Enkel eller dubbelbottnad fälg?

Andolo

Medlem
Jag funderar på att bygga 26" (559) MTB-hjul med bredare fälg än mina gamla 17 mm, vilka är väl smala till mina 57 mm däck (denna kombination satt på när jag köpte cykeln begagnad).
Det är dock svårt att hitta lämpliga fälgar, dock har jag ett antal enkelbottnade i mitt förråd. Dels med 21 mm innermått och dels en enda med 24 mm.
Fälgarna är lätta, c:a 480 g, men känns ändå stadiga. De som finns att köpa idag väger mellan 650 och 850 g, dubbelbottnade men ack så tunga.

Vet någon hur stor skillnaden är mellan enkel- och dubbelbottnade? De jag har på lager är 36 H, vilket ju ökar jämnheten vid belastning.

Inga annonser i forumet // marr

Bilagor

• IMG_20230211_100259270_MP.jpg
    IMG_20230211_100259270_MP.jpg
    449.5 KB · Besök: 100
Senast redigerad av en moderator:
Jag funderar på att bygga 26" (559) MTB-hjul med bredare fälg än mina gamla 17 mm, vilka är väl smala till mina 57 mm däck (denna kombination satt på när jag köpte cykeln begagnad).
Det är dock svårt att hitta lämpliga fälgar, dock har jag ett antal enkelbottnade i mitt förråd. Dels med 21 mm innermått och dels en enda med 24 mm.
Fälgarna är lätta, c:a 480 g, men känns ändå stadiga. De som finns att köpa idag väger mellan 650 och 850 g, dubbelbottnade men ack så tunga.
Var har du hittat såpass tunga fälgar?
Det finns 559-fälg på 360g som är i25 här:

Tack för tips, men jag har redan 21-millimetersfälgar liggande. Frågan jag ställde var hur mycket styrka man förlorar om man kör 36 hål. Det är iofs inte hela världen att bygga ihop ett par hjul och prova, men jag tänkte att någon kanske har erfarenhet av skillnaden?

Förlorar jämfört med vad? Många fälgar finns idag med max 32 hål.

Frågan jag ställde var hur mycket styrka man förlorar om man kör 36 hål.
Den frågan från dig hittar inte jag tidigare i den här tråden åtminstone
Men oavsett det så undrar jag vilken styrka det är du är orolig över att förlora om man kör 36 hål?
Glöm inte att tandemhjul ofta kommer med 40 (eller tom 48) ekrar/hjul
för att hjulen skall bli tillräckligt starka.

DT Swiss EX 471 är en fin 25mm fälg, runt 470g
Tack, jag har tittat på den, nen skulle gärna

ha 36 H.
Den frågan från dig hittar inte jag tidigare i den här tråden åtminstone
Men oavsett det så undrar jag vilken styrka det är du är orolig över att förlora om man kör 36 hål?
Glöm inte att tandemhjul ofta kommer med 40 (eller tom 48) ekrar/hjul
för att hjulen skall bli tillräckligt starka.
Håkan, jag förlorar ingen styrka med fler ekrar. Vad jag funderar på är hur bra enväggiga fälgar är, min tanke är att iom att jag har 36 H nav, kompenserar förhoppningsvis detta i jämförelse med de numera talrika 28 H-naven.
Tycker antalet hål i navet borde vara intressant.
Jonte: Jag var kanske otydlig, men jag har 36-nav. De flesta fälgar tycks numera gå ned mot 32 eller 28 och t.o.m. 24 H. Vad jag funderar på är om inte 36 H skulle i viss mån kompensera för enkelväggskonstruktionen om dubbelbottnade fälgen har 32 eller 28 ekrar.
Visst kan jag köpa nya nav och jättedyra fälgar, men tycker inte att det känns riktigt försvarbart. Jag är snart 70 år och kör inte så jättevåldsamt hårt, men vill ändå gärna ha rimligt hållbara grejer. Låg vikt är dock viktigt som kompensation för min ålderssvaghet...

Vet någon hur stor skillnaden är mellan enkel- och dubbelbottnade? De jag har på lager är 36 H, vilket ju ökar jämnheten vid belastning.

Inga annonser i forumet // marr
Svårt att säga för det beror på vilka fälgar som jämförs, men jag har enkelbottnade på samtliga tre cyklar som är igång och har inte haft några som helst problem med dem. Eller med tidigare enkelbottnade fälgar.

ser inga avgörande nackdelar i praktiken rent styrkemässigt med enkelbottnade fälgar.

de passar generellt inte vidare bra till slanglöst, och den låga höjden kan göra det frestande att låta bromsslitaget från fälgbromsar sas träffa yttre delen, dvs däcksätet. man får då se upp lite extra att det inte sliter igenom, då kan däcket hoppa av.

sämre bromsverkan blir det också iom att den yttre delen av fälgen gärna flexar.

sliter tiil vardags mest på enkelbottnade fälgar. det funkar:)

ser inga avgörande nackdelar i praktiken rent styrkemässigt med enkelbottnade fälgar.

de passar generellt inte vidare bra till slanglöst, och den låga höjden kan göra det frestande att låta bromsslitaget från fälgbromsar sas träffa yttre delen, dvs däcksätet. man får då se upp lite extra att det inte sliter igenom, då kan däcket hoppa av.

sämre bromsverkan blir det också iom att den yttre delen av fälgen gärna flexar.

sliter tiil vardags mest på enkelbottnade fälgar. det funkar:)
Tack för synpunkterna! Jag har skivbromsar på hojen, så fälgen påverkas endast indirekt vid inbromsning.
Det är mycket länge sedan jag körde någon hoj med enkelbottnade fälgar och har inte byggt några sådana hjul på decennier. Åtminstone de senaste 30 hjulbyggena har varit dubbelbottnade.
Antingen bygger jag ett par hjul med mina 21-millimetersfälgar, eller också skaffar jag någon variant av24-millimetersfälg för att komplettera den jag har hemma. Alternativt gör jag bådadera och skaffar vinterdäck till det ena hjulparet.
Fördelen med att bygga själv, är att det inte är hela världen att byta en fälg om man inte är nöjd. Det jobbigaste är att anpassa ekerlängden om man inte har rätt ekrar hemma.

Att antalet hål stämmer med navet borde överskugga alla teorier och fakta om hållfastheten tycker jag.

Annars finns det fälgar att köpa
Tack för input! Ja, jag har funderat på Dartmoore och kanske får acceptera att fälgen är svart (den jag har hemma har aluminiumyta). Jag kan annars tänka mig en begagnad fälg, det är kul att kunna återanvända komponenter, men dessa är ju svåra att hitta.

man kan annars borsta bort färgen alt fräta bort eloxeringen. svarta fälgar är ju verkligen fult. obegripligt mode.

om du inte har behov av breda fälgar, dvs skall köra feta däck med lågt tryck; hade jag inte tvekat att botanisera bland de enkelbottnade du har hemma.

Tillbaka
Topp