Rengöring skinwalldäck - tips!

Nej, Dugast är väl ett typiskt exempel på en tillverkare som "inte lagt till något onödigt" genom att kladda gummi på sidorna.
Nu har de iallafall en yta som gör att man slipper pensla dem med Aquaseal för att inte bomullen skall ruttna när den blivit blöt. Väldigt fina däck som användes av majoriteten av deltagarna i helgens CX-VM.

400 kr/l inkl frakt är det billigaste jag hittar. kan tyvärr inte prioritera bort gammeldansken. undrar om det verkligen är nödvändigt med bivax i paraffinoljan?

faxes flytande bivax ska, om jag läser säkerhetsdatabladet rätt, innehålla 50-95% paraffinolja:
Screenshot_20230208-091622_Adobe Acrobat.jpg

troligtvis är bivaxet dyrare än paraffinet, så en ekonomisk analys ger att det förmodligen är närmare 95% än 50% paraffin.

biltema har billigare ren paraffinolja:
Screenshot_20230208-103101_Adobe Acrobat.jpg

400 kr/l inkl frakt är det billigaste jag hittar. kan tyvärr inte prioritera bort gammeldansken. undrar om det verkligen är nödvändigt med bivax i paraffinoljan?

faxes flytande bivax ska, om jag läser säkerhetsdatabladet rätt, innehålla 50-95% paraffinolja:
Visa bilaga 607150
troligtvis är bivaxet dyrare än paraffinet, så en ekonomisk analys ger att det förmodligen är närmare 95% än 50% paraffin.

biltema har billigare ren paraffinolja:
Visa bilaga 607151
Rent bivax kostar runt 180-200 kr/kg där biodlare köper.

jag tror inte man skall underskatta vaxets förmåga att skydda efter rengöringen.

jag är fan av osmolack, en annan flytande vaxprodukt, den förmår skydda utemöbler i det fria, och träköksbänkar från inträngande vinfläckar i tio år.

ren paraffinolja används tydligen för att skydda trä mot torrsprickor i bastur och annat (och för att smörja hästtarmar), så jag kanske testar det (inte på nån stackars häst dock) innan jag köper bivaxoljan.

borde det inte gå att röra ner lite bivax i paraffinoljan själv?

ren paraffinolja används tydligen för att skydda trä mot torrsprickor i bastur och annat (och för att smörja hästtarmar), så jag kanske testar det (inte på nån stackars häst dock) innan jag köper bivaxoljan.

borde det inte gå att röra ner lite bivax i paraffinoljan själv?
"Hur håller du dina däcksidor så rena och fina?" -Hästtarmsolja förstås!

Beställde precis en halv liter flytande bivax.
Tack @n3wton för fint tips!

Senast redigerad av en moderator:
Jag gissar att det är deras hårdvaxolja som avses med 'flytande vaxprodukt'.Osmo har ingen lack i sitt sortiment, inte vad jag sett.
ja det är rätt grej, men det är alltså ingen lack, namnet osmolack är missvisande.

jag kör med 3062 matt, som bevarar känslan i t ex trä och stenytor. oftast säljs dock den halvblanka varianten, och den ger en viss känsla av ythinna.

man får pynta cirka 80 euro för 2,5 liter från tyskland. vanligaste förpackningen är på 0,75 liter, kan kosta en femhundring här i svedala. den är extremt dryg, och vaxinnehållet är högt.

om den är bra till däcksidor har jag inte provat?

