Varför går mitt DT350 nav sönder?

Willbob

Aktiv medlem
Tjena!

Jag har ett DT SWISS 350 nav där axeln har gått sönder vid två tillfällen.
Cykelbutiken som åtgärdade det första gången sa att det hjulaxeln garanterat var löst dragen. Jag tyckte det lät konstigt då jag var rätt säker på att den satt som den skulle. Nu när den gick sönder igen så är jag helt säker på att den inte var löst dragen.

Har ni någon teori om varför navaxeln går av?

Navet är ett DT 350 12x148, 6-bolt med microspline body.
Cykeln är en Stumpjumper Evo

Tack!

Bilagor

• 5C9EA222-291B-46BB-AFA6-223EED6A5F08.jpeg
    5C9EA222-291B-46BB-AFA6-223EED6A5F08.jpeg
    701.9 KB · Besök: 215
Konstigt!

Jag tror inte att det spelar nån roll hur hård du drar åt axeln när navet har en genomgående axel.

Axeln har gått av precis där lagret sitter. Jag tror att det är bara är för stor kraft på hjulet (hård landning efter hopp eller drop) som kan orsaka det. Men jag har aldrig hört om DT Swiss axlar som gick av. Är det en gammal eller nyaste modell av 350?

Tjena!

Cykelbutiken som åtgärdade det första gången sa att det hjulaxeln garanterat var löst dragen. Jag tyckte det lät konstigt då jag var rätt säker på att den satt som den skulle. Nu när den gick sönder igen så är jag helt säker på att den inte var löst dragen.

Tack!
Kan baktriangeln vara sned så att axeln får en skev belastning när den kläms åt?

Jag har inte så mycket att att hjälp att komma med. Men jag hade ett DT440 nav med knäckt axel som jag cyklade downhill med i många år utan något problem. Den genomgåede 12 mm axeln höll ihop navet bra ändå. Axeln är numera bytt och har inte gått av på nytt.

Jag hade även ett Hope XC QR nav där axeln gick av hela tiden. Jag har kört med ett likadant nav i samma ram utan att ha dessa problem med det.

Jag tycker inte att det låter helt osannolikt att en dåligt spänd bult (eller genomgående axel då) skulle kunna orsaka problemet. Utböjningen av bulten blir större och det är navets axel som blir mest påkänd av den utböjningen.

Om ramen vore skev så skulle det väl i första hand bli svårt att få i axeln. Möjligtvis då ytorna mot navet om dessa inte är parallella som HåkanC skrev.

Konstigt!

Jag tror inte att det spelar nån roll hur hård du drar åt axeln när navet har en genomgående axel.

Axeln har gått av precis där lagret sitter. Jag tror att det är bara är för stor kraft på hjulet (hård landning efter hopp eller drop) som kan orsaka det. Men jag har aldrig hört om DT Swiss axlar som gick av. Är det en gammal eller nyaste modell av 350?
Gick det lätt att skruva i

+1
@Willbob Gick lätt eller trögt att skruva fast TA-axeln?
För ytterligare en orsak kan vara om gaffeländarna inte är parallella,
då kan det bli spänningar i axeln som kan leda till utmattningsbrott
Konstigt!

Cykeln går som endurohoj så hjulen får ta rätt mycket stryk. Men just detta har jag inte hört talas om förut.
Det är gamla modellen.

+1
då kan det bli spänningar i axeln som kan leda till utmattningsbrott.
Jag har aldrig märkt att TA-axeln skulle gå trögt när jag sätter in den.
Nu senaste gången den gick av märkte jag inte av det när jag cyklade. Hela kassetten rasade ut när jag drag ut TA- axeln och landade på min fot…
Kan baktriangeln vara sned så att axeln får en skev belastning när den kläms åt?
vet ej, får undersöka saken. Något tips på hur jag kan se detta?

vet ej, får undersöka saken. Något tips på hur jag kan se detta?

Har du genomgående axeln kvar? Du kan sticka i den och ser om den visar precis mot hålet på andra sidan just innan den ska går in i hålet. Du kan också skruva i den lite och titta om axeln är precis horisontellt och om den är vinkelrätt mot linjen bak-fram.

Sen kan du titta om ytorna på bäde sidor där axeln ska klämmas i är helt plana och rätt riktat (lite svårare att ser).

+1
då kan det bli spänningar i axeln som kan leda till utmattningsbrott.
För att det ska kunna bli ett utmattningsbrott krävs det pulserande last. Det räcker alltså inte med bara konstant böjbelastning.

Av min okulära bedömning så verkar ramen vara rak. Men har lite svårt att faktiskt fastställa det.
Ytorna som ligger an navet ser bra ut, inget som är uppenbart snett i alla fall.
Navet fick först sönder efter ca 50h cykling. Och sedan igen på precis samma ställe efter ytterligare ca 50h cykling.

Bilagor

• 540D04BD-AC8A-430B-946B-BD8E64F4EC4D.jpeg
    540D04BD-AC8A-430B-946B-BD8E64F4EC4D.jpeg
    854.3 KB · Besök: 105
  • C40DAE13-96EC-4411-B60A-F468692ABCE7.jpeg
    C40DAE13-96EC-4411-B60A-F468692ABCE7.jpeg
    707.7 KB · Besök: 106
Tjena!

Tack!
Sett det på dh och enduro hojar tidigare, är värst med en flexig baktriangel. Men inte hört om det när det gäller stumpjumper tidigare.

