The Gravel tråd

• Trådstartare Trådstartare Paco
  • Start datum Start datum
The Gravel tråd
För egen del handlar det om att försöka lösa så mycket som möjligt med en cykel. Och för några gravelevent om året kanske en Lvg med graveldäck är värt det. Frågan kanske ska vara omvänd, vilka gravel som tar bredare däck funkar bäst till att köra landsväg med. Ex. hänga med bra i en Sub 10 grupp på vättern. Majoriteten av träningen kommer vara på asfalt. Är det Giant Revolt som är grejen då med sitt flip chip? Eller Canyon Grizl, Grail AL (för att "slippa" dubbelstyret), Rose Backroad? Fler kandidater, en fördel för tätare växlar för min del är 2x fram.
Finns det fler tips?
Rondo Ruut har en motsvarande lösning som Gianten. Rondo:n har jag bara klämt och känt på; Gianten (den äldre modell) har jag cyklar många mil på. Väldigt allround båda två är min uppfattning.

The Gravel tråd
För egen del handlar det om att försöka lösa så mycket som möjligt med en cykel. Och för några gravelevent om året kanske en Lvg med graveldäck är värt det. Frågan kanske ska vara omvänd, vilka gravel som tar bredare däck funkar bäst till att köra landsväg med. Ex. hänga med bra i en Sub 10 grupp på vättern.
Bland de vanligare märken så är scott addict gravel väldigt race-orienterad, finns modeller både med singel och dubbel drev fram. Annars finns det en hel del att välja på om man inkluderar de (i Sverige) mindre vanliga märken, tex basso, pinarello mf. Valet är stort i dagsläget, ingen nisch är för liten för att man inte ska bygga en cykel för den känns det som.

The Gravel tråd
För egen del handlar det om att försöka lösa så mycket som möjligt med en cykel. Och för några gravelevent om året kanske en Lvg med graveldäck är värt det. Frågan kanske ska vara omvänd, vilka gravel som tar bredare däck funkar bäst till att köra landsväg med. Ex. hänga med bra i en Sub 10 grupp på vättern. Majoriteten av träningen kommer vara på asfalt. Är det Giant Revolt som är grejen då med sitt flip chip? Eller Canyon Grizl, Grail AL (för att "slippa" dubbelstyret), Rose Backroad? Fler kandidater, en fördel för tätare växlar för min del är 2x fram.
Finns det fler tips?
Jag har en setup just nu som din tanke. Hade en lvg och gravelhoj och sålde båda och köpte en cykel med dubbla hjulpar. Valet för mig blev en gravelhoj för det är grus jag kör 80-90% av tiden med den och tycker är roligast. Däremot ville jag inte kompromissa för mkt då den i lvg-setup inte skulle begränsa mig i att cykla i berg i Spanien, eller TTT och snitta 45km/h. Valet för 3 år sedan blev då en Trek Checkpoint och den har löst alla uppgifter från flerdagars bikepacking till snabba lvg-rundor. Supernöjd med lösningen och "flera" cyklar i en.
För övrigt är jag grundaren av Dirty Halland och vår grundfilosofi är att bju på en ny gravelrutt varje år för att det ska bli ett nytt äventyr. 2023 års rutt skulle jag inte vilja köra med smalare däck än 38-40mm då den innehåller en del ruffa partier. Men som ovan nämnt så funkar ju de mesta, klart du kan kör på 25-28mm däck men med väldigt hög punkarisk, ont i kroppen av alla stötar och inte kunna brassa på utför =) Däck inom terräng/mixat underlag anser jag alltid är en kompromiss, på en lång gravelbana med olika sorters grus så kommer vissa däck vara bättre på vissa ställen medans andra är bättre på andra ställen. Så hitta en däck-kompromiss du gillar, litar på och har en bra känsla för å KÖR!

The Gravel tråd
Finns det fler tips?
Jag går i samma tankebanor: Jag hade tidigare en Cube Cross Race C:62 med dubbla hjulpar för ändamålet. Det funkade överaskande bra med denna minimalistiska/essentialistiska angrepssätt. Denna, och alla tillbehör(!), rök i affekt när min långdragna skada inte visade på förbättring. En månad efter försäljningen "läkte" skadan.

Nu har jag endast en relativt ny Cannondale Scalpel som jag ämnar använda som såväl monstercross/gravel som mtb. Men förr eller senare vill man ut och rulla landsväg/gravel med längtan efter dedikerad hoj. För min del vill jag i sådana fall ha en hoj som inte överlappar med Scapel:ens kapabiliteter. Ska man då köpa en komforträcer eller en dedikerad gravelhoj?

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Finns det fler tips?
Efter 1,5 års letande hittade jag nyligen en Scott Addict Gravel:
Har tidigare kört Trek Boone och Giant TCX Adv som både är lite mer åt CX-hållet men ruskigt snabba på både grus och landsväg.

The Gravel tråd
Francis Cade gör ju heller inget annat än att tjöta om sin Addict Gravel. Han kör ju bla bikepacking genom USA på den. Men visst, han är ju sponsrad av Scott. :)

The Gravel tråd
Denna är också väldigt fin :-)

Vilket för oss in på diskussionen om fiber-ekrar. Någon som testat Swiss Side gravel-hjul med fiberekrar? I teorin låter det fantastisk, men hur bra funkar det i praktiken?

The Gravel tråd
Denna är också väldigt fin :-)

Vilket för oss in på diskussionen om fiber-ekrar. Någon som testat Swiss Side gravel-hjul med fiberekrar? I teorin låter det fantastisk, men hur bra funkar det i praktiken?
Jag har fiberekrar på mina Hunt på lvg-cykeln. Hjulen åkte på i juli/augusti och har därför inte gått så långt men än så länge helt utan problem.

The Gravel tråd
Efter 1,5 års letande hittade jag nyligen en Scott Addict Gravel:
Har tidigare kört Trek Boone och Giant TCX Adv som både är lite mer åt CX-hållet men ruskigt snabba på både grus och landsväg.

Ska absolut dyka lite djupare i den modellen. Har tittat mycket på Rose Backroad. Är det någon i graveltråden som har erfarenhet av den?

The Gravel tråd
Finns det fler tips?
Cannondale Topstone ska kunna ta rätt feta däck, har tvådelat fram. länk

The Gravel tråd
Jag hade väldigt kul på min Topstone när den gick på grus men som lvg var den rätt trist.

Det är den risken jag känner att det är om man väljer en gravel för Lvg och inte tvärtom, att det blir lite sävligt. Dock säljer Robsa in Trek Checkpoint på ett bra sätt. Svårt att hitta en gyllene medelväg. Jag använder Specialized Secteur som referens till den cykel jag känt funkat bra på asfalt likväl på grus med 28mm. Jag satt på ett väldigt effektivt sätt på den cykeln. Därför känner jag att Trek kan bli lite lång. Rose Backroad i strl 53 ligger nära Secteur(54) i geometri. Men även Canyon Endurace (M) som kanske är än mer jämförbar. Som jag tolkar det i a f med hjälp av Reach och Stack.
Kvarstår frågor som:
Är 35mm verkligen så "proffsigt" smalt? (Endurace)
Är Canyon Grail så lång? Varför finns inte CF varianterna med normalt styre? (Grail)
Varför är Trek tung och dyr i förhållande till komponenter? (Checkpoint)
Varför är Spec tung och dyr i förhållande till komponenter? (Diverge)
Varför är Scott tung och dyr i förhållande till komponenter? (Addict)
Varför finns inte Backroad hemma förrän i höst? (Backroad)
Vad är egentligen fel med Revolt? (Revolt)
Kommer jag verkligen köra så mycket grövre grus så jag inte klarar mig med 35mm, går det i 38mm i en Endurace?
Var är fel med en Revolt??

The Gravel tråd
Jag kör en Trek Domane i kolfiber som allround-hoj. Den gammal årsmodell med fälgbromsar och ganska begränsad möjlighet till breda däck. För min del passar den kanon att både kunna klara av heldagar på asfalt och långa härliga avstickare på diverse grusvägar och stigar. Nyare modeller har både skivbroms och plats för breda däck.

När den inte räcker till har jag en sån där hoj med uträtat styre som tar jättebreda däck.

Bilagor

• PXL_20230209_064827771.jpg
    PXL_20230209_064827771.jpg
    549.8 KB · Besök: 82
The Gravel tråd
Det är den risken jag känner att det är om man väljer en gravel för Lvg och inte tvärtom, att det blir lite sävligt. Dock säljer Robsa in Trek Checkpoint på ett bra sätt. Svårt att hitta en gyllene medelväg. Jag använder Specialized Secteur som referens till den cykel jag känt funkat bra på asfalt likväl på grus med 28mm. Jag satt på ett väldigt effektivt sätt på den cykeln. Därför känner jag att Trek kan bli lite lång. Rose Backroad i strl 53 ligger nära Secteur(54) i geometri. Men även Canyon Endurace (M) som kanske är än mer jämförbar. Som jag tolkar det i a f med hjälp av Reach och Stack.
Kvarstår frågor som:
Är 35mm verkligen så "proffsigt" smalt? (Endurace)
Är Canyon Grail så lång? Varför finns inte CF varianterna med normalt styre? (Grail)
Varför är Trek tung och dyr i förhållande till komponenter? (Checkpoint)
Varför är Spec tung och dyr i förhållande till komponenter? (Diverge)
Varför är Scott tung och dyr i förhållande till komponenter? (Addict)
Varför finns inte Backroad hemma förrän i höst? (Backroad)
Vad är egentligen fel med Revolt? (Revolt)
Kommer jag verkligen köra så mycket grövre grus så jag inte klarar mig med 35mm, går det i 38mm i en Endurace?
Var är fel med en Revolt??
Jag har släppt det där och accepterat att två cyklar med olika syften kommer stå i förrådet.

The Gravel tråd
Jag går i samma tankebanor: Jag hade tidigare en Cube Cross Race C:62 med dubbla hjulpar för ändamålet. Det funkade överaskande bra med denna minimalistiska/essentialistiska angrepssätt. Denna, och alla tillbehör(!), rök i affekt när min långdragna skada inte visade på förbättring. En månad efter försäljningen "läkte" skadan.

Nu har jag endast en relativt ny Cannondale Scalpel som jag ämnar använda som såväl monstercross/gravel som mtb. Men förr eller senare vill man ut och rulla landsväg/gravel med längtan efter dedikerad hoj. För min del vill jag i sådana fall ha en hoj som inte överlappar med Scapel:ens kapabiliteter. Ska man då köpa en komforträcer eller en dedikerad gravelhoj?
Vilken generation Cross Race C:62 hade du? Jag gillar den nya, men den är bara specad till 33mm däckbredd (inte konstigt då det är en UCI-godkänd cross). Om man får in 40 på en sån är den riktigt spännande!

The Gravel tråd
liveforthis: Hur tror du att din Felt skulle vara om du anmälde dig till ett xc långlopp, tex cykelvasan? Fördel eller nackdel mot "riktiga" mtb?
Den skulle va mitt val för tex Cykelvasan. Det är den typ av terräng/underlag som jag kör mest som "gravel" för mig. Kör en del delar av tex bockstensturen ut mot Åkulla med min felt och den funkar prima för det och är mycket effektivare på transporten på grusväg och asfalt än tex min mtb.

The Gravel tråd
E man ledig får man cykla flera gånger , idag blev det 2 rundor. Första i regn andra i dimma. Eller ja det va dimma på båda rundorna.
IMG_20230223_133058_428.jpg
IMG_20230223_134348_839.jpg

Jävla gött med 48mm när det är denna typ av gravel iaf. Det hoppar och slår rätt bra när man ligger runt 30-35km/h
IMG_20230223_163028_878.jpg

The Gravel tråd
Idag tog jag min första ordentliga runda med min gravelhoj som jag köpte i veckan, en Merida Silex 600. För första gången hittade jag en bockstyrehoj som kändes helt rätt direkt, passar mig som handsken! Aluramen känns klart bättre än vad jag väntade mig. Det enda jag ska byta ut i närtid är pedalerna jag fick med från butiken till spd. Möjligtvis ett lite större framdrev också. En möjlig framtida uppgradering är kolfiberhjul och snabbare däck.

Bilagor

• 20230226_102148.jpg
    20230226_102148.jpg
    1.4 MB · Besök: 116
The Gravel tråd
Idag tog jag min första ordentliga runda med min gravelhoj som jag köpte i veckan, en Merida Silex 600. För första gången hittade jag en bockstyrehoj som kändes helt rätt direkt, passar mig som handsken! Aluramen känns klart bättre än vad jag väntade mig. Det enda jag ska byta ut i närtid är pedalerna jag fick med från butiken till spd. Möjligtvis ett lite större framdrev också. En möjlig framtida uppgradering är kolfiberhjul och snabbare däck.
Kul med en Silex! Har cyklat 350 mil med min 200 på jobbpendling/bilgrus och en även del rena asfaltsrundor. Nu fasas den dock ut mot en Trek Domane då jag tröttnat på gravelgeometrin, trots sänkt styrstam, då jag inte fick ut kraften i benen (stravasegmenten avslöjar mycket). Dock är fortfarande Silexen den skönaste/bekvämaste av de 4 bockstyre jag haft…

The Gravel tråd
OK, j12d342 sviker ALDRIG! Han ska med mig till (på?) Cypern! För att han är stark som en björn, vågar jag planera "längre" och tuffare dagar! Han litar på mig 100%, så hela planering (etapper, boende ETC) är mitt.
Jag ändrar inte första dagen, men andra blir längre och får mer höjdmeter. Tredje dagen kör vi in till turkiska delen och sover där (Girne) och sista dagen sticker vi tillbaka till flygplatsen (11 snabba mil) .
Nya andra dag : https://en.mapy.cz/s/pomutuzuka
Tredje dag : https://en.mapy.cz/s/homololoda

Senast ändrad:
The Gravel tråd
OK, j12d342 sviker ALDRIG! Han ska med mig till (på?) Cypern! För att han är stark som än björn, vågar jag planera "längre" och tuffare dagar! Han litar på mig 100%, så hela planering (etapper, boende ETC) är mitt.
Jag ändrar inte första dagen, men andra blir längre och får mer höjdmeter. Tredje dagen kör vi in till turkiska delen och sover där (Girne) och sista dagen sticker vi tillbaka till flygplatsen.
Nya andra dag : https://en.mapy.cz/s/pomutuzuka
Tredje dag : https://en.mapy.cz/s/homololoda
Rätt skönt att bara hänga med som ett bihang :love:

The Gravel tråd
Nu fasas den dock ut mot en Trek Domane då jag tröttnat på gravelgeometrin...
Tanken slog mig faktiskt om jag kommer behålla silexen länge eller om jag kommer vilja ha en "riktig" racer till slut? Får se om ett par år, och många många turer! :) Jag har kört MTB hela mitt liv så silexen känns som en nödvändigt mjukstart på bockstyrelivet. Jag har testat sänka styret och byta till längre styrstam på xc hojen men upplevt att det har varit för ansträngande för händerna såväl som ryggen, behövde ta paus oftare och kände mer blodsmak i allmänhet. Det är nog den främsta anledningen till att jag hållit mig undan racers då sittställningen kändes ännu mer extrem. Kanske en vanesak?

Förresten, grattis till ditt nya cykelval, har hört att Domane har en överlägsen komfort, även jämfört med andra komfortracers (iaf kolfibermodellen med vibrationsdämpning fram och bak).

The Gravel tråd
Jag har kört MTB hela mitt liv så silexen känns som en nödvändigt mjukstart på bockstyrelivet. Jag har testat sänka styret och byta till längre styrstam på xc hojen men upplevt att det har varit för ansträngande för händerna såväl som ryggen, behövde ta paus oftare och kände mer blodsmak i allmänhet. Det är nog den främsta anledningen till att jag hållit mig undan racers då sittställningen kändes ännu mer extrem. Kanske en vanesak?
Det är en hel del som skiljer i sittställning mellan typiska/moderna MTBer och typiska racer/bockstyre-cyklar, mer än endast avstånd och höjd till styret, det kan därför leda riktigt fel att rakt av kopiera sittställningen mellan MTBer och racer-cyklar
Det finns de som har försökt och misslyckats och inte inser sitt eget misslyckande utan istället gnäller över hur oergonomiskt och obekvämt det är med bockstyre, eller att det är bättre att använda graveln/CXen på Cykelvasan.
Det är olika typer av cyklar och det gäller även sittställningen.

Men oavsett styre eller sittställning är det kul att du har hittat en cykel som funkar bra för dig.

The Gravel tråd
Hallå!
Jag håller på och letar efter min första gravel bike, planen är att den först och främst ska användas till cykelsemester. Planen är tre veckor ute i Europa i sommar så fästen för väskor/pakethållare är viktigt! Jag har fastnat helt för Canyon Grizl 6 al, men står bara "kommer snart" på deras hemsida..
Någon som har tips på liknande hoj, eller vet något om när man kan tänkas beställa dom igen? Tacksam för alla svar och tips :)

The Gravel tråd
Hallå!
Jag håller på och letar efter min första gravel bike, planen är att den först och främst ska användas till cykelsemester. Planen är tre veckor ute i Europa i sommar så fästen för väskor/pakethållare är viktigt! Jag har fastnat helt för Canyon Grizl 6 al, men står bara "kommer snart" på deras hemsida..
Någon som har tips på liknande hoj, eller vet något om när man kan tänkas beställa dom igen? Tacksam för alla svar och tips :)
Cube har väl några modeller som brukar vara prisvärda?

The Gravel tråd
Hallå!

Orbea Terra kanske?

Tillbaka
Topp