Jag håller med. När jag specade mina 2 senaste cyklar med avseende på delar så tittade jag på andra liknande färger/ modeller på nätet.
För mig är retrolooken så lite svart som möjligt och så mycket krom som möjligt.
Helt i kontrast mot allt svart som dominerar racermarknaden.
Tyvärr har svart (ffa drivlinan) dominerat alldeles för lång tid och ingen av dom större tillverkarna ser ut att gå andra vägar.
Visa bilaga 570965
Men det är ju den som äger cykeln som bestämmer, mode eller inte mode. Jag har en knall-orange Poc-hjälm, inte för att jag försöker färgamatcha utan för att jag vill synas på vägen.
För mig har alltid krom/silver-färgade delar varit det som är snyggast oavsett.
Vita däcksidor accentuerar ofta en cykel bättre än helsvart ffa om man cyklar med lite kraftigare volymer på sulorna.
Enligt Ragnar Eriksson hade han en kostym som varit 5 gånger i mode och 6 gånger ur mode.

provade det här nu:
20230222_193802.jpg

jag tvättade en bit av mitt trötta 2,5 år gamla skinwall-däck med såpa och vatten, resultat:
20230222_163555.jpg

oj, det var semlorna.

så här blev det med såpvatten:
20230222_193608.jpg

sen den såptvättade delen med paraffinolja:
20230222_193612.jpg

sen en otvättad del med bara paraffinolja:
20230222_193617.jpg

preliminär slutsats: däcken känns pappriga med bara såpa och upplevs "färskare" med oljan. det gick utmärkt med bara oljan, men det gick åt mindre olja när däcken var såptvättade innan. en tokgissning är att det sträva pappriga däcket riskerar fastnar i stenar lättare och att oljan kan hjälpa mot sidoväggsrevor. obs ingen jädra aning, men det känns bra. vore fint om favoritdäcken överlevde ett tag till.

nu har jag labbat lite. jag har löst upp rent bivax i paraffinolja i två koncentrationer. 10 och 35 viktprocent. ett renegade-däck är testtvättat med de olika lösningarna samt ren paraffinolja.

den subjektiva upplevelsen var att 10% och 0% var lika effektivt som tvättmedel. 35% blev inte helt flytande, så det var mer som att valla däcket.

det återstår att se om det blir någon skillnad när jag har cyklat lite på däcket. jag ska också testa på ett rene herse-däck, när jag skitat ner ett ordentligt.

bivaxet löste sig inte av sig självt i paraffinoljan, det krävdes uppvärmning i saktkokaren.

20230315_103149.jpg

35% stelnade helt när det kallnade, i min 4-gradiga verkstad. 10% blev ganska trögt, men är typ flytande i kylan. 0% är helt flytande och lättrinnande.
20230315_112043.jpg

35% ovan, vid uppskattningsvis 25 grader.

däcket behandlades med lösningarna när de var flytande, men inte heta.
20230315_112420.jpg

edit: för att ge 35 % en värdig chans, förvärmde jag nu en bit av däcket och blaskade med lösningen upphettad och lättrinnande. kanske kan bli en bättre "vallning".

Senast ändrad:
Kul med experiment! Men hur blev det då? Blev det rent?

Jag tror jag varit tydlig med att jag inte riktigt har koll på vad som är vad, och att det eventuellt är paraffinoljan som gör rent snarare än bivaxet. Det fungerar fortfarande helt magiskt, även om jag råkade på ett par däck som liksom redan var för skadade och "insmutsade" för att de skulle bli helt rena. Men de blev ändå väldigt fina i jämförelse med det ganska sorgliga skick de var i när jag köpte dem. Har tyvärr ingen före-bild, men tänk "sunkigt".

5DB58603-4860-4AA4-A8B1-B3F3AC3750CE.jpeg

jo visst, det blir skapligt rent, så rent som de där gamla däcken kan bli gissar jag. och visst, det känns som ett lite bättre tvättmedel än såpa och vatten, framförallt för att däcken inte känns lika pappriga och sköra efteråt. men jag märkte ingen skillnad i tvätteffektivitet med tillsatt bivax i paraffinoljan.

det jag är intresserad av nu är att se om det vårdar däcken på nåt sätt. kanske håller de sig rena och färskare längre? om de håller sig lite glatta så tänker jag mig att de inte ska haka i vassa stenar lika lätt, så att sidoväggarna kanske nöts mindre, och eventuellt kan risken sidoväggsrevor minska. men det är bara en hypotes.

Tillbaka
Topp