För att det ska kunna bli ett utmattningsbrott krävs det pulserande last. Det räcker alltså inte med bara konstant böjbelastning.

Nej, men last från landning efter hop i kombination med konstant böjbelastning är en bra recept för brott.

Det är svårt att bedöma från bilderna. Det ser inte direkt skevt ut. Jag hade en bakaxel som gick av på precis samma punkt. Men det var en billignav på en hardtail, så det förvånade mig inte så mycket. Jag bytte till DT 350. På en heldämpad cykel blir krafterna mycket mindre, så jag skulle också gissa att något är sned.

Konstigt!

Jo men det spelar ju stor roll hur hårt du drar axeln. Den drar samman inre lagerringarna med nav och endcaps, gör så att det blir en enhet. När hjulet tar smällar så ska hela enheten ta upp det, och själva through axle ska mest ha en ihopdragande funktion, är inte gjord för att ta skjuvningen (eller vad det nu heter) själv.

Precis som på många slags dämpar-eyelet-hårdvara, men där är bulten ofta glapp i hårdvaran (till skillnad från de flesta through axle typer) så att det är mer eller mindre uppenbart att det inte får sitta löst, och istf. inre lagerringar, nav och encaps så är det en inre bussning. Sen brukar det vara styvare "dropouts" jämfört med hjul så ganska noga att hårdvaran har exakt rätt längd.

Sidonot: Det är annorlunda på cup and cone.

Det är inte händelsevis så att axeln är en skvätt för lång eller liknande, så att gängan bottnar innan hjulet verkligen sitter fast ordentligt?

Edit: Om du gängar i axeln för hand utan hjul på plats, så bör du kunna dra ihop bakgaffeln ett antal millimeter med bara handkraft.

Det är inte händelsevis så att axeln är en skvätt för lång eller liknande, så att gängan bottnar innan hjulet verkligen sitter fast ordentligt?

Edit: Om du gängar i axeln för hand utan hjul på plats, så bör du kunna dra ihop bakgaffeln ett antal millimeter med bara handkraft.
Jag hade en SRAM UDH som var felgängad så att det hände när jag byggde hoj för knappt ett år sen, men det var uppenbart att hjulet inte satt fast ordentligt så jag körde aldrig med det. Råkade skrota plastdelen innan jag undersökte det hela mer, men har sparat den metalldelen nånstans...

Jo men det spelar ju stor roll hur hårt du drar axeln. Den drar samman inre lagerringarna med nav och endcaps, gör så att det blir en enhet. När hjulet tar smällar så ska hela enheten ta upp det, och själva through axle ska mest ha en ihopdragande funktion, är inte gjord för att ta skjuvningen (eller vad det nu heter) själv.

Precis som på många slags dämpar-eyelet-hårdvara, men där är bulten ofta glapp i hårdvaran (till skillnad från de flesta through axle typer) så att det är mer eller mindre uppenbart att det inte får sitta löst, och istf. inre lagerringar, nav och encaps så är det en inre bussning. Sen brukar det vara styvare "dropouts" jämfört med hjul så ganska noga att hårdvaran har exakt rätt längd.
Sidonot: Det är annorlunda på cup and cone.

Är det verkligen så? Åtdragningen axeln sätter väl ingen tryck på lnavager, som på en QR-nav?

Jag skulle tänka att man dra åt hård för att få en styv baktriangel. Om man inte så åt hård kan man får snedd eller mycket asymmetriska belastning på baktriangeln.

Är det verkligen så? Åtdragningen axeln sätter väl ingen tryck på lnavager, som på en QR-nav?

Jag skulle tänka att man dra åt hård för att få en styv baktriangel. Om man inte så åt hård kan man får snedd eller mycket asymmetriska belastning på baktriangeln.
Det finns ju QR-nav med kassettlager som funkar likadant som TA i den aspekten. Många QR-nav har cup and cone och på såna tenderar åtdragningen av skewern ju att påverka förspänningen. Det mesta av åtdragningstrycket går dock in i icke-roterande centrala enheten på navet även med QR, via gängor och stoppmutter.

Som jag förstår thru axle så sitter det distanshylsor som trycker mot den inre lagerbanan när man spänner fast hjulet och dessa kommer ta en del av belastningen.

Ja, det behövs för att hålla lager på plats och fånga upp krafter i sidled. Men jag ser inte hur för löst åtdragning skulle ger större böjkrafter på axeln.

Ja, det behövs för att hålla lager på plats och fånga upp krafter i sidled. Men jag ser inte hur för löst åtdragning skulle ger större böjkrafter på axeln.
Jag tänker mig att hylsorna gör att det blir samma som att axeln får en större diameter om det finns en ihopspännande kraft och även att friktionen mellan hylsa och lager tar upp en del skjuvkrafter. Men man måste nog sätta sig ned med papper och penna, frilägga och bestämma verkande krafter för att reda ut det ordentligt :)

Hur hårt drar du axeln?
Går på känsla bara. Tycker jag drar åt rätt hårt. Men ändå inte för mycket för att kunna dra upp det med multitool.

Ska dubbelkolla, men jag kan dra ihop triangeln något med bara handkraft.

Det kan ju vara nåt skevt med navet, otur i kvalitetskontrollen. Antar att de inte bytte navet utan bara byggde om det invändigt?

Jag hade två liknande brott på ett Sunringle-nav inom första året. Bytte till nytt hjul med 350 och inte haft några problem alls med samma TA och baktriangel.

Tillbaka
Topp