[Artikel] Specialized lägger ned sitt ambassadörsprogram och säger upp 8% av sina anställda

[Artikel] Specialized lägger ned sitt ambassadörsprogram och säger upp 8% av sina anställda
Någon som kan upplysa om vilka otrevligheter som Spesh har legat bakom på sistone? Länk eller nåt?

Tjena!

Jag hittar inget större sen 2014 när dom hade en diskussion med Neil Pryde om namnet på en cykel. Som jag nog kan se som berättigad, NP döpte en model till Alize. Kanske lite väl likt Allez.

Det här får de väl fortfarande leva med.

Det där var väl en 10 år sedan och hade dessutom en rimlig förklaring o en skön pudling på slutet ( :LOL:) . Jag försvarar inte på ngt sätt Specialized (eller det gör jag ju faktiskt... :unsure: ) men dom har väldiga problem med kopiering o varumärkesintrång men här verkade saker ha gått snett.

Edit: Inser att jag faktiskt låter som en Spesh fan-boy men jag försöker bara se det objektivt som om det vore vilket företag som helst. Hade dom gjort bort sig rejält så hade jag ändrat åsikt.

Senast ändrad:
Det där var väl en 10 år sedan och hade dessutom en rimlig förklaring o en skön pudling på slutet ( :LOL:) . Jag försvarar inte på ngt sätt Specialized (eller det gör jag ju faktiskt... :unsure: ) men dom har ju faktiskt väldiga problem med kopiering o varumärkesintrång men här verkade saker ha gått snett.

Det inte att något gick snett. Det är resultatet av systematiska juridiska aktion mot små aktörer som ofta inte tillverkar cykelrelaterade saker och använder ett namn som liknar på en namn Specialized använder. Specialized tog bara tillbaka för stora protesten som det orsakade. Jag tror inte att dom hade bytt strategier om det inte var för protesterna. Dom "bättrade" sig för att det var bättre för planboken.

Nu hittar jag också ingen helt orimliga saker sedan dess. Men jag vet inte hur många år det behöver tar innan man ska förlåta. Tyvärr köpte jag en Specialized cykel till frun just innan jag läste om Specialized beteendet. Jag kommer inte att köpa en cykel från Specialized framöver.

Ett "bra" företag kanske återinvesterar en större del av vinsten i att göra sina produkter bättre eller att ge tillbaka till sina kunder på ett eller annat sätt, istället för att bara maximera aktieutdelning?
Håller bara delvis med. Syftet med ett företag är att generera värde till aktieägarna genom utdelning eller ökat aktievärde. Undantagen är få och måste vara tydligt angivet om syftet är något annat.
Däremot är det ju så att ett bra företag återinvesterar vinsten för att kunna växa vidare, med en långsiktig plan. Det är dock inte alltid möjligt.
Man kan tänka sig i detta fallet att man ser framåt att branschen inte växer eller tom krymper och att man inte bedömer det klokt att få större marknadsandel. Då måste man bredda till annan bransch eller acceptera att man inte växer på ett tag, då läggs kraften på utdelning i stället.
Att ge tillbaka till kunderna förstår jag nog inte riktigt, men visst, kundvård är oerhört viktigt för alla.

Det man ”ger tillbaks” till kunderna är erbjudandet av en produkt som är värd lika mycket eller mer än köpeskillingen.

Man kan kanske undra över vad dessa ”Brand ambassadors” tillför. De nämndes några namn i artikeln. Helt okända personer för mig. Det är inte direkt som de petat Remy Metallier eller Fabio Wibmer. Kanske inte skött på supersnyggt sätt enligt artikeln men så stora koncerner kan inte alltid göra det.

Men jag kanske skulle vara kund?
Japp, men i slutändan betalar du för allt du ”får tillbaks”, om du inte lyckas hustla dig till någon typ av specialbehandling (som isf bekostas av övriga kunder snarare än aktieägarna) ?

Det där var väl en 10 år sedan
Om konsumenterna inte är långsinta spelar det ju ingen roll om man blir arg. Då kostar det ju inget.

Roubaix-debaclet är jag rätt säker på har kostat Specialized mkt pengar genom åren, även om det är svårt att mäta. Och kanske var det stormen det orsakade som fick dem att ta det lite lugnare?

Många vinstdrivande företag ser det nog som en trixig grej att kunderna upplever ett värde i paritet med priset......blir lite svårt att sälja annars.

Alltså, min vilda gissning är att inte detta är ett Specialized-specifikt problem. Inom kort kommer fler cykelföretag att följa och letar man hittar man säkert andra företag som redan dragit ner på personal. Det är väl bara det att Specialized är ett stort o känt märke och sådana här förändringar får större genomslag.
Ja precis. Ligger alltid i framkant med att höja priserna först, samt sparka personal först ;)

Alla influensor är ju en annan grej. Drabbar nog oss i Norden typ väldigt lite.

Det man ”ger tillbaks” till kunderna är erbjudandet av en produkt som är värd lika mycket eller mer än köpeskillingen.
Det är ju isåfall ett totalt misslyckande hos specialized just ??
Jag cyklar fortfarande mest specialized men det är ett jäkla rövföretag- helt klart.

Det är ju isåfall ett totalt misslyckande hos specialized just ??
Jag cyklar fortfarande mest specialized men det är ett jäkla rövföretag- helt klart.
Så länge folk frivilligt köper deras cyklar är det svårt att se det som ett totalt misslyckat kunderbjudande.

Så länge folk frivilligt köper deras cyklar är det svårt att se det som ett totalt misslyckat kunderbjudande.

Tjena!

Med tanke på mängden cyklar dom säljer så skulle jag ett katastrofalt misslyckat erbjudande.

Är det korrekt att folk "rasar" för att ett av branschens mest kommersiella storbolag lägger om sin marknadsstrategi och väljer att inte längre ösa ut pengar och prylar på folk som tack vare dessa bidrag kunnat dra land och rike runt på cykel utan att behöva ha ett riktigt förvärvsarbete?
Det är verkligen hemskt....

Får oxå känslan att antalet cykelbloggare har minskat rejält. Det kanske har något med saken att göra. För ett antal år sen fanns det massor med intressanta cyklister som bloggade om turer, men många verkar ha tröttnat och lagt ned...

Är det korrekt att folk "rasar" för att ett av branschens mest kommersiella storbolag lägger om sin marknadsstrategi och väljer att inte längre ösa ut pengar och prylar på folk som tack vare dessa bidrag kunnat dra land och rike runt på cykel utan att behöva ha ett riktigt förvärvsarbete?
Tycker du raljerar lite ändå. Det ger ofta stor utväxling att exponera sina produkter bland s k influencers vad man än tycker om att en del får saker gratis o bara "glassar runt". Att köpa motsvarande reklamplats kostar ofta många ggr mer. Just i Specializeds fall handlar det också om utflyktsarrangörer o liknande som har kunnat promota deras cyklar mot ett visst utbyte.

Jag kan personligen tycka att det finns ett visst värde i att lägga lite pengar på den typen av människor och verksamheter än att bara se Remy o Fabio störta nerför branter i ena videon efter den andra. Det blir lite mer relaterbart.

Ja numera är det väl mest heminredning / mat / kläder / parfym - Brudarna som håller på, och vägrar ge upp ....

Tycker du raljerar lite ändå. Det ger ofta stor utväxling att exponera sina produkter bland s k influencers vad man än tycker om att en del får saker gratis o bara "glassar runt". Att köpa motsvarande reklamplats kostar ofta många ggr mer. Just i Specializeds fall handlar det också om utflyktsarrangörer o liknande som har kunnat promota deras cyklar mot ett visst utbyte.

Jag kan personligen tycka att det finns ett visst värde i att lägga lite pengar på den typen av människor och verksamheter än att bara se Remy o Fabio störta nerför branter i ena videon efter den andra. Det blir lite mer relaterbart.
Att se till att hyrcyklar är spez tror jag funkar men influencers? Vet någon med ekonom för spez vilka det är? Jag är väl för gammal men skapligt intresserad och känner till 1 influenser och minns inte vad han heter och är osäker på vilken hoj han hade 2022.

Edit. Får kanske direkt justera det. Tex Gmbn om de är influencers är nog lite bättre att få fokus på hojen än de som bara hoppar ner för ett stup osv.
GmbH utför ändå ett arbete utöver det jag associerar till influencers.
Ben Cathro kollar jag gärna på och han är kanske influencer? Santa crus tror jag sponsrade honom.

Senast ändrad:
Både gmbn och Ben Cathro är influencers. Lika med Jordan boostmaster, Brage Vestavik, Phil Atwil, Finn Illes, Jesse Melamed, osv.

Man kan ju också vända på det: Influerarna fick några år med pålitlig och stabil finansiering, rätt schysst av Specialized även om avslutet verkar kommit hastigt.

Jag har svårt att jaga upp mig för att ett företag betalat folk för att cykla och visa upp grejor, och sedan kommer fram till att de inte ska fortsätta med sponsringen.

Det handlar väl om ROI. Är det värt det. Melamed är proffs och bäst i världen. Cathro är ju både åkare och ansvarig för Pinkbikes DH team. Boostmaster tror jag har få sponsorer, han verkar ju gilla att köra på sina gamla hojar. Alla dessa har ju något att komma med. Det är ju skillnad på folk o folk. Även om fler kanske kan relatera till en ”vanlig” cyklist så är jag tveksam om de skapar något värde för bolagen på lång sikt. Någon som Wibmer blir ju uppmärksammad långt utanför MTB-communityn med sina galna klipp.

Jag tror inte det alls går dåligt ekonomiskt för Specialized, de fick en ny vd för ett halvår sen efter Sinyard (som suttit 48 år). Jag gissar att nya vd:n helt enkelt är lite mer resultatinriktad, det är ju trots allt ett rätt stort företag numera.

Klart jag raljerar, och jag säger inget om det är störst ROI på influencers vs traditionell media osv. Men i min värld är influencers en mediakanal som vilken annan som helst, förutom att det många gånger är något skenheligt då det inte alltid är tydligt att det är "köpt". Hade rubriken varit "Specialized slutar köpa print" tror jag knappt någon hade reagerat :)

Det händer en del nu post covid hos flera stora aktörer (Spesh, SC osv.). Knappast konstigt, nya utmaningar kräver nya grepp.
Sen måste man ju göra avväganden också, t.ex. Fabio Wibmer impar stort på min son, Lael Wilcox kunde han inte bry sig mindre om. Det är ju inte så att Spesh helt ska sluta sponsra åkare - de gör en "gallring".

Vi får ser vad deras nästa drag blir, givet priserna på cyklarna ska det något fenomenalt till ?

Kollar man på deras aktie (Merida) så har den ju rasat en del sen corona kom :)
Verkar som friluftslivet försvunnit :) eller cykellivet.

Kollar man på deras aktie (Merida) så har den ju rasat en del sen corona kom :)
Verkar som friluftslivet försvunnit :) eller cykellivet.
Fast aktien rör sig ju inte främst utifrån resultat utan utifrån förväntningar på framtida resultat. Så om aktien rör sig nedåt säger det nog mest att marknaden förväntar sig att folk kommer spendera mindre på cyklar.
Äger Merida Soecialized alltså?

Fast aktien rör sig ju inte främst utifrån resultat utan utifrån förväntningar på framtida resultat. Så om aktien rör sig nedåt säger det nog mest att marknaden förväntar sig att folk kommer spendera mindre på cyklar.
Äger Merida Soecialized alltså?
De tillverkar väl ramar åt bl a Spez, vilket kan förklara Meridas o-coola image som en medveten strategi då deras egna märke inte skall framstå som en konkurrent ?

Ja, Merida äger merparten av Specialized men det talar man tyst om.

Merida säljs inte i Nordamerika för övrigt, de har förmodligen delat upp marknaden där för att låta bl a Specialized dominera ifred.

Ja, Merida äger merparten av Specialized men det talar man tyst om.

Merida säljs inte i Nordamerika för övrigt, de har förmodligen delat upp marknaden där för att låta bl a Specialized dominera ifred.
Merida äger väl 49% och delen såldes av han Mike för att det skulle ha råd med ”innovate or die ”?

Specialized är i huvudsak ett marknadsförigsbolag, dom har aldrig tillverkat några cyklar själva. Deras största "innovation" var att massproducera i asien. När dom lanserade stumpjumpern 1983 var det den första mtb:n som fanns tillgänglig i stora kvantiteter. En billig asientillverkad kopia med noll innovation i själva produkten.
Fram tills dess tillverkades mtb:s bara i små serier av rambyggare med skägg som Joe Breeze och Tom Ritchey/Gary Fischer. :D

Merida äger väl 49% och delen såldes av han Mike för att det skulle ha råd med ”innovate or die ”?
Jo, det såldes ju för en massa år sedan till Merida. Möjligen det var till 49%, jag trodde det var mer. Vem som äger resten vet jag inte. Så om Merida verkligen är den största ägaren pudlar jag på.

Senast ändrad:
Specialized är i huvudsak ett marknadsförigsbolag, dom har aldrig tillverkat några cyklar själva. Deras största "innovation" var att massproducera i asien. När dom lanserade stumpjumpern 1983 var det den första mtb:n som fanns tillgänglig i stora kvantiteter. En billig asientillverkad kopia med noll innovation i själva produkten.
Fram tills dess tillverkades mtb:s bara i små serier av rambyggare med skägg som Joe Breeze och Tom Ritchey/Gary Fischer. :D

Tjena!

Är ju rätt få som tillverkar sina cyklar själva idag. Men att säga att det är i huvudsak att marknadsföringsbolag är att ta i. Deras R&D är ganska rejält stor. Även om en del saker är inköpta patent (Horst-länken t.ex.) så lägger dom massiva pengar på egen utveckling.

Dom har visst tillverkat ramar i USA. Första Epic lvgramen i kolfiber, dom första M2 S-Works Stumpjumper ramarna m.m.

Saker kostar väl vad folk är beredda att betala? ?‍♂️

Saker kostar väl vad folk är beredda att betala? ?‍♂️
Folk är nog fortfarande beredda att betala influensers lika mycket med sin uppmärksamhet.. men vår uppmärksamhet är en valuta som har tappat i värde vs resten av ekonomin, och vi kan inte räkna med att få lika mycket ”gratis” content i utbyte.

Tillbaka
Topp