar "ungefär" som en id3 men det är ju så svårt att säga. I en Byd presenteras siffrorna lite annorlunda med. säg 30 då kanske? Det är ju "upp till 40" vilket räcker för mig. De flesta resorna är ju max 2 mil om man ska vara ärlig.

Enyag 80X sportline
ID4 GTX
Tesla M3 LR

Väntar på leverans av en XC40 (v15)

Enyag 80X sportline
ID4 GTX
Tesla M3 LR
Jag har haft min Q4 40 i snart ett år. Den här vintern så ligger min förbrukning på mellan 2,4-2,9 kW per mil i motorvägsfart beroende på temperatur, vind och väglag.

Väldigt oklart, men den ska ju ha värmepump osv... Tycker den drar "ungefär" som en id3 men det är ju så svårt att säga. I en Byd presenteras siffrorna lite annorlunda med. säg 30 då kanske? Det är ju "upp till 40" vilket räcker för mig. De flesta resorna är ju max 2 mil om man ska vara ärlig.
Ja jag har väl lite andra behov än någon som inte reser i tjänsten. Jag körde 64 mil igår ToR Härjedalen, jag hade i ett sådant läge helst kunnat köra dit ca 32 mil utan att ladda göra det jag ska sen ladda i Sveg på väg hem (typ 7-8 mil). Så det är väl inte många mer än tesla som löser det vintertid, ofta kan jag iofs ladda 11kW under besöket så det kan ju gå med en Enyaq också kanske..

Säger det igen, leasa en hybrid absolut men inte köpa. Dubbla drivlinor vill man inte äga. Vet så många som knappt vill gå på el på vintern och då faller ekonomin snabbt.

Snart halvvägs i mil med vår MG och elbil blir det definitivt. Bayraren värmer fortsatt uppfarten med sina sub500 mil/år….

Hur fn kör man så mycket? Här är min körsträcka:

1673462137283.png

Jag och XC70:n blev påkörd av snöplogen i helgen, båda dörrarna och skärmarna på höger sida intryckt inkl. Någon bula i B-stolpen. Trodde den var uträknad och började panikartat leta rimliga alternativ men plåtverkstan hörde av sig idag och sa att dom skulle laga, så då blir det service och byte av bromsar i samma veva. Nu antar jag att den får vara kvar något år till.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp